dags att lyfta upp en gammal hederlig tråd

Verktyg på Bauhaus kan ge hudcancer

"Där är haltgränsen 1 mikrogram per kilo. I handtaget var halten 670 mikrogram"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=551474&previousRenderType=6

hur vet jag att det handlar om billiga verktyg?
"När DN på fredagsförmiddagen besökte Bauhausvaruhuset i Järfälla norr om Stockholm låg både slipmaskinen och borrhammaren i stora mängder direkt i kundernas blickfång."

det börjar klarna hur noname maskinerna kan vara så billiga :p

"Efter att ha granskat analyserna gissar Sten Flodström på Kemikalieinspektionen att tillverkarna av verktygen använder restprodukter från råolja eller till med från tillverkningen av miljögiftet kreosot.

- I så fall använder de avfallsprodukter. På det sättet kan de som säljer dessa få en intäkt för dem i stället för att betala för att bli av med dem, säger han."
 
Den artikeln var bra och rätt skrämmande. Klart verktygen blir billiga om man använder sånt som man nästan inte behöver betala något för. - Vem bryr sig om folk utsätts för risker, bara vi blir av med skiten och tjänar på det...

// Edit
Ny artikel idag: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=551556&previousRenderType=2

Bauhaus drar tillbaks verktyg... Vad är det som säger att inte andra plast material eller gummi i övriga "budget" verktyg från samma källa innehåller "trevliga" ämnen.

Dessa *snarlika* verktyg säljs under olika namn och färg hos de flesta bygghandlare och järnbutiker utan att nämna någon vid namn... Rätt upprörande att inte tillverkaren kontrolleras mer. Fast det är ju klart att får man ett parti billiga verktyg med egen logga för ingenting och kan sälja för mycket mer än ingenting och konkurera med övriga så lär ju de flesta ÅF haka på.

Den GDS trend som gäller gör det möjligt att sälja skit eftersom riktiga verktyg kostar för mycket för massan.
 
Man undrar ju om det inte kan finnas "fina" verktyg med för höga halter av bensopyren? Eller andra varor för den delen. Riktvärdena gällde ju bildäck och de fingrar man ju inte så mycket på. Cykelhandtag, gummiknappar på mobiler och fjärrkontroller m.m. Och nämns märket ens förresten? Det kan väl egentligen lika gärna vara DeWalt som något annat. Eller? Inte för att jag försvarar höga halter av cancerogener men man vill ju ha litet mer kött på benen innan man tycker något.

Eller hur är det med lösningsmedel i färger eller olika plaster. Dyra som billiga. Farligheten i "nybilsdoft" o.s.v.

Bara funderingar kring en artikel som kändes ganska ofullständig.

/Ola - Som har en veritabel kakafoni av olika kvaliteter på verktyg och som tycker att dyrare oftast är bättre men sällan prisvärt...
 
Möjligt att det finns "fina" verktyg med höga halter av något men med tanke på hur länge de "fina" märkena funnits på marknaden jämfört med hur kort tid det billiga funnits så säger logiken att de "fina" märkena med farliga ämnen skulle ha självsanerats bort av konkurenterna. Tror inte att ett märke med +40 år på nacken skulle våga sätta företaget eller varumärket på spel genom att använda sådant som exponerar deras kunder för farliga ämnen, eller som skulle kunna upptäckas så lätt.

Färger och dylikt kan väl ändå inte jämföras med verktyg, ett verktyg håller man oftast i handen utan skydd; slipmaskin, borrhammare eller dragare osv. Färg med lösningsmedel skall man enligt instruktioner *inte* använda utan att ha rätt skydd, dvs underförstått; det är farligt att andas in eller att bada händerna i.

Gällande märket så har aldrig Bauhaus exponerat "pallar som möter kunder" av märket DeWalt eller andra proffsmärken. Bauhaus har, vad jag sett, bara exponerat noname på det sättet. Precis som classe, biltema och andra som säljer liknande. DeWalt, Metabo, m.fl. är inte pallvara hos dessa varuhus. Skulle kosta alldeles för mycket då dessa inte har en huvudsaklig kundkrets som köper DeWalt i dom mängderna.

Jag ser dessutom väldigt sällan en stämpel på noname som visar vilken plast dom kör med. Det är ju klart, sätter man en stämpel så exponerar man sin produkt för allehanda tester initierade av konkurenterna men presenterade av 3'e part.

