J justusandersson skrev:
Alla som undrar hur en takstol för ett hus utan taksprång kan se ut (och de är ganska många just nu) fick sitt lystmäte tillgodosett. Även om vi inte fick en budgetsummering är jag säker på att byggnadssättet med isolecablock som putsas på båda sidor både är billigt och bra. Suveränt med hänsyn till inomhusklimatet och ur underhållssynpunkt. Blandningen av problemfokus och byggmetoder mellan de olika avsnitten är lärorik. Skönt att se gamla erfarna konsulter i aktion.
Hur är det med köldbryggor i att mura med isolerblock? Är bara bruk mellan varven, inte nå mellan blocken, så där blir det nog inte så tätt. Isolerar man med isolerskivor är det viktigt att man lägger dom med överlapp.
 
Tvåvägs-kabel :thinking:? Vad är det? Är kablar enkelriktade nu för tiden :crysmile:?
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tvåvägs-kabel :thinking:? Vad är det? Är kablar enkelriktade nu för tiden :crysmile:?
Det dr funderade jag också på. Aldrig hört talas om en tvåvägskabel?
 
Nu är det ju inte bara materialet som kostar. Tio hantverkare kostar en kvarts miljon i veckan !
 
Z ZipLock skrev:
Hur kan man bygga något sådant där för 3.5-4.2 miljoner med totalentreprenad? Kostar inte enklaste 1.5-planshuset med oinredd övervåning 3 miljoner på totalentreprenad?
Ja, det blir intressant att se om de pratar mer om det vid ev återbesök. Lät orimligt. Därför vill man ju veta mer.
 
Bjor Bjor skrev:
Hur är det med köldbryggor i att mura med isolerblock?
Detta måste det finnas uppgifter om. Kolla på Webers hemsida. Putsen på ut- och insida är nödvändiga för tätheten. Utan stötfogar måste cellplastkärnorna kunna ligga tajt mot varandra. De horisontella tunnfogarna med nätarmering bidrog helt klart till ett högt tempo. Principen bakom isolecablock är helt klart suverän ur byggnadsteknisk synpunkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Detta måste det finnas uppgifter om. Kolla på Webers hemsida. Putsen på ut- och insida är nödvändiga för tätheten. Utan stötfogar måste cellplastkärnorna kunna ligga tajt mot varandra. De horisontella tunnfogarna med nätarmering bidrog helt klart till ett högt tempo. Principen bakom isolecablock är helt klart suverän ur byggnadsteknisk synpunkt.
Har bara tittat på en instruktionsvideo dom hade, och inte nå förklaring hur det tätar i videon. Jag fick inte nå förtroende för den konstruktionen. Skulle vara intressant med en värmekamera. Och u-värde på 400mm var 0,13 och på miniralull, lin och dom flesta andra isoleringsmaterialen är u-värde 0,13 på 300mm.

Men till källare kan det vara intressant. Ska själv bygga ut jordkällaren med ett förrum och där kan det vara ett intressant alternativ.
 
U-värdet är en aspekt, om än så viktig. En annan är materialets tyngd, som ger en tidsförskjutning av infallande solvärme. Med isolering utanför en del av lecablocket blir tidsförskjutningen ännu större. Rätt utfört kan det minskar uppvärmningsbehovet nattetid.
 
Som ett timmerhus med tilläggsisolering på utsidan, som här fast kanske 4 cm tjockare på grund av panelen. Fast utan nå konstiga köldbryggor/glipor som kan uppstå. Nå slags drevning mellan blocken borde det ju ha varit. Jag måste höra med Jinja hur dom tänker.
 
Timmervägg med utvändig isolering blir också väldigt bra, fast bättre i Norrland än i Skåne genom närheten till virke av högre kvalitet. Jag har själv aldrig varit med om att bygga med den här typen av fogar, men jag vet att det använts i samband med energisnålt byggande. Det finns säkert dokumenterat, fast jag kommer inte ihåg var det byggdes.
 
Titta 6 minuter in på den har videon så syns det stora springor mellan blocken
 
Jag håller med om att det ser lite märkligt ut, men även konventionellt murade lecaväggar med stötfogar måste putsas på båda sidor för att vara täta. Byggnormen innehåller täthetskrav som väggtypen rimligen måste uppfylla. Väggtypen är typiskt nog utvecklad för att kunna användas av snickare, dvs inte murare.
 
Kan informera om att det tätaste huset som mätts i Sverige var ett hus murat med isoleca. Dock Webers, men principen är den samma. Putsen in- och utvändigt gör att väggen blir helt lufttät.
 
F falkn skrev:
Kan informera om att det tätaste huset som mätts i Sverige var ett hus murat med isoleca. Dock Webers, men principen är den samma. Putsen in- och utvändigt gör att väggen blir helt lufttät.
Vad bra att veta att det finns ett register för alla täthetsprovade hus i Sverige ;)

Och vad var resultatet?
 
F falkn skrev:
Kan informera om att det tätaste huset som mätts i Sverige var ett hus murat med isoleca. Dock Webers, men principen är den samma. Putsen in- och utvändigt gör att väggen blir helt lufttät.
Men då är det putsen som gör det, inte isolecan. Mura med vanlig tegelsten å sen putsa blir nog samma resultat. Att bygga så där är som att strunta i att dreva runt fönster och dörrar och bara göra det lufttätt. Eller att strunta i att dreva mellan stockarna i ett timmerhus och sen lerbruk/puts på utsidan för att få det tätt. Det kanske är jag som har lite svårt att förstå sättet att bygga på. Intressant ändå att se nya metoder att bygga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.