M
buspojken buspojken skrev:
typiskt flock beteende, likadant med börsen, företagen levererar fina siffror men när de börjar säljas så hakar stora massan på och säljer vidare. Toapapper är en av få saker som vi är självförsörjande på, så just här känns de långsökt att preppa. Iaf i större mängder. Ja har ett paket ligger extra. De har nog legat där i åratal
Fast börsen prisar ju in det som händer några månader framåt. Det som händer i samhället nu, minskad konsumtion, analkande arbetslöshet osv. gör att bolagens Q1’or och Q2’or kommer vara allt annat än munter läsning. Det är ju detta som folk tar höjd för idag, och har gjort senaste månaden.
 
Tack för engagemanget i konservfrågan! Jag tror nog att konserver kan förvaras i jordkällaren, det är ju möjligen utsidan som påverkas av hög luftfuktighet. Maten i konserven är säkert skyddad så länge som burken är hel. Jag vill ha en omsättning på konserver, så ingen burk ska stå så länge att den blir hälsovådlig.
 
M
Naturliv Naturliv skrev:
Tack för engagemanget i konservfrågan! Jag tror nog att konserver kan förvaras i jordkällaren, det är ju möjligen utsidan som påverkas av hög luftfuktighet. Maten i konserven är säkert skyddad så länge som burken är hel. Jag vill ha en omsättning på konserver, så ingen burk ska stå så länge att den blir hälsovådlig.
Var nått tv-inslag för några veckor sedan om en burk surströmming som legat utomhus under ett tak på en bod i typ 20-30 år och var tät. Nån annan såg säkert inslaget och har bättre minne än mig. Men konservburkar ser ut att kunna stå emot väder och vind ganska bra iaf.
Men visst, i ett civiliserat samhälle i fredstid så finns ingen anledning att inte äta upp och fylla på konservburksbackupen.
 
A
Såg på nyheterna igår ett inslag från en butik,där folk passerade med hela kundvagnar fulla av rimligen 2 årsförbrukningar av toalettpapper,måste finnas folk här som gjort liknande,vad är anledningen till det,varför just toapapper?
 
Människan är själv det största och mest korkade virusetpå denna planet! Ett paket jasminris kvar på vår Coop idag.
 
T tobiast skrev:
Jag bunkrade konserver för en femhundring i torsdags. Hamstring av toapapper tycker jag är ett mysterium. Ska man linda in sig i det i hopp om att coronan inte ska komma igenom eller vad är det fråga om?

[bild]
Äntligen ett vettigt svar på mysteriet kring toapappersprepping

Humoristisk bild med serietidningsstil utrop från en film där män diskuterar varför toalettpapper tar slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
tobiast och 1 till
  • Laddar…
M
Per Bolund i tv4-nyheterna precis. ”Man bör ha kontanter hemma i beredskap”.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Per Bolund i tv4-nyheterna precis. ”Man bör ha kontanter hemma i beredskap”.
Han räknar väl kallt med att de elektroniska betalningssystemen fallerar när alla kärnkraftverk stängts ned.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Han räknar väl kallt med att de elektroniska betalningssystemen fallerar när alla kärnkraftverk stängts ned.
Fast är typ inte alla matbutiker uppbyggt så att du inte kan betala kontant utan ström längre?
Tänkte på kassasystemen som inte funkar utan el. Om du ska ha en liter mjölk så lär du inte få tillbaka någon växel.
 
R Rkarlsson skrev:
Fast är typ inte alla matbutiker uppbyggt så att du inte kan betala kontant utan ström längre?
Tänkte på kassasystemen som inte funkar utan el. Om du ska ha en liter mjölk så lär du inte få tillbaka någon växel.
Bolund sade ju inte heller hur mycket kontanter du ska ha hemma. Han räknar kanske kallt med att du får ge en hundring för en liter mjölk.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Bolund sade ju inte heller hur mycket kontanter du ska ha hemma. Han räknar kanske kallt med att du får ge en hundring för en liter mjölk.
Aja. Tur man inte dricker mjölk och har fri tillgång till kött. Grönt kan man odla i mängder.

Pengar är nog det minsta problemet vi har om elförsöjningen försvinner, du lär ju inte kunna pendla till arbetet om du måste köra eller åka kollektivt.
Det kan ju inte regeringen tillåta för då får de inte in pengar som de kan leka med.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Aja. Tur man inte dricker mjölk och har fri tillgång till kött. Grönt kan man odla i mängder.

Pengar är nog det minsta problemet vi har om elförsöjningen försvinner, du lär ju inte kunna pendla till arbetet om du måste köra eller åka kollektivt.
Det kan ju inte regeringen tillåta för då får de inte in pengar som de kan leka med.
Jag håller helt med. Ska man handla saker ska man göra det i god tid innan elen försvinner. När elen väl är borta har man andra bekymmer. Men nu diskuterar vi någonting som Per Bolund (MP) har sagt, och då är logik ingen framträdande egenskap.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Tänkte på kassasystemen som inte funkar utan el. Om du ska ha en liter mjölk så lär du inte få tillbaka någon växel.
Antingen så gillar du läget att det blev lite dyrare, eller så får du väl handla så det inte behövs så mycket växel.

För övrigt verkade vissa mindre butiker på landsbygden bara ta fram papper och penna och sedan skriva ner för hand allt som sålts, så jag antar att någon får det roliga jobbet att mata in allt i kassasystemet när strömmen kommer tillbaka.

Men faktum kvarstår, har man kontanter så kan man handla även om det blir lite besvärligt.
 
jsiei97 jsiei97 skrev:
Antingen så gillar du läget att det blev lite dyrare, eller så får du väl handla så det inte behövs så mycket växel.

För övrigt verkade vissa mindre butiker på landsbygden bara ta fram papper och penna och sedan skriva ner för hand allt som sålts, så jag antar att någon får det roliga jobbet att mata in allt i kassasystemet när strömmen kommer tillbaka.

Men faktum kvarstår, har man kontanter så kan man handla även om det blir lite besvärligt.
Fast, om någon får de roliga jobbet att mata in när strömmen kommer så blir ju alternativet för oss människor som inte handlar för dagen eller ett par dagar att handla när det finns ström?
Ser då inget problem helt enkelt.

Jag gillar inte läget om något blir brutalt dyrare helt enkelt så jag brukar avstå =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.