Du kan nog bara använda den till att mäta inte styra (endast nöd avstängning om du skall styra).
Jag skulle då koppla in den innan L

dvs koppla in L och N som vanligt på Shelly.
Koppla O till L på termostaten, SW lämnar du tom

EDIT: om du har 2,5 kvadrat FK som matar golvvärmen så skulle jag avstå att göra det själv även om det sannolikt är ok att koppla både L och L1 via en wago och endast ha 1,5 FK mellan shelly och termostat.
 
Redigerat:
Vad menar du med nödavstängning?

Om jag kopplar den så borde jag väl kunna använda shellyn för att slå den av och på också? Dvs inte justera termostaten något, men exempelvis slå av den på natten eller under arbetsdagen exempelvis.
Jag ser att märkningen enligt den manualen jag länkade ovan är 16A/230V (3600W), Shelly PM har 3500 W som max va, kan det bli problem, eller borde det bli bara om jag har termostaten på max?
 
3600W är vad termostaten klarar som mest. Vad är det för effekt på golvvärmeslingan?
 
Vet inte, har inte gjort mer efterforskningar än exakt vad som syns i tråden. Tänkte att jag inte lägger ner så mycket tid om svaret oavsett hade varit nej på frågan om det var möjligt. :)
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har en sådan här termostat till ett rums elektriska golvvärme hemma.
[bild]
Jag är intresserad av att kunna mäta hur mycket den drar över dygnet och över tid.
Finns det någon Shelly jag kan ansluta bakom denna för att primärt kunna mäta förbrukningen bara?
(Om jag kan kontrollera den via Shellyn också är sekundärt till mätning av förbrukningen.)
Jag har kopplat in en 1PM för att mäta golvvärmes förbrukning, funkar klockrent.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad menar du med nödavstängning?

Om jag kopplar den så borde jag väl kunna använda shellyn för att slå den av och på också? Dvs inte justera termostaten något, men exempelvis slå av den på natten eller under arbetsdagen exempelvis.
Jag ser att märkningen enligt den manualen jag länkade ovan är 16A/230V (3600W), Shelly PM har 3500 W som max va, kan det bli problem, eller borde det bli bara om jag har termostaten på max?
Med nöd avstängning menade jag att termostaten måste vara tillslagen för att du ska kunna slå på med shellyn. Visst kan du bryta på natten och slå på dagtid om du inte vill styra mot temperatur.

Att det står 3600 resp 3500 spelar nog mindre roll, du kan använda shellyn upp till 16A och är det max säkrat 16A så ska den klara det, den har dessutom ett överladtningskydd så den slår av vid för hög last.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Stort tack för detta!
 
R
Shelly 1PM har både överhettnings- och överbelastningsskydd så jag skulle känt mig helt trygg.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag har kopplat in en 1PM för att mäta golvvärmes förbrukning, funkar klockrent.
Har du kopplat så som leby skriver i inlägg 436?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har du kopplat så som leby skriver i inlägg 436?
Japp, kopplat så att fasen (L) går genom Shellyn. Jag kan bara styra den via appen. Ligger gömd i en dosa som matar golvvärme termostaten.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Får bli till att prova när nästa leverans behagar lands i brevlådan...
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Har en liten fråga jag funderat på i några månader.

När jag startar Shelly-appen på min iPhone och väljer rummet "Utomhus" så ser jag mina fyra Shelly-enheter. Det jag undrar över är om ni andra också får CLOUD DISABLED på enheter ni inaktiverat cloud på? Jag har direkt efter installationerna varit klara inaktiverat en efter en när de fyra Shelly-enheterna lagts till, så ingen är uppkopplade till molnet. (Om jag inte valde att aktivera cloud vid installationerna blev det väldigt stora problem under installationerna. Därför har jag först efter installationen av en enhet gjorts klar inaktiverat cloud.)

"Entré" ser normal ut med effektförbrukning och on/off-knapp. De övriga tre, som är konfigurerade på samma sätt som Entré klagar på att molnet är avaktiverat. CLOUD DISABLED. Det stämmer ju eftersom jag avaktiverat det för samtliga, men varför säger dessa tre detta och inte då "Entré"?

Även om texten CLOUD DISABLED står med stora bokstäver så är inga större problem att gå in i t.ex. "Ljusslinga" och där slå på eller av enheten, ändra inställningar eller schema. Ändringarna tas emot av den Shellyn. Går jag ett steg tillbaka, det vill säga till rummet "Utomhus" så står det fortfarande CLOUD DISABLED på de tre nedre. Samma sak med de två biluttagen.

Jag kommer alltså åt alla fyra enheterna som jag ska. Det jag saknar är att få effektförbrukningen presenterad och on/off-knapparna på de tre nedre enheterna.

Skärmdump av Shelly-appen visar fyra enheter under "Utomhus", varav tre med texten "CLOUD DISABLED".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket sällan så händer det att det ser ok ut, det vill säga att alla fyra enheterna visar förbrukning och informerar om de är på eller av. Stänger jag då ner appen och direkt startar den igen så är 3xCLOUD DISABLED tillbaka.

Jag har själv inaktiverat Cloud-funktionerna för de fyra enheterna, så informationen CLOUD DISABLED från appen behövs inte anser jag. Vore trevligare om de tre kunde visa effekt och status istället.
 
Din rail mount. Min nästa Shelly kommer sitta i mitt elskåp och styra belysning i fönstersmygarna.
Är det någon som köpt eller printat fäste till Shelly1??
Finns på Thingiverse men jag har ingen 3D printer (ännu).
Någon som vill printa så betalar jag gärna.

MVH
Rickard
 
Finns en färdig din monterad Shelly annars, Shelly 4 Pro heter den om jag inte minns fel.
 
riob riob skrev:
Din rail mount. Min nästa Shelly kommer sitta i mitt elskåp och styra belysning i fönstersmygarna.
Är det någon som köpt eller printat fäste till Shelly1??
Finns på Thingiverse men jag har ingen 3D printer (ännu).
Någon som vill printa så betalar jag gärna.

MVH
Rickard
jag köpte på ebay, funkade bra

https://www.ebay.com/itm/Shelly-2-5-EM-Hutschienenhalter-Single-DIN-Rail-bracket-17-5mm-Teilung/392295935285?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Just länken är en 2,5 men jag köpte båda varianetrna av samma firma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.