BirgitS
C civilingenjören skrev:
Särskilt när man inte ens vet i vilken utsträckning immunitet utvecklas. Vissa rapporter tyder på att man återinfekteras och drabbas värre eftersom vävnader såsom hjärta och lungor inte läker helt utan blir ärrade. Som bonus kan viruset förstöra mäns reproduktionsförmåga.
Eftersom det inte verkar vara vanligt i Kina att man återinfekteras, hade det varit vanligt hade de aldrig fått stopp på spridningen, så skulle jag ta alla sådana rapporter med en stor nypa salt. Det brukar ta kring 8 veckor för lungvävnad att fungera normalt efter alla lunginflammationer så det är nog så i nu också.

När det gäller det sista så är det nog alldeles för tidigt att säga något om det. Det får man forska på om något år.
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Teknik är inte alls det jag tänkte på. Utan att vi har ett samhälle utan marginaler och dålig självförsörjningsgrad. Överallt är det långa "supply chains" som sträcker sig över hela världen så att om nån nyser i Kina så slutar fabrikerna i Tyskland fungera. Och det finns inga marginaler inbyggda alls i systemet för det är inte lika effektivt.
Instämmer helt och hållet, självförsörjande måste få upp, och jag tror att när denna pandemi blåst över, så kommer de styrande förstå vikten av detta, och att återbygga beredskapslager över hela landet. Det är helt tydligt att de allra flesta människor i Sverige har noll beredskap, därför är de panik på mataffärer och apotek.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
A
Verkar vara läget i de flesta länder,såg ett inslag från australien där två kvinnor slogs om sista toapappret,fortfarande ett mysterium med toapapperhysterin:)
 
buspojken buspojken skrev:
Instämmer helt och hållet, självförsörjande måste få upp, och jag tror att när denna pandemi blåst över, så kommer de styrande förstå vikten av detta, och att återbygga beredskapslager över hela landet. Det är helt tydligt att de allra flesta människor i Sverige har noll beredskap, därför är de panik på mataffärer och apotek.
Det skulle vara bra, men jag har väldigt svårt att se att det skulle hända. God beredskap vinner inga val, tyvärr.
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man nu ska snacka om börsen så ska man inte glömma att börsens värde har inte så mycket med verkligt värde att göra, utan det värdet finns bara i huvudet på aktörerna på börsen.

Så det vi nu ser kan kanske kallas hysteri på börsen, eller kanske är det korrigering till närmare verkliga värden, eller något annat. Men börskurs behöver inte på något vis spegla verklighet, utan den speglar dels komplicerade tankemönster hor aktörerna, den speglar också vad som är alternativa platser för pengarna, dvs blir alternativa placeringar av pengar mindre lönsamma går börskurserna upp - helt utan att något annat ändras.
Just nu så är scenariot att företagen påverkas av minskade vinster då konsumtionen sjunker dramatiskt. Sjunker konsumtionen så minskar efterfrågan på personal. Detta får till följd att folk tar bort sin sparpengar från börsen=börsen blir översåld. Det vi har sett nu för några veckor sedan och även ser idag är sk. bulltraps. Dvs. folk tror i en beartrend att börsen vänder, går in med kapital som ger en kortsiktig stigning för att i nästa fas tvärvända och man säljer av det man köpt med förlust och resan nedåt fortsätter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A
Jag tillhör den lilla grupp (verkar det som) som inte är överdrivet orolig. Läser på enorma mängder om pandemin och viruset på säkra källor. Inte intresserad av vad någon tomte på diverse forum har att säga om lungvävnader, dödlighet osv. Jag iakttar stor försiktighet. Jobbar hemifrån, ser till att jag har ett litet lager hemma utan att överdriva, tvättar händer och undviker sociala kontakter just nu. Jag inser också att ekonomin kommer ta stryk och förstår att många i samhället får det tufft.

MEN, jag är helt övertygad om att det kommer sluta bra. Det här är inte nåt flygande ebolavirus som dödar urskiljningslöst (även om det finns gott om febriga alarmister som vill få oss att tro det). Ekonomin lär hämta sig snabbt när vi börjar få lite kontroll och bättre förståelse kring viruset.

