BirgitS BirgitS skrev:
Se inlägg 10 där jag klistrade in citat från Boverket där bland annat trädäck nämns.
Det är ju ändå långt ifrån glasklart. Det skulle ju stå mera utförligt vad som gäller om man bara vill göra ett helt vanligt trädäck.

Nu står det att det att ”Ett vanligt trädäck som är byggt i marknivå kräver oftast inte bygglov.” men det gäller alltså inte alltid? Hur vet jag vad som gäller just för mig utan att fråga kommunen?

Dom borde förenkla det hela lite.. :thinking::)
 
Claes Sörmland
berisen berisen skrev:
Det är ju ändå långt ifrån glasklart. Det skulle ju stå mera utförligt vad som gäller om man bara vill göra ett helt vanligt trädäck.

Nu står det att det att ”Ett vanligt trädäck som är byggt i marknivå kräver oftast inte bygglov.” men det gäller alltså inte alltid? Hur vet jag vad som gäller just för mig utan att fråga kommunen?

Dom borde förenkla det hela lite.. :thinking::)
Man kan tycka det. Men principen är att bara vissa åtgärder kräver bygglov eller bygganmälan. Dessa saker listas i lagen. Sen är det så att kommunen kan öka lovplikten för vissa områden. Det är därför det är lämpligt att rådfråga kommunen så att man inte bor i ett sådant. Ovanpå detta så gäller nationellt olika regler för om man bor i detaljplanerat område eller enskilt på landet.

Vad gäller politiken så är vi många som vill se förenklingar på detta område. Men trenden sedan de första byggreglerna på 1900-talets början har varit att gör det mer och mer komplicerat och detaljstyrt. Det är vad de folkvalda tydligen vill, kanske är det även vad väljarbasen vill?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är vad de folkvalda tydligen vill, kanske är det även vad väljarbasen vill?
Jag tror att väljarna många gånger tycker att de ska få bygga som de vill men sen gärna anmäler grannarna för att de bygger t.ex. höga altaner så att de kan se in grannarnas trädgårdar osv.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan tycka det. Men principen är att bara vissa åtgärder kräver bygglov eller bygganmälan. Dessa saker listas i lagen. Sen är det så att kommunen kan öka lovplikten för vissa områden. Det är därför det är lämpligt att rådfråga kommunen så att man inte bor i ett sådant. Ovanpå detta så gäller nationellt olika regler för om man bor i detaljplanerat område eller enskilt på landet.

Vad gäller politiken så är vi många som vill se förenklingar på detta område. Men trenden sedan de första byggreglerna på 1900-talets början har varit att gör det mer och mer komplicerat och detaljstyrt. Det är vad de folkvalda tydligen vill, kanske är det även vad väljarbasen vill?
Jag bor utanför detaljplan så det är ganska fritt så förhoppningsvis är det inga konstigheter men jag stör mig på att det inte går att läsa sig till vad som gäller på ett enkelt vis. Det låter ju lite som att skillnaden mellan ett trädäck och en altan mest är en tolkningsfråga.

Som någon skrev här att man kan i princip täcka hela tomten med trädäck, det stämmer ju säkert men det går heller inte att läsa sig till utan söker man på uteplats/altan så kommer man till Boverket och där kan man hitta texten som jag skrev i första inlägget.

Planket/staketet kommer heller inte vara kvar utan vi ska enbart ha trädäck om nu det gör någon skillnad för frågeställningen :)
 
Redigerat:
Det går nog mer under att du utan marklov får justera marknivån +- 50cm. På tomten får du anlägga gräs, grus, asfalt, rabatt etc. Som du själv vill så länge du tar hand om dagvatten på tomten. I detta ingår även träbeläggning av marken. Och är det då under 50cm så är det fritt fram
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
Tack för svar! :)

Men går detta att läsa sig till eller är det något som är ”allmänt känt” bara? Inte för att jag inte tror er men mer för att se vad som finns skrivet. Hittar inget om detta på Boverket eller hos kommunen märkligt nog utan där skrivs det bara om uteplatser eller altaner och där återkommer hela tiden 3.6m ut från hus samt 4.5 från granne.
 
