Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
H Husbuset skrev:
Nej, jag påstod inte det. Jag undrade vad du menade med ordet "dagisfröken", förskollärare eller barnskötare? Det finns personal med barnskötarutbildning och de med förskollärarutbildning, samt de som inte har någon av dessa två utbildningar.

De som är timanställda inom förskolan brukar oftast sakna förskollärarutbildning, såvitt jag vet. De som har förskollärarutbildning brukar mig veterligen oftast ha en fast anställning.
Inte helt flexibelt ta semester för de stackarna mao. Men i de flesta andra branscher finns det vikariepooler med stark kompetens. Min sambo är tex optiker som jobbar som konsult finns liknande lösningar för läkare osv, osv.

Tycker det låter märkligt dagis inte skulle kunna ändra sina rutiner att bli mer flexibla även de när andra branscher inom likande serviceyrken fixar det. Sedan är det såklart alltid så att det behövs lite framförhållning inom dessa yrken det köper jag, men vafan ingen vettig människa har en aning om vad de ska göra på sommaren i mars eller april. Det vet man först möjligen i maj oftast i juni.
 
BirgitS
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nja...IQ påverkas inte av utbildning. IQ är genetiskt. För att påverka en population genetiskt går det många tusentals generationer. Miljön, i detta fall gifter och andra kemiska ämnen, som kan påverka hjärnfunktionen och barns utveckling kan däremot spela stor roll.
Läs om Flynn-effekten: https://en.wikipedia.org/wiki/Flynn_effect

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är bara för att IQ är ett dåligt mått av intelligens. Intelligens mäter man inte med endimensionel siffra på ett träffsäkert sätt. Enda fördelen med IQ är att då den är endimensionell är den lätt stoppa in i en graf. En normalbegåvad person kan lära sig ta IQ test. Mensa är ett bra bevis på detta, ett gäng medelmåttor med hög IO :p
Nja, en definition av intelligens är just det man mäter med ett intelligenstest. Sen pratar man ju även om andra sorters intelligens som emotionell intelligens. Du menar uppenbarligen något annat med intelligens när du kallar Mensa för ett gäng medelmåttor, kanske menar du att just dina egenskaper är normen för hög intelligens men det blir ju inte särskilt vetenskapligt utan bara ditt eget påhitt i så fall.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte helt flexibelt ta semester för de stackarna mao. Men i de flesta andra branscher finns det vikariepooler med stark kompetens. Min sambo är tex optiker som jobbar som konsult finns liknande lösningar för läkare osv, osv.

Tycker det låter märkligt dagis inte skulle kunna ändra sina rutiner att bli mer flexibla även de när andra branscher inom likande serviceyrken fixar det. Sedan är det såklart alltid så att det behövs lite framförhållning inom dessa yrken det köper jag, men vafan ingen vettig människa har en aning om vad de ska göra på sommaren i mars eller april. Det vet man först möjligen i maj oftast i juni.
Här slås förskolorna ihop om det behövs och således är det alltid förskoleplatser under hela sommaren. Dock så är det som inom de flesta normala arbeten att man är ute i god tid. Dvs 3 månader för att bli garanterad. Vi skickar in vår ledighet nu till förskolan så de kan planera.
Så visst är det mycket flexibla.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs om Flynn-effekten: [länk]


Nja, en definition av intelligens är just det man mäter med ett intelligenstest. Sen pratar man ju även om andra sorters intelligens som emotionell intelligens. Du menar uppenbarligen något annat med intelligens när du kallar Mensa för ett gäng medelmåttor, kanske menar du att just dina egenskaper är normen för hög intelligens men det blir ju inte särskilt vetenskapligt utan bara ditt eget påhitt i så fall.
Det jag menar är att pålitligheten på måttet IQ är låg och säger mycket litet om faktiskt intelligensen. Men man kan stoppa in den i snygga diagram och det säljer.

Det är likadant med tex kontrast på tex kameror och TV. Kontrast mäts korrekt över hela färgskalan och det ger en rätt komplex graf. Istället har man förenklat det och tittar bara på kontrasten mellan svart och vitt för det ger mer lättsmälta siffror som är lättare sälja, oftast fokuserar man inte alls på bilddynamiken utan tittar I stället helt på den ganska ointressanta upplösningen.

De jag har träffat från mensa har inte imponerat nej, introverta personligheter som inte fungerar i grupp och släpper man dem fria nere i källaren blir det ganska dåliga resultat.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Här slås förskolorna ihop om det behövs och således är det alltid förskoleplatser under hela sommaren. Dock så är det som inom de flesta normala arbeten att man är ute i god tid. Dvs 3 månader för att bli garanterad. Vi skickar in vår ledighet nu till förskolan så de kan planera.
Så visst är det mycket flexibla.
3 månader är inte flexibelt, jag kan få impulsen att dra på en weekend till new York dra ett mail till teamet och en timme senare sitta på flyget, det är flexibilitet, då kanske man får ta lite jobb mail osv on the go iof
 
