M matte_1986 skrev:
Jag köpte av Safeland.
Med deras tjänst (490kr) och all utrustning blev det billigare än wingblad som jag fick offert av på samma prylar.
Enligt Safeland är det fritt att gå ur efter ett år, dom binder inte upp någon på långa avtal sa dom till mig. Man måste inte ens aktivera tjänsten, larmet fungerar ändå.
Tycker inte det var så farligt, de har ett gott syfte med sin tjänst. Tyvärr har den inte etablerat sig i södra Sverige verkar det som, vi är ensamma i området verkar det som och grannarna kör Verisure på sina villor. Fick dock krupp på säljaren från Verisure som dök upp tid och otid under byggtiden av vårt hus och ville sälja till hutlösa priser... Väldigt nöjd att jag inte tog hans "fenomenala erbjudande"...
Jag köpte mitt larmpaket hos safeland pga de var billigast ,de har snabba leverans och schyssta personal som hjälper gärna till om man har några frågor. tjänsten connect fick man ju gratis när man köper nytt larm och om man inte vill använda tjänsten så behöver man inte bryr sig om den larmet fungera ändå. själv så använder jag inte den tjänsten. det tog lång för mig att får hem motioncam men det är nog inte deras fel då de inte fick några produkter från tillverkaren , motioncam var beställ mitten av december månad fast de kom förra veckan mitten av feb :crysmile:. AJAX gör bra grejer (y):strong: . vi komplettera larmet med arlo kamera.
 
  • Gilla
  • Haha
Lucky2015 och 2 till
  • Laddar…
Går det att använda någon av PRO-applikationerna som privatperson?

Det skulle kännas bättre att göra all konfiguration från en PC hemma, och slippa ha ett admin-konto inloggat på telefonen, ifall någon skulle lägga beslag på den.
 
Nu har jag monterat Ajax larmet och är på det stora hela nöjd, har i princip lyckats få det som jag vill med fyra zoner som jag kan aktivera var för sig. Det som jag kan klaga på är att man måste ha en innesiren för att det ska pipa vid in och utpassering då larmet är aktivt, hade ju varit perfekt om detta pip också funnits i knappsatsen då den redan kan pipa. Har inte fått upp utesirenen ännu och den ligger i sovrummet, gick lite snabbt in i garaget just före 06.00 igår morse och skulle kolla en grej och tänkte ju inte på att jag hade larm nu. Min fru var måttligt imponerad av hur det lät i sovrummet med en utesiren 1.5 m från sängen speciellt då det var en av få mornar hon inte behöver stiga upp före fem.

Har talat med safeland om detta med pip i knappsatsen och man kan ju hoppas att det kommer pip i knappsatserna i framtiden så man slipper ha en enkom innesiren för att få denba funktion. Safeland verkar ju har riktigt bra service och är ju till och med så unika i dagens samhälle att dom kan tänkas tala med folk på telefon och inte bara ska ha allt via chattar och mail. Uppskattar verkligen att man kan få hjälp och tycker faktiskt att detta är nåt som man lätt glömmer bort i jakten på lågt pris.

Idag ska jag testa om det kan gå att larma på och av olika zoner från en knappsats, vore ju fint om det skulle funka. Fick ett tips från safeland hur man eventuellt kan göra, nån som testat detta som vet om det funkar? Man ska tydligen slå användare id tex 01* koden och sen * och numret på vilken zon man ska larma av, nån som testat detta?
 
  • Gilla
Per Kall
  • Laddar…
@busse grattis till ditt nya larm! jag har under veckan själv satt upp mitt Ajax från Safeland. Min lösning på exakt samma problem var att sätta pipet på utesirenen och sedan placera den på väggen nära huvudentrén som då hörs rätt så lagom inomhus vid manöverpanelen men inte i resten av huset.

Uppdatera mig gärna om zonerna!

Har du lyckats förstå om det går att köra nattläge på en zon och larm på en annan?
 
Jag vill ha utesirenen så den hörs över byn om den ska göra nytta, vilket gör att den hamnar på ett av garagen. Nackdelen med det blir då att grannen lär få höra piper både väldigt tidigt och sent då jag far ut och kommer hem från snöröjning.

Har beställt en innesiren till till garaget ifråga så problemet är löst, beställde också en repeater till uthuset som är ca 120 m bort och har dessutom plåtklädd väggar.

Har ingen koll på nattläget, har sökt men hittar inga inställningar till det. Borde man inte kunna välja vilka sensorer som ska vara aktivt i nattläget? Tex IR-däckare i ett garage förråd vill man ju ha aktiva på natten.
 
J
B busse skrev:
Har ingen koll på nattläget, har sökt men hittar inga inställningar till det. Borde man inte kunna välja vilka sensorer som ska vara aktivt i nattläget? Tex IR-däckare i ett garage förråd vill man ju ha aktiva på natten.
I inställningar för varje sensor ställer du in om den ska vara aktiv i nattläget. Bilden visar en doorprotect.
 
  • Inställningsmeny för DoorProtect med alternativ för nattläge aktiverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jh8001 skrev:
I inställningar för varje sensor ställer du in om den ska vara aktiv i nattläget. Bilden visar en doorprotect.
Ja precis men det jag funderar på är hur jag aktiverar nattläge på zonen hus och alarm på zonen garage.
Så vitt jag förstår det så gör detta inte att göra utan man Behlver då markera alla enheter i garaget för nattläge så att dessa är larmade vid nattläge.
 
