Arbetet fortsätter efter vinteruppehåll med att byta syllen under verkstaden. Måtten är ju tretumtre och eftersom jag inte vann den fina bordssågen så klyver jag 45x90 reglar till 45x78 med min lilla cirkelsåg. Sedan skruvar jag ihop två sådana till 90x78 och klyver till 78x78. Därefter trimmas de med elhyvel till exakt rätt mått.
Det går inte riktigt att klyva med ett snitt så jag flippar över och kör ett pass till från andra sidan.
Blir riktigt bra och denna gång går det snabbare.

Jag lägger regeln jag skall klyva innerst och en annan regel utanpå för att kunna använda parallellanslaget.
Användning av liten cirkelsåg för att klyva en träregel på arbetsbänk med parallellanslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man får måtta några gånger så anslaget ställs in rätt.
Person använder handhållen cirkelsåg för att klyva träregel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snittet blir bra. Man får vara uppmärksam på att reglerna är något lite böjda så det kan behövas lite klämmande så snittet blir rakt.
Närbild på en klyvd träregel i bearbetning med synliga sågspår och märkningar för att bygga syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Just det ja. En färdig tretumtre.

Mätskiva som visar bredden på ett trästycke, ungefär 75 mm, motsvarande en färdig tretumtre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Needas och 3 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Just det ja. En färdig tretumtre.

[bild]
Hade de vart så dyrt att be ett lokalt sågverk att såga upp lite 3 tum åt dig? De flesta brädgårdar erbjuder ju även klyvning av virke till rätt dimensioner.
Säger inte att jag inte gjort som dig, bara en fundering.
Klyva lite 95x95 tar ju inte många minuter med rätt maskin.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Äntligen någon typ av golv!
 
  • Nyinstallerat spånskivegolv i pågående byggprojekt med verktyg och byggmaterial synliga runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sågat mer sten idag!

Nyss sågat stenblock intill en nylagd grå stenplattform med ojämn terräng i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
fusion och 23 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Hade de vart så dyrt att be ett lokalt sågverk att såga upp lite 3 tum åt dig?...
Det hade absolut varir en smidig och bra lösning. Men några skäl till att jag meckar med det själv är att jag redan har spillbitar liggande som jag gärna vill använda, sågverk finns inte i närheten, det finns ett par snickarfirmor men då får jag ta ledigt från jobbet och hämta/lämna och framförallt -det är roligt att lösa små problem själv... :D
 
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Äntligen börjat lägga golvskivorna idag! Nylagda ljusa golvskivor i en konstruktion med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Satte upp mikroliten i taket och nyttjade nya tvingarna för att hålla fast stödet och rullen. Funkade smidigt med 8 meters våderna.

Renoveringsarbete i rum med uppsatta tvingar som håller en rulle mikrolit ovanför en ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Nu börjar det roliga med att inreda tvättstugan!
Ihopmontering av vita skåpstommar i en tvättstuga med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Spikade upp bastupanelen i helgen. Den är jag riktigt nöjd med. Bastun får pausas lite för uteprojekt framöver. Det ska till glasvägg och lavar i höst innan premiärbad. Ventilen ska bytas/byggas över till en i trä.
 
  • Nyinstallerad bastupanel i ett renoveringsprojekt för en bastu, med vita kakelväggar och grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
Skar upp en rulle renoveringstapet i lagom längder. Byggde först en rullhållare och måttade ut längden på golvet. Bra att golvet skall bytas, gjorde inte ont att skruva fast skärplattan i den.

Renoveringstapet utrullad på hemmagjord rullhållare med skärplatta fastskruvad i ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringstapetrulle på hemmagjord rullhållare med skärplatta, på ett trägolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Sista spånet på plats. Firar med ett glas Trocadero Zero!
 
  • Nyinstallerat golv med spånplattor, byggdamm, avfallssäckar och en hammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Schwen92 och 3 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Sista spånet på plats. Firar med ett glas Trocadero Zero!
Försök hänga med nu! Varför inte med en eller ett par
images
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Försök hänga med nu! Varför inte med en eller ett par
[bild]
Jag är inget stort fan av den drycken faktiskt
 
Äntligen är markstenen lagd! Nu är det bara att fixa iordning kanten, och alla andra saker på listan då...
Ny lagd marksten framför röd husfasad, oavslutad kant och trädgårdsprojekt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lagd marksten i uppfart med kantstenar, omgivet av en gräsmatta och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny lagd marksten på uppfart med oavslutade kantstenar framför villa, verktyg syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
J!M och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.