Kallt klimat är väl mätat i Helsingfors??
 
U Underline skrev:
Är det en typ 16kw utedel som har en kompressor som är strypt i varmare väder eller är det snarare så att det finns en kompressor som är "överdimensionerad" för storleken som utedelen är i som gör att utedelen bibehåller effekten så långt ner?
Kolla länken
https://mitsubishivillavarme.se/zubadanteknik/
De kallar det för flash injection circuit, ngn form av extra kompressor. Men det gäller bara de dyrare zubudan modellerna. Det är dock lätt att tro att de ger super COP ner till -15 också, men så är inte fallet även om scop är över 4 för kallt klimat.
 
Här är en bild som förklarar principen
Diagram som illustrerar en värmepumps funktion med komponenter och kretslopp för kylmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hej igen.


Tänkte knyta ihop denna tråden nu.

Satte in systemet (12kw Mitsubishi zubadan varianten vart det) och smällde igång det den 15 november...

Spärrade pumpen så den får inte producera värmare vatten än 40 grader. Har en automatisk inställning som läser av en inomhus mätare.

Det gör att enligt pumpens egna beräkning funktion så kan mitt övriga värmesystem överföra runda slängar 100kwh till huset /dygn... Tabellerna som figurerat i tråden tidigare visar sig stämma med de prestanda jag upplever när jag ser på denna funktion OBS MAN FÅR LÄSA PÅ POWERFUL KOLUMN!

Jag har upplevt nu andra halvan av februari nätter som aldrig varit varmare än -15 utan mer -20 till -25 och 5-10 minus på dagarna. 1148 kwh förbrukade den och producerade 2594 kwh.

Januari förbrukad energi 1061 kwh och producerad 2633kwh. Och det var runt noll hela januari. Nån liten ner till -10 och nån gång över plus.

Sammanfattning av förbrukning är

Detta år: 2254kwh plus 1712kwh för 2019

Producerat:

Detta år 5325kwh plus 4059kwh för 2019

Hur är den att leva med?? Inomhus låter det inte mer än ett kylskåp typ. Nu är ju min pump i garaget. Liten pysljud just vid nån sekvens i avfrostning

Utomhus låter det som ett helt jävla flygplan dock! Fläkten låter ju som en fläkt gör när den blåser på full mutter! Prova ha bilen avstängd och he på kupéfläkten på full fart! Och en fruktansvärd massa kondensvatten... Nu är detta inget problem för mig då jag har den vättande mot skogen och bra frånlut. Men bor man inne i nåt bostadsområde så är det ju ett problem.

Bombardera mig med frågor så ska jag försöka svara på dem så gott jag kan... Väldigt nöjd med den iallafall
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vad gick kalaset på? Kul att höra att Zubadanen levererar!
 
Runda slängar 220' (själva pumpen var 103 inkl installation) inkl kulvert, nytt Pergogolv, golvspånskiva rördragning och allt sånt

Ja visst är det kul att den levererar. Det är nog den mest statushöjande investeringen jag gjort (mest för att golvets temperatur är behagligt nu och inte kallt) men även att det belastar jämnt över alla faser
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jäklig bra tråd och tack @Underline att du erbjuder att svara på frågor. Jag ska själv byta värmesystem och fått en offert på¨Mitsubishi LVVP.
 
Lite orolig över att den låter mycket, Är det vid full effekt och kallt som attan eller vid normaldrift?
 
Ja kul att den kommer till användning till fler än bara mig.

Ja det är lite svårt att svara på... Men om jag ska försöka vara så ärlig jag kan så kan jag säga såhär...

Om du läser prestanda tabellen så ser du att det står typ "låg-min-normal-powerful" eller nåt sånt... Kan tänka mig det är nån form av olika effektsteg.... Det är nog när den går på powerful den låter som mest (typ kallare än -7 grader och hustemperaturen är lite låg jämte vad man vill ha). Inget problem för mig som du kanske läst i tråden... Jag har den runt knuten och är 20 meter från den när jag kliver in i bilen när jag ska på jobbet...
ska du ha den framme så du ska passera den på en halvt meter varje gång du ska in och ut är jag rädd att det blir en otrevlig plats att vara på...

Prestandan är en styrka upplever jag dock.

Men den "förstör" en radie om 10 meter runt om sig där utedelen står. Det blir rent otrevligt att vara inom den radien (om man är ärlig /petig).

Hoppas det är till hjälp.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
När du stod inför valet och kvalet bar det något annat märke som väckte ditt intresse? ec. Nibe, IVT, CTC etc. Nu är det inte jätte priskänsligt huvudsaken att det blir bra. Jag har också funderat på bergvärme men vet det tusan om det är värt det. Vi kanske bor kvar i 10 år till (4 barn mellan 12-20) för att sedan skaffa ett mindre hus.
 
Jag valde mellan NIBE och mitsu... Då jag personligen trodde att det var dem 2 som var bäst i kyla... Då jag väger in kostnad mer än vad man hade velat egentligen (inte snål men med värmesystem så var det strikt ekonomiska motiv till att välja en sån här lösning så vart det mitsu för den är 20k billigare och har en släkting med en mitsu luft luft och den är riktigt bra i kyla )... Jag kunde lika gärna snöra ner el slingor... Men vill ha någorlunda likvärdig elräkning sommar som vinter så gick direkt el bort på nåt vis...

