Många kontor har kanalsystem för el/tele/data utförda i metall och där 230 V samsas med telekablarna.
Skulle säga att ordet "ledare" är viktigt här.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag skulle inte ha något problem att göra som TS är inne på. Men det är kanske inte helt enligt reglerna.
 
För min del behöver det inte vara det snyggaste eller enligt praxis "rätta" sättet att göra det på. Men jag vill inte göra något som är osäkert eller innebär en risk och el är inte mitt område så blir lite osäker på vad man får och inte får göra. Rummet används i övrigt enbart som förråd så en lampa är mer än tillräckligt så kan jag snåla på ett onödigt eluttag gör jag gärna det och köper en bättre accesspunkt. :D
 
tommib
Jag skulle inte ha något problem att installera ett nytt vägguttag själv som matas från lämplig punkt.

Det var dock inte frågan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Den risken som skulle kunna vara aktuell är om garderoben utgör en sk isolerad miljö och det förekommer ojordade uttag där. I så fall skulle det vara fel att dra in en skarvsladd med jord i det utrymmet eftersom man då förstör skyddet (teoretiskt).

Detta verkar inte föreligga här.

I övrigt så är det inga direkta risker med att dra en skarvsladd på detta sätt. Man får förstås se till att sladden ligger bra och inte böjs/trycks/utsätts för annat yttre våld. Använd en skarvsladd av god kvalitet även om det sannolikt är låga laster det är frågan om.

Principen om att det ska gå att få bort skarvsladden utan verktyg är något som brukar användas som vattendelare för om något är en fast installation. Om du väljer att kapa stickproppen och sen skruva dit en ny när kabeln är igenom får väl det stå för dig men demontera det då gärna innan du flyttar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle inte ha något problem att installera ett nytt vägguttag själv som matas från lämplig punkt.

Det var dock inte frågan.
Hade det funnits jord i rummet idag hade jag klarat av att göra det själv, men att dra fram det och säkerställa att det fungerar som det ska klarar jag säkert av om jag läser på, men det är både olagligt och för mig känns det osäkert. Jag är räddare om min familjs liv än så, då tar jag hellre in en elektriker om jag behöver.
 
tommib tommib skrev:
Den risken som skulle kunna vara aktuell är om garderoben utgör en sk isolerad miljö och det förekommer ojordade uttag där. I så fall skulle det vara fel att dra in en skarvsladd med jord i det utrymmet eftersom man då förstör skyddet (teoretiskt).

Detta verkar inte föreligga här.

I övrigt så är det inga direkta risker med att dra en skarvsladd på detta sätt. Man får förstås se till att sladden ligger bra och inte böjs/trycks/utsätts för annat yttre våld. Använd en skarvsladd av god kvalitet även om det sannolikt är låga laster det är frågan om.

Principen om att det ska gå att få bort skarvsladden utan verktyg är något som brukar användas som vattendelare för om något är en fast installation. Om du väljer att kapa stickproppen och sen skruva dit en ny när kabeln är igenom får väl det stå för dig men demontera det då gärna innan du flyttar.
Rummet är ett f.d. badrum där all inredning plockats ut så det numer agerar förråd.

Sladden kommer klamras fast i takstolarna för att inte bli en snubbelrisk (precis som nätverkskablarna) och jag kan anpassa röret så det går att dra igenom stickproppen utan att demontera den.
 
Att ha ett serverrum är inte fel, men tänk till lite, du sa det kan bli varmt där, så sätt inte all elektronik nästa dikt med tak, då ökar värmen i elektroniken ( rätt markant ) enär avkylningen blir sämre, sätt allt ca 1 m nerpå en vägg som inte har hyllor ovanför. Samt i ditt fall en brandvarnare i taket om det börjar bli för varmt med os, inte långt härifrån så försvann ett hus. Det var en ruoter i en garderob med hylla ovanför som det hade slängts upp tröjor på som tog eld.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Tack ska tänka på det!

Är för övrigt det här skåpet som ska monteras: https://www.kjell.com/se/produkter/...nel-rackmontering/10-vaggskap-svart-6u-p67653

1 meter ner blir knivigt, men kan lämna lite luft mellan skåp och tak i alla fall och det finns ju lite ventilationshål i skåpet i alla fall. Kan komplettera med någon fläkt om det behövs men provar utan först. Till en början är det patchpanel och en switch som ska bo där, på sikt 1-2 raspberry pi med lite varierande uppgifter men de genererar otroligt lite värme.
 
C Carolus-rex skrev:
Hade det funnits jord i rummet idag hade jag klarat av att göra det själv, men att dra fram det och säkerställa att det fungerar som det ska klarar jag säkert av om jag läser på, men det är både olagligt och för mig känns det osäkert. Jag är räddare om min familjs liv än så, då tar jag hellre in en elektriker om jag behöver.
Det kan ses som minst lika olagligt att dra en skarvsladd mellan två rum, speciellt om den orsakar en skada/olycka. Det är inte enbart behörighetskrav som står i elsäkerhetslagen utan även en rad skyldigheter som innehavaren har. Folk som får se denna klamrade skarvsladd som försvinner in i ett rör kommer definitivt att höja på ögonbrynen och peka finger. Men det behöver inte alls vara en dålig lösning för det - den kommer säkert att fungera säkerhetsmässigt i detta fall.

