Ris
Pasta
Pulvermos
Bullens pilsnerkorv
Köttbullar i sås
Ravioli
Spaghetti och köttfärssås
Tomatsoppa
Gulaschsoppa
Knäckebröd
Olivolja
Torrjäst
Ketchup
Rostad lök
Kryddor
Chili con carne
Krossade tomater
Frukt i mängder (konserverad)
Choklad
Buljong
Bönor
Majs
Honung
Salt
Ärtsoppa
Tonfisk
Nudlar
Havregryn
Ca 30 portioner frystorkad mat (real turmat)

säkert glömt massor ! Kan ni komma med tips på vad ja missar som man bara måste ha? Vad har ni ?
 
Tvp hagelgevär,två studsare och en motorsåg
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
Låter lite svårsmält för magen att äta hagelgevär och motorsågar, du kanske varvar med lite katrinplommonen för att hålla igång magen?
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Med torrskaffning och konserver i ett normalt skafferi klarar vem som helst 72 timmar.
Det är värre med värme och vatten för många som inte är vana med att vara utan ström en vecka.
När jag var ung ropade mor fåglarna kommer,tappa upp vatten. När flyttfåglarna kom och flög in i koppartrådarna blev det kortslutning och vi var utan ström några timmar.

Vi kunde elda i pannan när oljebrännaren lade av men vatten fick bäras från en källa.
Frysarna täcktes med filtar och mat fick i värsta fall bäras ut till jordkällaren.

Att stressa upp sig för lite småproblem är et modernt problem, mitt nya problem är att inte it är stabilt när nu strömmen lägger av. Vatten, värme, och mat ligger liksom i generna.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S
K kest skrev:
Med torrskaffning och konserver i ett normalt skafferi klarar vem som helst 72 timmar.
Det är värre med värme och vatten för många som inte är vana med att vara utan ström en vecka.
När jag var ung ropade mor fåglarna kommer,tappa upp vatten. När flyttfåglarna kom och flög in i koppartrådarna blev det kortslutning och vi var utan ström några timmar.

Vi kunde elda i pannan när oljebrännaren lade av men vatten fick bäras från en källa.
Frysarna täcktes med filtar och mat fick i värsta fall bäras ut till jordkällaren.

Att stressa upp sig för lite småproblem är et modernt problem, mitt nya problem är att inte it är stabilt när nu strömmen lägger av. Vatten, värme, och mat ligger liksom i generna.
filtar över frysarna :O

Jag lyckas inte lista ut om det är bra eller dålig id’e. Jag fattar principen med att man vill stänga in kylan, men värmen från komponenterna, eller blir det irrelevant då de svalnar så fort? :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag lyckas inte lista ut om det är bra eller dålig id’e
Förr i värda när det int fanns ström sågde upp isblock och lade in sågspån över vintern för att överlagra tillsnästa vinter. Det gäller att isolera.
 
Ett större problem är att fritera bananerna utan ström vid avbrott
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 1 till
  • Laddar…
S
K kest skrev:
Förr i värda när det int fanns ström sågde upp isblock och lade in sågspån över vintern för att överlagra tillsnästa vinter. Det gäller att isolera.
jo men jag funderade på komponentvärmen, du stänger ju även in den :)
 
C
Ser problem med en del på listan:
  • Har inte vågat köpa konserverad mat i plåtburk i någon nämnvärd omfattning sedan larmet om bisfenol A. Kan dock köpa i glasburk (dock lite orolig för insidan av locket).
  • Konserverad mat med vatten i burk (såväl plåt som glas) kan frysa sönder.
  • Choklad har mycket kort hållbarhet i min besittning.

Fanns fortfarande gott om ris av billigaste sorten på WILLY:S i förrgår. Köpte så att jag har 8 kg bäst före 2021-08. Skulle vilja packa det bättre, i plasthink med mylarpåse och syreabsorbent. Har dock inte tagit reda på var man bäst införskaffar det.

Grötris, som var slut förra gången, fanns åter i butiken.
 
Det blev faktiskt en extra stor beställning från Willys idag, får se om de lyckas plocka allt.
Återkommer med en lista =)

Målet får bli att försöka ha mat hemma för två veckor ifall något oförutsett skulle hända.

Har dock öl så det räcker och blir över, och det är ju flytande bröd trots allt ;)

Ska komma ihåg att köpa några tuber gas extra till gasköket med.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Willys rapporterade att det var högt tryck på onlinebeställningar idag.

4kg pasta, 2kg ris, två stora förpackningar knäcke, 4 fruktkonserver, 1kg jordnötter, ett paket jordnötssmör, två chokladkakor och ett paket digestivekex. Samt en hel del bönor i tetra som hamnade i vanliga skafferiet.

Såhär i efterhand mest hafsigt ihopplockat, men förhoppningsvis en början.

Tänker att jag ska försöka knåpa ihop en faktisk tvåveckorsmeny baserad på torrvaror och konserver.
Allt ska ha relativt lång hållbarhet och gå att rotera ut naturligt i vår ordinarie matlagning.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Fyllde på lite mer idag, var väldigt utplockat på Willys bland konserver, toapapper etc, torrjäst var sopslut överallt sa han. Men efter en genomgång i mitt ”förråd” och de vi har i kyl/frys så klarar vi oss enkelt en 5-6 veckor. med stora problemet är mitt snus ;)
Dock har jag preppat lite väl inom vissa områden, så kommer minska / äta upp en del av förrådet utan att fylla på. Kommer beslut om att stänga skolorna så räkna med total kaos.

syrran bor i Norge, där stänger dem skolorna nu, de är total anarki på mataffärerna, så att ta detta på allvar och börja förbereda sig är definitivt ingen dum idé, men sent ska syndaren vakna. En annan kan luta sig tillbaka och livet går vidare.
 
Några exempel på vad vi har som jag tycker saknas på din lista:
-Potatis. Vi har ungefär 100 kilo kvar i källaren.
-Morötter. Förvällda och frysta.
-Palsternackor. Förvällda och frysta
-Surkål. Vi har väl ungefär 5 liter kvar.
-Syrade morötter. Vi har några burkar i källaren.
-Mjöl. Vi har gissningsvis 15 kilo olika slags mjöl i skafferiet.
-Lök. Vi har 10 kilo hängande i nätpåsar i skafferiet.
-Smör. Vi har gissningsvis 3 kilo i frysen
-Rybsolja. Vi har tre och en halv liter. Att blanda ut smöret med.
-Ister. Vi har väl en liter ungefär. Som stekfett.
-Bär. Vi har svarta vinbär och röda vinbär och hallon och jordgubbar och häggmispel i frysen från i höstas. Gissningsvis närmare 100 liter totalt. Blåbären är snart slut men jag tror det är en liter kvar.
-Kött. Vi har några kilo i frysen.
-Skorpor. Två extralånga torra baguetter som jag kom över gratis som sambon skivade och torkade.
-En levande välmående surdeg att baka av.
 
  • Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Det är inte världens undergång på gång om ni tror på det
 
  • Gilla
Grävkalle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.