ebolasmurf ebolasmurf skrev:
Wow! Vilken utveckling från noll till detta :) forsätter följa med spänning! Väldigt inspirerande!
Vad kul att höra! Ja, det är riktigt kul att kolla tillbaka på bilderna och se att det faktiskt har hänt lite.
 
M mickeselvin skrev:
Jag satte det som jag ändå tyckte var den vanligaste rekommendationen och det är en ventil nere vid aggregatet och en ventil högt uppe på motsatt vägg. Sedan har jag en glipa under bastudörren och en ventil till högt uppe i andra rummet. Och hur funkar det då? Jag upplever att luften är väldigt fräsch och det är behagligt att vara både inne i bastun och i rummet utanför. Däremot kan jag tycka att det är lite för stor skiftning av temperatur inne i bastun. Jätteskönt på övre laven men ganska stor skillnad en bit ner. Tar 45 min att få den varm och efter en timme är det +80 i bastun vilket är fullt tillräckligt med denna typ av aggragat med mycket sten som bygger på att man kastar på vatten då och då.

Så överlag är jag nöjd men det skulle kunna vara ytterligare lite bättre. Nu är det ju för sent att flytta mina ventiler men jag funderar på att prova minska flödet lite i den nedre ventilen genom att delvis täppa igen den. Nu är den helt öppen (100mm) och jag har ingen inbyggd reglering. Den övre brukar jag ha luckan stängd på under bastande men den är inte helt tät liksom så det blir lite flöde.

Jag har precis invigt den så jag hoppas med lite justeringar successvit förbättra den lite :)
Tack, intressant svar!

Så utluftsventilen går till utomhus? Du funderade inte på att dra tillbaka utluften till duschutrymmet? Min situation är ungefär likadan, att väggen mittemot aggregatet är en yttervägg, så jag grubblar över om det är lönt att projektera för att dra rör i nedsänkt tak osv så att inluften kommer tillbaka till samma utrymme som den kom från. Kanske kan man få lite fart på luften då och slippa den värsta temperaturskiktningen. Jaja, sorry för trådkapningen :) Återigen tack för bra svar samt inspiration (y)
 
U ulfalf skrev:
Tack, intressant svar!

Så utluftsventilen går till utomhus? Du funderade inte på att dra tillbaka utluften till duschutrymmet? Min situation är ungefär likadan, att väggen mittemot aggregatet är en yttervägg, så jag grubblar över om det är lönt att projektera för att dra rör i nedsänkt tak osv så att inluften kommer tillbaka till samma utrymme som den kom från. Kanske kan man få lite fart på luften då och slippa den värsta temperaturskiktningen. Jaja, sorry för trådkapningen :) Återigen tack för bra svar samt inspiration (y)
Jag funderade faktiskt på att dra röret över innertaket och leda ut i det andra rummet. Såg det på en ritning jag hittade så varianten finns ju i alla fall. Det hade ju gått ganska lätt då jag byggde som jag gjorde men jag tvekade lite och det var några som lät tveksamma här i forumet så jag sket i det. Mitt rum utanför bastun är ju heller inte ett duschutrymme utan mer ett "vardagsrum". Men kanske att man skulle gjort så ändå. Jaja. Du kan väl bygga så och skriva hur det gick så att man vet till nästa bastubygge :)
 
M mickeselvin skrev:
Du kan väl bygga så och skriva hur det gick så att man vet till nästa bastubygge :)
Haha, ja, vi får se! Funderar på om det faktiskt kan vara önskvärt med skiktning, om ungarna vill ha det svalare på nedre laven till exempel. Gissar att bygget inte sätter igång förrän om typ 3-4 månader, sen är det inte omöjligt att det kommer en liten projekttråd.
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
Glöm inte att det är ganska fuktig luft som blåser ut från bastun, om du leder in luften inomhus bör det finnas bra ventilation i närheten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Glöm inte att det är ganska fuktig luft som blåser ut från bastun, om du leder in luften inomhus bör det finnas bra ventilation i närheten.
Om du syftar på mina tankar så tänkte jag ta ut luften i duschrum/omklädningsrum, det rummet kommer ha självdrag men med forcering vid behov (pax-fläkt), så jag tror det kommer vara tillräckligt.
 
U ulfalf skrev:
Om du syftar på mina tankar så tänkte jag ta ut luften i duschrum/omklädningsrum, det rummet kommer ha självdrag men med forcering vid behov (pax-fläkt), så jag tror det kommer vara tillräckligt.
Precis, ni bör/måste omsätta luften om ni bastar ofta.
 
