N
Det är krav på vatten i en köksö. Birgit har säkert input.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
Det är krav på vatten i en köksö. Birgit har säkert input.
Det gäller väl (?) bara om du har spishällen i köksön.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 2 till
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
Det är krav på vatten i en köksö. Birgit har säkert input.
Bara om man har spishäll där. Har man inte det så finns det inget krav.

"Kravet" säger att det ska finnas tillgång till vatten/ho 80-120cm ifrån spishäll i samma arbetsyta/bänkskiva.


Tycker f.ö också att planlösningen ser bättre ut, köksön är la det jag är lite fundersam över! Har sett denna lösningen en del i Danmark men vettekatten om det är så genomtänkt :thinking:

Jag hade nog hellre haft en radda med tex skåp där spisen är idag. Sen haft bänkskåp där kyl/frys är istället och gjort en djupare köksö. Då blir väggen mot vardagsrummet förvisso fri, men då kan man kanske ha en halvvägs istället. Mängden skåp som man förlorar är liten men jag tror köket kommer upplevas som med logiskt! :)
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bättre nu. Tvättstugan blir också lättare att utnyttja nu när en torkställning inte blockerar hela golvet, men om den ska användas som groventré är det viktigt att tänka på förvaring av kläder och skor.

Du måste ha 120 cm fritt framför raden med högskåpen och framför raden med diskmaskinen för annars går det inte att sitta i rullstol och öppna dörrar och dra ut lådor.
Nu är det 130 cm framför diskmaskinen men bara 100 cm framför högskåpen. Funderar på att inte rita in ön i bygglovet helt enkelt, men man vill kanske ha mer än så där oavsett. Blir svårt att få ihop då
L Låset skrev:
Okej. Nu har jag kikat lite mer. Några inputs:

- Den nya entrén är mycket bättre. Däremot funderar jag på fönstret som är 10x23. Vill man verkligen ha ett fönster hela vägen ner till golv, om man ska ha en sittbänk där? Jag tänker att under sittbänken kommer det antingen stå skor, eller vara någon typ av förvaring.

- Tvättstugan är bättre. Jag funderar dock på om det är bättre att ha diskhon på samma sida som TM/TT, och då kunna ha tvättlinor uppe på andra sidan, utan att tvätten blockerar något väsentligt.
Det som är till höger och vänster om TM/TT, vad är det?

- Jag vet inte om jag gillar placeringen av köksön. Risken är att den upplevs som i vägen när man ska häma saker i frys tex.
Men om ni ska ha vatten i köksön kanske den upplevs som en förenkling, om det är där man ska skölja och hacka grönsaker.
(Birgit har en bra kommentar om måtten i köket)

-16x16 fönster vid soffan kanske upplevs som "konstigt" om fönstren går en bit nedanför där soffryggen slutar.

-12x15 fönster i lilla sovrum. Är det bättre med 11x15 (om ni bygger med träreglar och cc1200 dvs)
Kul att du gillar det mer!
- Har också funderat på fönstret i hallen och att låta det börja snarare 40-50 cm upp. Tycker det ser bra ut utifrån att låta det gå hela vägen, men i praktiken ser det kanske bara konstigt ut om vi ändå har en bänk där.
- Bra poäng. Det bredvid TT/MT är bara förvaring, så det är lättflyttat. Värmepanna osv är tänkt att placera på övervåningen (oinredd i fas 1).
- Förstår vad du menar. Min fru har varit rätt drivande i lösningen, jag tycker kyl/frys kunde placeras nere till höger. Men ett alternativ är att korta av ön lite nedtill så att vägen blir mer fri, vad tror du om det? Se bilden nedan.
- 16x16 är tänkt att sitta i ök 230 cm = nederkanten 70 cm. Det borde funka?
- 11x15 låter bra! Bara ritat in något så det var ett utmärkt förenklande förslag :)
Stort tack för alla inspel!

J Jarlsgård skrev:
Bara om man har spishäll där. Har man inte det så finns det inget krav.

"Kravet" säger att det ska finnas tillgång till vatten/ho 80-120cm ifrån spishäll i samma arbetsyta/bänkskiva.


Tycker f.ö också att planlösningen ser bättre ut, köksön är la det jag är lite fundersam över! Har sett denna lösningen en del i Danmark men vettekatten om det är så genomtänkt :thinking:

Jag hade nog hellre haft en radda med tex skåp där spisen är idag. Sen haft bänkskåp där kyl/frys är istället och gjort en djupare köksö. Då blir väggen mot vardagsrummet förvisso fri, men då kan man kanske ha en halvvägs istället. Mängden skåp som man förlorar är liten men jag tror köket kommer upplevas som med logiskt! :)
Tack :) Okej, intressant att det är poppis i just Danmark.

