Fairlane
C Calore skrev:
De flesta delar rabatten med kunden, det VET jag för jag vet vilja offerter jag lämnar och vilka jag vinner. Därför vet jag vilken nivå de flesta ligger på. Sedan finns såklart undantag
I detta fall har de gett "rabatt" på 20% och i något fall på 30%.
Om de delar som rabatt på listpris med kunden så delar de iallafall inte 50-50. Att de skulle ha max 60% rabatt samtliga delar tror jag inte, särskilt inte om man som VVS are kunde få 80% på en kabel
 
Du kan ju inte kalla det rabatt när det räknas mot en fullständigt fiktiv prislista.
 
  • Gilla
attefall och 5 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag kollade hos en elgrossist.

"Grundnettopriset" är 1735 kr
Mitt pris som kund på absolut lägsta nivå är 790 kr
Och elbutik.se är som sagt 460 kr

Så egentligen borde du vara glad att det inte blev dyrare. Men det är förstås helt sjukt att det är på det här viset, och att de flesta tyvärr lär sig den hårda vägen.
Förhandla om dina rabatter :crysmile:
 
D Daniel 109 skrev:
Du kan ju inte kalla det rabatt när det räknas mot en fullständigt fiktiv prislista.
D Daniel 109 skrev:
Du kan ju inte kalla det rabatt när det räknas mot en fullständigt fiktiv prislista.
Jag håller med er om att Ahlsell suger...jag berättar bara hur det ser ut
 
@Calore
Om man har sämre pris hos sin grossist än på nätet
så borde det väl gå att som VVS:are eller elektriker att handla på sig ett månadslager på det vanligaste materialet? Kan väl inte vara så spridda skurar på vilket material som brukar gå åt?
Även den sämsta kan förhandla fram 30 dagars kredit (faktura) för att slippa ligga ute med pengar?

Om man nu vill konkurrera mot sina konkurrenter som fortfarande handlar hos dyr grossist.

Verkar inte finnas någon som helst verksamhetsutveckling i branscherna. Man kör på i sina spår som man alltid har gjort.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Professionalism syftar till att man gör ett bra jobb som en behörig elektriker alltid ska göra och de väljer bästa grejerna, inte de billigaste.
Och använder GNP-priser ex moms med "rabatt"? Och tar ordinarie timpris för att åka och handla på ahlsell?
 
P
C callebergh skrev:
Är det dessutom inte lite osmart av företag att blåsa upp Materialkostnaden när eventuellt ROT avdrag baseras på Arbetskostnaden? Man kunde ju trott att reglerna för Rotavdraget skulle minska viljan hos företagen att hålla på med sånt här ocker...
Man trodde ju det men byggsvängen är så inrotade i det här skitsystemet så dom tror på sig själva att dom behöver det. hela systemet är ju upplagt för att lura kunden att firman betalat ett fantasipris på materialet som ingen har betalat i verkligheten i dolda extra vinster till företaget.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Calore
Om man har sämre pris hos sin grossist än på nätet
så borde det väl gå att som VVS:are eller elektriker att handla på sig ett månadslager på det vanligaste materialet? Kan väl inte vara så spridda skurar på vilket material som brukar gå åt?
Även den sämsta kan förhandla fram 30 dagars kredit (faktura) för att slippa ligga ute med pengar?

Om man nu vill konkurrera mot sina konkurrenter som fortfarande handlar hos dyr grossist.

Verkar inte finnas någon som helst verksamhetsutveckling i branscherna. Man kör på i sina spår som man alltid har gjort.
Så är det.

Andra kanske kan handla på sig för flera månader, för mig är det omöjligt, jag har lite för mkt olika typer av jobb, ibland svetsjobb, ibland värmepump,ibland byggen osv . Men det enda sättet det skulle gå framåt på, kräver att vi enskilda små företag gör det själva. Ahlsell, Dahl, dem för inte ett skit oavsett hur mkt vi skäller på dem,, och tro mig , vi skäller .
 
L lars80 skrev:
HAHAHA, försök leva i verkligheten är du snäll. Eller du kanske var ironisk? :)
Nej o lika dant är det ju med rörkrökate o målare, fast då måste man ju känna några väldigt bra om de ska medge det ju
 
C Calore skrev:
Om jag köper det för 50% mer än Classe säljer det för, så kan jag ju inte sälja det för mindre än jag betalade.

Ahlsell är boven, dem lurar oss alla. Sluta att hänga ut installatörer, majoriteten är inte skojare som ni tror.
Nej, visst hjälper ahlsell (med flera) till i lurendrejerierna, men det är trots allt inte dom som skickar den oskäliga fakturan.