Något att tänka på kanske.

Normalt sägs inget om allt är bra, bara om något är dåligt.

Prisvärt, nja, då jag la ner +4000 för min Makita fräs så tyckte jag inte att det var billigt men jag visste att fräsen var bra så det fick svida lite. Kanske inte prisvärt då jag köpte den men erfarenheten säger att den är precis lika bra idag efter ett antal frästa meter i allehanda material och med varierande stål. Alltså prisvärt i längden.
 
"i kundernas blickfång" läste jag men jag kan ha missat något och jag *tror* inte heller att det är något dyrt märke det handlar om. Jag tycker bara att det är bra att *veta* innan man bildar sig en uppfattning.

Visst kan etablerade märken slarva/fuska eller rentav av misstag ha dåliga material. Tänk på alla bilar som återkallas i massor p.g.a. tillverkningsfel. Inte alls bara billiga/dåliga märken utan precis lika gärna dyra/etablerade.

Lösningsmedel i färger kan vara minst lika farliga som i plasten i verktyg för man vistas ju i ångorna länge efter att man målat om t.ex. i ett rum. Men ne, inte så många som slabbar med händerna direkt i dem men däri ligger inte heller faran.

Prisvärdhet... Detta svårdefinierade begrepp.

Jag köpte bits på Biltema. Runt tjugan för fem stycken eller så. Efter att ha trallat kanske 50 m2 och skruvat en massa annat så syns inte ett spår på dem. Tycker jag är prisvärt.

Å andra sidan kostar min gitarr runt 8000 kr. Prisvärt? När man får precis lika många strängar för 500 kr. Tja, jag tycker att min gitarr är bättre än en billig men har också spelat på gitarrer för 30000 kr. Måste säga att mellan min och en för 30000 kr så är det ingen skillnad för mig. Mellan min och en *bra* från t.ex. Yamaha för 1500 kr märker jag viss skillnad. Mellan min och en jättebillig för 500 kr är det enorm skillnad. Vilken är mest prisvärd? Den från Yahama, helt klart.

Å tredje sidan har vi precis köpt en åkgräsklippare. Begagnad men ändå dryga 20,000 med alla tillbehör. Gör den ett bättre jobb än en handjagare? Nej snarare sämre. Bättre jobb än en vanlig motorklippare för 2-3000 kr? Nej, likadant. Snabbare? Ja, oändligt mycket och *mycket* roligare. Mellanskillnaden i pris utslaget på ett gäng år och jämfört med tidsbesparingen då? Prisvärt? Njä, men kul :)

Som med mycket annat tycker jag sällan att det *allra* billigaste är värt att köpa men inte heller att det dyra/fina någonsin är prisvärt. Dessutom är det så ofta från fall till fall så det är för mig omöjligt att absolut säga att billigt är mer prisvärt eller dyrare är bättre. Men personligen så passar kvalitetsnivån "ett par snäpp upp från det billigaste" bra. Vissa saker kostar jag på mig mer och andra mindre. Men, att absolut säga att "billigare än DeWalt är skit" eller "allt går lika bra med Alpha Tools" tycker jag är för svartvitt.

Tycker jag alltså

/O
 
Testet visar bara lite på problemet med GDS trenden idag efter att han Timell och Company härjat/härjar på tv; alla vill vara med och dela på marknadskakan och då får det inte vara dyrt då ingen genomsnittlig GDS'are köper vare sig Blå Bosch, DeWalt eller andra proffsmärken.

Som nybliven GDS'are så vill man ha möjligheten utan att det kostar för mycket, så tänker iallafall återförsäljare, de nyblivna GDS'arna har ju blivit så inspirerade av Timell.

Då gäller det att dels hålla koll på konkurenterna vad dom säljer samt hitta billiga alternativ som man tjänar på, jag menar, vem vill, efter att ha sett Timell, lägga 2000SEK på en helt normal två-växlad slagborr från Makita bara för att göra det kuliga som Timell gjorde.

Då finns det tillverkare som ligger långt-bort-i-stan-i-bortre-Asien som tillverkar bbbilligt och som gärna sätter på en etikett. Det betyder att man får bra marginal, marknadsandelar och försäljning. Sedan kanske man inte har koll på vad tillverkaren använder för metoder men det kanske inte hade någon stor betydelse i jakten på stora massan; kunderna som vill bli en GDS'are.

