Nyslipad gräsmatta efter underhåll med enhetliga klippmönster och inga krypven synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipning av cylinder o ny underkniv. Det gick lite enklare o klippa, samt snyggare.
Ingen krypven har tagit sig, än!
Bifogar en bild.
 
  • Gilla
Sarakin och 7 till
  • Laddar…
Fortsätter o klipper på 6,5 mm. Maskhögarna indikerar att det är höst. Numera klipps det bara varannan dag. Stickluftade och sådde in lite rödsvingel som tål lägre klipphöjder. Har även gett en giva gödning till. En märklig sak är att jag inte hittat mer några få på internet, youtube som prövar att ha en egen green. Det är ju en del jobb, men också himla roligt. Många klipper lågt och med tydliga streck.
 
Hösten kom ju lite tidigare än vad jag tänkt och grästillväxten har stannat av. Plötsligt räcker med att klippa en gång i veckan! Höjde klipphöjden förra helgen till ca 9 mm. Drivningen slirade och efter lite letande hittades en ställskruv som vibrerat loss.

I år har varit ett riktigt bokkottsår! Vi har kört 4-5 m3 till tippen med kottar än så länge. Som tur är är det ingen bok intill green.

Fokuset är lite flyttat då vi bygger garage.
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
En liten höstuppdatering! Gnäll, gnäll, gnäll, blött och kallt. Gräset växer dåligt, men maskarna mår bra. Högarna blir så stora att gräset kvävs, vid sidan om högen alltså. Greenklippare hoppar fram, då jordande samlas under rullarna. Nä hösten var ingen positiv upplevelse. Tar in den för säsongen, har sista månaden, lite drygt klippt en gång i veckan. Efter att klippaggregatet var inne för slipning, så har borstarna slutat gå? Så fort de kopplas in så nyper drivningen av både cylindern o borsten. Är det någon som vet vad problemet kan vara?

hoppas nästa år blir bättre!
God jul på er.
 
  • Gilla
Sarakin och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar klippsäsongen igen! Gräset har växt ordentligt. Får börjar klippningen på 20 mm igen! Troligen klippning till helgen. Hela cylindern har plockats isär "i molekyler" och gjorts rent och alla lager kontrollerats. Egentligen inget konstigt och inga lager kändes tröga. Efteråt så känns det som allt går lite lättare, men skillnaden är inte så stor som jag hade hoppats på! Det gick förövrigt åt två tuber fett!

Nu är greenen rätt skadad av hösten, vintern. Den är hemskt ojämn- allt är ju relativt, men ur greenperspektiv så är den ojämn.
Övriga gräsmattor behöver också klippas? 19 mars! Det är rekordtidigt!

har funderingar på hur jag ska dressa lite effektivt och slippa jobba så mycket med kroppen. Att kasta ut sand manuellt tar rätt mycket på ryggen! Hittar dock inga bra sandspridare! Har provat med efterhängda spridare på gräsklipparen, men konstruktionen är för vek och sanden måste knustorr! Är det någon som har en ide?
 
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
Härligt du är igång igen efter vintern, själv tittar jag på ett snötäcke som blir lite tunnare varje dag.

Vad gjorde du för åtgärder på hösten för att stärka inför vintern?
Du kan ju täcka marken men då måste den av innan det blir för varmt och fuktigt.

Själv drog jag på järn och en ganska kraftig dos kväve innan vintern så hoppas på en snabb start med lite skador.

Har läst på the lawn forum lite under våren för att kicka igång och om du kan få tag på torkad sand så verkar det gå att få det genom en vanlig centrifugalspridare men då måste den vara snustorr.
En annan köpte så han hade någon kubik hemma i en låda som sanden fick torka i vilket kan vara bra för då har man alltid sand hemma.
 
Då hösten kom lite tidigt, sänktes klippintensiteten, minskade gödningen, inget bevattning och högre klipphöjd. Stickluftade flera gånger och lade på lite sanddress. I övrigt inget speciellt.

