Så vitt jag vet är utsiktsservitut inte längre tillåtna. Rätt självklart eftersom det kan innebära avverkning i strandskyddszon. Frågan är sedan hur äldre utsiktsservitut kan upprätthållas
 
Medelmarknivå är rätt luriga grejer. Mig veterligen kan det tolkas på en mängd olika sätt. Kluriga byggare kan få upp husen extra högt. Länsstyrelsen rev för några år sen upp ett beslut som Kungälv kommun hade fattat. Huset var färdigbyggt sedan länge och skulle rivas. Och Länsstyrelsen river upp beslut här och där då och då.
 
Sebastian Widén Sebastian Widén skrev:
Byurn, detta har jag hört inte är sant riktigt överallt. Det kan dock vara bra att veta att detta bara är taget ur mitt minne, helt utan några som helst källhänvisningar. I alla fall, det jag minns är att i New York (tror bara det gäller Manhattan, kanske till och med södra Manhattan) så kan man köpa "tomt" i luften, det vill säga, du kan köpa (och sälja) volymen ovanför befintliga hus. Det betyder ju då att i NY kan du faktiskt äga din utsikt...!
Jag trodde att alla personer utan diagnos kunde inse att jag pratade om Sverige, men vi har alla fel ibland...
 
Byurn Byurn skrev:
Jag trodde att alla personer utan diagnos kunde inse att jag pratade om Sverige, men vi har alla fel ibland...
Haha, det är klart jag fattade. Trots alla mina diagnoser... Det var bara menat som en kul parentes, ledsen om det slog fel!
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
JOHGUN JOHGUN skrev:
Medelmarknivå är rätt luriga grejer. Mig veterligen kan det tolkas på en mängd olika sätt. Kluriga byggare kan få upp husen extra högt. Länsstyrelsen rev för några år sen upp ett beslut som Kungälv kommun hade fattat. Huset var färdigbyggt sedan länge och skulle rivas. Och Länsstyrelsen river upp beslut här och där då och då.
Ja, det är konstigt att det ens finns något som heter medelmarknivå när kommunens tjänstemän inte ens vet vad det är eller hur man kontrollerar det. Det finns nog många hus som korrekt skulle kallas 3-våningshus istället.
 
Myrstacken
M Zolt skrev:
Jo pga fuktproblem som alltid blir i källare under jord, finns ingen drenering som håller förevigat, därför tycker jag det är dumt o gräva ner huset
Vi återfyller inte bakom huset
 
S
Myrstacken Myrstacken skrev:
Hejsan...

Vi är just nu i färd med att bygga nytt hus (sutteräng).
Markarbetena är i stort sett färdiga och grunden skall påbörjas någon gång nästa vecka.
Nu plötsligt har min granne fått panik och är ganska irriterad "rasande" på mig för han har insett att mitt bygge tar hela hans havsutsikt.
Allt har gått rätt till det är en totalentrepenad och givetvis har vi sökt om bygglov och håller oss inom detaljplanen som upprättats i området.
Bygglovet gick igenom utan några som helst konstigheter eller anmärkningar.

Grannen överklagade aldrig vårt bygge och anledningen menar han på är för att han är så gammal att han inte kan ta sig till brevlådan och hans barn sköter all hans post.
Han menar på att än är inte sista ordet sagt och att han skall anmäla mig för han menar på att man inte får skymma någons havsutsikt..
Jag förstår att han är irriterad det hade jag också vart i hans situation.
Nu kan jag inte vistas på tomten utan att han öppnar sin altandörr och ropar på mig.

Min fråga är kan han göra något såhär i efterhand?

Han har väl inget att komma med, däremot så har han all rätt att vara irriterad på dig och vara en så jobbig jävla granne han på nåt vis kan vara, och jag förstår han fullt ut på något sätt :)

Du har trots allt sänkt värdet på hans hus med en skaplig jävla slant, beroende på omständigheter kanske t.o.m över en mille?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Han har väl inget att komma med, däremot så har han all rätt att vara irriterad på dig och vara en så jobbig jävla granne han på nåt vis kan vara, och jag förstår han fullt ut på något sätt :)

Du har trots allt sänkt värdet på hans hus med en skaplig jävla slant, beroende på omständigheter kanske t.o.m över en mille?
Eller kanske ännu mer: Om han inte längre orkar gå ut pga ålder och sjukdom så kanske havsutsikten var ett av få kvarvarande glädjeämnen.