Är ju så att det kan då vara så att du får tillbaka din investering vid säljtillfället när du säljer??? Att leva med är dem likvärdiga sett till inomhusmiljön. Men bergvärme har du ju en bättre utomhusmiljö... Det är mer status med bergvärme så du får kanske mer lätt sålt hus.

Vars ska du ha utedelen sett till: vars är det mest logiskt att vara när man är utomhus??
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag ska förklara min situation så blir det lättare att förstå.

Bor i Stockholm (Nacka för att vara exakt) och huset är suterräng på ungefär 200 kvm och består av 7 rum + lite källare.

Värmesystemet är en mix där 4 rum ca 80 kvm (tillbyggnation) har vattenburen golvvärme (med torpargrund) och resten av huset har vattenburna element som nästan aldrig används (kommer till det snart). Uppvärmning sker via bergvärmepump och varmvatten via kulvert, men bergvärmepumpen är inte vår utan sitter i stamfastigheten (det var en fastighet innan den styckades till två) och varmvattenberedaren går på el. Det går inte åt så mycket värme därför att huset är välisolerat däremot har vi behov av kyla då vi har ett gigantiskt stort svart plåttak och lite dålig ventilation (ingen vi mår dåligt av eller så utan det blir bara jäkligt varmt).

Huvudsyftet är att vi vill ha ett eget värmesystem så att fastigheterna en gång för alla är helt separerade med tanke på en kommande försäljning minst 10 år bort dock.

Det som kommer att behöva värmas är ca 80 kvm golvvärme, 4 vattenelement (som väldigt sällan är i gång) samt varmvattenberedare.

Om vi skaffar en LVVP så är det viktigt med en tyst variant och vi kommer sällan att köra fullt blås då det sällan blir så kallt i Stockholm.

Det ska också tilläggas att i och med att vi har för varmt typ 9-10 månader om året så kommer det att installeras kyla (AC) i 6 av rummen (2 st. multisplit system med 3 innerdelar till varje) som då självklart kan användas till att värma.

Så vårt behov av just värme är inte så stort men vi kan inte fortsätta att vara ihopkopplade med stamfastigheten.

Innan någon börja tjoa om att bara köra LLVP i hela huset så är det inte intressant då vi vill har värme till golven och de andra elementen och vi vägrar att köra elpatron (vet inte ens om det skulle fungera).

Rent investeringsmässigt så har vi råd med bergvärme men det känns helt fel med tanke på vårt lilla värmebehov (det är vad jag har inbillat mig).

Frågor:
- BV eller LVVP?
- Om LVVP vilka märken är bra?
- Bra firmor i Stockholm som kan kontaktas, gäller både BV och LVVP (har varit i kontakt med Polarpumpen och har fått en offert.

Polarpumpen offert
- Kyla: M3-R - Daikin multispit med 6 innerdelar och standardinstallation med ROT: 74 400SEK
- LVVP: SW75 Ecodan - Mitsubishi Electric med standardinstallation med ROT. 89 000SEK (vi kommer att vilja ha en Zubudan istället).

Gällande dimensionering så tänker jag följande: Bättre att överdimensionera så kan LVVP gå lugnare och inte gå på max, använde denna princip när vi köpte AC och det fungerade mycket bra.

Mvh,
Joakim
 
Redigerat:
Bv går använda med frikyla... Inte för att jag ska pracka på dig bv utan för att ge dig det verktyget om det skulle visa sig vara bättre... (det är ett tillval... Det innebär Gratis kyla genom hålet... Det är bara nå cirkuleringspumpar som går, går se det som att du värmer upp hålet).

3 fas är helt klart riktigt att du ska köpa... Fördela belastningen över hela systemet istället för att gå på och belasta 95% på ena och andra går på 5% istället... En jävla massa byta säkring för att du startar mikron för att nån har igång tvn samtidigt... Helt rätt tänkt

Tror du söker nåt annat än Mitsubishi om det är viktigt att den är tystgående utomhus... Kan inte klaga på inomhus... Det är nåt pysljud just i samband med avfrostning. Men i allmänhet tyst som ett modernt kylskåp. Men utomhus lyssna jag på den nu... Förvisso bara 0 grader utomhus men helvete... Hade jag haft den vid ingången på huset hade jag blivit tokig och stängt av den och kört på elpatron... Nästan så illa är det... Blåser och jävlas. Tur jag har den där dem står haha

Går det fråga nån om du kan få kolla på deras värmepump lokalt om du vet om nån har en?? Jag har ingen aning hur olika pumpar låter... Om nån är exceptionellt tyst i förhållande till dem andra.
 
Tack för svar, men kan det vara något fel på din Mitsu, så mycket ska den väl ändå inte låta?
 
Jo det tror jag... Den blåser och det är det som stör... Den slamrar inte om vi säger så... Det är en fläkt som går på full fart.

Jag är lite extrem till agg mot surr. Jag har fläkten i bilen nästan på noll... Det ska tilläggas! Andra som åker med mig brukar kommentera detta så är nog jag som är extrem som sagt var.

Det är nog så tror jag att när dem satt och designa pumpen valde dem mellan prestanda och hur mycket den skulle låta... Vart en avvägning och dem valde lite mer prestanda (vilket var anledningen till att jag valde den) så jag är glad att dem prioriterade som dem gjorde för den jobbar på bra : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.