Vad gäller bilar så har dessa fixats av tillverkarna och skickats tillbakas till kunden. Försök att få ett verktyg från NoName fixad om något trillar sönder, dels kostar resan till butiken där du köpte den en slant eftersom NoName inte har verkstäder runt om i landet som servar. Sedan så kan inte butiken fixa en NoName, dom ger dig en ny, kanske en annan NoName eftersom den du köpte bara existerade på marknaden just då. Då är ju frågan om den du fick kommer att hålla, och hur länge. Sedan kanske den du fick som ersättare fungerar annorlunda eller kanske inte fungerar tillsammans med de tillbehör eller verktyg du skaffat till den.

Nae, jag är tveksam till de metoder som används för att fånga kunder bara för säljandets skull.

Jag tror inte ens B&D skulle använda tveksamma material då dom är väldigt stora på hemmamarknaden. Att dom sedan använder plast där det borde vara stål är en helt annan sak eller att dom kör med sina "Gel" handtag... ::)
 
Himla bra med en tråd som man kan diskutera lite i. Budget vs. Proffs kommer alltid att debatteras. Denna tråden kanske kan överträffa "DeWalt är bäst" tråden som var rätt modig eller "Kap- och gersåg" som väckte åsikter.

Jag tycker det är bra att det görs stickprov på saker och ting. Det är bara synd att de positiva resultaten aldrig kommer fram på samma sätt. Eller att marknaden nyttjas för att med tveksamma metoder och med tveksam kvalitet få oss att köpa saker för att det är billigt.
 
Jag vet av erfarenhet från min bransch att stora seriösa tillverkare av polyuretanlim använder sig av isocyanater i sina limm. Vilket kan ge diverse besvär om man utsätts för det under en längre tid. Visserligen frigörs inte isocyanaterna förnns vid 76 grader men det är mening att limmet skall värmas till 80 grader innan det används.

Jag har ganska många billiga verktyg av märken som bla power craft och bauhaus egna alpha tools samt gern och dom tre billiga märkena finns fortfarande. Jag tror att alpha tools kommer att finnas ganska länge.

Det står ju dessutom på alla verktyg dyra som billiga att man skall använda handskar och ungefär all annan skyddsutrustning som finns.

Många av mina billiga verktyg är stämplade med made in germany men det betyder ju bara att slutmonteringen är gjord där.

 
Jag jobbar med plastmaterial, och det finns en hel del att säga om det här, men jag skall ut och fördigställa min altan!

Några korta reflektioner, dock:

Alla polyuretaner innehåller diisocyanater innan de har reagerat. Det är en specifik råvara för att tillverka PU-plast

Konstruktionsplaster som granulat på Big-Bag kostar ca 20-50 kr/kg. Med tanke på att en skalet till skruvdragare skulle kosta flera kronor bara i plastmaterial, så är nog det mer än vad fabriken får ut för hela maskinen. Lösningen måste naturligtvis vara att antingen använda ospecificerat returmaterial (kostar också pengar) eller att blanda upp materialet med "toxic waste"

Inom industrin är vi extremt petiga med plastmaterials specifikationer OCH egenskaper. Så länge man köper material med samma produktnamn, och därmed samma specifikationer från samma leverantör, så bevakar vi bara materialets beabetningsegenskaper (vid formsprutning)

Om man däremot skulle byta leverantör av ett plastmaterial, så blir det en massa utredningar och tester och ISO9000 och Gud vet allt för att kunna säkerställa produktkvaliten. Även om materialet har samma specifikationer.

Det är tydligen svårt för somliga att förstå: Lågbudgetprodukterna är för billiga. Västvärldens industri kan inte konkurrera med tillverkare som använder slaveri för att tillverka produkter med material som de får betalt för att bli av med! Att produkterna än så länge är mest sopor, är väl vår enda räddning.

Personligen försöker jag i möjligaste mån avstå från att bidra till ovanstående svineri, men det är inte lätt.
 
satt och funderade lite mer på det där...

tidningarna hausar upp att VI kan få cancer som använder dem... fatta då hur många år de som bygger dem antagligen har kvar att leva? :p

hursom... som mattiasp skrev, nu ska jag OCKSÅ ut å fortsätta på min altan :)
 
Lite skall väl tidningarna ha för journalistik. Smäller högre om *vi* får nåt hur hårt det än kan låta.

Näe, det kan nog vara svårt att göra nåt annat än att bojkotta skiten; finns det ingen marknad så lägger dom ner fast då blir arbetarna utan jobb eller så får dom bygga nåt annat skitigt.