Jag skulle ju hellre sluta mina dagar i mitt hem med utsikt över hav.... Än stirra in i ett nybygge.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T
Myrstacken Myrstacken skrev:
Hejsan...

Vi är just nu i färd med att bygga nytt hus (sutteräng).
Markarbetena är i stort sett färdiga och grunden skall påbörjas någon gång nästa vecka.
Nu plötsligt har min granne fått panik och är ganska irriterad "rasande" på mig för han har insett att mitt bygge tar hela hans havsutsikt.
Allt har gått rätt till det är en totalentrepenad och givetvis har vi sökt om bygglov och håller oss inom detaljplanen som upprättats i området.
Bygglovet gick igenom utan några som helst konstigheter eller anmärkningar.

Grannen överklagade aldrig vårt bygge och anledningen menar han på är för att han är så gammal att han inte kan ta sig till brevlådan och hans barn sköter all hans post.
Han menar på att än är inte sista ordet sagt och att han skall anmäla mig för han menar på att man inte får skymma någons havsutsikt..
Jag förstår att han är irriterad det hade jag också vart i hans situation.
Nu kan jag inte vistas på tomten utan att han öppnar sin altandörr och ropar på mig.

Min fråga är kan han göra något såhär i efterhand?
Är han riktig tyken så erbjud dig att ta några kort på utsikten och ge honom när bygget är klart.
 
  • Haha
  • Wow
vcx och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Han har väl inget att komma med, däremot så har han all rätt att vara irriterad på dig och vara en så jobbig jävla granne han på nåt vis kan vara, och jag förstår han fullt ut på något sätt :)

Du har trots allt sänkt värdet på hans hus med en skaplig jävla slant, beroende på omständigheter kanske t.o.m över en mille?
Han hade nog samma möjligheter att köpa tomten som TS hade!
 
  • Gilla
Grindstolpe och 3 till
  • Laddar…
F
Appendix Appendix skrev:
Eller kanske ännu mer: Om han inte längre orkar gå ut pga ålder och sjukdom så kanske havsutsikten var ett av få kvarvarande glädjeämnen.

Jag skulle ju hellre sluta mina dagar i mitt hem med utsikt över hav.... Än stirra in i ett nybygge.
Nu köper och bygger man inte hus för andras trevnad utan just för sin egen. Ger det en gubbjävel rätt att vara arg bara för att man bygger ett hus på sin egen tomt Där man till på köpet håller sig helt inom detaljplan?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Eller kanske ännu mer: Om han inte längre orkar gå ut pga ålder och sjukdom så kanske havsutsikten var ett av få kvarvarande glädjeämnen.

Jag skulle ju hellre sluta mina dagar i mitt hem med utsikt över hav.... Än stirra in i ett nybygge.
Det skulle du tänkt på när tomten var till salu. Då hade du kunnat sitta å njuta av en jätte tomt och havsutsikt;)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
S SueCia skrev:
Han har väl inget att komma med, däremot så har han all rätt att vara irriterad på dig och vara en så jobbig jävla granne han på nåt vis kan vara, och jag förstår han fullt ut på något sätt :)

Du har trots allt sänkt värdet på hans hus med en skaplig jävla slant, beroende på omständigheter kanske t.o.m över en mille?
Så du menar att jag på något vis skall må dåligt över detta? Eller att jag skulle gräva och bo i en bunker istället.
 
Myrstacken
Appendix Appendix skrev:
Eller kanske ännu mer: Om han inte längre orkar gå ut pga ålder och sjukdom så kanske havsutsikten var ett av få kvarvarande glädjeämnen.

Jag skulle ju hellre sluta mina dagar i mitt hem med utsikt över hav.... Än stirra in i ett nybygge.
Är ditt råd att jag skulle vänta tills han kolatvippen innan jag byggde?
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Så du menar att jag på något vis skall må dåligt över detta? Eller att jag skulle gräva och bo i en bunker istället.
Vänd på det, skulle inte du vara lite irriterad om någon byggde så din havsutsikt försvann? Hur mycket laglig rätt den än har.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.