C
T ToRy skrev:
Sen förstår jag iofs inte heller riktigt meningen med att nu köpa på sig 10 kg pasta, 10 kg ris
Bra hållbarhet och lågt pris/energi. Tål allt från låga temperaturer upp till en bit över vanlig rumstemperatur åtminstone. Billig livförsäkring. Kroppen är en maskin som behöver bränsle. Ska man ha större mängder bör man packa i plasthinkar och mylarpåsar med syreabsorbenter. Handvevad kvarn bör man ha där man tänker hålla till. Det är billigt att lagra majs, bönor, ris och vete för att överleva ett år. Så billigt att man kan ha flera sådana lager på olika ställen. Eller nu kanske det börjar bli för sent att förbereda detta...
 
Redigerat:
Vad är det egentligen för tanke med att bunkra?
De flesta listor här haltar på sin egna rimlighet.
Men jag antar att det mer är att lugna sig själv med tanken att det finns ett nödskafferi.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Svar till civilingenjören ovan:
Jo, jag fattar varför man väljer lättlagrade prylar om man vill vara en prepper. Jag ifrågasätter dock varför gemene man köper sådana mängder med mat nu. Dessa mängder räcker bra mycket längre än vad som kommer behövas även i värsta fall. Det enda man gör är att orsaka problem för både butiker och sina medmänniskor.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Genetiska drag från stenåldern? Samlare!
 
Jo, högst troligt. Kombinerat med den djupt liggande men hos de flesta av oss nedtryckta egoismen. :rofl:
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Vad är det egentligen för tanke med att bunkra?
De flesta listor här haltar på sin egna rimlighet.
Men jag antar att det mer är att lugna sig själv med tanken att det finns ett nödskafferi.
hur menar du att de haltar ?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Svar till civilingenjören ovan:
Jo, jag fattar varför man väljer lättlagrade prylar om man vill vara en prepper. Jag ifrågasätter dock varför gemene man köper sådana mängder med mat nu. Dessa mängder räcker bra mycket längre än vad som kommer behövas även i värsta fall. Det enda man gör är att orsaka problem för både butiker och sina medmänniskor.
De handlar inte om egoism, eller uppsåt att orsaka problem, inte för en prepper, vi orsakar inte problem i affärerna, vi har redan allt folk slåss om på apoteket.

anledningen för min prepp, är helt enkelt säkerheten och tryggheten för mig och min familj, att vilken skit som varje tänkbart scenario kastar på oss så klarar vi oss, 2 veckor strömavbrott i vintern, inga problem, insnöad 1 vecka, inga problem, matleveranser upphör pga pandemi och stängda gränser, inga problem, vatten och avloppsledningar brister, inga problem, skogsbränder, inga problem, en invasion ? Problem men en plan finns, genom BOB och BOL, jag sover bättre genom att veta att vi åtminstone har en plan, en kanske klen tröst vid krig men iaf en plan, för samhället har bevisligen ingen som helst beredskap för kris. Vi saknar egentligen allt !
Krig låter långsökt, men upplevt ”kris” insnöad = check längre strömavbrott = check. Storm och extrem väderlek = check.

dagens samhälle vaggar in folk i en falsk trygghet, där paniken uppstår snabbt när deras rutiner inte fungerar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Sen kanske jag tar de lite längre än många andra, men de är för att jag tycker detta är kul också
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
De handlar inte om egoism, eller uppsåt att orsaka problem, inte för en prepper, vi orsakar inte problem i affärerna, vi har redan allt folk slåss om på apoteket.

anledningen för min prepp, är helt enkelt säkerheten och tryggheten för mig och min familj, att vilken skit som varje tänkbart scenario kastar på oss så klarar vi oss, 2 veckor strömavbrott i vintern, inga problem, insnöad 1 vecka, inga problem, matleveranser upphör pga pandemi och stängda gränser, inga problem, vatten och avloppsledningar brister, inga problem, skogsbränder, inga problem, en invasion ? Problem men en plan finns, genom BOB och BOL, jag sover bättre genom att veta att vi åtminstone har en plan, en kanske klen tröst vid krig men iaf en plan, för samhället har bevisligen ingen som helst beredskap för kris. Vi saknar egentligen allt !
Krig låter långsökt, men upplevt ”kris” insnöad = check längre strömavbrott = check. Storm och extrem väderlek = check.

dagens samhälle vaggar in folk i en falsk trygghet, där paniken uppstår snabbt när deras rutiner inte fungerar.
Det är nog ingen som tycker att du gör fel eller att det är du och andra "preppers" som tömmer hyllorna. Det är tvärtom de som inte är förberedande eller kan tänka längre än chipspåsen räcker...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är nog ingen som tycker att du gör fel eller att det är du och andra "preppers" som tömmer hyllorna. Det är tvärtom de som inte är förberedande eller kan tänka längre än chipspåsen räcker...
Så är de, men tror detta får upp ögonen på många familjer, om vikten att vara redo
 
Kanske borde införa detta i hemkunskapen :=) Inte följa-John-syndromet!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske borde införa detta i hemkunskapen :=) Inte följa-John-syndromet!
Hellre att vi återupprättar en vettig och fungerande värnplikt. Där får man lära sig mycket vettigt som ger livslånga kunskaper och erfarenheter.

dessutom borde de informeras bättre från msb, där man trycker på de viktiga här att varje familj ska ha beredskap. De räcker inte med att skicka ut en folder och sen klappa sig för bröstet. Garanterat har inte ens hälften av Sveriges hushåll läst den
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
De handlar inte om egoism, eller uppsåt att orsaka problem, inte för en prepper, vi orsakar inte problem i affärerna, vi har redan allt folk slåss om på apoteket.
Helt med dig! Menade inte egoism hos er "proffs-preppers" utan hos de amatörpreppers som nu härjar runt i butikerna. Som du skriver så orsakar den riktige preppern ingen brist nu då denne sedan länge har ett förråd, uppbyggt i lugn och ro under längre tid och framförallt inte samtidigt som precis alla andra...
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så att man klarar sig när man blir tvingad till två veckors hemkarantän.
Då inväntar jag den dagen och handlar då vad jag behöver.
 
BirgitS
Immobil Immobil skrev:
Då inväntar jag den dagen och handlar då vad jag behöver.
Så när du är infekterad och smittsam ska du gå och handla för två veckor?
:rolleyes:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.