Ni behöver nog inte vara arga så länge till. Det kommer bli så att privatpersoner får köpa materialet själva och en polack monterar det. Eller så får dem ringa Bravida och då blir det väldigt dyrt.
Alla mindre företag kommer att dö ut och då har ni fått som ni vill .
 
D
D Daniel 109 skrev:
Det funkar ju inte bra för småjobb i praktiken.
Då måste ju någon ut och titta på exaktmaterialbehov i förväg, det ska skrivas offerter mm. I allmänhet är det bättre att bars köra igång med ett överenskommet timpris eller total arbetskostnad och debitera det material som går åt. Men materialets pris måste ju då antingen vara i närheten av det som gäller på marknaden, eller specas. Med marknaden menar jag då inköpsställen som kunden har tillgång till typ bauhaus, clasohlson elbutik mm. Man kan inte hänvisa till en hemlig prislista hos grossisten med priset som ingen betalar.

Men att kräva offerter på minsta lilla småjobb är inte rimligt. Jag önskar att något av dessa fall dras till rätten. Det skulle behövas ett tydligt utslag.
Om man tänker linan ut enligt linjen som vissa fackfolk i tråden driver, så kan ju en elektriker offerera timpris och materiel tillkommer. När man sen fakturerar så finns det formellt ingen övre gräns för vad man debiterar för materialet, så teoretiskt kan man begära 1miljon för ett uttag.

Skulle man göra det så hamnar man förmodligen i rätten men enligt fackresonemanget så har man full rätt att ta PRECIS vad man vill, inga gränser finnes.

Man kan ju inte hänvisa till 3e parts noteringar om list pris, det är i ett annat sammanhang och irrelevant, man kan dessutom be dem sätta listpris till vad som helst, uppenbarligen.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Denna tråden visar upp hur elbranchen förstör för sig själva...
Du säger helt korrekt en elektriker är inte en elhandlare!!!!
Tänk om detta får fortsätta?
Elarbeten liknar nu svartabörshandel!
Ge dig nu, du gör en hel hönsfarm av en fjäder. Nu har just jag bestämt mig (för tillfället i alla fall) att jag i huvudsak ska sälja tjänst, ty jag har gjort kalkylen att just mitt bästa område är där, och bäst lönsamhet.

Det är inga ska/får/måste här.
Jag kan visst börja kränga elprylar om jag vill och tror på det... , eller komplettera med att sälja foppatofflor.
Jag kan också övergå till att vara grossist eller tillverkare, eller allt samtidigt, inkl foppatofflor.
Malmbergs var elinstallationsföretag i 65 år (troligtvis med en del materialförsäljning) sen gick de över till att vara grossist.
Clas ohlson har sålt material, nu säljer de även tjänst.

Problemet i branschen hittar du inte alls där du tror, och lösningen är inte att elfirman inte ska få leverera material.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A
T tomsk skrev:
Sjukdom.(företaget betalar i vanliga fall)
VAB förlorad inkomst
Beläggningsgrad 80 till 85 % i bästa fall.
Overheadkostnader.
Pengar till buffert för väntetid.
Overheadkostnader.
Lokalhyror.
Verktyg/ dyra instrument
Ta med det också så tror jag du går en annan summa

Jag räknade på 9.5 veckor som inte var arbetstid. Det inkluderar semester och antagligen de flestas normala sjukfrånvaro.

VAB: Jag får inget extra när jag vabbar utan bara det staten erbjuder. Varför ska du ha mer?

Beläggningsgrad: Köper jag, så då är vi uppe i 630 kronor i timmen. Dock Kan denna posten behöva förtydligas: Offerter? Inte lyckas klämma in 8 timmars arbete per dag? DVS

Förtydliga overhead:

Buffert för väntetid? Menar du mellan jobben? Återigen jag trodde att detta var en av utmaningarna och fördelarna med egen firma, att kämpa för att få till det där lilla extra för att få runt det?

Lokal: För en VVS eller EL enmansfirma? Det får du gärna förklara vad det behövs till?

Vad är det för verktyg och dyra utrustningar som behövs till privatpersoner? Lista priser och användning...


Jag betalar hellre 800kr/h till en effektiv elektriker än 500kr och stort materialpåslag!
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag räknade på 9.5 veckor som inte var arbetstid. Det inkluderar semester och antagligen de flestas normala sjukfrånvaro.

VAB: Jag får inget extra när jag vabbar utan bara det staten erbjuder. Varför ska du ha mer?

Beläggningsgrad: Köper jag, så då är vi uppe i 630 kronor i timmen. Dock Kan denna posten behöva förtydligas: Offerter? Inte lyckas klämma in 8 timmars arbete per dag? DVS

Förtydliga overhead:

Buffert för väntetid? Menar du mellan jobben? Återigen jag trodde att detta var en av utmaningarna och fördelarna med egen firma, att kämpa för att få till det där lilla extra för att få runt det?

