PeterFalun PeterFalun skrev:
Med tanke på familjesituationen skulle jag satsa på markskruv. Själv har jag använt markskruv till en utbyggnad på 15kvm och den står kvar efter några år. Jag använde slutagräv. Killen kom en dag skruvade ner 8 markskruv och var klar efter ca 3 tim. Kostnad ca 1200 per skruv om jag kommer ihåg rätt. Sen kan man börja bygga direkt om man vill.
1200 per skruv låter svinaktigt dyrt. Men å andra sidan vet jag inte vad en plint kostar... :sweat:
 
  • Gilla
Nyttmedhus
  • Laddar…
PeterFalun
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
1200 per skruv låter svinaktigt dyrt. Men å andra sidan vet jag inte vad en plint kostar... :sweat:
Kan man hålla med om men det beror på hur man värderar sin egen tid. I mitt fall så blir kostnaden en mindre del av totalen eftersom jag bygger grovingång badrum och bastu ovanpå.
 
Du har bra att fästa i invid husliv. Jag skulle gå på lite grövre bjälklag eftersom du har bra plats i höjdled sen skulle jag köra två, max tre, markskruv eller plint i framkant. I förhållande till vad du får är extrajobbet litet och inte så fasligt dyrt, dessutom har du förberett bra ifall du vill förlänga överbyggnaden ut över däcket i framtiden.
 
J
Kan bara tillägga att åtskilliga altaner är byggda med plattor eller lecablock. Detta är inte en b-metod utan en normal grundläggning för altaner och förråd

Det går väldigt bra att ställa stolpar på dessa också, vilket gör avjämningen enkel. Googla "plattor altan"! Skruv i plint är bra, men tycker inte man behöver överarbeta!
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
1200 per skruv låter svinaktigt dyrt. Men å andra sidan vet jag inte vad en plint kostar... :sweat:
Strax under hundralappen för färdiggjuten plint..
 
Ska göra ett förråd/cykelskjul här i Umeå så har börjat fundera på konstruktion.

Jag har fått offert på 700 kr ink moms per markskruv monterat och klart. Tillkommer 1000 kr framkörning/startavgift.

Hur mycket skulle det kosta att anlita firma att gjuta plintar, dvs "monterat och klart"? 100 kr/plint I exemplet ovan antar jag är bara material :)
 
M M Larsson skrev:
Ska göra ett förråd/cykelskjul här i Umeå så har börjat fundera på konstruktion.

Jag har fått offert på 700 kr ink moms per markskruv monterat och klart. Tillkommer 1000 kr framkörning/startavgift.

Hur mycket skulle det kosta att anlita firma att gjuta plintar, dvs "monterat och klart"? 100 kr/plint I exemplet ovan antar jag är bara material :)
Har god lust att ta hit Slutagräv för en offert, men som läget är nu vill man ju träffa så få människor som möjligt... Dessutom är svärfar 70+ och ska alltså helst sitta hemma och uggla tillsvidare. Får se när när detta bygge blir av. :surprised:
 
M M Larsson skrev:
Ska göra ett förråd/cykelskjul här i Umeå så har börjat fundera på konstruktion.

Jag har fått offert på 700 kr ink moms per markskruv monterat och klart. Tillkommer 1000 kr framkörning/startavgift.

Hur mycket skulle det kosta att anlita firma att gjuta plintar, dvs "monterat och klart"? 100 kr/plint I exemplet ovan antar jag är bara material :)
100 kr är för en plint som du köper och bär hem en färdiggjuten. Enklare är att betala lite mer och köpa en plint med gängat hål upptill. Bara att gräva en grop, hälla ner lite grus och platta till, ställa ner färdiga plinten och sedan finjustera höjden med den gängade stolpskon. Mycker billigare än att ta dit någon och för en mindre altan tar det inte inte lång tid och det enda som krävs är en spade och ett par tåliga byxor med knäskydd. Det kan vem som helst fixa själv.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Har god lust att ta hit Slutagräv för en offert, men som läget är nu vill man ju träffa så få människor som möjligt... Dessutom är svärfar 70+ och ska alltså helst sitta hemma och uggla tillsvidare. Får se när när detta bygge blir av. :surprised:
Ring till närmaste lokala snickare, så har du ett färdigt trädäck någon dag senare..
 
GoForIt GoForIt skrev:
Ring till närmaste lokala snickare, så har du ett färdigt trädäck någon dag senare..
Ja, för dubbla priset mot att göra det själv antar jag... :thinking:
 
Finns ju nån konkurrent till sluta gräv numera, tror det var XL Bygg som hade där du hyr maskinen av dom istället.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ja, för dubbla priset mot att göra det själv antar jag... :thinking:
Självklart jobbar ju inte snickaren gratis, men jämför med att du är inne på att använda "SlutaGräv"..
Det är ju alltid bra att jämföra förutsättningarna.
Ett enkelt trädäck i så begränsad yta tar ju inte så många timmar för en snickare med rätt utrustning.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Självklart jobbar ju inte snickaren gratis, men jämför med att du är inne på att använda "SlutaGräv"..
Det är ju alltid bra att jämföra förutsättningarna.
Ett enkelt trädäck i så begränsad yta tar ju inte så många timmar för en snickare med rätt utrustning.
Jag gillar hur du tänker, och tro mig, vi är oftast beredda att betala för att slippa göra jobbet själva. ;) Detta skulle ju dock vara ett kul far-son-projekt, men det var innan fadern blev satt i Corona-karantän. :thinking:
 
Överdriv inte, lägg plattor.
 
  • Gilla
Zooderman
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag gillar hur du tänker, och tro mig, vi är oftast beredda att betala för att slippa göra jobbet själva. ;) Detta skulle ju dock vara ett kul far-son-projekt, men det var innan fadern blev satt i Corona-karantän. :thinking:
Ett altanbygge brukar ju innebära en öl eller två så i dessa tider är det väl enklast att ni delar upp jobbet. Farsgubben dricker öl och sonen snickrar :crysmile:
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.