J JonathanFlod skrev:
Tack för svaret!

En helt annan fråga om foderklossar, vad har du använt för trä när du har gjort dom? Gjort något med ytan innan du målade dom? Och hur har du målat dom? Grund- och täckfärg? :)
Jag tror att jag valde lite tråkigt träslag till mina så de har "rest" sig lite.
Tack och bock :)

första omgången gjorde jag i MDF vilket fungerade bra. Andra omgången köpte jag en furu-bänkskiva på Byggmax och sågade/fräste till. Båda omgångarna grundmålade jag med häftgrund och slutmålade två gånger med snickerifärg glans 40. Häftgrunden slipades lätt. Upplevde inga problem med dom klossarna.

De som jag nu satt dit är köpta färdigmålade på Hornbach. Det var värt varenda krona. De kostade 139:- paret så det finns ingenting att spara där.

Bänkskiva 500:-
Färg 600:-
Frässtål 250:-
Tid: x antal timmar

Ska man använda all färg och hela bänkskivan så finns det att spara. Men är syftet enbart klossar så finns det ingen vinning med det. Tiden för ska man inte underskatta när det handlar om några hundralappar att tjäna :)

Sen kan jag tycka att det lirar bättre med fördigmålade klossar då foder/lister också är färdigmålade :)
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Härliga tider :cool: Passar på att planera morgondagens inköp så att jag kan komma vidare hemma :D
 
  • Kopparpanna på tänd vedkamin med synlig låga, i ett heminredningsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två barn i lila kläder sitter på en soffa och tittar på en surfplatta, mysig inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Vi hade en ventilationstekniker (?) här som fick säga sitt och mätte upp från- och tilluft. Vi upplevde från första dagen hur luften blev bra :) Det innebar att vi ständigt tänkte på den dåliga luften och efter kändes det som det ska göra.

Har tyvärr inte något mer vetenskapligt svar på frågan :D Källaren verkar också må mycket bättre.


Idag listade jag klart hallen. Så i helgen vet jag inte riktigt vad jag ska göra :cool: Jag och Elina passade i alla fall på att ta en kvällsmacka i skenet av en minibrasa.
får man fråga vilka åtgärder som gjordes för luften och vad ostnaden var ungefär? Har Sj självdragshus från 70-tal och skulle sannolikt behöva göra något framför allt med frånluftdn
 
M martyj85 skrev:
får man fråga vilka åtgärder som gjordes för luften och vad ostnaden var ungefär? Har Sj självdragshus från 70-tal och skulle sannolikt behöva göra något framför allt med frånluftdn
Självklart! Det finns ett inlägg som går igenom hela installationen tidigare i tråden med allt från fläktar till installation.

Kortfattat:
Tilluft i sovrum, vardagsrum och matsal genom friskluftsventiler.

Frånluftsfläktar modell mindre i badrum/WC.

Frånluftsfläkt modell större i källare.


Inkl. installation av fläktar gick allt på totalt 10000:- +/- några hundralappar :)

Sen dess har vi aldrig haft ett enda problem med luften.
 
  • Person som håller en trälist med handskriftliga anteckningar och planritningstecken, markerade med röd penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
Tack! Aha. Har missat det inlägget. Får söka mig bakåt.
 
Sex veckor har passerat och fingret ligger nu i skena sen i fredags. Kunde röra fingret precis noll (0) millimeter :D(y)
En hand med en ortopedisk fingerskena och svart handledsstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därför har jag påbörjat bygget av ett hemmagym för styrkelyft här hemma i källaren :cool: Mer bilder kommer! Och ni som ni som nu tänker ”det där duger knappt till styrkelyft”

Jo, det gör det. Stången är en CF 1.0 i fjäderstål.
-155.000 PSI
-Håldiameter:50mm
-Längd: 2200mm
-Greppdiameter: 28mm
-Vikt:20kg
-Maxlast: 680kg

Bänken är sjukt stabil och tunn i stoppningen. Maxbelastning på ca 300 kg.

