Fantastiskt kul tråd det här! Med risk för att få en massa påhugg, men jag kan inte låta bli, men det finns väl som inom alla områden en form av snobbism! En del vill helt enkelt ha det bästa av det bästa, en del nöjer sig med billigare grejer, kan det inte få vara så? Varför ska alla köra runt i BMW, alla använda Festool etc mm. Smaken är ju som bekant som...Det är väl inget konstigt med det. Sen får man väl acceptera att båda lägren föröker hävda sin rätt, men att uttala sig om vem som har "mest rätt" blir ju svårt. Har däremot svårt att förstå att man "ser ner" på de som köper prylar på Biltema istället för Festool grejer. Vill folk lägga pengar på kvalitet låt dem göra det o vice versa. Jag vet vad jag skulle välja för grejer vad beträffar en del standard verktyg/ maskiner, andra special grejer som inte används alltför ofta kan man gå ner i pris o kvalitet på. Typ elhyvel som enbart skall avverka mkt, utan egentlig finish = ETC för 259 pix
 
Fast nu kan jag inte hålla mig ::)

Jag kör rätt mycket Makita, typ oftast fast det är ingen omkring mig som vet det utom några få, snobbism är inget jag tillämpar men har man en BMW så vill man oftast att den skall synas.

Dessutom vet jag inte med BMW tankar. Jag får intrycket med märket de senaste åren att det har blivit en total kostymbil, dvs folk som inte vill ha med bilens funktion att göra, inte bli skitiga om fingrarna. Det får givetvis konsekvenser; exempel, en granne har en rätt ny BMW kombi, typ 530 eller så. Hans baklucka stängs med motorer, den stängdes inte riktigt en gång (kan väl hända vilket märke som helst), batteriet blev nästan stendött, han ringde mig för han hade ingen aning om hur han skulle göra... Vi ville ansluta den till en laddare eftersom den var så död men batteriet stod inte att finna (laddaren som fanns tillgänglig var inte av den typen som elektronik gillar), jag har en rätt ny Volvo där batteriet går att komma åt och det beskrivs var det finns. Inte i BMW inte. Vi sökte med ljus och lykta överallt utom i bagaget, inget batteri. Till saken hör att eftersom batteriet var dött så gick det inte att öppna skuffen, inte ens innifrån :surprised:. Så, vi kunde aldrig kolla under där det var troligt att batteriet fanns. Vi kunde inte komma åt batteriet för att koppla ifrån polerna, vi kunde alltså inte koppla in den laddare vi hade. Vi fick koppla in min Volvo som har ett synligt batteri och stå och gasa på tomgång i ett bra tag innan BMW'n gick igång...

Vilken helidiotisk konstruktion, man kunde ju ha antagit att det fanns nödingångar typ dolda nyckelhål eller så men icke.. I manualen stod det 'kontakta BMW verkstad om batteriet  slutar fungera' typ att det måste laddas manuellt...

Vi (proffsverktygsägare) ser inte ner på dom som vill köpa billigt, bara man är medveten om att *det är* skillnader som återspeglas på priset. Vi är nog rätt bra på att påvisa skillnader, ibland för ivrigt.

Fakta kvarstår:
Det är störtomöjligt att få ett slipbart stål om man köper 5 stämjärn för 49:-. Det går inte att masskruva försänkt 3x16 i 4mm björkplyma med momentet satt på 3NM och förvänta sig att man kan gasa på och maskinen slår ifrån vid korrekt moment om dragaren kostar 149:-. m.m. m.m.
Fast det fungerar ju att köpa dessa billiga järn om man bara skall spetta lite i reglar ett par gånger, då går det ju att skärpa med en fil grovt. Skall samma järn användas för att skapa fina snitt som kanske tillochmed kräver att man skär tvärs över fibrer i fur, då duger inget annat än ett riktigt bra stämjärn som slipats och brynts ordentligt.

Detta kan diskuteras i all oändlighet tror jag. Det är möjligt att det ibland pushas lite för mycket för ett visst märke men det är nog fortfarande i all vänlighet baserat på erfarenhet (i de flesta fall, jag har min erfarenhet iallafall).

Till mitt eget försvar så tycker jag att Makitas verktyg är rätt tråkiga i designen, även om dom börjar bli bättre. Babyblåa! Med inga speciella saker eller finesser som B&D :p har (dom *ser ju ut* som rena fartvidunder). *Men* dom fungerar alltid och gör det dom är designade att göra utan gnäll med bra teknik i/under skalet.
 
Väldigt roligt det här :)

Man kan ju dra paralleler (rättstavat?) till vilken bransch som helst.
Är tex själv i hemelektronik branschen och skulle ju aldrig kunna tänka mig att köpa en teve ur ett billigare segment. Man måste ju säkerställa att man har en riktigt bra apparat och vet man hur en bra bild ser ut så köper man ingen teve från motsvarande bruksbo powertools etc. Det slutar ju bara med att man sitter där hemma och stör sig på dålig bild etc. MEN om man som jag inte jobbar med detta och är helt skadad så kanske en Kinesisk 42" för 9990:- på EL-gig. gör personen i fråga helt nöjd.
Jag brukar få frågan är det bra bild i den där plasma skärmen. Vad svarar man på det?
Vad tycker du? svarar man såklart.Det är ju inte jag som skall titta på den.

