Är det inte, jag som tänkte äta upp hela förrådet och bli fet och dö på topp ;)
 
  • Gilla
  • Haha
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Snus
Finöl
Fulöl
Whisky
Kaffe
Toapapper
Alvedon
 
  • Gilla
Simon Traktor och 2 till
  • Laddar…
ägg och mjölk
 
Bärs (alkoholfri)
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är inte världens undergång på gång om ni tror på det
Naturligtvis inte.
Det handlar bara om att börja tvåveckorshandla eller treveckorshandla i stället för att veckohandla som tidigare. För att i någon mån minska exponeringen.
Plus normala vinterförråd.
 
  • Gilla
a.o.f och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Naturligtvis inte.
Det handlar bara om att börja tvåveckorshandla eller treveckorshandla i stället för att veckohandla som tidigare. För att i någon mån minska exponeringen.
Plus normala vinterförråd.
Nja det tillhör det normala det är inget som ska tömma hyllor på konserver och toapapper och mediciner
 
Vi har nog inte hamstrat något, jag köpte en potatissäck typ... Och ett extra paket köttfärs, jag går nog till affären som vanligt. Smöret var det värre med sist, helt slut på det riktiga 100%iga smöret, bara 70/30 blandning kvar.

Vi har inte så vi kan lagra upp med större mängder mat heller. Vi har ingen källare och ingen frysbox. Lökar t.ex blir dåliga i våra kökslådor så vi köper aldrig mer än ett kilo i gången, detta för att det inte blir tillräckligt svalt i lådorna då golvvärmen går under lådorna. Vi har förstås ett litet rum som är mkt svalare än övriga huset, men det känn sinte rätt att förvara lökarna med kläderna.

En liten frysbox ska vi köpa nån gång för att kunna frysa mera bär. Har funderat om en jordkällare vore något också, men det ligger långt i framtiden.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Nja det tillhör det normala det är inget som ska tömma hyllor på konserver och toapapper och mediciner
Det gör det nog. Jag har inte sett att folk hamstrar speciellt mkt, men ändå blir hyllorna timma.
Det är nog så att många knappt har en eller några dagars mat hemma, dessutom äter många lunch ute, vilket de inte gör längre. Optimeringen och lagerhanteringen har helt enkelt gått så långt att en liten förändring i beteendemönstret får systemet att kollapsa.
 
Preppar inte med något. Vår familj handlar som vanligt med undantag för sådant som är slut på grund av preppare.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Förstår inte varför man ska preppa?
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det gör det nog. Jag har inte sett att folk hamstrar speciellt mkt, men ändå blir hyllorna timma.
Det är nog så att många knappt har en eller några dagars mat hemma, dessutom äter många lunch ute, vilket de inte gör längre. Optimeringen och lagerhanteringen har helt enkelt gått så långt att en liten förändring i beteendemönstret får systemet att kollapsa.
Ja så kanske det är, nog fler som bara handlar pga dom slutat äta "ute"
 
BirgitS
Immobil Immobil skrev:
Förstår inte varför man ska preppa?
Så att man klarar sig när man blir tvingad till två veckors hemkarantän.
 
raveper raveper skrev:
Preppar inte med något. Vår familj handlar som vanligt med undantag för sådant som är slut på grund av preppare.
En sak kan jag garantera, och de är att de inte har sinat på varor i butikerna pga preppare, utan de är övrigt folk som saknar beredskap. Handsprit, pasta toapapper osv har funnits i åratal hos mig och övriga preppers, det är snarare vi som gör att fler får tillgång till varor.
 
  • Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Förstår inte varför man ska preppa?
för att man kan inte lita på att samhället klarar av en ordentlig krissituation. Vi har noll beredskap, inga beredskapslager, bland de sämsta i Europa i vårdplatser,

sen behöver de inte vara pandemier eller krig, strömavbrott, insnöad, stormar osv. Man ser helt enkelt till att familjen klarar sig på de man har hemma, oavsett situation eller omständigheter
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Preppar inte med något. Vår familj handlar som vanligt med undantag för sådant som är slut på grund av preppare.
Som buspojken skriver, hyllorna är inte tomma pga riktiga preppare, det är alla amatörpreppare som nu fått noja som är orsaken.

Sen förstår jag iofs inte heller riktigt meningen med att nu köpa på sig 10 kg pasta, 10 kg ris, 10 kg potatis, 10 kg allt möjligt. Skulle tippa på att det som finns i skafferierna och frysarna hos alldeles normala människor räcker alldeles utmärkt i ett par veckors tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.