Lokal: För en VVS eller EL enmansfirma? Det får du gärna förklara vad det behövs till?

Vad är det för verktyg och dyra utrustningar som behövs till privatpersoner? Lista priser och användning...


Jag betalar hellre 800kr/h till en effektiv elektriker än 500kr och stort materialpåslag!
Varför skulle en enmans firma inom VVS inte behöva en lokal ? Allt material som blir över, skall man slänga det på tippen på vägen hem? Om jag rullar 12m pex hos dig och jag köpte en rulle på 25 m, skall jag då slänga de 13m som blir över och fakturera dig för 25 eller skall jag ta den smällen själv ?
Man måste ha en liten lokal att förvara verktyg och material i, jag kör inte runt med svets, släckningsutrustning , större kapmaskiner som man har för tex MA, pirror för värmepumpar och vanliga pirror ( säck kärror kallas dem utanför Stockholm) svetsar för plaströr, varmluftpistol, elsvets mm mm man får element över ibland och avloppsdelar och dessa är skrymmande. Man kanske har lite sälj material på olika pannor, värmepumpar, solceller,mm mm nånstans måste man förvara allt.

Men du trodde alltså att den som gör jobb åt privatpersoner ENBART gör den typen av jobb ? Eller måste man vara en sådan firma att man inte får ha andra verktyg eller lokaler som då kan fördyra för privatpersonen? Då kommer vi till mitt förra inlägg, det blir bara polacker kvar och dem enorma företagen.
 
A
C Calore skrev:
Varför skulle en enmans firma inom VVS inte behöva en lokal ? Allt material som blir över, skall man slänga det på tippen på vägen hem? Om jag rullar 12m pex hos dig och jag köpte en rulle på 25 m, skall jag då slänga de 13m som blir över och fakturera dig för 25 eller skall jag ta den smällen själv ?
Man måste ha en liten lokal att förvara verktyg och material i, jag kör inte runt med svets, släckningsutrustning , större kapmaskiner som man har för tex MA, pirror för värmepumpar och vanliga pirror ( säck kärror kallas dem utanför Stockholm) svetsar för plaströr, varmluftpistol, elsvets mm mm man får element över ibland och avloppsdelar och dessa är skrymmande. Man kanske har lite sälj material på olika pannor, värmepumpar, solceller,mm mm nånstans måste man förvara allt.

Men du trodde alltså att den som gör jobb åt privatpersoner ENBART gör den typen av jobb ? Eller måste man vara en sådan firma att man inte får ha andra verktyg eller lokaler som då kan fördyra för privatpersonen? Då kommer vi till mitt förra inlägg, det blir bara polacker kvar och dem enorma företagen.
Sluta med nedvärderande kommentarer om Polacker, det visar mer på din moral och etik.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
T tomsk skrev:
Sjukdom.(företaget betalar i vanliga fall)
VAB förlorad inkomst
Beläggningsgrad 80 till 85 % i bästa fall.
Overheadkostnader.
Pengar till buffert för väntetid.
Overheadkostnader.
Lokalhyror.
Verktyg/ dyra instrument
Ta med det också så tror jag du går en annan summa
Jag kan finna det lite märkligt att man tycker man ska köra eget och ha alla fördelar från både det och att vara anställd, men inga av nackdelarna från någondera. För det är lite så det låter.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Sluta med nedvärderande kommentarer om Polacker, det visar mer på din moral och etik.
mathiash77 skrev:
Sluta med nedvärderande kommentarer om Polacker, det visar mer på din moral och etik.
Vad är nedvärderande med, kvar blir bara Polacker ? Kallas inte folk från Polen, Polacker?
 
mathiash77 skrev:
Sluta med nedvärderande kommentarer om Polacker, det visar mer på din moral och etik.
Svar istället på min fråga , du kunde inte svara och valde att försöka attackera min moral istället . Det säger mer om dig än om mig.
 
A
C Calore skrev:
Vad är nedvärderande med, kvar blir bara Polacker ? Kallas inte folk från Polen, Polacker?
C Calore skrev:
Ni behöver nog inte vara arga så länge till. Det kommer bli så att privatpersoner får köpa materialet själva och en polack monterar det. Eller så får dem ringa Bravida och då blir det väldigt dyrt.
Alla mindre företag kommer att dö ut och då har ni fått som ni vill .
Så vad är syftet med att hänvisa till att ”Polacker monterar det”?

Att de är smarta som vill ta hand om jobb som Du inte vill ta hand om?
 
A
C Calore skrev:
Svar istället på min fråga , du kunde inte svara och valde att försöka attackera min moral istället . Det säger mer om dig än om mig.
Självklart behöver man ha lager om man har mycket varor och produkter. Det borde dock vara enkelt att lämna tillbaka oöppnade produkter och som företagare måste man vara skicklig i att använda eller avyttra det man har på lager. Annars är du kass på inköp och det ska inte belasta kunden!