Om jag ska köpa in material på jobbet så går jag in i vårat ordersystem, söker på varan och får sedan upp en lista på leverantörer som har den, är det en elpryl så är det oftast Ahlsell, Solar och elektroskandia. Jag ser då priserna som jag/vi betalar, och väljer sen vanligen den billigaste.

jag har altlså ingen aning om vad ahlsells eller solars eller whatevers låtsasprislista säger för pris, jag ser BARA det inköpspriset jag får som är baserat på rabatten som firman har förhandlat fram.

Detta pris är oftast något lägre eller likvärdigt jämfört med nätelfirmorna.

För att göra beställningen matade jag in en arbetsorder där jag även lägger all tid, när arbetet sedan är utfört så faktureras innehållet i arbetsordern kunden, kunden betalar då en överenskomen timpenning på tiden och sedan det faktiska materialpriset plus ett påslag (15% tror jag) för hanteringen.

Kunden blir inte lurad, ahlsell lurar inte heller någon här, för att alla kör med öppna kort.

..Tyvärr fungerar det ju inte alltid så..
 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Jag är numera pensionerad elektriker men har under mitt verksamma yrkesliv arbetat åt olika större elfirmor.
Det är Elektrikerföretaget som bestämmer vart de anställda elektrikerna skall handla sina varor. Ex så kan en elektriker vara TVINGAD av sina chefer att handla material på Ahlsell då företaget har ett konto där och har uppget för Ahlsell vilken ungefärlig volym de kommer handla för under ett år..Sedan baseras rabatterna Ahlsell ger efter mängden på ett år.

Så tillhör en elektriker ex NEA gruppen så har de oftast inget val om vart de skall handla sitt material.
Samma för kommuner och landstin och deras anställda hantverkare. Mindre elfirmor är också tvingade på sätt och vis att handla på alhsell eftersom vissa saker som man måste kunna handla fort enbart finns där och inte kan handlas via nätet. Så här är det systemet med Grossister som brister och deras girighet mot företagare och då speciellt småföretagaren.

Handlar en liten elfirma väldigt lite hos Ahlsell så blir deras rabatter också minimala. Jag vet.. Jag drev eget under några år som elektriker. Så hela systemet är sjukt Grossister och generalagenter förstör marknaden som skall drivas med fri konkurens. Det handlar om ett förpestat system som enbart är till för att gynna storföretagens egna kassor.
Exakt så ser maffian ut elmaffian
 
Fri prisdättning.
Vad tror ni en kaffe kostar att göra som man betalar 20 till 50 kr för????
Vad tror ni popcorn kostar att göra?????
Vad tror ni drickan kostar på McDonalds att göra???
Vad tror ni plastkassen kostar i inköpspris för handlaren.
Klädbranchen på plagg
Osv osv alla måste käka pengar sen får man betala för know how.
Jag sätter inte upp slut som kunden köper själv och dessutom får garantin på detta.
Välkommen till verkligheten
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Fri prisdättning.
Vad tror ni en kaffe kostar att göra som man betalar 20 till 50 kr för????
Vad tror ni popcorn kostar att göra?????
Vad tror ni drickan kostar på McDonalds att göra???
Du missar målet med flera kilometer.

Det handlar INTE om marginaler, det handlar om att använda bluffprislistor för att blåsa kunder.

jag skiter FULLSTÄNDIGT i vad mcdonmalds betalar in för drickan, jag ser nämligen klart och tydligt vad JAG
kommer att betala när jag beställer den, och kan jämföra med vad den kostar på ica eller var fan som helst.

Om det däremot på mcdonalds infotavla hade stått att "Läsk till burgaren säljes till listpris" och sen när jag skulle betala så hade jag upptäckt att dom hade tagit 600:- för en mellanläsk så hade jag blivit förbannad, och hade då ynglingen bakom disken visat mej en lista från läsktillverkaren där det står att listpriset faktiskt ÄR 2000:-/litern, men dom var så SNÄLLA att dom gav mej 800kr/lit i rabatt så jag borde facktiskt vara tacksam sådeså, då hade jag blivit jävligt förbannad ändå för jag vet ju mycket väl att deras listpris bara är hittepå, för jag kan ju köpa läsk mycket billigare i matbutiken.

Och det är EXAKT så dessa elektriker (eller hantverkare då) jobbar, inte alla, men den som TS råkade ut för, och jag har sett det många gånger innan.


Så kan alla hantverkare SLUTA låtsas att det är marginaler folk klagar på, det är era oärliga fulmetoder som folk är arga på FFS.

Välkommen till verkligheten
Välkommen till verkligheten själv, detta är 2000-talet och skråväsendet är utdött, folk har tillgång till internet och hantverkare som jobbar på det här sättet får finna sej i att bli uthängda och bojkottade.
 