Jag skrev tidigare i denna tråd att jag var mkt imponerad av min Meec borrhammare för 279:-. Jag har aldrig provat nån annan. Skulle jag prova en Hilti skulle jag säkert slänga min Meec. Men det vet inte jag. ;)
 
M
Fein skrev:
Jag skrev tidigare i denna tråd att jag var mkt imponerad av min Meec borrhammare för 279:-. Jag har aldrig provat nån annan. Skulle jag prova en Hilti skulle jag säkert slänga min Meec. Men det vet inte jag. ;)

Det är precis som du säger där.. hade du testat en proffsborrhammare hade du säkert tyckt nått i stil med "Är det såhär det borde vara?" ;) Sen har vi alla olika krav på maskinerna och det är utifrån det som priset skall avgöras.

Skall man göra en väldigt massa hål i hårt material så kanske inte meec håller hela vägen medans en proffsmaskin hade hållt hela vägen och gjort arbetet dubbelt så fort :) Men det vet man ju inte förrän man testat egentligen.. just när det gäller borrhammare så är det ju både maskin och kvaliteten på borret som avgör hastigheten som borret kommer igenom materialet!


 
maskinspec skrev:
[quote author=Fein link=1146143638/60#77 date=1147184787]
Jag skrev tidigare i denna tråd att jag var mkt imponerad av min Meec borrhammare för 279:-. Jag har aldrig provat nån annan. Skulle jag prova en Hilti skulle jag säkert slänga min Meec. Men det vet inte jag. ;)

Det är precis som du säger där.. hade du testat en proffsborrhammare hade du säkert tyckt nått i stil med "Är det såhär det borde vara?"   ;) Sen har vi alla olika krav på maskinerna och det är utifrån det som priset skall avgöras.

Skall man göra en väldigt massa hål i hårt material så kanske inte meec håller hela vägen medans en proffsmaskin hade hållt hela vägen och gjort arbetet dubbelt så fort :) Men det vet man ju inte förrän man testat egentligen.. just när det gäller borrhammare så är det ju både maskin och kvaliteten på borret som avgör hastigheten som borret kommer igenom materialet!


[/quote]

Jag har förvisso fuskat och kört med borrstål från Kartro.
 
Sedär, ett visst kvalitetstänk :)

och när du nu frågar så snällt; paralleller ::)

Måste säga att det är väldigt uppfriskande och informativt med dessa diskussioner även om känslorna svallar ibland. På vilken nivå vore kunskapen om man inte diskuterade och argumenterade?
 
jag tror att dom flesta på denna tråd har en passion för verktyg och det är inte ofta man hittar såna jämlikar ute på stan precis..går man ut på puben och börjar diskutera verktyg så hade dom väl tyckt att man var en urtrist typ..här kan man göra djupdykningar och gå till botten med alla detaljer allt ifrån hur underbart en festoolskruvdragare luktar i utblåsventilen till en ordentligt gjord sprängskiss att studera som toalettlektyr..ofta jobbar vi nära våra verktyg dagligen och de blir som kompisar ..och jag väljer mina kompisar med omsorg.
om man ser till ditt behov så har du ju löst det med enkla medel och till en billig peng.
det är just behovet av dem som får styra valet..jag och många med mig har stora behov av trygga starka vänner som helst skall vara livet ut.
man förbannar sig varje gång man köpt skräp som inte håller.är man dessutom under tidspress på jobb så finns inte tid för att sånt får hända stup i kvarten.
jag vet att om jag köper en begagnad hilti idag så håller den ett ganska konstant andrahandsvärde minst ett år framåt dvs.jag kan sälja den för samma pengar när projektet är slut.
 
mattiasp skrev:
Jag har tre argument till varför jag skaffar kvalitetsverktyg:

1) Jag är intresserad av maskiner och att jobba med dem
2) Jag har råd
3) Jag har i bästa fall 16 timmar per vecka att renovera på huset. Då finns det inte tid till grejor som krånglar och måste justeras eller bytas ut. Det skall fanimej fungera och bli rätt! Dessutom skall det gå fort.

För övrigt kan jag rekommendera bygglitteratur från The Taunton Press, och då speciellt deras serie "Build like a pro" För att punkt tre ovan skall uppfyllas räcker det inte med att ha bra maskiner. Man måste kunna yrkesmannens trick och genvägar också!

Hej

Kan inte annat än hålla med.
Oavsett hur många timmar i veckan man ägnar åt att använda maskinerna är ALL tid som har att göra med krångel bortkastad.




