Det verkar finnas många olika anledningar till att förbereda oss inför någon slags kris. Jag har tidigare mest tänkt i perspektiv strömavbrott och jag har möjlighet att laga mat och värma huset på annat sätt än med el. Jag gör det till och med i min normala vardag, även om jag gärna använder den eldrivna slowcookern när jag kokar soppa.

Risken för att smittas av coronaviruset har öppnat ögonen för ytterligare ett skäl att preppa, nämligen den att jag inte kan eller inte får handla mat eller hämta vatten om jag drabbas. Jag ska därför se över mitt förråd av mat och annat. Jag har redan kompletteringshandlat flaskvatten, eftersom jag saknar brunn och närbelägen kran. Jag kommer att handla in saker från listor jag har sett i den här tråden. Vattenreningstabletter är ett bra tips, liksom vitamintabletter.

Jag undrar, kan konserver förvaras i jordkällaren? Rostar de eller blir förstörda på något annat sätt?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Naturliv Naturliv skrev:
Det verkar finnas många olika anledningar till att förbereda oss inför någon slags kris. Jag har tidigare mest tänkt i perspektiv strömavbrott och jag har möjlighet att laga mat och värma huset på annat sätt än med el. Jag gör det till och med i min normala vardag, även om jag gärna använder den eldrivna slowcookern när jag kokar soppa.

Risken för att smittas av coronaviruset har öppnat ögonen för ytterligare ett skäl att preppa, nämligen den att jag inte kan eller inte får handla mat eller hämta vatten om jag drabbas. Jag ska därför se över mitt förråd av mat och annat. Jag har redan kompletteringshandlat flaskvatten, eftersom jag saknar brunn och närbelägen kran. Jag kommer att handla in saker från listor jag har sett i den här tråden. Vattenreningstabletter är ett bra tips, liksom vitamintabletter.

Jag undrar, kan konserver förvaras i jordkällaren? Rostar de eller blir förstörda på något annat sätt?
Konservburkar brukar vara galvade och ska således inte rosta.

Jag har liknande tankesätt som dig. Har länge funderat på ”prepping” och började för något halvår sedan att bunkra, förbereda mig/oss på nån form av kris, dock inte Corona. Men förra helgen började hyllorna gapa tomma så då gjorde vi slag i saken och bunkrade rejält. Idag var hustrun återigen i affären och det var lite chockartat att se hur mycket som var helt slut. Väldigt dåligt med kött, korv osv., kyckling helt slut, toapapper och tvål var helt slut, ris och pasta var väldigt lite kvar av. Icabutiken är ändå ganska stor med +600Msek i årsomsättning. I den andra butiken hin besökte hittade hon lite kött och kyckling.

Snart kanske stadsborna åker ut på landet och köper upp allt, där verkar ju inte saknas något:D
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Dom som bunkrar toapapper tror väl att pappersindustrin ska haverera så att det inte tillverkas något nytt. Ser själv det som osannolikt att det skulle bli brist på något som tillverkas inhemskt mestadels med hjälp av maskiner och av inhemsk råvara.
95% av dom som hamstrar fattar ju ingenting utan gör som dom sett nån influenser göra. Köper toapapper och fyller frysen med frysvaror. Sen väntar dom på apocalypsen och tror att vatten finns i kranen och elen bara finns i uttaget av sig själv. I en riktig samhällskollaps så gissar jag att dom som springer runt och hamstrar toapapper skulle bli dom första att ryka.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M
Humoristisk bild av en person förklädd till mumie med toalettpapper och texten "Not Today Corona".
 
Killen på bilden glömde att linda över ögonen och munnen. Dom allra mest utsatta områdena för att snappa upp ett virus;)
 
M Markarbetaren skrev:
Apotea skriver på sin hemsida att dom har längre leveranstider än vanligt.
Fast det skriver de på sommaren också... Och nu verkar de tagit i ordentligt med bemanningen. Beställde lite saker i onsdags kväll, ca 21:30, sådant vi behövde - ingen bunkring alltså. Låg i brevlådan vid lunchtid dagen efter..! Leveranstid på ca 14 timmar alltså. Postnord lyckad iaf ibland.
 
M Markarbetaren skrev:
Konservburkar brukar vara galvade och ska således inte rosta.

Jag har liknande tankesätt som dig. Har länge funderat på ”prepping” och började för något halvår sedan att bunkra, förbereda mig/oss på nån form av kris, dock inte Corona. Men förra helgen började hyllorna gapa tomma så då gjorde vi slag i saken och bunkrade rejält. Idag var hustrun återigen i affären och det var lite chockartat att se hur mycket som var helt slut. Väldigt dåligt med kött, korv osv., kyckling helt slut, toapapper och tvål var helt slut, ris och pasta var väldigt lite kvar av. Icabutiken är ändå ganska stor med +600Msek i årsomsättning. I den andra butiken hin besökte hittade hon lite kött och kyckling.

Snart kanske stadsborna åker ut på landet och köper upp allt, där verkar ju inte saknas något:D
Är konservburkar galvade? Trodde galv var lite giftigt.
 
raveper raveper skrev:
Är konservburkar galvade? Trodde galv var lite giftigt.
De är förtennade.
 
M
Dom verkar inte vara galvade. Får skylla detta på min far som alltid hävdade att konservburkar var galvade och lackade på insidan. Han sa att man skulle aldrig äta av en burk som hade en buckla på sig för då kunde lackskiktet ha tagit skada och galvet spridit sig till innehållet.
När jag googlar som fg. talare gjort så ser jag att han hade fel och dom mycket riktigt är förtennade. Livsmedelsverket avråder från att spara mat i burken då tennet fälls ut, men ser ingen fara med att äta innehållet om burken har en buckla så länge den är tät.
 
Finns ju de som är lackade också, men de är nog inte förtennade.
 
M Markarbetaren skrev:
Dom verkar inte vara galvade. Får skylla detta på min far som alltid hävdade att konservburkar var galvade och lackade på insidan. Han sa att man skulle aldrig äta av en burk som hade en buckla på sig för då kunde lackskiktet ha tagit skada och galvet spridit sig till innehållet.

När jag googlar som fg. talare gjort så ser jag att han hade fel och dom mycket riktigt är förtennade. Livsmedelsverket avråder från att spara mat i burken då tennet fälls ut, men ser ingen fara med att äta innehållet om burken har en buckla så länge den är tät.
av erfarenhet så har konserver med bucklor en benägenhet att först bli dåliga, kan inte svara på exakt varför, men välj en burk som är hel när du köper på dig
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Man skjuter en överfylld handlingsvagn full med toalettpapper längs en stadsgata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gäller att vara förberedd ifall man får dålig mage. Eller kanske han tänkte köpa upp allt och sen kränga ut det till ockerpriser:crysmile:
 
C
Folk kanske köper toalettpapper för att pappersnäsdukar är slut?
 
C civilingenjören skrev:
Folk kanske köper toalettpapper för att pappersnäsdukar är slut?
typiskt flock beteende, likadant med börsen, företagen levererar fina siffror men när de börjar säljas så hakar stora massan på och säljer vidare. Toapapper är en av få saker som vi är självförsörjande på, så just här känns de långsökt att preppa. Iaf i större mängder. Ja har ett paket ligger extra. De har nog legat där i åratal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.