Tilluften sitter i fönstren
 
Martin_B
C cpalm skrev:
Men det känns lite vanskligt att bara ta en kanal så där bara, även om den uppenbarligen hört till lägenheten. Den kan ju med tiden ha tagits i anspråk för något annat ändamål.
Kanske går till en tilluftskanal i en annan lägenhet. Då är det ju perfekt att koppla på köksfläkten på denna och börja öppna surströmmingkonserver med köksfläkten på högsta läget.

Då blir det nog lite fart i den andra lägenheten som delar den kanalen som tilluft :D
 
Martin_B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den suger ju bra
Perfekt, då kan du använda den som centraldammsugare. Bara att koppla en slang till den :rofl:
 
haha, så bra sug är det inte :D
 
Har köpt en luftkvalitetsmätare för att testa ventilation

Graf som visar luftkvalitetsdata inklusive radon, TVOC, CO2, fuktighet, temperatur och tryck under ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CO2 förhöjs på kvällen mellan 18-24 måste ju vara för att vi alla är hemma och venilationen är för dålig. Sedan drar TVOC iväg ibland, det gissar på är när ventilationen vänder och trycker in luft i lägenheten istället för drar ut som den borde.
Tänke lobba för styrelsen att vi ska sätta in aktiva fläktar på taket
 
Eftersom vi bor på en grusås, i ett sekelskifteshus med självdrag, lånade jag en radonmätare och mätte under ett par veckor. Kunde konstatera att väder och tid på dygnet gjorde en enorm skillnad. Jag tror att självdrag behöver lite hjälp under vissa omständigheter. Frågan är bara om det går att automatisera. En idé kunde vara en sån mätare du har kopplat till en fläkt. Så slipper man oljud och energiförlust när det inte behövs. För det är grymt skönt att slippa bruset som moderna hus med ständig mekanisk ventilation har...
 
Det blir en sensor per hushåll då, det blir nog svårt tyvärr. :) dessa fläktar går dygnet runt, men rätt gjort ska det inte låta, kanske om man bor högst upp närmast fläktarna
 
Som student bodde jag i ett miljonprogram hus, ventilation slog av på natten. Var grymt skönt när detta hände. Som att sitta kvar på jobbet när fläktarna slår av. Mitt i bruset hör man det inte, men när tystnaden kommer så inser man hur mycket det stör. Tyvärr tror jag luftrörelsen hörs. Själva fläktarna tror jag går att isolera bort...
 
tommib
Vilken mätare är det?
 
tommib tommib skrev:
Vilken mätare är det?
Airthings wave plus.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Som student bodde jag i ett miljonprogram hus, ventilation slog av på natten. Var grymt skönt när detta hände. Som att sitta kvar på jobbet när fläktarna slår av. Mitt i bruset hör man det inte, men när tystnaden kommer så inser man hur mycket det stör. Tyvärr tror jag luftrörelsen hörs. Själva fläktarna tror jag går att isolera bort...
Fast hälsan är viktigare ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast hälsan är viktigare ;)
Självklart, men har du inte lite väl låg luftfuktighet också 20%!
Svårt att balansera kanske men kroppen trivs väl bäst när det är runt 50%
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Självklart, men har du inte lite väl låg luftfuktighet också 20%!
Svårt att balansera kanske men kroppen trivs väl bäst när det är runt 50%
Kan tyvärr inte styra klimatet :D Men man kan ju förmildra genom någon form av luftfuktare.
 
BirgitS
Ändå enklare, sänk innertemperaturen med en grad så går rel. luftfuktigheten upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.