Att slippa skarvar på kabeln är att föredra, men använder du korrekta skarvdon så är det inga problem med skarvar.
Gör en liten skiss var du har skarvat kabeln om det i framtiden skulle bli något problem.
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Jag fick med 200m begränsningskabel men det är knappt det räcker...
Mäter jag upp ytterkanterna av tomten (även mot hus och altan) så är jag uppe i 165m.
Inre begränsning är inte medräknad, 4 träd, 1 sandlåda, 1 torkvinda och 2 buskar.
Guidslinga blir ytterliggare ca 50m.

Till min fråga, ska man sträva efter 0 skarvar? Eller kan jag börja med 200m rullen och hoppas den räcker för begränsningsslingan? Och sen komplettera om det behövs mer. (Jag lär ändå behöva för guideslingan).

Hur hade ni gjort i min sits?

Totalt lär jag lär behöva ca 165 + 50 + begränsning av träd, buskar mm. Ca 250m
Min erfarenhet är att bra skarvar inte spelar nån roll, men naturligtvis är så få som möjligt att föredra. Jag har dock gjort många justeringar och lagningar så min installation har en drös skarvar. Funkar bra än så länge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte till installation och han körde på tills den medföljande rullen tog slut. Därefter skarvades den ocv han fortsatte lägga ner begränsning. Avslutningsvis skarvades begränsning och guide ihop med samma typ av kopplingar som man skarvat med när rullen tog slut.
Detta var 2017 och har funkat sen dess iaf.
 
E etompau skrev:
Att slippa skarvar på kabeln är att föredra, men använder du korrekta skarvdon så är det inga problem med skarvar.
Gör en liten skiss var du har skarvat kabeln om det i framtiden skulle bli något problem.
Precis som jag tänkte. En skarv är ju kontrollerbar. Bara se till att det är torrt och fint.

E exxy19 skrev:
Jag köpte till installation och han körde på tills den medföljande rullen tog slut. Därefter skarvades den ocv han fortsatte lägga ner begränsning. Avslutningsvis skarvades begränsning och guide ihop med samma typ av kopplingar som man skarvat med när rullen tog slut.
Detta var 2017 och har funkat sen dess iaf.
Jo det är jag med på men (dum)snål smålänning ska göra det själv :crysmile:

Det kliar i fingrarna nu när solen kikar fram. Inte bara ett vårprojekt som skall hinnas med. Lika bra att sätta igång :D

Tack alla.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Släppte ut vår Bosse på grönbete i helgen. Dock får han bara beta dagtid, då det fortfarande blir frost på natten. Trots det så har gräset vuxit en hel del nu den senaste tiden.
 
E etompau skrev:
Du bör/ska ha majoriteten av starterna vid den största klippytan.
G golfgreen skrev:
Ställ in så att den börjar nånstans vid område 2-3 kanske 25% av gångerna, det stora fältet i mitten 25% av gångerna och längst bort på guiden 25% av gångerna. Det lämnar 25% kvar vid laddstationen.
Justera siffrorna efter att du har provkört ett tag.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog bara sikta på start vid den största ytan (60–70 %), längst bort mot bilen (15–20 %) och vid laddaren 15–20 %). Tror resten reder sig självt genom slumpen.
Ställde 65% vid stora ytan och 20% längst bort så nu efter helgen är nästan allt gräs klippt, bara någon enstaka tuss den fortfarande inte råkat köra över än men det kommer väl så småningom. Samma med gräset utanför begränsningsslingan, där är rätt mycket kvar men det blir mindre för varje gång han tittar ut över den innan det vänder.
Lite tråkigt att årets kallaste natt med -5 grader passade på att dyka upp från ingenstans nu så fick gå ut och stänga av Börje i morse.

Så nu är förtvivlan utbytt mot en känsla av att klipparen nog är klart bättre än vår nya mossmatta ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Då var det dags !
 
  • Gilla
h0lle
  • Laddar…
Ett sista tips innan jag lägger ner begränsningsslingan? Kan jag lägga ner den även om jag i framtiden vill bygga ut sandlådan?

Dvs

Ska jag låta Gardena få studsa mot sandlådekanten?

Eller

Ska jag skarva på en egen slinga för sandlådan så att jag kan byta ut den begränsningen när och om sandlådan blir ändrad?
 
M mxjolle skrev:
Ett sista tips innan jag lägger ner begränsningsslingan? Kan jag lägga ner den även om jag i framtiden vill bygga ut sandlådan?

Dvs

Ska jag låta Gardena få studsa mot sandlådekanten?

Eller

Ska jag skarva på en egen slinga för sandlådan så att jag kan byta ut den begränsningen när och om sandlådan blir ändrad?
Är kanten lodrät på sandlådan och har en höjd som stoppar klipparen så är där inga problem med att låta klipparen studsa mot den.
 
Ska köpa en Gardena Sileno City 250 och behöver er hjälp med kabeldragningen. Hur hade ni gjort vid det här partiet? Det är 50 cm från rabattkanten till slutet på gräset/början på gången. Ska jag dra kabeln under plattorna eller har ni något annat tips? Det är ok att klipparen kör på gången.
 
  • Trädgårdsparti med gräsmatta intill gångväg av stenplattor och kantsten, potentiell kabeldragning för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort gräsbiten. Flytta ut rabatten mot stenläggning eller gör något annat kreativt och undanta området från klippning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, är det inte större än sådär kommer inte roboten göra mycket nytta heller. Nästan hälften lär bli oklippt då en robot har knivarna indragna en bit från kanten av säkerhetsskäl (till skillnad från en vanlig klippare). Så det blir ändå rätt mycket trimmerjobb mot en sådan kant.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hej,
Har inhandlat en gardena och är inte riktigt hundra på hur jag ska lägga guideslinga och begränsningskabel över min fula uteplats. Ställer frågan här innan jag chansar och river upp massa plattor.

Jag vill hålla mig så nära högerkanten som möjligt. Är det 35cm från stenarna till höger, guideslinga i mitten och tillbakaslingan 60cm åt vänster som gäller?

Tacksam för svar!
 
  • Uteplats med stenplattor nära en tegelvägg, plattorna gränsar mot en gräsmatta till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med stenplattor och gräsmark, fråga om placering av guidetråd för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
h0lle h0lle skrev:
Hej,
Har inhandlat en gardena och är inte riktigt hundra på hur jag ska lägga guideslinga och begränsningskabel över min fula uteplats. Ställer frågan här innan jag chansar och river upp massa plattor.

Jag vill hålla mig så nära högerkanten som möjligt. Är det 35cm från stenarna till höger, guideslinga i mitten och tillbakaslingan 60cm åt vänster som gäller?

Tacksam för svar!

Det medföljer en mätsticka som du använder när begränsningskabeln läggs ut.
35 cm gäller för fasta föremål.
En passage ska minst vara 60 cm i bredd. Guidekabel mitten.
Observera att klipparen under klippfasen kan komma in i en lång korridor och där köra runt, i tron att den klipper gräs.
 
  • Gilla
h0lle
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det medföljer en mätsticka som du använder när begränsningskabeln läggs ut.
35 cm gäller för fasta föremål.
En passage ska minst vara 60 cm i bredd. Guidekabel mitten.
Observera att klipparen under klippfasen kan komma in i en lång korridor och där köra runt, i tron att den klipper gräs.
Tack då vet jag. Tänkte om den följer guideslingan slaviskt så man kunde lagt den högra guide-slingan dikt "väggen" och på så vis fått passagen mer åt höger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.