  • Gilla
  • Älska
attefall och 20 till
  • Laddar…
Y Yen Chiou skrev:
Hej, Joakim, du är korrekt. Jag vet inte att de ska byte vägguttag och priset ska bli så högt. de visar inte mig prislista eller information. det här vägguttag var redan där när jag är hemma från jobbet. Nu, vet jag att lita inte på hantverkare.

jag pratar med de och de sager det är normalt i sverige. (jag kan inte prata svenska)

jag vill anmälan till ARN. ha något har samma erfaren och kan dela med mig din faktura?
Hej.
Jag har vart med om samma sak. Jag hade lång dialog med elfirman som gjorde jobb hemma hos mig.
De hade priser från en känd grossistfirma som de sedan la på marginal.

Jag själv försökte anmäla firman till ARN. Men elfirman han skicka ärendet till kronofogden. Så här kommer mitt råd.

Skickat snabbt in ditt ärende till ARN och beskriv vad som är ärendet. I ditt fall uppskattar jag att din elfirman har oskäligt höga priser. Ta gärna fram priser från tre kända företag där du hittar priser (Clas Olson, Bauhaus, K-Rauta alla har exxact).

Du behöver även innan du skickar in till ARN ha bevis på att du berättat detta med elfirman. Enklast är att skicka ett e-mail till firman och berätta att de har oskäliga priser och ber dem justera dem.

Med priser vad som är skäligt och svar ftån firman så skickar du in det till ARN.

Hoppas du hinner få en allt till ARN.
 
Visst är omskriven leverantörs prislista sjuk, Håller med ,
Lite historia hur det kom sig .
Vi som vart med ett tag fick en prislista på
Material från Rörfirmornas Riksförbund
” Gula listan ” kallades den för . Alla tog samma för materialet. Den togs bort då det ansågs som kartell.
nu fick vi lika många prislistor som grossister.

Min åsikt är att jag behöver grossisten ( det skulle nog alla va med på som är 100% insatt i min bransch) Det är en omöjlighet att hålla
Entreprenad och service och akuta samhälls
Insatser utan deras hjälp. Vi kan inte hålla
Dryga 100 000 olika rsk produkter i en eget lager eller ha en egen inköps avd som dom stora grossisterna . Några hjälper oss med det
Och har personal, huvudlager ,hämtlager
Sjukt! Dyra hyror, för att säkerställa dagliga leveranser för ovannämnda service.
Sen sitter det tyvärr några som försöker plocka
Russin ur kakan . I slutändan om ett par år
Kommer alla ! Att vara förlorare .
Det kommer bli sjukt långa väntetider på vissa
Avgörande produkter så vi kommer inte kunna
Få ihop jobben . Med risk för större och mindre
Samhälls problem.

För egen del andvänder jag Lundagrossistens
Pris lista vid fakturering på dom jobb jag gör
När det är hands on jobb som utföres är det för mig som dom flesta i Branschen . Nettovinstmarginalen är 5-7% den är enligt min åsikt mest rättvis åt min och kundens räkning
. Så omsätter jag 2 miljoner på en montör är marginalen
100 00 - 140 000 tkr eller 10 000 - 14 000 i månaden i den bästa av värdar. Så på en dags arbete blir det ca 500 kr över som jag vid års slutet får betala ca 20 % till på i skatt ( kommer inte ihåg vad vinstskatten ligger på) .
Ett bilinbrott med lite stulna verktyg ,
Torskar man ett år på lite otur med sjukdomar
Är det 0 kr eller minus på den gubben .

Som det utvecklar sig nu ser jag ingen framtid
Som hantverkare. Har sen länge fått frågor
Från så kallade kompis beställare .
Hur gör man här ? Tittar på jobbet , skriver ihop
En offert med beskrivning.
Sen 1 år senare står någon annan och gör jobbet . Den rådgivande tjänsten är det slut med .
Ju mer jag läser och funderar desto säkrare
Blir jag . Lägger nog ner konsultation.lägger nog ner installation , lägger nog ner min egen produkt utveckling och blir anställd .
Någon annan får ta försvars diskussioner

I min värd är det inte fult att få ersättning
För det man utövar och gör. Är vinstmarginalerna 5% som i mitt fall undrar jag verkligen vad jag ska kunna sänka priset
Någon stans
Och nej jag använder inte företags bilen privat
Jag köper allt jag behöver för egna skattade pengar . Fick byta frånluftsfläkten på huset
Jag säljer nu . Givetvis fråga ventgubben om jag ska ha det på företaget . Nej !
Betalar med skattade pengar som alla ni andra . Och jag hamnar i samma sits, min dags lön
Köper lika få arbetstimmar som eran .

vi är alla lika drabbade i slutändan ,
Allt går att köpa billigare någonstans i värden
Ibland väntar man och ibland måste man betala för att få det man behöver / vill ha nu
 
  • Gilla
Myrstacken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.