Men du svarade indirekt på frågan också. Du vill göra en stor bredd av uppgifter så du behöver många verktyg och stor plats.

Jag har sagt det tidigare men om du har verktyg som används 5 ggr per år och som kostar 100000kr. Är det något som ska belasta alla kunder eller bara de som behöver utrustningen? Är det värt att ha utrustningen och ta de kunderna?

Som många människor vill vi utvecklas och göra nya och mer avancerade saker. Inom ett företag kan inte alla vara VD eller Utvecklingschef eller HR chef. Så företaget måste balansera intresse och behov för att det driver kostnader och tillför inget värde. Detsamma gäller även för små företag!
 
Fairlane
C Calore skrev:
Ni behöver nog inte vara arga så länge till. Det kommer bli så att privatpersoner får köpa materialet själva och en polack monterar det. Eller så får dem ringa Bravida och då blir det väldigt dyrt.
Alla mindre företag kommer att dö ut och då har ni fått som ni vill .
Jag tror inte att det är det folk vill. Jag vill ha en bra elektriker som tar tillräckligt betalt för timmarna så att hen kan leva på det och håller ett rimligt pris på delarna. Jag föredrar små företag och gärna lokala. Jag accepterar helt klar att dessa små företag kanske inte kan köpa in varorna för samma pris som de stora kan, men de kan hålla rimliga priser ändå.

Företaget som diskuteras i tråden är ett företag som omsätter över 55 miljoner så inget pytteliten företag, även om de såklart är långt ifrån Bravida.

Sist jag hade en elektriker hemma så var det från ett företag med cirka 5 anställda. Ingen fasen fakturerade de mig Ahlsells prislista.
Det var hyggla gubbar som gjorde ett bra jobb utan att jag var tvungen att först kolla vad varenda liten pryl skulle kosta. Hederliga typer helt enkelt. Sådana som jag är övertygad om att majoriteten vill anlita.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte att det är det folk vill. Jag vill ha en bra elektriker som tar tillräckligt betalt för timmarna så att hen kan leva på det och håller ett rimligt pris på delarna. Jag föredrar små företag och gärna lokala. Jag accepterar helt klar att dessa små företag kanske inte kan köpa in varorna för samma pris som de stora kan, men de kan hålla rimliga priser ändå.
Precis, och det finns ju uppenbarligen. Jag har en sån elektriker och en sån rörmokare, de har båda egna lokaler och bilar, tar högst vettigt betalt både per timme och i materialpåslag, överdebiterar inte (i vissa fall snarare tvärtom) och är allmänt duktiga och trevliga på alla sätt och vis. På somliga här låter det ju som att det aldrig skulle gå ihop, så man kan ju undra vad det är för fel på dem.
 
  • Gilla
Lajnus och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte att det är det folk vill. Jag vill ha en bra elektriker som tar tillräckligt betalt för timmarna så att hen kan leva på det och håller ett rimligt pris på delarna. Jag föredrar små företag och gärna lokala. Jag accepterar helt klar att dessa små företag kanske inte kan köpa in varorna för samma pris som de stora kan, men de kan hålla rimliga priser ändå.

Företaget som diskuteras i tråden är ett företag som omsätter över 55 miljoner så inget pytteliten företag, även om de såklart är långt ifrån Bravida.

Sist jag hade en elektriker hemma så var det från ett företag med cirka 5 anställda. Ingen fasen fakturerade de mig Ahlsells prislista.
Det var hyggla gubbar som gjorde ett bra jobb utan att jag var tvungen att först kolla vad varenda liten pryl skulle kosta. Hederliga typer helt enkelt. Sådana som jag är övertygad om att majoriteten vill anlita.
Företaget som diskuteras här gör en vinst på 9,8% det är inte så mkt.
Folk vill visst ha billiga utländska montörer och nätbutiker och dem vill INTE ha svenska hantverkare, de enda svenskarna som folk vill hjälpa är dem som redan får hjälp, via olika stöd, bönderna.

Om dem ville ha svenska hantverkare så skulle inte dessa diskussioner uppstå, ja det kanske principiellt är fel att maskera löner i form av materialpåslag, men vi som skattar i Sverige måste göra så, för det finns ingen som skulle betala en svensk 1000 kr i timmen när man kan få en utländsk för 150. De som nyttjar detta system har ju röstat fram det, så jo. Det är så hör folk vill ha det och de svenska hantverkarna kommer enbart arbeta i stora företag,vi ser ju det redan och i andra branscher också, tex jordbruket dör endast de enorma gårdarna finns kvar och hos dem jobbar ofta Litauer.
 
  • Gilla
tomsk
  • Laddar…
Inser du vad du säger?
”Vi är för dyra för att få kunder så vi måste bluffa med priset. ” Det är inte ett sätt som genererar fler stamkunder om man säger så.
 
  • Gilla
Lajnus och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.