J
Jag kör inte flera zoner själv så jag förstår nog inte riktigt din problemställning.
 
Okej, då är jag med var man ställer in nattläget.

Nu har jag testat med nattläget, de detektorer som är aktiva i nattläget fungerar oavsett zoner då nattläget kopplas in. Nattläget tar altså över zonerna, nu ser inte jag nåt störreproblem utan snarare en fördel då man bara väljer vika detektorer som ska vara aktiva på nattläget.

Jag gjorde mina detektorer i garagen och dörrmagneterna i huset aktiva i nattläget och skickade ut flickan för att testa att det fungerar och det funkade då hon gick in i garagen och kom i i huset igen hade hon aktiverat deckare i tre av mina fyra zoner.
 
J
@busse Nackdelen du får, som är ute och far på natten, är att du alltid måste komma ihåg att larma av nattläget innan du går in i garaget om du vill ha fördröjningspip på vanliga larmläget. Om du alltid klarar dig helt utan fördröjningspip är det inga problem men om du vill ha det på det vanliga larmläget så måste det vara avstängt på nattläget, annars väcker du frun med fördröjningspip varje gång du slår på nattläget eller kommer hem och går in i garaget utan att stänga av nattläget. Svårt att förklara men hoppas du förstod?
 
Är med på vad du menar och håller med att det hade varit fint med att kunna välja vilka zoner som natt läget ska gälla och sen ha övriga zoner pålarmade som vanligt, frågan är om jag kommer att använda nattläget. Tror jag förlitar mig på jämthunden, eller snarare chihuahuan som nattläget i huset;)

I mitt fall kommer jag att välja fördröjningspip på sirenen i garaget men inte i huset då fördröjningspipet från garaget kommer att ställa till det då jag är igång på mornar och nätterna. Jag kommer att ha ett av garaget pålarmat hela tiden med pålarmning på kvällen om man skulle glömt larma på då man varit inne i det, andra garaget kommer att larmas på och av morgon och kväll och uthuset får vara pålarmat alltid.
 
4
Hej!
Finns det något sätt att få Homey att veta om larmet Ajax är på eller av?
 
4 4fun skrev:
Hej!
Finns det något sätt att få Homey att veta om larmet Ajax är på eller av?
Ser att du inte fått något svar så jag svarar, fast jag egentligen inte vet :)

Men till Home Assistant som jag kör finns det en integration som heter SIA. SIA är ett protokoll som du kan aktivera i Ajax-appen som andra larm och säkerhetsbolag använder sig av. Om du kan hitta ett plugin till Homey som kan läsa av SIA så ska du kunna få fram statusen på larmet. Hoppas detta kan hjälpa dig.
 
Hej!

Dags att byta batteri tycker en av mina brandvarnare. Lite tidigt tycker jag efter drygt två år men inser att det inte är jag som bestämmer.

Tydligen 2 st av typen CR2, och nu undrar jag om det är någon som prövat med laddningsbara? Det är ju inte superofta man byter men redan efter två användningar har man tjänat in det ekonomiskt + skönt att slippa beställa nya batterier vid byte, bara ladda några timmar och sätta upp igen. Det blir ändå några batterier varje år om de nu håller två snarare än fem år, speciellt sirener som håller på och låter och blinkar. Har räknat ut att jag har 6 st CR2 i mina tre brandvarnare och totalt 14 st CR123A i mina andra enheter som MotionProtect, DoorProtect och sirener.

Vad säger forumexpertisen - några som fått byta massa batterier redan och någon som kör med laddningsbara som funkar bra?
 
J
JustDoIt JustDoIt skrev:
Hej!

Dags att byta batteri tycker en av mina brandvarnare. Lite tidigt tycker jag efter drygt två år men inser att det inte är jag som bestämmer.

Tydligen 2 st av typen CR2, och nu undrar jag om det är någon som prövat med laddningsbara? Det är ju inte superofta man byter men redan efter två användningar har man tjänat in det ekonomiskt + skönt att slippa beställa nya batterier vid byte, bara ladda några timmar och sätta upp igen. Det blir ändå några batterier varje år om de nu håller två snarare än fem år, speciellt sirener som håller på och låter och blinkar. Har räknat ut att jag har 6 st CR2 i mina tre brandvarnare och totalt 14 st CR123A i mina andra enheter som MotionProtect, DoorProtect och sirener.

Vad säger forumexpertisen - några som fått byta massa batterier redan och någon som kör med laddningsbara som funkar bra?
Problemet är att de laddningsbara varianterna av CR123A och CR2 inte har samma kemi och därmed inte heller samma spänning. De laddningsbara är Li-ion med en fulladdad spänning på 4,2V och de är helt urladdade redan före de når 3V. De vanliga CR-batterierna ligger strax över 3V som fulla och under 3V när de är urladdade. Förutom risken för att elektroniken inte klarar så höga spänningar så kommer sensorns batteriövervakning sättas ur spel. Stor risk att batteriet förstörs av att det blir underladdat innan du får batterivarning men framförallt så kommer sensorn tro att allt är ok ända tills det är dags att slå på sirenen. Då kommer sensorn stendö eftersom det inte finns nån kraft kvar i batteriet och du får inget brandlarm. Slutsats: kör på engångsbatterier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.