Din lösningen är den mest intuitiva, så såg mitt förslag ut. Men min fru ville gärna testa detta efter en referens. Som jag skrev ovan - vad tror du om att korta ner ön något för att göra "fri väg"? Se bilden här nedan för ett test.
. Ritning av ett kökslayoutförslag som visar avstånd mellan köksö, högskåp och diskmaskin samt entré och sittbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hur är det tänkt att köksön ska användas?
Nu ser det ut som överhäng till höger men om man ställer barstolar till höger om köksön blir det svårt att t.ex. ta ut en plåt när någon sitter där. Även bara en en stol där kommer att ta en del av utrymmet och då börjar det bli så trångt att en öppen kylskåpsdörr blockerar frysen.

Sen är jag tveksam till om avståndet mellan diskhon och hällen är för långt, det blir rätt omöjligt att sitta i en rullstol bredvid hällen (borttaget underskåp) och nå bort till diskhon. Läs på om tillgänglighetskraven.

Om inte skoförvaringen är precis vid ytterdörren så kommer grus och sand att spridas in i köket när det är öppet emellan.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Du får sno utrymme från någonstans för 110cm är inte godkänt!

MEN eftersom det är en köksö utan något i, dvs häll eller vatten så kan man sätta upp den i efterhand efter slutbesiktning.

Trots att det går att kringgå så hade jag ändå förespråkat mer luft, i synnerhet om det är tänkt att vara en bardisk med stolar där. Sitter någon så blir det rejält trångt för den som vill in i kyl/frys :thinking:
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Det är smidigare att vrida ön 90 grader och låta den gå ihop med bänken till vänster. Då blir köket väldigt likt min brors och det funkar utmärkt. Disken blir ett naturligt "barhäng" för gästerna utan att de är i vägen för ugn eller kyl/frys.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är smidigare att vrida ön 90 grader och låta den gå ihop med bänken till vänster. Då blir köket väldigt likt min brors och det funkar utmärkt. Disken blir ett naturligt "barhäng" för gästerna utan att de är i vägen för ugn eller kyl/frys.
(y)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är det tänkt att köksön ska användas?
Nu ser det ut som överhäng till höger men om man ställer barstolar till höger om köksön blir det svårt att t.ex. ta ut en plåt när någon sitter där. Även bara en en stol där kommer att ta en del av utrymmet och då börjar det bli så trångt att en öppen kylskåpsdörr blockerar frysen.

Sen är jag tveksam till om avståndet mellan diskhon och hällen är för långt, det blir rätt omöjligt att sitta i en rullstol bredvid hällen (borttaget underskåp) och nå bort till diskhon. Läs på om tillgänglighetskraven.

Om inte skoförvaringen är precis vid ytterdörren så kommer grus och sand att spridas in i köket när det är öppet emellan.
J Jarlsgård skrev:
Du får sno utrymme från någonstans för 110cm är inte godkänt!

MEN eftersom det är en köksö utan något i, dvs häll eller vatten så kan man sätta upp den i efterhand efter slutbesiktning.

Trots att det går att kringgå så hade jag ändå förespråkat mer luft, i synnerhet om det är tänkt att vara en bardisk med stolar där. Sitter någon så blir det rejält trångt för den som vill in i kyl/frys :thinking:
Anna_H Anna_H skrev:
Det är smidigare att vrida ön 90 grader och låta den gå ihop med bänken till vänster. Då blir köket väldigt likt min brors och det funkar utmärkt. Disken blir ett naturligt "barhäng" för gästerna utan att de är i vägen för ugn eller kyl/frys.
Bra tankar, jag hör vad ni säger. Tycker inte heller det här upplägget är det mest praktiska, men min fru är inte riktigt lagd åt det hållet heller. För henne är känslan viktig och det är inte sällan i konflikt med en ingenjörs åsikter... Och hon har oftast rätt :) Lägger upp en av hennes referenser. Ledsen för att uppfylla trötta stereotyper men det är som det är.

Tanken är mycket riktigt överhäng med barstolar till höger.

Förstår vad tillgänglighetskraven kräver och varför - har själv varit rullstolsbonden temporärt och är ödmjuk inför det - men tycker att en borttagbar ö är okej. Självklart ska vi få till rimligt med utrymme för vardagen oavsett men är er bedömning alltså att minst 130 faktiskt behövs? Det känns mycket tycker jag.

Att vrida ön som du beskriver var arkitektens första förslag, tycker också det fungerar riktigt bra. Partnern håller inte med och har en rimlig invändning i att det då blir långt både mellan halvön och dess motsatta sida samt mellan kyl/frys/ugn och avställningsytor. Tankar om det?
Arkitektritning av ett kök med planerad ö och barstolar, kyl och frys, samt ugn och avställningsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samling av åtta bilder som visar ett modernt kök med grå skåp, svart bänkskiva och vit panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ger dig en bild.

90cm från "köksö" till köksskåpet, dörren som är öppnad är 60cm bred (knappt) och pallen är utdragen 40cm, då kunde jag sitta bekvämt vid ön.
Kök med öppet skåp och pallen framför köksön, visar avståndet på 90cm och pallen utdragen 40cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu springer vi väldigt sällan i de skåpen, så då funkar det.