Mörkt rum med en darttavla på väggen till vänster och en abstrakt tavla i guldram till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Relaxrum med synlig bastudörr, flätad rottingstol, bord med ölburk och dekorativ vas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kylskåp med drycker bredvid öppen bastudörr och bastutillbehör i dunkelt upplyst rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med flätad bänk, väggmonterad metallkorg med foton, rund vägglampa och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mörkt rum med glasdörr som leder till bastu, svart diskbänk och vägg med fotografier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några småsaker kvar men det tar sig. Lite bilder från rummet utanför bastun.
 
Redigerat:
  • Gilla
mejner och 3 till
  • Laddar…
Efter mycket om och men så är även taket på. Blev fördröjt av olika anledningar men till slut så. Skönt att huset nu är 100% klart och nu väntar såklart en hel del utejobb framöver. Ska bli staket, utekök och eventuellt pergola över badet. Målet är en riktigt trevlig hängyta som kan användas året runt. Spabadet skulle förresten också ha kommit för länge sedan men är försenat.

Nyligen färdigställt grått hus med tak, uteplattform och synliga fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nyfärdigt grått hus med tak och fransk dörr, klar för trädgårdsarbete med synligt altandäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt hus med taket på och en tom uteplats under förberedelse med material utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt grått hus med färdigställt tak och ett fönster, redo för uteområdesprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
Nästa inlägg kommer när bad är på plats och sedan blir det väl lite bilder när uteplatsen formas. Vi får se. Skönt att sätta punkt för detta stora delmål i alla fall! :)
 
  • Gilla
Rila83 och 7 till
  • Laddar…
Härligt och bra jobbat! Rolig tråd att följa:D
 
  • Gilla
mickeselvin
  • Laddar…
A afSchinken skrev:
Härligt och bra jobbat! Rolig tråd att följa:D
Tackar! :)
 
Blev riktigt fint(y)
 
  • Gilla
CiaK och 1 till
  • Laddar…
Barn ler i nytt stort utomhus spabad på trädäck, oanvänt med skyddsplast, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett infällt spabad på en altan med en person som provar det, omgivet av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen kom det. Beställde det i November men vi har inte brytt oss så mycket. Och ska jag vara ärlig så blev det bra timing att det kom efter att huset stod klart. Glömmer aldrig ett argasnickaren-avsnitt där han var hemma hos några i riktigt kaos men nog fan hade de ett infällt spabad ute på altanen :)

Känns större än vad jag mindes Ändå provade vi att sitta i det i butiken men det är ju bra när det går åt det hållet.

Nu får vi se när jag kan lura hit en elektriker i dessa isoleringstider. Därefter har jag en hel del snickrande att ta tag i igen.
 
  • Gilla
JohanKB och 6 till
  • Laddar…
Såg trevligt ut! Bastun, köpte du på lösvirke eller färdigt? Eller blev det efter egen skiss? Är nämligen sugen själv på en bastu, men det är en uppsjö av olika modeller, samt så tycker jag dom flesta har för tunn virke (Vill inte elda i flera timmar ifall det är cirkus - 20 ute)

Och om Ja på lösvirke, har du länk!? :)

Ber om ursäkt, verkar vara efter egen ritning! Att kolla via mobilen blir lite tokigt ibland och kommer direkt på sista sidan med sista bilden!
 
P philippk skrev:
Såg trevligt ut! Bastun, köpte du på lösvirke eller färdigt? Eller blev det efter egen skiss? Är nämligen sugen själv på en bastu, men det är en uppsjö av olika modeller, samt så tycker jag dom flesta har för tunn virke (Vill inte elda i flera timmar ifall det är cirkus - 20 ute)

Och om Ja på lösvirke, har du länk!? :)

Ber om ursäkt, verkar vara efter egen ritning! Att kolla via mobilen blir lite tokigt ibland och kommer direkt på sista sidan med sista bilden!
Hej! Ja, jag byggde fritt och använde stora huset som riktmärke. Lyckades kopiera det väl tycker jag och ångrar inte det valet en sekund. Dels ville jag utmana mig och jag ville helt enkelt prova att bygga ett ”hus” för att det var något jag funderat på länge och dels så blev det nu som jag ville utan kompromiss. Som tur var gick det bra med allt :) Du kan se hela processen om du scrollar igenom tråden.

Har du frågor/funderingar så är det bara hojta till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.