Said
(som ALLTID sattsar på kvalitet)
((OK måste erkänna att kofoten, en slägga samt ett par skruvmejslar är av "lågbudgetvarriant")) :-[ :-[ :-[
 
Said skrev:
Oavsett hur många timmar i veckan man ägnar åt att använda maskinerna är ALL tid som har att göra med krångel bortkastad.
Bara som ett gott exempel vill jag nämna den maskeringstejp jag köpte på Biltema för tio kr rullen nu senast. Efter att ha rustat upp allt utom golvet, ett ganska fint furugolv som skyddats under arbetet av nämnda maskeringstejp och diverse papp, återstod bara att dra bort tejpen och beundra resultatet. Det var ett dystert resultat... :-[

Färgen hade blött igenom tejpen på några ställen och på två andra ställen följde lacken(!) med när man drog bort tejpen från golvet. Bara att riva ut en nymålad garderob för att kunna avlägsna golvlisterna, för att kunna slipa golvet, för att kunna lacka om hela golvet.

Har aldrig i livet köpt så dyr maskeringstejp och kommer aldrig i livet göra det igen!
 
Det här senaste inlägget ger inte riktigt en bra värdemätare på kvalitet på tejp. Här hade två enkla målartips hjälpt resultatet:

1: Maskera, och måla/lacka sedan tunt en extra gång ÖVER skarven, så är det lacken som blöder in, inte senare lager av färg.

2: För att sedan ta bort tejpen, skär (här krävs lite känsla, beroende på underlag) med rakblads-/mattkniv längs skarven så får du en rak fin skarv.


Detta hindrar naturligtvis inte tejpen att dra loss lacken från underlaget, men enligt min erfarenhet (som självklart inte är allmängiltig) så om man lackat rätt, (med avseende på vilken lack, vilket underlag, förarbete etc. etc.) så ska det inte gå att dra loss lacken med tejp. Det verkar konstigt tycker jag.

Däremot så har du helt rätt i att billig tejp oftast är sämre än dyrare. Här är det ofta limmet som skiljer, då billiga varianter kan lämna limrester. Billiga tejper är oftast också gjorda i klenare väv/papper etc., vilket gör att den kan gå av lättare, och gör avmaskningen både arbetsammare och tråkigare.

Liknelsen är helt korrekt i att man får vad man betalar för, precis som med de flesta hantverksprodukter. Fråga en målare t.ex. om han köper penslar för 39 kr eller 399 kr...
 
Är jag elak om jag säger att det är ännu enklare att rycka tapen innan färgen torkat? Några strykningar fram till tapen och sen strykning emot/på tapen, torka lite och sen rycka.

Beror självfallet på vad det är man målar/lackar men jag utgår lite grand ifrån väggar mm här, bilar, hojar mm lär vara en annan sak och där är det andra krav .... Och ja detta borde nog vara i måleriforumet men men...

/Kent
 
Vare sig Classes kofötter eller skruvmejslar har jag hittat något fel på - möjligtvis känns handtag m m plastigt men de fyller bevisligen sin funktion bra (och länge). Kabelskalaren (Easy stripper eller vad den nu heter - länge sen man köpte den) är dessutom riktigt bra, åtminstone för de sorters kablar jag brukar skala (mestadels 2.5 eller 3.5mm^2 FK och en del mindre EK).
 
CHC skrev:
Kabelskalaren (Easy stripper eller vad den nu heter - länge sen man köpte den) är dessutom riktigt bra, åtminstone för de sorters kablar jag brukar skala (mestadels 2.5 eller 3.5mm^2 FK och en del mindre EK).
japp de måste va en kanon skalare om man kan skala 3.5 kvadrat :surprised:
ps vart köper du din kabel ;)
 
El_-micke skrev:
japp de måste va en kanon skalare om man kan skala 3.5 kvadrat :surprised:
ps vart köper du din kabel ;)
Inte ytterisoleringen. Doh!
Grövsta jag skalat ytterisolering av är Cat6 STP...

 
ett bra och ett dåligt köp:

rustas bruksbo skruvdragare på typ 16V eller så - har dragit många skruv och på detta ex iaf så har det gått bra att justera Nm så att man tex inte drar igenom pappen på gipsskivorna. Nackdelen är att den är rätt tung så den hade jag inte valt om jag varit proffs, men fungerar bra om man ska gipsa ett rum eller så i taget.

julas meec grästrimmer - här tänkte jag "nu ska jag inte ta den billigaste" utan valde den dyraste med stark motor, teleskåparm mm. den va kass!!! har trimmat med den i 30 min men lagt över timmen på att jaga rätt på trimmertråden som försvann så fort den körde i ngt som var tjockare än dagsfärskt gräs. försökte byta men "det var inget fel på den" hette det. å det var det ju inte på sätt och vis. den fungerade ju som den skulle dvs inte speciellt bra. tog mig över ett år innan jag åkte tillbaka för att handla ens en skruv där.
stigan jag köpte veckan därpå fungerar klockrent.

så ja detta drunknar väl i allt annat på denna spekulationssida men nån har kanske nytta av detta?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.