Även med 20cm till så tycker jag det är för tajt.. Kan till viss del tycka att tom 120cm är för lite.

När man öppnar en kyl står man ju framför kylen och inte bredvid den. Sitter det då någon på en pall/barstol så tar det upp 40-50cm. Dörren tar upp 60cm. Då är du uppe i 100-110cm, på det behövs lite yta att stå på, förslagsvis en fot (30cm) så jag själv hade velat ha någonstans mellan 130-140cm för att det inte ska kännas inklämt.

Ännu värre är det med ugnen. Att stå och plocka ut en plåt när man har någon precis i ryggen känns som ett vinnande koncept för olyckor. En felplacerad armbåge av den som sitter och olyckan kan bli förödande!

Men, jag ska göra mitt bästa för att tillgodose din frus önskemål!


Gör ön lite längre, 160cm är onödigt mycket på den sidan.. Förläng den istället med 20-30 cm nedåt.

Skit i att ha ugnen i högskåpväggen. Ha det i ett separat högskåp vid bänk ytorna istället. Dels för olyckor men även för att det är skönt med närheten till bänkyta när man ska sätta ner den. Har man den där du initialt ritat in den så måste man springa runt i halva köket om folk sitter vid bänken.

Kyl/frys kan vara kvar, men utrymmet måste ökas till 120cm.

Köksön då. Ha inte bardisk hela vägen, dedikera ena hörnet till det istället, förslagsvis hörnet upp mot matplatsen. Ha så man kan sitta både mot högskåpen och på kortsidan. Då får du plats med 3, kanske 4 stolar.

Kylen o frysen blir fria så inga problem där.
Ingen blir brännskadad så inga problem där.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Självklart ska vi få till rimligt med utrymme för vardagen oavsett men är er bedömning alltså att minst 130 faktiskt behövs?
120 cm ska det vara, mer är faktiskt inte heller bra eftersom man inte längre når mellan de två raderna, dvs. man kan inte stå mittemellan och langa över sak efter sak utan man måste ta upp några och gå något steg innan man lägga ifrån sig dem och sen gå tillbaks.

I arkitektens ritning ser det korrekt ut mellan diskhon och hällen, under förutsättning att det är max 120 cm mellan hörnet och hällen.

Tyvärr tycker jag det är lite svårt att få ihop fotona till hur det är men det är ju en sak att man måste kompromissa när man renoverar ett befintligt kök och en annan när man bygger ett nytt hus. Ser jag på din ritning så känns ju inte köksön som en naturlig plats att sitta/stå vid som gäst medan maten blir klar eftersom man dels är i vägen när något ska tas ur ugnen och dels matlagaren står med ryggen mot mig vid spisen några meter bort så att det inte går att samtala. Jag kanske skulle ställa mig i öppningen till hallen i stället. Så därför frågan om vad köksön ska användas till. Ska den användas som snabb frukostplats för en person då kan det ju fungera, liksom om syftet är att man ska kunna samlas kring den för att baka ihop.

Nu vet jag inte vad ni har tänkt ha på golvet men om det är parkettgolv eller annan sorts flytande golv så får man normalt inte ställa en köksö på det eftersom den kommer att låsa fast golvet. Det gör det lite mer komplicerat att sätta in en köksö efteråt.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
K%C3%B8kken-alrum-grundmuret-1.jpg
Nyt-T-hus-Kolding-indv_02.jpg
Nyt-T-hus-Kolding-indv_03.jpg

Här har ni några bilder från danska hus. Ha dock i åtanke att de inte har samma tillgänglighetskrav som oss, bland annat gällande avstånd och även att man måste ha en ho i direkt närhet till häll.

Men det kanske ger en liten inblick i hur det kunnat se ut?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
- Bra poäng. Det bredvid TT/MT är bara förvaring, så det är lättflyttat. Värmepanna osv är tänkt att placera på övervåningen (oinredd i fas 1).
. [bild]
Ett tips är att placera värmepanna så långt från sovrum som möjligt... vi har vår på bottenvåning och sover på ovanvåning och jag tycker ÄNDÅ att det låter för mycket... TM, TT hade jag placerat till vänster om hon.

För övrigt måste jag hålla med många andra här om kökslösningen, i det fallet hade jag nog behållt arkitektens förslag. För övriga planlösningen känns dock ditt förslag betydligt bättre än arkitektens...
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
. TM, TT hade jag placerat till vänster om hon.
Jag hade placerat hon på den sidan där TM och TT är. Detta för att kunna "arbeta" i tvättstugan när dörren står öppen.
Samt att man får mindre vibrationer i väggen in mot sovrummet när dessa är igång, om dom är på den sidan dom är nu.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Skärmdump av diskussionsinlägg om tycke kring hörnfönster i byggnader, med blandade åsikter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det du som varit i farten? :thinking::crysmile:
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.