Är verkligen inte det minsta rädd att bli smittad. Kan mycket väl tänka mig att jag redan haft COVID-19 utan att känna av allt för mycket. Mörkertalet i samhället är ju liksom enormt och detta har pågått länge. Nä, jag chillar, lutar mig tillbaka och väntar. När detta blåst över förvandlas det till en meme under 2 veckor och sen har folk glömt. Då är det väl tillbaka till att oroa sig för den onaturliga sommarvärmen eller dylikt.
 
  • Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
C
Du verkar göra rätt saker men har du läst om vårdsituationen Italien? Och om antal intensivvårdsplatser per invånare i olika länder? Vilka är dina säkra källor?

danniee skrev:
jag är helt övertygad om att det kommer sluta bra.
Det har redan slutat obra för en hel del personer i Italien och några i Sverige. Eller tror du på något slags efterliv? Eller menade du för egen del?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
C civilingenjören skrev:
Du verkar göra rätt saker men har du läst om vårdsituationen Italien? Och om antal intensivvårdsplatser per invånare i olika länder? Vilka är dina säkra källor?


Det har redan slutat obra för en hel del personer i Italien och några i Sverige. Eller tror du på något slags efterliv? Eller menade du för egen del?
Folk dör hela tiden för allt möjligt. Miljoner dör varje dag. Sörjer du dom också eller bara nu när det indirekt drabbar dig? Jag menar naturligtvis att det kommer gå bra för samhället. Mänskligheten kommer inte dö ut och världen kommer inte gå under. När detta blåser förbi kommer allt återgå som vanligt mer eller mindre.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
danniee skrev:
Jag tillhör den lilla grupp (verkar det som) som inte är överdrivet orolig. Läser på enorma mängder om pandemin och viruset på säkra källor. Inte intresserad av vad någon tomte på diverse forum har att säga om lungvävnader, dödlighet osv. Jag iakttar stor försiktighet. Jobbar hemifrån, ser till att jag har ett litet lager hemma utan att överdriva, tvättar händer och undviker sociala kontakter just nu. Jag inser också att ekonomin kommer ta stryk och förstår att många i samhället får det tufft.

MEN, jag är helt övertygad om att det kommer sluta bra. Det här är inte nåt flygande ebolavirus som dödar urskiljningslöst (även om det finns gott om febriga alarmister som vill få oss att tro det). Ekonomin lär hämta sig snabbt när vi börjar få lite kontroll och bättre förståelse kring viruset.

Är verkligen inte det minsta rädd att bli smittad. Kan mycket väl tänka mig att jag redan haft COVID-19 utan att känna av allt för mycket. Mörkertalet i samhället är ju liksom enormt och detta har pågått länge. Nä, jag chillar, lutar mig tillbaka och väntar. När detta blåst över förvandlas det till en meme under 2 veckor och sen har folk glömt. Då är det väl tillbaka till att oroa sig för den onaturliga sommarvärmen eller dylikt.
Du låter som en naiv svensk som bara tittar på svensk media.

Har man följt rapporteringen från världens största ekonomi sedan detta startade så säger väldigt många ekonomer att det kommer få mycket långtgående ekonomiska konsekvenser och att det aldrig blir likadant igen.

En värld före Covid-19, och en annan efter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
danniee skrev:
Miljoner dör varje dag. Sörjer du dom också
Enligt Wikipedia dör ungefär 150 000 personer per dag. Men men du har ju dina säkra källor. Naturligtvis sörjer jag inte så många dagligen men runt om i samhället finns en hel del åldringar som jag vill ha kvar några år till.

Det fanns personer som var otroligt handlingskraftiga när de inte hade andra begränsningar än en tro på att det som de gjorde skulle bli bra för samhället, mänskligheten inte skulle dö ut och världen inte skulle gå under. Arbetar du på SVT? Där finns ju journalisten som skrev:

"Uhm men om jättemånga gamla av corona dör så blir det kanske äntligen några jobb lediga."

