Needas Needas skrev:
Gjutit golv med hjälp av hustrun!
Helt ok resultat trots lunginflamation.
[bild] [bild]
Corona heter det väll idag? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Lustigt nog är det misstänkt corona!:)
 
  • Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nyligen oljad träaltan med pensel och burk olja i förgrunden, solbelyst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skrubbade altanen, årgång 1979, igår och idag gav jag ”den sista smörjningen”. Denna sommarsäsong blir med största sannolikhet den sista för denna.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Jag har påbörjat vårens och sommarens jobb, takbyte. Gamla, lessna betongpannor med ännu mer lessen papp under ska ersättas med ny underlagspapp och nytt lertegel. På så vis blir i alla fall teglet som det var från början. Underlagspapp av samma typ som användes 1920 vill jag nog inte lägga idag.

Ställningsbygget är påbörjat.
Stålställning monterad vid sidan av ett hus för förberedelse av takbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal stålställning vid sidan av ett tvåvåningshus, redo för takrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställningen är en gammal stålställning som jag kom över billigt. Förvånansvärt lättarbetad när jag kommit på hur man ska göra. Plank kommer i veckan, så vi får se om jag vidhåller att det går lätt när jag kan börja jobba mig uppåt.

Nästa förberedelse för jobbet är att gå på taksightsing i omgivningen. Någon gång på 70-80-talet så bögg man om takfoten på huset. Dels blev det inte riktigt bra - takfoten har vattenskador här och var, och dels ser det för trist ut när takfoten inte matchar resten av huset. Förstukvisten har originalutseendet kvar:
Husgavel med skadad takfot och fönster med röda foder under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det byggdes ganska många hus i samhället vid samma tidpunkt, alla med liknande arkitektur, så jag har gått runt och tittat på vilka som kan tänkas ha originalutförandet på takfoten och gavlarna kvar. Det här huset är ganska välbevarat:
Gult trähus med röda takpannor och delvis synlig ställning för pågående takrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att återskapa utseendet så gott det går. Fönsterfoder och knutbrädor kommer också att återställas i sinom tid, men det får vara som det är just nu.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Fint att återställa huset men det måste vara bättre med takutsprång än utan? :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det gula huset på sista bilden har kvar sin hundra år gamla originalfasad, trots litet takutsprång, och väldigt hög fasad. Jag tror man överskattar nyttan med stort takutsprång. Oftast blåser det ju när det regnar, så det är en ganska begränsad del av fasaden som skyddas av takutsprånget ändå.
 
Det beror väldigt mycket på hur man brädslår fasaden. Gör man det slarvigt så som nutidens byggare ofta gör så borde man ha två meters takutskifte minst men brädslår man omsorgsfullt och målar med en bra färg så räcker det gott med 30 cm utskifte eller kanske rentav 20.
 
Tränat lite inför bildandet av den lokala baxarsekten...

Trave med stora timmerstockar på marken bredvid en släpvagn och vedhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Åter riktat uppmärksamheten mot golvet.

I ena hörnet fann jag mystiska lämningar som bestod i ett mönster på väggen (målat runt något) samt ett hål i yttertaket (ca 80mm diameter). När jag tog bort golvbrädorna i hörnet luktade det gammal pissoar! Ställer mig dock ytterst tveksam till att eventuellt kontaminerat sågspån ska hålla urinstank i över sextio år...
 
  • Renoveringsprojekt med öppnat golv och synliga sågspån, med verktyg och byggmaterial i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Börjar limma dit led-stripen men får göra det i omgångar för att få till böjarna :)

LED-stripe som limmas längs kanterna på en svartmålad, träsnidad siffra fyra på ett bord med diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även fått upp dörren på centralen som jag glömde att jag köpt :crysmile:
Elcentral med uppsatt dörr monterad på vägg i utrymme med synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mark0 och 4 till
  • Laddar…
Börjat rikta golv!
 
  • En pågående process att rikta ett trägolv med verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag började grovslipa betonggolvet igår!
Det slår mig att gjutningen blev nära nog perfekt och med fall mot brunnen. (y):D
Grovslipning av ett betonggolv i rum med slipmaskin, rör och verktyg utspridda, vägg med tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovslipat betonggolv i ett rum med fall mot brunnen och synliga rör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Och så en bild när det är klart.
Nu ska golvet dras över med en sten, för hand......
Nyutgjuten betonggolv i ett tomt rum med vitmålade väggar före polering med sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andost och 5 till
  • Laddar…
Tittade på proffsen som dränerar vårt hus :cool:
 
  • Dräneringsarbete vid husgrund med exponerad jord, orangea rör, och värmepump på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OestlundJ och 1 till
  • Laddar…
X xxo skrev:
Tittade på proffsen som dränerar vårt hus :cool:
Om man e proffs, sätter man grenrör stående då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.