@skaraborgsfakir
Bostadshuset byggdes 1938, så fönstervirket är av bra kvalitet.
Men du har rätt i att bostadshuset ytterfönster kräver underhåll. Det har de fått i samband med ommålning av fasaderna. Det gör man där jag bor vart fjärde år. (Jag bor på en ö långt ut havsbandet på västkusten..) Senast för två år sedan, men en fasad återstår än av den omgången.

Men jag tar inte ner dem mer som jag gjorde när jag köpte huset 2003. Då fick alla ytterfönster grundlig omsorg, t.ex ställde jag dem i oljebad så bottenkarmen fick suga sig mätt. Och lossat kitt förnyades. Glaset fick sitta kvar då.
 
Jag hade för mig att du bodde på Gotland (el. ev. Öland.)

Eller menar du västrakusten av Gotland ??:D

//AA
 
”What is in a name”, som Billy skaldade.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Mitt alias trodde jag var helt genomskinligt @skaraborgsfakir ..:p Jag tror ju att du bor i stooora staden Skaraborg...
När det båser sydvästlig vind och mulet så är lufttemperaturen identisk med ythavsvattentemperaturen i Nordsjön och Skagerack.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
bor i ett kvarter i skaraborg som heter fakiren :)
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Sådär vad fiffigt @skaraborgsfakir och @Oldboy !
Nu har jag fixat dörrar till pannrummet i källaren, som bara är 16m2 och får lite spillvärme från värmepumpens varmvattenberedare och en 60W glödlampa. Så nu är tempen inte 9-10° utan +14°. Perfekt för målning!
Och satt en stolpe mitt i rummet med gångjärnshalvor så alla fönster kan målas.
Snyggt jobbat!
Nu är det nästan så att jag ångrar borttagandet av en stolpe i verkstaden.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Snyggt jobbat!
Nu är det nästan så att jag ångrar borttagandet av en stolpe i verkstaden.
I vedrummet, som är dubbelt så stort som pannrummet står redan en stolpe inslagen för att minska belastningen på bjälklaget från en kakelugn. Men den lutar. Jag tänkte därför ett tag att använda dörrkarmen mellan de två rummen, men valde en ny rumsstolpe i pannrummet eftersom jag då fick ett mycket mindre utrymme att hålla varmt. För att öka värmen så tog jag även tillfälligt bort isoleringen runt framledningsrören till husets värmekrets. (Bergvärmepumpens energiåtgång är ju bara en tredjedel av ett elektriskt element!)

Nu har jag maskeringstejpat alla glasrutor fram o bak, även innanfönstren. Funderar på om jag ska skruva fast dem på ytterfönstren före målning? Eller ta det i två etapper måla 4 fönster åt gången?

Jag märkte nu oxå att stolpen inte sitter fast i golvet..trodde den satt i spänn. Får väl banka in en kil. Viktigt att stolpen är lodrät annars hänger alla fönster åt samma håll!

Uppvärmt verktygsrum med öppen dörr, fönster och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
En målare jag känner brukar skruva in vinkelskruv i några brädor på väggen som passar att hänga gångjärnen på.

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
En målare jag känner brukar skruva in vinkelskruv i några brädor på väggen som passar att hänga gångjärnen på.

//AA
Precis, funkar ju lika bra som gångjärnshalvor.
Men mina innerfönster har inte sådana gångjärn de är inte isärtagbara utan fil..
Två delar av ett upplöst mässingsgångjärn, övre del med stift och nedre del med knopp.

Men jag tror jag använder mitt gamla knep att hantera och renovera tunga dörrar, två skruvar i över och underarm som läggs mot två bockar, eller nu två parallella brädor enkelt att snurra runt till andra sidan när den första är klar.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag pausar nu den ombyggda delen av gårdshuset, ytbehandling dvs golv o väggar skjuter jag framför mig, ger mig istället nu på den andra ännu orörda delen.
Samma fråga som jag hade i trådstarten, ska jag riva helt och bygga upp igen, eller räcker det att byta dåliga delar? Denna del av huset har ingen del i kontakt med mark, står på betongpelare 0,3-0,8 m över mark..
Jag har börjat att ta bort innerväggarna (mjuk treetex) och finner att bärande stommen består av stående ytterplank, treetexväggen spikad på tvärgående plankor spikade på ytterplankorna, På utsidan sitter vindpapp och asbestskivor, Plankorna är bitvis maskätna, så jag kommer att riva väggar och göra nya. Bjälklaget? Vet ännu inte men jag river nog allt och bygger nytt..befintliga panoramafönster tänker jag ersätta med likadana som den renoverade delen får och södergaveln ska få en terassdörr med sidofönster..Takstolar? Ska ta bort innertak och granska...
Treetexskivor borttagna.
Interiör av en pågående renovering visar bar yttervägg av stående plank med borttagna treetexskivor och synlig stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Befintligafönster Digital skiss av ett ofärdigt gårdshus med delvis avlägsnade väggar och fönster, samt markerade planerade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planerade fönster 3D-modell av ett tvådelat grått gårdshus med markeringar för befintliga och planerade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Efter ditt ”nybygge” blir det svårt med att ”fuska” i denna delen.

Lycka till hur du än gör. (y)

(Men jag tror att det blir samma standard på denna som på försa delen.)

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S saiter skrev:
Efter ditt ”nybygge” blir det svårt med att ”fuska” i denna delen.

Lycka till hur du än gör. (y)

(Men jag tror att det blir samma standard på denna som på försa delen.)

//AA
Tack!
 
  • Älska
saiter
  • Laddar…
Södra husdelen yttermått är c:a 4,2x4,2m
Nytt Bjälklag, Dimension C30 45x220x4100mm, cc600mm
Plintar 3+3
Eller behövs en extra bärlina på mitten, dvs plintar 3+3+3?
 
Redigerat:
När jag tog bort innerväggmaterialet, treetex, så fann jag ett rakblad liggande på en horisontell planka. Är det en tidsmarkör ditlagd med flit?
Gammalt rakblad från Gillette med text "Made in England" på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rostiga rakbladet "Blue Gillette Blade" på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Nu har jag fått ner all invändig vägg och takklädsel.(Treetexskivor) Mycket att få iväg i slutet av maj då vi har ÅVC öppen .
Har gett mig på utvändig klädsel. Eternitskivor. Måste skaffa info om villkor för eterniten på ÅVC. Inplastat, javisst, max vikt 10kg, totalt eller per paket? Om nobben på fler så får det bli nån annan lösning....
Bilder före och efter det jobbet, (2+2 timmar) och ett par praktiska verktyg för att få ut spikarna utan att knäcka skivorna..nåja, nästan alla.
Återstår södra gavelväggen som har spåntad brädklädsel. Sen dags att demontera takplåten försiktigt, den ska sättas tillbaka när denna husdel har återuppstått. Möjligen tar jag bort golvet innan dess...
Hus under renovering med borttagen invändig klädsel och stegar mot utvändiga eternitskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husdel med borttagen utvändig klädsel visande trästommen och svart byggfolie, bredvid en vägg med eternitskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad under renovering med borttagna eternitskivor, exponerad isolering och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två verktyg för borttagning av spikar framför en vit eternitskiva med trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.