Att installera ett fast uttag korrekt enligt konstens alla regler kommer dock ingen att ifrågasätta, oberoende av vem som gjort jobbet.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan ses som minst lika olagligt att dra en skarvsladd mellan två rum, speciellt om den orsakar en skada/olycka. Det är inte enbart behörighetskrav som står i elsäkerhetslagen utan även en rad skyldigheter som innehavaren har. Folk som får se denna klamrade skarvsladd som försvinner in i ett rör kommer definitivt att höja på ögonbrynen och peka finger. Men det behöver inte alls vara en dålig lösning för det - den kommer säkert att fungera säkerhetsmässigt i detta fall.

Att installera ett fast uttag korrekt enligt konstens alla regler kommer dock ingen att ifrågasätta, oberoende av vem som gjort jobbet.
Dig har jag sett många gånger i forumet när det diskuteras el, så hade vart kul att höra vad du har att säga om tänkt lösning med handen på hjärtat? :)
 
För att göra en lång historia kort , kör med din skarvsladd så du kommer till skott med det du vill göra och ta ditt elektriker senare. Det går utmärkt att göra så. Då kan en ny kabel med fördel dras från uttaget på vinden till din skrubb med ett fast uttag på. Finns inget som kan hända oavsett vad andra säger, men är inte helt med den s.k. regelboken. Så glöm inte att ordna det bara, väldigt lätt att det blir kvar.

Edit har du möss på vinden så häng upp kabeln i taket
 
  • Gilla
Carolus-rex
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att göra en lång historia kort , kör med din skarvsladd så du kommer till skott med det du vill göra och ta ditt elektriker senare. Det går utmärkt att göra så. Då kan en ny kabel med fördel dras från uttaget på vinden till din skrubb med ett fast uttag på. Finns inget som kan hända oavsett vad andra säger, men är inte helt med den s.k. regelboken. Så glöm inte att ordna det bara, väldigt lätt att det blir kvar.

Edit har du möss på vinden så häng upp kabeln i taket
Har ett par dagar på mig att fundera innan jag fått alla grejer, men det lutar åt det alternativet som du säger bara för att få det på plats. Har lite fler eljobb på gång så känns bättre att kunna få lite mer gjort på samma gång när man väl ringer ut en elektriker.

Möss finns det har jag sett spår av, så tänkte låta röret skjuta upp en bit över isoleringen och hänga kabeln i taket.
 
C Carolus-rex skrev:
Dig har jag sett många gånger i forumet när det diskuteras el, så hade vart kul att höra vad du har att säga om tänkt lösning med handen på hjärtat? :)
Jag skulle göra som "folk" om jag fick se detta, peka finger ;) En skarvsladd lite lätt uppfäst för permanent bruk är väl inte så mycket att orda om, men att dra den mellan två utrymmen genom ett hål i väggen är lite värre, men i just detta fall inte speciellt anmärkningsvärt det heller. Jag ser inga nämnvärda risker i detta fall då det inte finns andra uttag och då mediaenheterna troligen är dubbelisolerade och lampan inte direkt inom räckhåll(?), men man kan aldrig se det som helt ok. Och skulle det mot förmodan hända något, brand eller dylikt, så finns risken att försäkringstjänstemän pekar på detta utan att för den delen kunna påvisa att det är en direkt felaktig installation som orsakade olyckan. Risken är som sagt mycket låg, så jag vill egentligen bara nämna den då många tror att en "lös" installation alltid är "laglig".

Ett fast monterat uttag matad med en fast installerad installationskabel, korrekt utfört, kommer inte att ge några försäkringsproblem även om det skulle bli brand i uttaget (om du inte belastade uttaget olämpligt så att det orsakade branden etc).

Så min rekommendation är ändå till sist att göra en korrekt installation, oberoende av om du gör den själv eller inte, eller om du bryter mot någon lagparagraf, bara installationen blir korrekt och oantastlig.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
C Carolus-rex skrev:
Bättre är det säkert, men jag är snål och behöver inte något uttag i det utrymmet i något annat avseende och då det inte finns jord framdraget idag lär jag i så fall ta in en elektriker och även jorda lampan, annars hade jag löst det själv.

Tyckte det var så passande då med ett uttag i närheten på vinden, såvida det inte är olämpligt att göra som jag tänkt. En av anledningarna till att jag inte placerar hela alltet uppe på vinden är just att jag vill ha koll på grejerna, blir ganska varmt där uppe på somrarna och en brand vill man ju undvika.

Nät och el i samma kanal ser jag inte som något bekymmer i detta fall då kablarna är av samma kvalitet som de som är dragna i kabelkanaler på t.ex. kontor med både nätverk och el i samma kanal.
Du får inte dra ner en skarvkabel permanent
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.