Snyggt!
Jag är kanske lite petigt men bör inte storleken på rutorna som spröjsen skapar vara ungefär lika stora. Alltså jag menar tillexempel att de smalare fönstren närmst ytterdörren är ungefär halva storleken av de större, alltså borde det lodräta spröjsen tas bort och endast behålla vågräta? Är nog en smaksak visserligen utan rätt och fel, men tror det hade sett bra ut :) du kan ju testa hur det set ut i CAD.
 
  • Ritning av fasad med markerade fönster, där spröjsens rutstorlekar diskuteras, nära en ytterdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FrkGrön och 7 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller helt med om det!
 
A albin715 skrev:
Snyggt!
Jag är kanske lite petigt men bör inte storleken på rutorna som spröjsen skapar vara ungefär lika stora. Alltså jag menar tillexempel att de smalare fönstren närmst ytterdörren är ungefär halva storleken av de större, alltså borde det lodräta spröjsen tas bort och endast behålla vågräta? Är nog en smaksak visserligen utan rätt och fel, men tror det hade sett bra ut :) du kan ju testa hur det set ut i CAD.
Det låter kanske inte så dumt Albin! :)

Då blir det mer likt det lilla dörrbladet i pardörren. Något som jag dock funderar på är hur man ska göra med 5x8-fönstren på övervåningen? Ska de också bara ha en liggande? Eller ska man köra med ett kryss på 5x13 för att matcha de övre 5x8?

Jag får rita in förslagen och se hur det ser ut.:)

//Fredrik
 
richardtenggren
Du bör applicera samma princip på alla fönster :)
 
  • Gilla
anettelarsson
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du bör applicera samma princip på alla fönster :)
Men du alla små kring entrén? Alltså både 5x13 & 5x8? Antingen liggande spröjs eller ett kryss?:)

Jag är lite orolig för att det ser naket ut med bara liggande spröjs utan någon stående. Men ska försöka rita upp hur det kan se ut i helgen.:)

//Fredrik
 
Tänk så att alla glasrutor blir lika stora.
5x8 två rutor 5x13 = tre rutor. 10x13 = sex rutor.
Så tror jag det blir snyggare.

//AA
 
  • Gilla
Lindgrenski och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
I Isak90 skrev:
Men du alla små kring entrén? Alltså både 5x13 & 5x8? Antingen liggande spröjs eller ett kryss?:)

Jag är lite orolig för att det ser naket ut med bara liggande spröjs utan någon stående. Men ska försöka rita upp hur det kan se ut i helgen.:)

//Fredrik
Se @saiters inlägg ovan :)
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Tänk så att alla glasrutor blir lika stora.
5x8 två rutor 5x13 = tre rutor. 10x13 = sex rutor.
Så tror jag det blir snyggare.

//AA
Jag ska rita in det och se hur det ser ut.:)

Gillar och förstår tanken med lika stora rutor.:)


//Fredrik
 
BirgitS BirgitS skrev:
Dörren mellan kök och klädvård kan gärna gå inåt i klädvården för det är nog större sannolikhet att nån som kommer in från garaget slår dörren i en person i köket än tvärtom (tänk på den som står framför ugnen och just håller på och ta ut en het plåt, inte lätt att hoppa åt sidan då). I klädvården bör det man använder mest, dvs. städskåp och tvättmaskin vara närmast köksdörren.

Köksplaneringen är nog bra att gå igenom med en köksplanerare så att det uppfyller tillgänglighetskrav och är lättarbetat.

Jag gissar att du inte har lagt så mycket tid på planering på övervåningen men du kan inte ha toaletten så där under ett snedtak.
Hej Isak
Har inte läst allt, men jag skulle absolut satsa på en skjutdörr mellan groventre och kök så är problemet löst!
 
Det enda med skjutdörr är bara att det inte isolerar bort ljud så bra, tex när tvättmaskinen är igång! Stor skillnad...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har spanat lite på SSC-skjutdörrar, deras solenne ska ju dämpa ganska bra men lite otydligt gällande inbyggnadsvarianten, inwall. Blev hänvisad till den när jag frågade om det gick beställa deras silence-dörrar utan sidoglaset, då inwall verkar sakna tröskel.

Har dock inte rotat mer i saken, men jag antar att de är rätt dyra.
 
Åsa Lund
Här kommer bilder på vårt resp grannens hus med spröjsade fönster. Smala fönster har liggande spröjs enbart.
Gult hus med spröjsade fönster, ett med horisontella spröjs, under en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus med gula detaljer och spröjsade fönster, ett med liggande spröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anettelarsson och 5 till
  • Laddar…
Om en liten off topic-utläggning tillåts har ni dock siffrorna på huset felhängda. Både sexan och åttan ska stå på baslinjen och sticka ut uppåt om man ska försöka efterhärma en äldre stil. Ni får flytta till 84 eller 87 istället! :geek:
36068508-9F4D-4C08-968C-368BEB09099A.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
April Skies och 2 till
  • Laddar…
Någon skjutdörr tror jag inte blir aktuellt, tror att det kommer funka bra och jag ser inga problem med att använda en vanlig dörr.:)

//Fredrik
 
Åsa Lund
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om en liten off topic-utläggning tillåts har ni dock siffrorna på huset felhängda. Både sexan och åttan ska stå på baslinjen och sticka ut uppåt om man ska försöka efterhärma en äldre stil. Ni får flytta till 84 eller 87 istället! :geek:
[bild]
Ska be grannen flytta? :rofl::rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.