I helgen klipptes green på 20 mm, sedan vältning och sticluftning. Har inte satt igång bevattningen än, då det varit nattfrost.

har beställt långtidsverkande gödning 20,5, 15 och 5 kg krypven CLP av Skånefrö. Hoppas att denna gången ska krypvenen tas sig.

funderar på att köpa hålpiparen från Husqvarna, som dras efter gräsklipparen. Är det någon som provat den?
https://www.husqvarna.com/se/produkter/akgrasklippare/
 
trähandtag trähandtag skrev:
Då hösten kom lite tidigt, sänktes klippintensiteten, minskade gödningen, inget bevattning och högre klipphöjd. Stickluftade flera gånger och lade på lite sanddress. I övrigt inget speciellt.

I helgen klipptes green på 20 mm, sedan vältning och sticluftning. Har inte satt igång bevattningen än, då det varit nattfrost.

har beställt långtidsverkande gödning 20,5, 15 och 5 kg krypven CLP av Skånefrö. Hoppas att denna gången ska krypvenen tas sig.

funderar på att köpa hålpiparen från Husqvarna, som dras efter gräsklipparen. Är det någon som provat den?
[länk]
Låter lite samma som min behandling av gräset tidigare höstar
Vi har ju turen att det finns gott om studier på golfbanor att ta del av.
Kika in här
https://golf.se/for-klubben/banskotsel/fordjupning-i-golfbanans-omraden/

Finns massor av matnyttigt att läsa om man vill och har tid, men känns som vi ligger lite efter usa i greenvård och sen att vi inte har samma tillgång till kemikalier.

Förra året sökte jag runt som en tok efter humic acid och sjögräs extrakt som nu ska vara riktigt kanon för både gräs och jord/mikrober. En levande jord förbättrar övervintring bland annat.
Men så städade jag bland växtnäringen hemma och hittade detta
https://www.wexthuset.com/odling/va...k7_vrtSv8kJWjvo-HGaVcRi1SUpgnGShoCgSoQAvD_BwE

Vilket bör fungera kanon som stöd och jordförbättring hela säsongen.


När du ska gå på med stödsådd av din krypven tror jag inte det är nog om nackdel att blanda in en del kompost i sanddressen vid sådd. Håller både fukt och har näring för skotten.

Men det är bara en tanke.
 
trähandtag trähandtag skrev:
funderar på att köpa hålpiparen från Husqvarna, som dras efter gräsklipparen. Är det någon som provat den?
[länk]
Yes, det har jag. Funkar bra. Det är lite glest mellan hålen, vilket gör att man får köra kors och tvärs flera gånger.
Se när jag använde den här:
 
L Lutte skrev:
Förra året sökte jag runt som en tok efter humic acid och sjögräs extrakt som nu ska vara riktigt kanon för både gräs och jord/mikrober. En levande jord förbättrar övervintring bland annat.
Jag använder Nelson Gardens Biobact som innehåller humusämnen och finns lite överallt. https://www.nelsongarden.se/swe/sek/p/vaxtnaring_620/biobact-25-liter-krav_6820

Sen finns det lite kul på Sneckenströms som jag också använt.
https://www.sneckenstrom.se/godning...weed-growth-enhancer-bladgodning-5-liter.html
 
R GrönareGräsmatta skrev:
Yes, det har jag. Funkar bra. Det är lite glest mellan hålen, vilket gör att man får köra kors och tvärs flera gånger.
Se när jag använde den här:
[media]
Hej har tittat igenom dina videor på youtube, det var där jag såg hålpipeluftaren första gången. Mycket proffsigt och kul att någon svensk producerar bra material. Har missat detta med kalcium och ogräs. Har ju sett specialmaskiner på golfklubben, men dessa har ingen dödlig jobbare råd med. Beställde en hålpipeluftare hos Ks-maskiner.
En fråga: Kan en förklaring till att det är lite med ogräs på den del av gräsmattan (ca 500 m2) där det anlagts greenen (200 m2), då jag spridit ut en massa dressand, som jag gissar innehåller en hel del kalk och därmed kalcium? Spridit mest på green men även en del på övriga ytor. Det är bara green som klipps med cylinder, medan övriga ytor klipps med rotor, ca 40 mm. Mycket ogräs trivs inte så bra, när den klipps kort. Var nere på 6,5 mm. Vad tror du?

