M
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Parkettgolvet från ovanvåningen var tydligt daterat och fyller 55 år till hösten. Närmare bestämt den 10/11.
Vilket golv idag har 55 års livslängd :crysmile::seenoevil:
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Och vilket skick sedan! :D Sällan något hårdare än yllestrumpor som har gått på det heller! :surprised:
 
Avfuktare igång i ett rum under renovering med träreglar utlagda på golvet och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värme och avfuktare igångkört. Nu är det bara att vänta några dagar till de har torkat!
.. Nåväl jag får väl hitta på något annat under tiden, det är ju inte som jag att jag är sysslolös annars! :D
 
Vägg under renovering med befintliga eluttag, öppet golv med synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom den här väggen troligen ska bli den permanenta platsen för en vägghängd 55 tums tv Å funderar jag på att sätta in antennuttag, nätverksuttag och eluttag. Frågan är egentligen om jag ska sätta dessa på golvnivå eller i nivå bakom teven. Och vad är isåfall rimlig höjd för denna?!
 
Ca 120 cm från golv körde vi. Dra en extra tom kanal (kanske 25-30mm) från samma ställe dit receiver/Apple-tv/mm ska sitta. Tv-antenn tillhör 1980-talet ;)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ca 120 cm från golv körde vi. Dra en extra tom kanal (kanske 25-30mm) från samma ställe dit receiver/Apple-tv/mm ska sitta. Tv-antenn tillhör 1980-talet ;)
120 blir nog en bra höjd men jag förstår inte riktigt vad du menar med att antenn tillhör 80-talet?! Jag har ju även tänkt att utöka antalet telejack så att alla ska få egen telefon inne på sina rum..
 
  • Vägg under renovering med tapet, antenn och gammaldags telejack i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Jag var nog inte så allvarlig... ;)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
120 blir nog en bra höjd men jag förstår inte riktigt vad du menar med att antenn tillhör 80-talet?! Jag har ju även tänkt att utöka antalet telejack så att alla ska få egen telefon inne på sina rum..
telejack, ja det minns jag. Standard var ett jack i hall eller farstu. Mer än ett jack var lyx. Jag är nog en av väldigt få som fortfarande har kvar vanlig traditionell telefon men den går via ledning till fiberlådan. Och det är nästan bara försäljare som ringer in på den. Vi som har kvar vanlig telefon är nog i mest 60+ are men jag tror det med tiden kommer komma igen hos yngre.

Mer seriös kommentar från mig, vi har gjort samma sak med tv placering och uttag i ombyggt renoverat hus men jag la klustret med alla uttag i vanlig uttagshöjd strax ovanför golvsockeln med tanke på att en annan dag så har nån annan kommit på nåt annat vad gäller möblering :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
O Olaf3 skrev:
telejack, ja det minns jag. Standard var ett jack i hall eller farstu. Mer än ett jack var lyx. Jag är nog en av väldigt få som fortfarande har kvar vanlig traditionell telefon men den går via ledning till fiberlådan. Och det är nästan bara försäljare som ringer in på den. Vi som har kvar vanlig telefon är nog i mest 60+ are men jag tror det med tiden kommer komma igen hos yngre.

Mer seriös kommentar från mig, vi har gjort samma sak med tv placering och uttag i ombyggt renoverat hus men jag la klustret med alla uttag i vanlig uttagshöjd strax ovanför golvsockeln med tanke på att en annan dag så har nån annan kommit på nåt annat vad gäller möblering :)
Det är värt att tänka på!
 
Nätverksuttag är definitivt nödvändigt ifall man behöver skaffa IPTV.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Det räcker med ett telefonuttag annars kommer frugan och barnen bara sitta å prata i telefon :D

Va finns det knappt några telefoner? Mobiltelefon? Måste vara en fluga:p
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
Renoveringsprocess av ett golv med träreglar och isolering synliga, och nya trägolvplankor redo för läggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Torkrummet har varit igång sedan i tisdags så nu tror jag att det är dax att börja med golvläggning!
En ölburk står på en trätrappa framför en röd husvägg under soligt väder, snö syns på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men först bjuds det på en bira i solen! :cool:
 
  • Gilla
Jimmy884 och 2 till
  • Laddar…
Renoveringsprojekt med trägolv under konstruktion och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående golvinstallation med träplankor, gummiklubba och skruvdragare mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu händer det.. Å sakta men säkert går det framåt!
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
Det tar längre tid än vad jag trodde det här..
Pågående arbete med att lägga träparkettgolv över isolering med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har mellan 8 och 9 rader kvar att sätta innan hela golvet är klart och det tror jag inte att jag orkar göra ikväll, speciellt inte eftersom jag i vissa lägen måste såga till egna ändspont på parketten då fjädern brutits av på de flesta vid demonteringen i vardagsrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
V70pappa och 1 till
  • Laddar…
Då fortsätter vi väl?! Pågående renoveringsarbete i rum med halvlagd golv och verktygsspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.