Imponerad över deras ork och jag gillar det jag ser!

Blir dock sjukligt provocerad av att Anne är närvarande med "en ögoninflammation från helvetet" när de har en nyfödd bebis.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
plutoorjan och 3 till
  • Laddar…
Finns det inte vedpannor / kaminer i Skåne? Om man inte eldar själv kan man ju få det bortkört gratis eller t.o.m. något betalt.

Produktiva, ambitiösa och rätt tänk i övrigt. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikedigitize och 3 till
  • Laddar…
Ett utav det bästa programmet i husdrömmars historia.

Gillade det mesta, riktigt trevlig renovering.

Hade valt lite annorlunda färger, tapeter mm men det är ju personliga val.

Bra jobbat :)
 
  • Gilla
jaronsso och 6 till
  • Laddar…
Kul program.
Jag gillar nedervåningen, men planlösningen uppe kändes sådär.

Jag förstår inte heller varför dom eldade upp allt virke utomhus när dom har minst 2 kaminer i huset.

Snygga fönster och dörrar (y)
 
  • Gilla
P-J
  • Laddar…
Härligt avsnitt med ett par som har driv, men som inte stressar upp sig i onödan. Gillar att de verkligen får ett personligt hem som inte är perfekt tillrättalagt i varje hörn och vrå och som inte är VITT! invändigt. Köket var ruskigt snyggt, speciellt med den gröna marmorskivan. Älskar också att de behöll hallen med dess olika färger. Det där skulle kunna driva andra till vansinne. Hoppas det blir återseende hemma hos dem sen när allt är klart.
 
  • Gilla
  • Älska
jaronsso och 4 till
  • Laddar…
Undrar vad det där huset kostar att värma upp?
 
Varför ska det så ofta vara prat om att käna eller att få tillbaka pengarna man lägger ut på huset. Är det en husdrömm så är det, så bra att dom inte bryr sig så mycket om det.
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Undrar vad det där huset kostar att värma upp?
Ganska svårt att svara på. Men av det som framkom i programmet så tilläggsisolerade dom golv (i vissa delar iaf, kanske hela nedervåningen?).
Sen bytte dom ut (alla?) fönster.
Sen tror jag att dom tilläggsisolerade taket när dom inredde övervåningen?

Så några energibesparande åtgärder blev det.
Ska vi tro 150-250 kWh/m2 i uppvärmningsbehov?
400 m2 = 60 000 - 100 000 kWh/år.

Säg SCOP 3 på värmepumpen (minns jag rätt om dom skulle ha bergvärme?).

Köpt el = 20 000 - 33 000 kWh/år.

För uppvärmning då.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Varför ska det så ofta vara prat om att käna eller att få tillbaka pengarna man lägger ut på huset. Är det en husdrömm så är det, så bra att dom inte bryr sig så mycket om det.
Känns la som lite sunt förnuft ändå.

Kanske inte nödvändigtvis att göra en förtjänst men om man får ett totalt värde när man är klar som är = inköp + renovering(material om man gjort det själv) så kan det ändå kännas rätt skönt OM något skulle skita sig. Tex att man rent ekonomiskt inte klarar av kostnaderna vid en ränteuppgång eller skilsmässa och man måste sälja. Då är det ju inte jättetrevligt att sälja med stor förlust och en skuld för båda parter... vare sig det var en husdröm eller ej :worried:
 
Bjor Bjor skrev:
Varför ska det så ofta vara prat om att käna eller att få tillbaka pengarna man lägger ut på huset. Är det en husdrömm så är det, så bra att dom inte bryr sig så mycket om det.
Nu kom väll båda från renoveringar när de varit syftet (tyckte de sa tre hus på tre år) och nu ville de tänka annorlunda.
 
L Låset skrev:
Jag förstår inte heller varför dom eldade upp allt virke utomhus när dom har minst 2 kaminer i huset.
Det är säkert förbjudet att elda annat än helt ren ved i pannan för miljöns och utsläppens skull...
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 1 till
  • Laddar…
T
J Jarlsgård skrev:
Känns la som lite sunt förnuft ändå.

Kanske inte nödvändigtvis att göra en förtjänst men om man får ett totalt värde när man är klar som är = inköp + renovering(material om man gjort det själv) så kan det ändå kännas rätt skönt OM något skulle skita sig. Tex att man rent ekonomiskt inte klarar av kostnaderna vid en ränteuppgång eller skilsmässa och man måste sälja. Då är det ju inte jättetrevligt att sälja med stor förlust och en skuld för båda parter... vare sig det var en husdröm eller ej :worried:
Fast det handlar ju rent krasst bara om att ha mindre i lån än vad huset är värt, och i programmet framgår ju aldrig hur mycket de lånar.
De kanske rent av inte har en krona i lån, då spelar det ingen roll hur räntorna står.

För övrigt ett riktigt bra avsnitt tycker jag, och de fick till det jäkligt fint, och det på en i förhållandevis väldigt liten budget jämfört med tidigare program.
Skulle va kul med en uppföljning så vi får se hur badrum/sovrum på övervåningen blir när det är klart.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Husets exteriör fick sig ett lyft! Synd bara att de inte valde lite större fönster när de ändå bytte! Alltså, då menar jag inte moderna fönster från golv till tak, utan gammeldags spröjsade välproportionerade fönster som i dimensionerna matchar gårdens fasad. De som sattes in är helt enkelt lite för små för att riktigt lyfta fasaden. Jämför med andra större gårdar med originalfönstren kvar!

Annars var de snygga, dörrarna likaså! Härlig färg!
 
  • Gilla
1881 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är säkert förbjudet att elda annat än helt ren ved i pannan för miljöns och utsläppens skull...
Kanske det. Men nu eldade dom ju allt utomhus och sände det på TV, så inte vet jag..
Jag hade kapat upp det och eldat upp det i kaminen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.