Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag handsågar alltid lister och foder för att jag kan och för att det ger en bättre arbetsmiljö. Sticksågen var verkligen ett ”den ligger där, äsch jag ska bara”-moment.

Operationen gick bra men tyvärr lär inte fingret bli bra. Rehab nu x-antal månader och sen trodde de i alla fall på att eventuellt behöva steloperera.

Men nu ligger handen i gips och fingerskena i sex veckor med inslag av antibiotika 3 ggr/dag.

Det svänger fort i livet, även om detta är en bagatell mot vad många går igenom.

Må gott alla, jag tar någon veckas paus igen :)

Sicket jäkla skit! Jag hoppas och tror det blir bra! Jag har ett pekfinger och ett ringfinger mindre och vet således på ett ungefär vad du går igenom.
 
  • Gilla
jenast och 1 till
  • Laddar…
harry73
Usch
Kry på dig
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Krya på dig!!!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag handsågar alltid lister och foder för att jag kan och för att det ger en bättre arbetsmiljö. Sticksågen var verkligen ett ”den ligger där, äsch jag ska bara”-moment.

Operationen gick bra men tyvärr lär inte fingret bli bra. Rehab nu x-antal månader och sen trodde de i alla fall på att eventuellt behöva steloperera.

Men nu ligger handen i gips och fingerskena i sex veckor med inslag av antibiotika 3 ggr/dag.

Det svänger fort i livet, även om detta är en bagatell mot vad många går igenom.

Må gott alla, jag tar någon veckas paus igen :)
Usch vad tråkigt. Hoppas det läker bra iaf.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Ja, allt går ju :) Det tar bara lite längre tid.

Nu är det halvtid och därmed tre veckor kvar med handen i ett paket. Hittills är den enda förändringen att saker går lite långsammare samt att jag bara tränar fyra gånger i veckan istället för fem gånger. I övrigt så snickras det på, grillas och jobbar 100 % sen dag ett.

Vi har gjort en liten uteplats i skogsbrynet som används dagligen :) Barnen älskar det. Det känns som att man är mitt ute i ingenstans, men ni kanske ser huset 20m bakom mig?

Två barn sitter på en träbänk i skogen och äter glass, med solstrålar som tränger genom träden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd uteplats i skogsbryn med bänkar och grillplats, rök stiger upp i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man sitter vid en enkel uteplats i skogen nära en brasa, avkopplande naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag satt lite foder runt ”valven”. Riktigt nöjd med valet av skurkloss och foder :)

Hand i gips med tumregeln som använder vattenpass från Hultafors mot blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välmonterad skurkloss och foder vid ett dörrvalv med matchande tapet och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av ett rum med mönstrad tapet, golvlister och verktygslåda märkt Hultafors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för att släpa allt ut och in så blev det ett temporärt sågbord i garaget.
Ett provisoriskt sågbord i ett garage med en geringssåg och olika träbearbetningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sist men inte minst en liten film på gerningen :cool:
 
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Två valv till uppe. Imorgon ska jag nog bryta av med lite golvlister :)
 
  • Måttband ligger på vit golvslist mot en OSB-skiva i arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda takvalv i en korridor med synlig golvlister och dörrposter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
Jag harvar vidare med en hand.. idag har jag fått till golvlister i köket :)

Undrar varför bilderna vrider sig? :rolleyes:
 
  • Roterad bild av ett kök med nya vita golvlister mot en grå vägg och inbyggda skåp, och en synlig strömkabel och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade vita golvlister i ett kök med mönstrad tapet och laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Verkligen fint med skurklossarna och antik lister.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Verkligen fint med skurklossarna och antik lister.
Tack :) Vi blev sjukt nöjda!
 
Kul att läsa resan, den är lång och mödan värd :).
Jag och min fru köpte ett hus för ett år sedan och är väl i början på vad ni har gått igenom, oerhört kul med belöningen att få lyckas!

Jag är imponerad och blir inspirerad av det ni gjort!
Har en fråga angående er ventilation, som jag förstått det kör ni tilluft i stort sett alla rummen och utöver det mekanisk frånluft i badrum. En större fläkt i källaren som blåser ut luften kontinuerligt.
Men brukar man inte vilja ha utflödet högre upp i huset och inflödet längre? Eller spelar det mindre roll? Av naturliga skäl får man det vid självdrag (vi har en "varm" skorsten då vi eldar pellets), men det kanske inte är viktigt var det sker?
Anledningen till varför jag frågar är för att jag funderar på om vi skall installera någon form av frånluft i tvättstugan som ligger i källaren.
 