antar att granlutkalk är lättare att köra ut med efterdragen centrifugspridare, men går det också att använda vanlig kalk? Priset är ganska stor skillnad på. Är det någon som provat vanlig kalk ?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Hej har tittat igenom dina videor på youtube, det var där jag såg hålpipeluftaren första gången. Mycket proffsigt och kul att någon svensk producerar bra material.
Tack för de fina orden. Jag försöker göra så gott jag kan rent produktionskvalitetsmässigt men ibland är det enklare att ta en liten Gopro för att visa istället för att ta fram kamera, ljud, synka ihop allt osv.

trähandtag trähandtag skrev:
En fråga: Kan en förklaring till att det är lite med ogräs på den del av gräsmattan (ca 500 m2) där det anlagts greenen (200 m2), då jag spridit ut en massa dressand, som jag gissar innehåller en hel del kalk och därmed kalcium? Spridit mest på green men även en del på övriga ytor. Det är bara green som klipps med cylinder, medan övriga ytor klipps med rotor, ca 40 mm. Mycket ogräs trivs inte så bra, när den klipps kort. Var nere på 6,5 mm. Vad tror du?
Osäker på om dressand innehåller så mycket kalk, åtminstone inte som kan tas upp av plantor och organismer. Jag tror att det har med luften att göra. Hittade bra förklaringar på det jag läst om det senaste året som jag tror kan svara på din fråga.
https://www.soilfoodweb.com/how-it-works/

När man förstår hur allt hänger ihop så får man ett helt annat förhållningssätt till gödsel, ogräs och jordstruktur.

Jag tror också att klippfrekvens och höjd har en påverkan på ogräsets förmåga att rota sig ordentligt. Om du hela tiden klipper av det som ska tillföra energi till rottillväxten.

antar att granlutkalk är lättare att köra ut med efterdragen centrifugspridare, men går det också att använda vanlig kalk? Priset är ganska stor skillnad på. Är det någon som provat vanlig kalk ?
Det kan finnas flera olika anledningar till att ogräsen kommer, i videon om ogräs på sidan jag länkar till ovan så förklarar de bra. Jag tycker inte man ska "kalka" om man inte har ett för lågt pH, då ska man istället fokusera på jordstruktur och vilken sorts näring man ger jorden/plantan.
 
Kopplat in bevattningen och naturligtvis föll första snön i natt denna säsong, nästan humor! Allt smälte bort innan lunch. Gräset har ändå hunnit växa lite ändå senaste dagarna. Vi hade 15 grader i skuggan lördag eftermiddag. Har klippt 2 ggr och testade borsten, som kärvade i höstas, och den fungerade fin fint. Därmed kan det konstateras att nedplockningen av cylindern gav resultat. Bytte även olja, samt kollade alla filter. Gräsmattan , orna dock en katastrof! Mycket gräs är borta och på green är det stora runda jordfläckar. Tror att maskarna haft det jobbigt av allt vatten. Denna vecka är ju första gången det inte regnat sedan början av september.
 
Jag borde flytta till Skåne. Det känns som att gräsmattehobbyn skulle göra sig bättre där. Helt klart längre säsong. Lycka till med reparationen av gräsmattan.
 
Monterade ihop hålpipluftaren, många skruvar var det! Den fungerade utmärkt. Blev härliga pluggar 2-4 cm långa. Krattade ihop dem, sedan sådd av krypven, igen! Därefter vertikalskärning, ytterligare lite sådd. Sedan en tun giva sanddress. Slutligen en giva långstidsverkande gödning, för golfgreener. Dressnät ett antal varv.
Klipper på 15 mm. Dock kärvade klipparen igen och upptäckte att drivremmen slirade. Detta avhjälptes tillfälligt med lite remsprej. Måste dock kolla upp detta. Nu hoppas jag att krypvenen tar sig.
 
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.