:D Din energi är enastående men du vet väl att man ska ha en vilodag i veckan "minst".
Det är en härlig tråd att följa.
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
:D Din energi är enastående men du vet väl att man ska ha en vilodag i veckan "minst".
Det är en härlig tråd att följa.
/B
Tack men det där med vilodag är lite förrädiskt för jag lägger ju upp allt som jag gör här i huset så om man räknar baklänges så är varje dag som jag inte lägger upp något en vilodag! :cool:
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
På grund av stora skador på framförallt ändspontens fjäder får jag såga till nya ändspont med gersåg.
Hand som håller en ändspont av trä nära en gersågs skiva för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte så enkelt som jag trodde det heller. Eftersom det är milimeterprecision på fjädern så räcker det med att träet är det minsta skev mot sågbordet för att det ska bli fel..
Men trägen vinner!
 
Delvis demonterat trägolv bredvid en intakt del, som visar övergången från golv till matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går men är rätt besvärligt!
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Nu är hela golvet lagt och rummet skevar ca 1.5 cm jämfört golvet.
Nylagt parkettgolv med verktyg och träplankor, golvlistproblem indikeras med penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hade varit ett litet problem om det inte var för att just denna centimeter togs bort när jag påbörjade läggningen och därigenom hindrar mig från att ta bort 2 centimeter av den sista golvplankan. Nylagt trägolv med en penna som referenspunkt bredvid vägg som skevar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Istället får jag tillverka en liten bit att klämma in den sista metern så att golvlisten inte behöver bli 2 cm tjock?! (se pennan som referens)
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Nu tar jag kväll igen!
Ett pågående golvprojekt i ett rum med träparkett, verktyg och byggmaterial utspridda samt belysning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med parkettbitar och verktyg nära vägg innan städning och sortering av material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag klöv in en liten bit av en planka för å täcka hål rummet!
Jag ska spänna fast den sista golvplankan imorgon! Sedanblir det nog att ta rätt på, sortera ut och kasta bort några av de överblivna bitar parkett som jag inte tror har någon framtid samt naturligtvis städa upp min arbetsplats!
Arbetsplats med gersåg och plankbitar på golvet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag städat ur rummet och så här blev resultatet!
Städat tomt rum med trägolv och oputsade väggar, med synlig glipa i golvet och en rullator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppstädat rum med trägolv och synlig glipa, väggar med tapet, fönster och en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock en riktigt ful glipa i mitten(naturligtvis) av golvet.
Rengjort rum med trägolv och synlig glipa i mitten, samt en kabelvinda och en luftrenare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men inte värre än att den går att leva med tills den riktiga renoveringen görs!
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Jag sparade en kvadrat av parketten som jag ska lägga in i klädkammaren i källaren.
Jag har rivit ut den den gamla golvmattan och slipat bort limmet, mattresterna och golvfärgen.
Kvadratiska parkettstycken lutade mot en vägg, redo för att läggas i en klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källarklädkammare med borttagen golvmatta och slipat betonggolv redo för ny parkett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte en evighetslösning det heller men det kommer nog inte att lukta sämre än den gamla limmade mattan iallafall!
 
Näe men såatte.. Hörn av ett rum med parkettgolv och sprickor i den vita väggen, tom hylla och dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
Slipdamm och fotspår på ett trägolv bredvid en stege och en slipmaskin under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men fy faan vad jag hatar slipdamm!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Idag har det mest varit en städdag! Jag har skurat några golv och slängt en massa skit på släpet!
Staplar av gamla trägolvslister och profilerade metallplåtar på ett släp i vinterscen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snötäckt utomhusyta med uppsamlat byggavfall bestående av träplank och metallen som ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Städat källarrum med nyligen skurat betonggolv och en installerad vit värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med trägolv och tapetserade väggar under städning, kapmaskin och sladd syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad korridor med nyligen skurat golv och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset
  • Laddar…
Börja riva kakel från köksvägg en. Tyvärr är fiberskivan i väggen så mjuk att den tar mycket skada! Det får bli rotgips i väggen..
.. Eller kanske jag river opp den från denna sidan och sätter OSB och gips. Utmärkt tillfälle att fälla in el samtidigt! Rivning av kakel på köksvägg visar skadad fiberskiva och avtäckt rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med delvis bortrivna vita kakelplattor som avslöjar skadad brun fiberskiva bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Nere under golvet har en förstärkning monterats under spisen. Spikarna som använts är så stora att det måste ha varit åskguden Thor som svingat den väldige Mjölner när han slog in dem! :crysmile:
Förstärkning monterad under golv med stora spikar, intill ett vägguttag och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som pekar på en stor spik inslagen i en träbjälke under ett golv, vid en förstärkning under en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Slarvig utdragning av spikar i träplanka med hammare, omgiven av elverktyg och spillvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Say no more..
 
Tog precis ut säkringarna till spisen och insåg att det börjar glesna i leden för min kära gamla elcentral!
Renoveringsarbete med borttaget kakel och gammal eluttag på väggen, bråte på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre elcentral med flera uttagna säkringar på en vitmålad betongvägg, indikerar behov av uppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.