  • Gilla
Robin Johansson och 1 till
  • Laddar…
Den generella regeln är frånluft i kök (imkanal), badrum, tvättstuga och klädkammare. Tillluft i alla andra rum. Fuktiga rum = frånluft, torra rum = tilluft :).
Det var iallafall vad jag fick av besiktningsmannen då klädkammaren inte hade ventilation
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
[QUOTE="Ramnemark, post: 3612431, member: 138136"Det var iallafall vad jag fick av besiktningsmannen då klädkammaren inte hade ventilation[/QUOTE]
På ritningar från 70-talet var det ofta dubbla pilar vid dörren in till klädkammaren.
Ska väl betyda att klädkammaren ventileras av sig själv?
Synd att luften inte läser ritningen :D
 
  • Haha
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en ventilationstekniker (?) här som fick säga sitt och mätte upp från- och tilluft. Vi upplevde från första dagen hur luften blev bra :) Det innebar att vi ständigt tänkte på den dåliga luften och efter kändes det som det ska göra.

Har tyvärr inte något mer vetenskapligt svar på frågan :D Källaren verkar också må mycket bättre.


Idag listade jag klart hallen. Så i helgen vet jag inte riktigt vad jag ska göra :cool: Jag och Elina passade i alla fall på att ta en kvällsmacka i skenet av en minibrasa.
 
  • Två personer njuter av en kvällsmacka vid en utomhuseld i mörkret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällshimmel med träd silhuetter och en svagt ljus minibrasa nere till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen listad hall med mönstrad tapet, vit dörrkarm och ljus laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylistad hall med blåmönstrad matta och vit snickeri vid övergången till ett laminatgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Miter och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Som sagt, brunnen behövde en översyn. PEM-slangen med bottenventil hängde mot bottenplanet och där trodde jag problemen skulle stanna, om jag bara satte dit en ny slang och bottenventil samt grusade botten.
[bild]

Aja, det är ju bara en slang och tömde ur brunnen lite till. Det visade sig vara ett växthus där nere. Eller djungel? Jaja, jag får väl täta lite och köpte Finjas Cement Bruk A och deras vattenstopp.
[bild]

Mums.. och ungefär här insåg jag att röret skulle behöva grävas upp.
[bild]

Svårt att tro kanske men jag är lite av handlingens man. Tyvärr lite väl påstridig ibland när det gäller att utföra något. Jag kallar det driftighet. Grävare hyrd. Första kvällen hann jag med hälften. Dag två var jag illa tvungen att åka dit 1,5h med magsjuka. Det var hemskt... men om barnen ska kunna dricka vatten om 13 dagar så var jag illa tvungen :(
[bild]
[bild]
[bild]

Och när jag står här med tomten uppgrävd, brunnen toppfylld och sätter tigersågen i röret utan att tänka så blir jag... blöt. Det är här jag sätter in min driftighet. Med otydliga instruktioner får jag min vän att förstå vilken kris det är. Jag vill inte att hålet ska fyllas med massa vatten från det läckande röret. Pumpen kastas ner och med nöd och näppe så sjunker nivån under röret. Knappt. För när jag stänger av stiger nivån synligt. 5cm per 2min ungefär. Det är ytvatten som trycker in mellan skarvar och rothål. Jag fortsätter att pumpa ur för att se hur det ser ut längre ner. Samma procedur. Ju närmare skarven desto långsammare gick det att tömma.

Så nu ska vi borra ny brunn... den är bortom räddning iom att den läcker så hemskt. Känns kanon efter att ha grävt upp allt. :|
Stort tack för du delar med dig. Detta är "mat nyttigt" för mig =o) Har inte haft resurser att åtgärda brunnen på min fastighet. Det är en på 90 meters djup. Hoppas att inte behöva borra en ny. Då tar det nog inte 5 år utan 10 innan jag kan flytta ur lillstugan till bostadshuset.
 
Tack för svaret!

En helt annan fråga om foderklossar, vad har du använt för trä när du har gjort dom? Gjort något med ytan innan du målade dom? Och hur har du målat dom? Grund- och täckfärg? :)
Jag tror att jag valde lite tråkigt träslag till mina så de har "rest" sig lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.