Blanda inte ihop olika saker. Boverkets nya regler är bara en lite del av sanningen.

Det finns prejudicerande rättsfall på att en altan som var 1,2 över marknivå och som var stor (typ 100 kvm) inte var bygglovspliktig.

Så länge altanen inte ger intryck blir för hög så är den bygglovsfri. Och i praktiken gäller nog 1,2 m om man bygger längre än 3,6 m från fasad.


Men det är inte en exakt höjd i lagen för detta, utan det är det visuella intrycket som är avgörande. Nästa rättsfall kan förlora även om den råkar vara lägre än 1,2 om det vill sig illa (och tvärtom).

I normalfallet så kan man sätta altan över hela tomten och inte i någon lag pratas det om 0,5 m för bygglovsfri altan...

Även Stockholms kommun hänvisar indirekt det till rättsfallet:

Planerar du att bygga altan, trädäck eller en terrass kan du behöva bygglov. För uteplatser i marknivå behöver du oftast inte bygglov, men om golvet på något ställe blir högre än 1,2 meter från den ursprungliga marken behövs ibland lov. Du behöver också lov om du vill glasa in eller skärma av med tätt altanräcke.
 
  • Gilla
Banderas och 3 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Jag bor utanför detaljplan så det är ganska fritt så förhoppningsvis är det inga konstigheter men jag stör mig på att det inte går att läsa sig till vad som gäller på ett enkelt vis. Det låter ju lite som att skillnaden mellan ett trädäck och en altan mest är en tolkningsfråga.

Som någon skrev här att man kan i princip täcka hela tomten med trädäck, det stämmer ju säkert men det går heller inte att läsa sig till utan söker man på uteplats/altan så kommer man till Boverket och där kan man hitta texten som jag skrev i första inlägget.

Planket/staketet kommer heller inte vara kvar utan vi ska enbart ha trädäck om nu det gör någon
berisen berisen skrev:
Jag bor utanför detaljplan så det är ganska fritt så förhoppningsvis är det inga konstigheter men jag stör mig på att det inte går att läsa sig till vad som gäller på ett enkelt vis. Det låter ju lite som att skillnaden mellan ett trädäck och en altan mest är en tolkningsfråga.

Som någon skrev här att man kan i princip täcka hela tomten med trädäck, det stämmer ju säkert men det går heller inte att läsa sig till utan söker man på uteplats/altan så kommer man till Boverket och där kan man hitta texten som jag skrev i första inlägget.

Planket/staketet kommer heller inte vara kvar utan vi ska enbart ha trädäck om nu det gör någon skillnad för frågeställningen :)
Du kan inte hitta ett rakt svar, eftersom det är en bedömningsfråga, det rör sig inte om exakta meter och centimeter utan det har även med det visuella intrycket att göra. Därmed blir det en bedömning från fall till fall, vilket flera här skriver.
 
  • Gilla
Banderas
  • Laddar…
Hoppar in med en relaterande fråga...

Vi väntar på dom gällande överklagan från grannar som ligger hos länsstyrelsen gällande vårt bygglov på en tom fastighet där vi ska bygga enplanshus. Under tiden nu tänkte vi snickra ihop ett trädäck på en utkiksplats så att vi kan sitta och blicka ut över havet i vårsolen i väntan på att (förhoppningsvis) få ett bygglov. Trädäcket kommer ju variera något i höjd beroende på terrängen på berget, men som jag förstår det är det OK så länge lägsta punkten på berget inte är mer än 50 cm under trädäckets "övre" nivå?

Dessutom; behöver vi vänta in bygglov så att det står ett hus på tomten eller är det bara att köra igång på en tom fastighet?