"Och tänk på alla lägenheter som kommer att bli lediga när gamlingarna dör. Jag börjar tro att det här viruset är guds gåva till alla millenials och Gen Zs"

Klassisk söndra och härska från SVT. Vända generationer mot varandra. (Och könen.)
 
A
C civilingenjören skrev:
Enligt Wikipedia dör ungefär 150 000 personer per dag. Men men du har ju dina säkra källor. Naturligtvis sörjer jag inte så många dagligen men runt om i samhället finns en hel del åldringar som jag vill ha kvar några år till.

Det fanns personer som var otroligt handlingskraftiga när de inte hade andra begränsningar än en tro på att det som de gjorde skulle bli bra för samhället, mänskligheten inte skulle dö ut och världen inte skulle gå under. Arbetar du på SVT? Där finns ju journalisten som skrev:

"Uhm men om jättemånga gamla av corona dör så blir det kanske äntligen några jobb lediga."

"Och tänk på alla lägenheter som kommer att bli lediga när gamlingarna dör. Jag börjar tro att det här viruset är guds gåva till alla millenials och Gen Zs"

Klassisk söndra och härska från SVT. Vända generationer mot varandra. (Och könen.)
Men va? Vad svamlar du om egentligen. Vad har något av ditt ordbajseri att göra med något av det jag sagt? Eller ser du bara detta som en chans att försöka visa att din moral står över alla andras. Kom ner från din höga häst och sluta lägg ord i mun på andra. Trodde nivån skulle vara bättre här än på Flashback, men jag antog fel. Vilket jävla slöseri med tid. Återgår till att göra något mer givande så kan du sitta här och spela allan. Tack och hej.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Det är galet det här. Som vid alla andra kriser. Antingen blir folk helvilda alarmister som slåss om sista skithuspappersrullen eller så biter de sig fast i det som varit och tror att om allt fortsätter som förr och inga åtgärder vidtas blir allting bra.
Sanningen ligger ju vanligen någonstans därimellan.

Som jag ser det så blir det här den största talkon vi har haft sedan återuppbyggnaden efter kriget. Det kommer inte att vara enkelt och det kommer inte att vara smärtfritt men det kommer att ordna sig.
Nu gäller det bara att alla deltar i talkon och hjälps åt att skydda samhället och i synnerhet våra värdefulla gamlingar i stället för att ranta runt planlöst och ställa till dumheter.
Då blir det bra till slut!
Absolut säkert inte exakt som det var fölr några månader sedan. Absolut säkert ingen enorm världsomvälvning. Det blir litet annorlunda men om vi bara hjälps åt så blir det bra!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag är inte ett dugg stressad över Corona. Situationen är i dagsläget skrattretande, folk bunkrar mat och toalettpapper och beter sig ungefär som att samhället kommer att kollapsa när som helst. Självklart ska vi ta riskerna på allvar och skydda individer som tillhör riskgrupperna, men det betyder ju inte att allt annat slutar fungera.

Tyvärr har både media och osäkra källor en tendens att förstora saker mer än nödvändigt, så vissa aspekter i det här har vi skapat själva.

Vi handlar inte mer än vad vi brukar, varken mat eller toalettpapper.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Just nu håller jag med om att detta verkar bli den största återuppbyggnaden sedan andra världskriget. Vilket egentligen är konstigt, eftersom vi haft både Asiaten 1957 och Hongkong-influensan 1968 som båda var mycket farligare än Covid-19. Skillnaden nu stavas internet. Alla har sekundsnabbt tillgång till (för mycket) information, drar vilda slutsatser och handlar efter känsla snarare än förnuft. Hela världen stängs ner; det hände inte -57 eller -68.

En värld före Covid-19 och en efter? Ja, några år, tills människorna glömmer. Förhoppningsvis en bättre värld, med minskade flygresor, mer beredskap och mer självförsörjning.

Själva sjukdomen är jag inte det minsta oroad för, för egen del. Men jag är ju medelålders och frisk.
 
  • Gilla
a.o.f och 6 till
  • Laddar…
  • Infograf som jämför antal omnämnanden i media mellan COVID-19 och andra sjukdomar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.