Hur man än vänder på det så blir det inge bra.

/Geschwint på resa
 
Citat mattiasp
Det är tydligen svårt för somliga att förstå: Lågbudgetprodukterna är för billiga. Västvärldens industri kan inte konkurrera med tillverkare som använder slaveri för att tillverka produkter med material som de får betalt för att bli av med! Att produkterna än så länge är mest sopor, är väl vår enda räddning.


Det där tycker jag låter underligt eftersom att nästan alla stora företag har fabriker som tillverkar diverse saker som ingår i slutprodukten i låglöneländer som tex kina.
Gms nya universalbottenplatta byggs tex i kina för att sedan få en lämplig kaross som är byggs av delar från andra låglöneländer.

Jag tittade lite på skoj på mina verktyg på dom flesta av mina budgetverktyg så står det faktiskt made in germany. Bla horse och gern. På min bosch gcm 10 s så står det made in taiwan på min milwauke jspe 90x så hittade jag konstigt nog ingen made in stämpel alls.
 
Det var menat som ett politiskt inlägg. Vad skall vi syssla med när all industri har flyttat till Kina och alla mer kvalificerade jobb är outsourcade till Indien? Skall vi alla jobba inom offentlig sektor?

Om vi inte kan exportera något i Europa, kan vi heller aldrig importera något.

Vi i Sverige har skogen och malmen som i stort sett enda naturtillgångar. Av någon anledning är vi för fina för att förädla malmen själva, utan exporterar i stället malm, i stället för stål.

Jag kan hålla på hur länge som helst, men det är för vackert väder för att sitta vid datorn.
 
Det går säkert utmärkt att använda budgetverktyg när man behöver använda dem lite då och då.

Men för en yrkesman så krävs det lite mer, den skall ju klara av att användas i vått och torrt 40 tim/veckan. Tid är pengar och då har mna inte råd att ha halvdana maskiner.Det skulle inte verkaså seriöst om snickaren kom i en gammal 245 och hela vertygsuppsättningen var inhandlad på Rusta... :)

 
En liten annan syn på det hela: jag jobbar heltid och reser väldigt mycket i jobbet, i snitt  2-3 dagar i veckan året om med ibland hemkomst sen fredag och avgång sen söndag. Då skulle det aldrig fungera med dåliga verktyg eller verktyg som antingen kräver oändliga justeringar eller slipningar, utbyte pga att laddaren gett upp fem gånger, byte av cirkelsåg för att den inte orkade med att klyva 10 meter teak, för att inte tala om att den vobblade så att det inte blev bra.... jag kan fortsätta in-absurdum. Klart är att jag håller på mycket med trä men inte som yrke, men då jag ofta har begränsat med tid och vill att jag skall vara den som begränsar vad jag kan göra, inte verktyget, då duger inte det som oftast är skräp i olika avseenden.

Verktyget:

* Skall fungera när jag skall använda det, inte bara kanske eller oftast
* Skall ha tillgång på reservdelar eftersom sådant behövs nån gång och har man ett verktyg som fungerat klanderfritt i två år i bitvis intensiva jobb, då vill man inte byta den med alla tillbehör och jiggar man gjort utan då skall det finnas service nära och som fixar snabbt; Makita garanterar 3 dagars service via auktoriserade verkstäder.
* Skall hålla hög precision, finish och kvalitet
* ...

Det finns billiga verktyg som håller en *relativt* hög kvalitet men jag har testat ett antal billiga verktyg, delvis efter diskussioner som förts här, och konstaterat att näe, jag kan inte chansa. Dom fungerar för dåligt, är för opraktiska, noll precision eller rent av livsfarliga.

Jag håller med om att skall man göra något någongång och man har gott om tid och kan acceptera att springa och byta ibland, då duger billigt. Å andra sidan så sponsar man användandet av dåliga material, enligt tidningsinslaget, en sponsring som ofta skapats genom "tillgång-efterfrågan", dvs har det blivit trendigt med GDS då måste marknaden pumpa ut billigt som alla kan köpa. Hur dessa billiga saker sedan tillverkas är av sekundär betydelse.

// Edit
Skulle heller inte se en snickare med bilen full med Rusta/Jula/Classe verktyg som seriös. Då kommer ju en del av den dyrbara tiden att gå till byten, justeringar och snedsågningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.