Det där låter ju snarare som någon annan bokstavskombination än I och Q...?
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De jag har träffat från mensa har inte imponerat nej, introverta personligheter som inte fungerar i grupp och släpper man dem fria nere i källaren blir det ganska dåliga resultat.
Men att fungera bra i grupp kräver emotionell intelligens/sociala förmågor och det har inte så mycket att göra med den vanliga intelligensen. Nu vet jag inte vad de är tänkta att göra i källaren, gräva ut den eller producera datorprogram. Men för att få fram datorprogram behöver man väl sammansatta team med olika sorters kunskaper och förmågor för att det ska bli ett bra resultat. Ett gäng introverta människor med hög IQ behöver uppvägas av någon med höga sociala förmågor som kan leda och fördela arbetet och få dem att samarbeta.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men att fungera bra i grupp kräver emotionell intelligens/sociala förmågor och det har inte så mycket att göra med den vanliga intelligensen. Nu vet jag inte vad de är tänkta att göra i källaren, gräva ut den eller producera datorprogram. Men för att få fram datorprogram behöver man väl sammansatta team med olika sorters kunskaper och förmågor för att det ska bli ett bra resultat. Ett gäng introverta människor med hög IQ behöver uppvägas av någon med höga sociala förmågor som kan leda och fördela arbetet och få dem att samarbeta.
Jag menade man ger dem konkreta uppgifter, med små scope fast tekniskt komplext en perfekt uppgift för en smart person med sviktande social nivå. Men jag tycker ofta de här mensasnubbarna gjort mig besviken, träffat flera genom åren.

Det är sällan man får bli imponerad tyvärr
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag menade man ger dem konkreta uppgifter, med små scope fast tekniskt komplext en perfekt uppgift för en smart person med sviktande social nivå. Men jag tycker ofta de här mensasnubbarna gjort mig besviken, träffat flera genom åren.

Det är sällan man får bli imponerad tyvärr
Du och de personerna kanske inte funkar ihop, inte pratar samma språk etc. Men jag har ju inte hört talas om någon som bara går på IQ när de anställer/hyr in någon.

Men visst är det sällan man blir imponerad av programmerare.
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte helt flexibelt ta semester för de stackarna mao. Men i de flesta andra branscher finns det vikariepooler med stark kompetens. Min sambo är tex optiker som jobbar som konsult finns liknande lösningar för läkare osv, osv.

Tycker det låter märkligt dagis inte skulle kunna ändra sina rutiner att bli mer flexibla även de när andra branscher inom likande serviceyrken fixar det. Sedan är det såklart alltid så att det behövs lite framförhållning inom dessa yrken det köper jag, men vafan ingen vettig människa har en aning om vad de ska göra på sommaren i mars eller april. Det vet man först möjligen i maj oftast i juni.
Det kanske beror på att förskollärare är ett bristyrke? Men visst, det kanske går att omstrukturera så att det blir mer flexibelt? Tror att väldigt många begär mer förskoletid än de sedan i realiteten behöver. Det går ju inte att få mer förskoletid i efterhand om ens egna omständigheter kräver det. Där flyger tyvärr mycket skattepengar iväg.
 
  • Gilla
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En smart/dum människa gör ju såklart mindre skillnad i ett land med mest lantbruk osv
Fel ännu en gång.
Om den smarte bonden kommer på ett sätt att öka avkastningen med tio procent, kan det vara skillnaden mellan liv och död. Alltså, en betydligt större bedrift än det du och jag tillsammans klarat av.
 
  • Gilla
Lenamajan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte helt flexibelt ta semester för de stackarna mao. Men i de flesta andra branscher finns det vikariepooler med stark kompetens. Min sambo är tex optiker som jobbar som konsult finns liknande lösningar för läkare osv, osv.
Och du tycker det är lämpligt att ditt barn får ny personal på avdelningen ofta, med nya rutiner hela tiden?
Tror du inte att det kan göra att de inte trivs så bra?
Det blir ju som när det ska omorganiseras på jobbet, inget står ut om det skulle göras flera gånger om året.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
3 månader är inte flexibelt, jag kan få impulsen att dra på en weekend till new York dra ett mail till teamet och en timme senare sitta på flyget, det är flexibilitet, då kanske man får ta lite jobb mail osv on the go iof
Här är det du som inte är flexibel mot förskolan. För sådana som dig så finns det faktiskt privat barnpassning. Bör ju funka då du drar in massor av pengar och väljer att dra en weekend till new york bara sådär. Vad jag vet så har faktiskt många företagsledare just privata barnflickor, du kan ju kolla upp det.
Majoriteten av Sverige jobbar på det sättet så du är ju faktiskt en minoritet och får anpassa sig. Ni kanske har sådana förskolor mitt i city ?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag hänvisade till forskning, vad jag kan se är ditt inlägg dina egna spekulationer
Både arv och miljö spelar roll, men vi tenderar överskatta miljöns betydelse.
Jo... men vilken forskning?
Att bara säga forskning är som att beställa en mat på en restaurang.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helt klart över snittet i IT-sektorn iallafall :)
Det säger mycket om it-sektorn...
 
  • Haha
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.