A Autodidak1 skrev:
Vad bra att veta att det finns ett register för alla täthetsprovade hus i Sverige ;)

Och vad var resultatet?
Självklart inte, men när det begav sig var resultatet så lågt att det var anmärkningsvärt. Har för mig att det var runt 0,03 L/sm2. Dvs ca 10 ggr tätare än en normal nybyggd villa.
 
Man måste inte siza ner bara för att man blivit pensionär.
(sen att en del gör det alldeles för sent i livet när boendet blivit ett problem är en annan historia)
Vad det här paret verkar ha glömt bort är att dom blir inte "raskare" i benen.
Var är sovrummen på nedervåningen, hissen osv?
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Men då är det putsen som gör det, inte isolecan. Mura med vanlig tegelsten å sen putsa blir nog samma resultat. Att bygga så där är som att strunta i att dreva runt fönster och dörrar och bara göra det lufttätt. Eller att strunta i att dreva mellan stockarna i ett timmerhus och sen lerbruk/puts på utsidan för att få det tätt. Det kanske är jag som har lite svårt att förstå sättet att bygga på. Intressant ändå att se nya metoder att bygga på.
När vi byggde vårt hus med Webers isoleca block så hade vi isolering mellan varje rad, detta var för 7år sen. Isolering kom på rulle och var inplastad, enkelt att rulla ut mellan varven. Detta var en del av webers "system" då, vet inte om det finns kvar dock.
 
R RH_Garanti skrev:
När vi byggde vårt hus med Webers isoleca block så hade vi isolering mellan varje rad, detta var för 7år sen. Isolering kom på rulle och var inplastad, enkelt att rulla ut mellan varven. Detta var en del av webers "system" då, vet inte om det finns kvar dock.
Fick svar från dom. Men ska använda isolerremsa mellan förbanden om det u-värde dom anger ska uppnås och sen isolerremsa eller fogskumm mellan blocken (om det blir för stora glipor) Jag vet inte hur dom gjorde i programmet.
 
Bjor Bjor skrev:
Fick svar från dom. Men ska använda isolerremsa mellan förbanden om det u-värde dom anger ska uppnås och sen isolerremsa eller fogskumm mellan blocken (om det blir för stora glipor) Jag vet inte hur dom gjorde i programmet.
Jag såg ingen isolerremsa mellan förbanden i den del av programmet där de visade när de murade.
 
Undrar hur de tänkte med att ha två olika typer av solpaneler jämte varandra? Ser för bedrövligt ut. Kul att de visste vad de ville ha men byggkostnaden borde bli betydligt dyrare. Märkligt att det fått bygglov för ett så stort hus på den tomten. Abbekås är dock trevligt och ligger nära den trevliga orten Skivarp!
 
  • Gilla
MPinje
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Man måste inte siza ner bara för att man blivit pensionär.
(sen att en del gör det alldeles för sent i livet när boendet blivit ett problem är en annan historia)
Vad det här paret verkar ha glömt bort är att dom blir inte "raskare" i benen.
Var är sovrummen på nedervåningen, hissen osv?
De nämnde vid nåt tillfälle, tror det var med KA/arkitekt/osv, att de hade tänkt använda nåt av rummen på nedervåningen som sovrum i framtiden. Hängde dock inte med på vilket rum de menade.
 
Tycker det ser stort ut, har stort själv och det är grymt härligt klart det kostar och kostar att värma men det är ju nytt ..
Har själv en ide om att bygga ett normalt hus och sen en hus/rum för sommarbruk, alltså man skärmar ner det den kalla tiden,
borde fungera fint i vårt klimat, alternativt om man är gjord av pengar bygga ett växthus runt då kan man göra ett rätt litet uppvärmt boende och ha stort och luftigt stora tider av året. kräver sin tomt ....
Tycker det är väldigt kul att vi är så knäppa som vi är så att inte alla bara är smarta och bygger 92kvm likadana hus:)
Jag ritar och bygger själv, min svärfar som är snickare suckar och tycker det är jobbigt med ryggåstak tex...Jag förstår men jag vill ha det jag vill ha....kul...mer sånt....så länge det inte blir skilsmässa eller konkurs :)
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
R rasssta skrev:
De nämnde vid nåt tillfälle, tror det var med KA/arkitekt/osv, att de hade tänkt använda nåt av rummen på nedervåningen som sovrum i framtiden. Hängde dock inte med på vilket rum de menade.
Jag tycker mig minnas att det var Relaxen som skulle kunna bli sovrum.
 
Någon som vet ifall de lyckades hålla sig inom budget?

Budget: 3,5-4,2 miljoner kronor

Om detta stämmer för 300 kvm tillbyggnad så innebär det 14 000 SEK / kvm. Kan det verkligen stämma med ett så lågt pris?
 
Tycker det låter dyrt :thinking:Jag har inte sett avsnittet, men han ksnske inte byggde nå själv? och då ksnske det inte är billigt, kanske utländskt arbetskraft?
 
Bjor

Låter det dyrt med 14 000 SEK / kvm får du gärna motivera hur du tänker? Har du lyckats komma under det för ett hus i sten?
 
H HouseHunter skrev:
Bjor

Låter det dyrt med 14 000 SEK / kvm får du gärna motivera hur du tänker? Har du lyckats komma under det för ett hus i sten?
Om det är nu så dyrt att bygga med block, varför då bygga i det? Kan man bygga billigare än 14000kr/m2 så gör då jag det.

Jag skulle aldrig bygga så dyrt, jag ska bygga ut 20m2 men inte för 280000kr
 
Kanske 17-20tkr/m2. Alltid lite dyrare att "mura" än att köra med lösvirke/prefab.
 
Tack
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske 17-20tkr/m2. Alltid lite dyrare att "mura" än att köra med lösvirke/prefab.
Tackar Jonatan79,

Har du några bra tips på prefab förutom Finja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.