Claes Sörmland
Den här pastan är tydligen så äcklig att inte ens bunkrarna på ett annars pastatomt Willys kunde tänka sig den.

Oöppnade paket med spaghetti på en kundvagn i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Datumet på spagettin ser åtminstone OK ut. Har även sett ett foto på Maxis havegrynshylla där allt var slut utom det ekologiska som det fanns gott om. Det är billig livförsäkring hamstrarna är ute efter.
 
C civilingenjören skrev:
Datumet på spagettin ser åtminstone OK ut. Har även sett ett foto på Maxis havegrynshylla där allt var slut utom det ekologiska som det fanns gott om. Det är billig livförsäkring hamstrarna är ute efter.
Pasta om de förvarar rätt håller i stort det hur länge som helst, kör man rotation är det nästan omöjligt att något parti blir oätligt
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här pastan är tydligen så äcklig att inte ens bunkrarna på ett annars pastatomt Willys kunde tänka sig den.

[bild]
var samma med riset på citygross. Det billiga och det dyrare uncle ben boil in bag fanns massor.


Det jag inte sett någon nämna är Oboy! Ni minns väl oboykrisen i somras när den var slut. Aldrig igen :crysmile:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här pastan är tydligen så äcklig att inte ens bunkrarna på ett annars pastatomt Willys kunde tänka sig den.

[bild]
Den är ju ekologisk. :sick:
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
De handlar inte om egoism, eller uppsåt att orsaka problem, inte för en prepper, vi orsakar inte problem i affärerna, vi har redan allt folk slåss om på apoteket.

anledningen för min prepp, är helt enkelt säkerheten och tryggheten för mig och min familj, att vilken skit som varje tänkbart scenario kastar på oss så klarar vi oss, 2 veckor strömavbrott i vintern, inga problem, insnöad 1 vecka, inga problem, matleveranser upphör pga pandemi och stängda gränser, inga problem, vatten och avloppsledningar brister, inga problem, skogsbränder, inga problem, en invasion ? Problem men en plan finns, genom BOB och BOL, jag sover bättre genom att veta att vi åtminstone har en plan, en kanske klen tröst vid krig men iaf en plan, för samhället har bevisligen ingen som helst beredskap för kris. Vi saknar egentligen allt !
Krig låter långsökt, men upplevt ”kris” insnöad = check längre strömavbrott = check. Storm och extrem väderlek = check.

dagens samhälle vaggar in folk i en falsk trygghet, där paniken uppstår snabbt när deras rutiner inte fungerar.
Man kan också ta det lugnt och inte ta ut katastrofer i förskott. Att hela tiden gå och tänka på allt eventuellt elände och fundera på om man har nog med toapapper tycker jag är stressande i sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Man kan också ta det lugnt och inte ta ut katastrofer i förskott. Att hela tiden gå och tänka på allt eventuellt elände och fundera på om man har nog med toapapper tycker jag är stressande i sig.
Det ju just den inställningen som gjort att de är kaos just nu, att man ska agera först när de skett något, en prepper agerar innan de sker. Väsentlig skillnad. Jag går inte direkt runt och ser zombies i varje gathörn, utan i lugn och ro sett till att vi klarar oss utan samhällets hjälp. Om du får ett strömavbrott i 20 minus som varar en vecka eller 2, vad anser du själv då vara smartast, att andas lugnt, gå till förrådet och plocka fram det du behöver, allt från fotogenkamin till matlagningsutrustning, eller föredrar du att slänga dig i bilen, jaga runt halva stan, i rent krig med alla övriga med nonchalant inställning, och i ren förhoppning att få tag på filtar för att hindra barnen från att frysa ihjäl ? Ja vet vad jag väljer !
Prepping handlar inte om att hoppas på katastrofer, utan att förbereda sig för en, och efter en vecka insnöad är du glad över att ha de där extra paketet toapapper i förrådet,
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Det ju just den inställningen som gjort att de är kaos just nu, att man ska agera först när de skett något, en prepper agerar innan de sker. Väsentlig skillnad. Jag går inte direkt runt och ser zombies i varje gathörn, utan i lugn och ro sett till att vi klarar oss utan samhällets hjälp. Om du får ett strömavbrott i 20 minus som varar en vecka eller 2, vad anser du själv då vara smartast, att andas lugnt, gå till förrådet och plocka fram det du behöver, allt från fotogenkamin till matlagningsutrustning, eller föredrar du att slänga dig i bilen, jaga runt halva stan, i rent krig med alla övriga med nonchalant inställning, och i ren förhoppning att få tag på filtar för att hindra barnen från att frysa ihjäl ? Ja vet vad jag väljer !
Prepping handlar inte om att hoppas på katastrofer, utan att förbereda sig för en, och efter en vecka insnöad är du glad över att ha de där extra paketet toapapper i förrådet,
Då ser vi på saken olika helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Varför tycker du att min inställning är nonchalant? Du har inte en aning om vad mina arbetsuppgifter skulle vara i skarpt läge. Man kan vara preppad för kriser utan att hamstra toapapper.
de som springer och jagar varor just nu har haft en nonchalant inställning ja, exakt ingenstans i min mening är du utpekad eller hur? Varför har du snöat in på toapapper? De kallas flockbeteende och är inget märkligt alls