Kakorna är bumpers och har en hel hög från 1,25-25kg. Alla utom 1.25-2,5kg är 45cm :cool:

I veckan dyker en skivstångshållare med säkerhetsarmar upp. Sen blir det platå med rejäla gummimattor, dipsräcke mm

Hemmagym med bänkpressbänk, skivstång och gummimattor på källarens golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog bort duschkabinen för att få plats och då pajade en koppling. Tror ni att jag hade några plugg hemma? Nix... rotade fram en Ballofix och fick komplettera med en fulventil från Classe. Nu sprutar det i alla fall inte vatten längre.
Kopparrör med en Ballofix-koppling och en "fulventil" monterade på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
word och 3 till
  • Laddar…
Har du klistrat stången på väggen?:thinking: Kulventilerna: sätt på huvar med packning på ändarna på kulventilerna.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Har du klistrat stången på väggen?:thinking: Kulventilerna: sätt på huvar med packning på ändarna på kulventilerna.
Som sagt, nödlösning då blandaren gick sönder :)

Jamen sådär då! Covid-19 come on!! :rofl:

Nu blir det Bänkpress Boogie med Styrkelabbets app (y):strong: Rekommenderas varmt till alla som tränar.
 
  • Kläder på torkställning och träningsvikter på golvet i ett rörigt utrymme med bar vägg och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ommålningsprojekt av ett rum med väggar delvis målade, målarfärg och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterade delar av en bänkpressbänk och instruktionsmanual på ett gymmatta-beklätt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagym med bänkpressbänk, viktskivor och skivstång redo för träning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Du går på tvärs, men skönt med eget gym! Blir det gummimatta under? Jag körde en budgetvariant i mitt förra hus: en billig heltäckningsmatta! F.ö. hade jag svetsat ihop bänk och stångställ av lite skrotrör. Jag fäste ställningen i väggen, men satte gummidämpare, typ maskinfötter med gängor i.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Hur gör du med gymspegel? :D
 
I den brf jag bor in nu, finns helkroppsspeglar. I min förra villa fick jag spegla mig efter passet. I mitt nya hus är gymet verkstad än så länge, så det blir en senare fråga. Kanske riggar kamera+bildskärm , så det blir lite stil. Rekommenderar även bluetoothhögtalare med bra kräm. Hög musik och tunga lyft hör ihop
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Bänkpress Boogie har jag tänkt testa! Är det ett bra program? Jag är relativt ”grön” som gymmare.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Du går på tvärs, men skönt med eget gym! Blir det gummimatta under? Jag körde en budgetvariant i mitt förra hus: en billig heltäckningsmatta! F.ö. hade jag svetsat ihop bänk och stångställ av lite skrotrör. Jag fäste ställningen i väggen, men satte gummidämpare, typ maskinfötter med gängor i.
Jag vet inte varför alla bilder blir på sniskan :thinking:

Vad det lider så blir det en uppsättning riktiga mattor så att man kan släppa bäst man vill. Både stång och vikter är gjorda för det :) Men filtmattan jag la dit nu verkar fungera väldigt bra och skön att gå på. Billig att byta dessutom.

Kul med hemmabygge :cool: Hade man en svets och en plasmaskärare så skulle mycket kul skapas! Meeeen jag får inte köpa allt :rofl:
 
H Hammarfall skrev:
Hur gör du med gymspegel? :D
Den liksom chinsstång, dipsställning och hantlar kommer! :cool:

Spegeln sätter jag upp efter att jag har monterat optiljus ;)
 
simpa81 simpa81 skrev:
Bänkpress Boogie har jag tänkt testa! Är det ett bra program? Jag är relativt ”grön” som gymmare.
Njae :geek:

Premiumprogrammen riktar sig lite mer till de med träningsvana. Är du relativt ny så skulle jag ha satsat på något av gratisprogrammen som kan upplevas som lite snällare.

Men jag körde Bänkpress Boogie innan jag sågade mig i fingret och tyckte det var riktigt roligt. Du får kanske inte sätta så högt RM och gå ett varv först innan du lastar på :cool:

Jag sänkte mitt RM till 110 kg och då blev det nästan på gränsen vecka två.

Lycka till och kör hårt :) Det är ett asroligt program om du får till det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.