G goisare skrev:
Asså våran klipper allt utan stanna. Jag har satt gränskablen runt allt
Våra problem är kvar. Varje dag har vi någon incident. Jag har uppdaterat hela tiden och har senaste firmware. Vi har identifierat och dokumenterat följande:
1) Åker rakt över ledningen och trillar ner till grannen.
2) Stannar mitt på gräsmattan med felkoden ”Lyft”.
3) Stannar mitt på gräsmattan utan felkod.
3) Åker längre ut över tråden vid hemgång, jfrt med vid klippning, vilket leder till att den hamnar utanför.
4) Kantklippning verkar ske slumpmässigt. Funktionen gör att den aldrig klipper kant närmst motsols om plattan.
5) När den åker hem för att ladda så dockar den korrekt, men åker ibland ut igen direkt igen för att klippa. Då kommer den på att batteriet är dåligt och kör direkt hem för att ladda.

När vi åker hemifrån behöver vi be om robotvakt. Obra.
 
Har ungefär samma problem. Kontakta Grouw och beskriv dina problem. Om de får höra att det är fler som har problem så kanske de gör något åt det. Svaret jag har fått är att jag ska skicka in klipparen vilket jag inte vill då det handlar om mjukvaruproblem då dessa uppstod i samband med senaste uppdateringen. I alla fall för mig....
 
  • Gilla
costia
  • Laddar…
Vi köpte två st som present till mina föräldrar. Det är första gången som vi hanterar robotgräsklippare, med andra ord har vi inte så mycket att jämföra med. Generellt verkar det vara många som har lite "strul" med sina gräsklippare - oavsett märke och pris.

Jag anser att vi fick mycket gräsplippare för pengarna, men det har inte varit helt smärtfritt.

Vid installationen blinkade den gröna lampan och vi kunde inte komma på vad felet var. Det visade sig att kablarna låg för nära varandra vid dockningsstationen. Vi använde även den "fina" sortens skarvkopplingar - totalt värdelösa. Numera är dessa utbytta till vanliga hederliga "sockerbitar" och eltejp. Det är även omöjligt att få en av dem till att kantklippa. En av dem har även kört utanför kabeln vid något tillfälle. Jag tror att det beror på att den har haft dåligt fäste när den ska vända och glidit ner för en slänt.

De har varit i drift i ca 3 månader.

I det stora hela är det en arbetsmaskin som klarar det mesta. Mycket klipp för pengarna!
 
Nå jo, skickade iväg grouwin till danmark. Kom efter en liten månad tillbaks i precis samma förpakning och tidningar ja fyllde lådan med. Lista vad som gjorts, service koden var motor over current, alla motorer är utbytta och flertal andra saker.

Få se nu, garantin tar ju pasligt slut i början av sommaren....

Köpte ju sedan en mowox 30li billigt. Den hadde ju samma löjliga barnfel som grouwin. På hösten fanns det inte uppgraderings pogram till denne modell. Finns det nu? Mowox och grow är ju av samma tilverkare, kan jag ladda ner motsvarande pogram från grow och sätta det i mowoxen?
 
Behöver er hjälp, börjar bli galen. Köpte en M800 Garden igår och har installerat allt efter konstens alla regler. Dock misslyckas testet med att få den att köra hem till laddstationen. Klipparen stannar bara random vid olika grämskablar. Vad kan vara fel? Varför kör den inte hem?
 
Y yeehaa skrev:
Behöver er hjälp, börjar bli galen. Köpte en M800 Garden igår och har installerat allt efter konstens alla regler. Dock misslyckas testet med att få den att köra hem till laddstationen. Klipparen stannar bara random vid olika grämskablar. Vad kan vara fel? Varför kör den inte hem?
Står det något fel meddelande? Lyser lampan på stationen konstant eller blinkar den?
 
C costia skrev:
Står det något fel meddelande? Lyser lampan på stationen konstant eller blinkar den?
Stationen lyser konstant grönt. Det finns inga felmeddelanden på klipparen. Utan när jag lyfter på locket för att se på displayen så står det bara enter pin och därefter kommer man in i huvudmenyn. Så jag har ingen aning vad felet kan vara. Har provat at flytta stationen, dubbelkontrollerat slingan och är 30 cm till alla hinder, minst 60cm mellan tråden.

Har satt den på manuell laddning och ska därefter prova att uppdatera firmware, annars vet jag inte vad som är fel....
 
Ne det verkar som du gjort/kollat att allt är som det ska, det är inte bara så att den hade för lite batteri? Min grouw m800 som jag hade den kunde sluta känna av gränstråden och då stannade den. Vill minnas att min stannade några ggr när den skulle hem. Men då var det för lite batteri kvar.
 
C costia skrev:
Ne det verkar som du gjort/kollat att allt är som det ska, det är inte bara så att den hade för lite batteri? Min grouw m800 som jag hade den kunde sluta känna av gränstråden och då stannade den. Vill minnas att min stannade några ggr när den skulle hem. Men då var det för lite batteri kvar.
Ah så kan det vara. Den hade väldigt lite batteri, så ska prova att ladda upp den så får vi se.
 
Lycka till!
 
Provade att testa idag med men samma misslyckade resultat. Är det något fel på min installering ändå?

Kan ni kika och se om ni ser något konstigt.
Framsidan till laddstationen
RCMBPoE.jpg

Är detta en för skarp kurva som kan skapa problemet? För detta är enda delen som jag kan tänka mig är ett problem. Om ni tror att det är ett problem, hur ska jag dra kabeln?

foMkKlp.jpg
 
Spontant testa att byta hål i laddstationen på slingas kablar? (växla plats på dem)

Och ja dem böjarna skulle nog va lite mjukare :)
 
S Svaard skrev:
Spontant testa att byta hål i laddstationen på slingas kablar? (växla plats på dem)

Och ja dem böjarna skulle nog va lite mjukare :)
Jag har testat att byta hål mellan + och S1, men byter jag kablar får jag felmeddelanden (blinkar grönt).

Men tror du att böjen kan göra så att signalen slås ut?

Hur fritt måste det vara bakom laddstationen?
j38HIUs.jpg
 
Okej, hmm har grannen robot?
Isf vad är avståndet?


Böjen borde kunna göra att roboten strular just där bara. Men den strular på fler ställen?

Går kabel nära nån kraft kabel?
 
Min robot var förnära grannens, men då blinkade min station. Men som föregående skrivit stannar den på samma ställe eller är det olika?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.