SUPERTACKSAM FÖR HJÄLP!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
M molle34 skrev:
Hoppar in med en relaterande fråga...

Vi väntar på dom gällande överklagan från grannar som ligger hos länsstyrelsen gällande vårt bygglov på en tom fastighet där vi ska bygga enplanshus. Under tiden nu tänkte vi snickra ihop ett trädäck på en utkiksplats så att vi kan sitta och blicka ut över havet i vårsolen i väntan på att (förhoppningsvis) få ett bygglov. Trädäcket kommer ju variera något i höjd beroende på terrängen på berget, men som jag förstår det är det OK så länge lägsta punkten på berget inte är mer än 50 cm under trädäckets "övre" nivå?

Dessutom; behöver vi vänta in bygglov så att det står ett hus på tomten eller är det bara att köra igång på en tom fastighet?

SUPERTACKSAM FÖR HJÄLP!

Trädäck kräver som sagt inte bygglov och har inte med att göra om fastigheten är bebyggd eller inte. Men blicka ut över havet låter som att strikta strandskyddsregler kan kicka in. De kan jag sämre.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trädäck kräver som sagt inte bygglov och har inte med att göra om fastigheten är bebyggd eller inte. Men blicka ut över havet låter som att strikta strandskyddsregler kan kicka in. De kan jag sämre.
Tack för snabbt svar! Som tur var är ligger det på tryggt avstånd från strandskydd så det kommer inte bli några problem. :)
 
M molle34 skrev:
Hoppar in med en relaterande fråga...

Vi väntar på dom gällande överklagan från grannar som ligger hos länsstyrelsen gällande vårt bygglov på en tom fastighet där vi ska bygga enplanshus. Under tiden nu tänkte vi snickra ihop ett trädäck på en utkiksplats så att vi kan sitta och blicka ut över havet i vårsolen i väntan på att (förhoppningsvis) få ett bygglov. Trädäcket kommer ju variera något i höjd beroende på terrängen på berget, men som jag förstår det är det OK så länge lägsta punkten på berget inte är mer än 50 cm under trädäckets "övre" nivå?

Dessutom; behöver vi vänta in bygglov så att det står ett hus på tomten eller är det bara att köra igång på en tom fastighet?

SUPERTACKSAM FÖR HJÄLP!
Jag skulle kolla med kommunen om det är okej att bygga som du beskriver, om de bedömer att det är trädäck eller altan (med tanke på terrängen). Mest för att vara på den säkra sidan, grannarna har ju överklagat ert bygglov och om de ser er börja snickra med något så kanske de ifrågasätter det och kontaktar kommunen. Skulle det hända känns det ju tryggt att veta att kommunen gett okej.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Det är ju ändå långt ifrån glasklart. Det skulle ju stå mera utförligt vad som gäller om man bara vill göra ett helt vanligt trädäck.

Nu står det att det att ”Ett vanligt trädäck som är byggt i marknivå kräver oftast inte bygglov.” men det gäller alltså inte alltid? Hur vet jag vad som gäller just för mig utan att fråga kommunen?

Dom borde förenkla det hela lite.. :thinking::)
Din kommun har koll på vad som gäller på din fastighet, att sitta och läsa lösryckta delar ur PBL och Boverket ger mest förvirring.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag skulle kolla med kommunen om det är okej att bygga som du beskriver, om de bedömer att det är trädäck eller altan (med tanke på terrängen). Mest för att vara på den säkra sidan, grannarna har ju överklagat ert bygglov och om de ser er börja snickra med något så kanske de ifrågasätter det och kontaktar kommunen. Skulle det hända känns det ju tryggt att veta att kommunen gett okej.
Det har du rätt i! Men superbra med all input ovan så att man vet om man anser sig ha rätt i frågan innan man tar diskussionen med kommunen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är max 50cm i varje punkt som gäller

Schematisk ritning som visar maxhöjd på 50 cm från marken till byggelement markerat i flera punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
molle34
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.