ja har ingen aning om vad du ska hitta på i ett skarpt läge, delge oss gärna
 
I ett skarpt läge, och då pratar jag om Ryssen, så kan jag skita i skogen och torka med ett löv. Då har vi helt andra saker att fundera över. Papperstillverkarna har inga andra problem mer än att de inte kan leverera så mycket skithuspapper som folket vill ha just nu. Belasta inte butiksanställda mer nu, de kör ut så mycket de kan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Man kan också ta det lugnt och inte ta ut katastrofer i förskott. Att hela tiden gå och tänka på allt eventuellt elände och fundera på om man har nog med toapapper tycker jag är stressande i sig.
Jag håller med dig. Vi har mat så att vi klarar oss i säkert en månad om inte mer, men det är inte för att vi preppar utan för att om vi hittar något till bra pris som vi vet att vi äter förr eller senare så köper vi lite extra. Vi har inte heller någon lista på vad vi har och vad vi behöver vid en kris utan vissa månader har vi massor med vita bönor i tomatsås och andra månader har vi massor med tonfisk i burk, men inga vita bönor. Vid en eventuell kris så får man vara lite kreativ med det som finns hemma och inte vara så kinkig med vad man äter utan bara försöka få i sig hyfsat med de näringsämnen som man behöver.
Vad gäller allt annat som gasol, bensin, diesel, läkemedel, förband och liknande så har vi alltid ett litet lager hemma. Men det är inte för att vi förbereder oss för en kris utan för att vi har en timmes bilresa t/r till stan och det är drygt att behöva lägga tid på att åka in till stan bara för att något har tagit slut som vi behöver. Då lägger vi hellre den tiden på att få de saker gjorda som vi hade tänkt göra.
Men att preppar för preppandets skull tycker jag bara är stressande
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Jag håller med dig. Vi har mat så att vi klarar oss i säkert en månad om inte mer, men det är inte för att vi preppar utan för att om vi hittar något till bra pris som vi vet att vi äter förr eller senare så köper vi lite extra. Vi har inte heller någon lista på vad vi har och vad vi behöver vid en kris utan vissa månader har vi massor med vita bönor i tomatsås och andra månader har vi massor med tonfisk i burk, men inga vita bönor. Vid en eventuell kris så får man vara lite kreativ med det som finns hemma och inte vara så kinkig med vad man äter utan bara försöka få i sig hyfsat med de näringsämnen som man behöver.
Vad gäller allt annat som gasol, bensin, diesel, läkemedel, förband och liknande så har vi alltid ett litet lager hemma. Men det är inte för att vi förbereder oss för en kris utan för att vi har en timmes bilresa t/r till stan och det är drygt att behöva lägga tid på att åka in till stan bara för att något har tagit slut som vi behöver. Då lägger vi hellre den tiden på att få de saker gjorda som vi hade tänkt göra.
Men att preppar för preppandets skull tycker jag bara är stressande
Då har vi precis samma syn på saken! Innan Corona hade jag inte hört termen prepping.

Men jag får väl erkänna att jag preppat lite idag, jag var på apoteket och hämtade ut min receptbelagda medicin trots den hemma inte var slut ännu. Jag skulle inte må bra utan den och tycker det vore dumt att belasta vården med mina åkommor i dagens läge.
 
  • Gilla
hjulia och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
I ett skarpt läge, och då pratar jag om Ryssen, så kan jag skita i skogen och torka med ett löv. Då har vi helt andra saker att fundera över. Papperstillverkarna har inga andra problem mer än att de inte kan leverera så mycket skithuspapper som folket vill ha just nu. Belasta inte butiksanställda mer nu, de kör ut så mycket de kan.
Pappa rekommenderar även grankottar, men där känner jag mig lite tveksam... :)
 
Mat till husdjur. Vi har kattmat så att det räcker i ett halvår. Även om det är den enda i hushållet som kan jaga egen föda... I värsta fall får väl vi käka burkarna själva, eller dela på det han kommer hem med.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Jag har sett att flera skriver toapapper, men ingen skriver tvål (om jag inte missat något inlägg). Hur tänker ni här egentligen? Toapapper går det utmärkt att klara sig utan även om det är bekvämt att ha och pratar vi Covid-19 så är tvål det absolut viktigaste för att hindra smittspridning, inte toapapper. Dessutom om man hamnar i hemkarantän Så kommer man ha både el och vatten så då finns det verkligen ingen anledning att bunkra toapapper, varken för toabesök eller för att snyta sig i
Systra mi var och veckohandlade häromdagen (på västkusten) och då var just handtvål helt slut så hon fick köpa duschtvål (samma sak eller...?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.