Myrstacken
Hejsan...

Vi är just nu i färd med att bygga nytt hus (sutteräng).
Markarbetena är i stort sett färdiga och grunden skall påbörjas någon gång nästa vecka.
Nu plötsligt har min granne fått panik och är ganska irriterad "rasande" på mig för han har insett att mitt bygge tar hela hans havsutsikt.
Allt har gått rätt till det är en totalentrepenad och givetvis har vi sökt om bygglov och håller oss inom detaljplanen som upprättats i området.
Bygglovet gick igenom utan några som helst konstigheter eller anmärkningar.

Grannen överklagade aldrig vårt bygge och anledningen menar han på är för att han är så gammal att han inte kan ta sig till brevlådan och hans barn sköter all hans post.
Han menar på att än är inte sista ordet sagt och att han skall anmäla mig för han menar på att man inte får skymma någons havsutsikt..
Jag förstår att han är irriterad det hade jag också vart i hans situation.
Nu kan jag inte vistas på tomten utan att han öppnar sin altandörr och ropar på mig.

Min fråga är kan han göra något såhär i efterhand?
 
Du äger aldrig din utsikt. Han har inte mycket att komma med. Men det går tyvärr alltid att bråka...
 
  • Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 31 till
  • Laddar…
Har han inte lämnat några synpunkter i samband med bygglovet har han missat sin chans att påverka.

Hänvisa till kommunen när han gnäller. Det är bättre om han är sur på dem än på dig.
 
  • Gilla
TobiasHolmer och 18 till
  • Laddar…
T
Vill man äga sin utsikt så får man också se till att också äga all mark som står emellan.
 
  • Gilla
SonnyListon och 56 till
  • Laddar…
Myrstacken
Tack för svar..
Jag misstänker att det blir en del bråk i framöver och har planer på att plantera en Thujahäck vid tomtgränsen för att slippa se honom.
Som tur är kan han inte ta sig ut längre.

Har haft mina duster med honom i förut.
Tex för ca tio år sedan hade jag en jättefin tall på min tomt som han ständigt frågade mig om han fick såga ner då den tog hans utsikt.
Jag nekade honom givetvis och han sa att förr eller senare åker den.
Det gör den inte alls sa jag..

Men jag hade tyvärr fel för när en storm kom knäcktes den och hamnade rakt in på hans veranda.
När jag tittade närmare såg jag att det var borrat en himla massa hål runt om och att det låg massa färska spån där.
det var ju inte svårt att räkna ut vem som var den skyldiga.
Jag lät den ligga där den var och han vågade inte göra något heller så den låg där på hans altan i 3 år :giggle:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
martinhq och 130 till
  • Laddar…
Se nu bara till att dubbelkolla så ni håller er inom godkänd bygghöjd förhållanden till marken så han inte kommer och med all rätt påpekar att huset är 10cm för högt.
 
  • Gilla
l3ff3 och 7 till
  • Laddar…
Myrstacken
T topmount skrev:
Se nu bara till att dubbelkolla så ni håller er inom godkänd bygghöjd förhållanden till marken så han inte kommer och med all rätt påpekar att huset är 10cm för högt.
Men bygglovet är ju godkänt.. Och vi ändrar ju inte under byggets gång och höjer huset..
 
Nej det förstår ja men alla höjder räknas ju från en viss marknivå grävs det ut för lite eller läggs på för mycket mtrl kan huset bli för ”högt” även om ritningen följs.
 
  • Gilla
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
Myrstacken
T topmount skrev:
Nej det förstår ja men alla höjder räknas ju från en viss marknivå grävs det ut för lite eller läggs på för mycket mtrl kan huset bli för ”högt” även om ritningen följs.
Ahhh du tänkte så..
Jag har god marginal nockhöjden är max 7,5 meter i området (detaljplanen) och jag bygger sutteräng så jag har 1 meter till godo med medelmarknivån.
 
  • Gilla
Marcusskold och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Grannen har förmodligen ingen möjlighet att överklaga ert bygge om ni följer bygglovet.

Sorgligt är det dock att du skriver "Som tur är kan han inte ta sig ut längre". Att vi alla blir äldre och skröpligare, även grannen, tycker jag inte är något att glädjas åt. Lite medmänsklighet är varken fel eller skadligt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Workingclasshero och 28 till
  • Laddar…
M
Du bygger allså nyss sutteränghus, varför gräva ner huset när man bygger nytt?
 
  • Gilla
  • Haha
Carl-Jo-han och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Grannen har förmodligen ingen möjlighet att överklaga ert bygge om ni följer bygglovet.

Sorgligt är det dock att du skriver "Som tur är kan han inte ta sig ut längre". Att vi alla blir äldre och skröpligare, även grannen, tycker jag inte är något att glädjas åt. Lite medmänsklighet är inte varken fel eller skadligt.
Om du hade haft den grannen jag har hade du nog haft samma åsikt som jag..
Även efter att han blev fast i sitt hem har han sett till att det gjorts åverkan på min tomt.
Senast för ett år sedan betalade han 200kr till några yngre tonåringar att såga ner några buskar på min tomt.
En annan granne såg vad som höll på och hända och och frågade killarna vad dom höll på med.
Gubben hade lurat killarna och sagt att det var hans tomt..
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
big mike och 25 till
  • Laddar…
Myrstacken
M Zolt skrev:
Du bygger allså nyss sutteränghus, varför gräva ner huset när man bygger nytt?
Jag gräver inte ner det jag spränger in det i ett berg.
Jag har en nivå skilnad på 5m på tomten där huset skall placeras.
Huset kommer placeras uppe till höger i bild
 
  • Sprängningsarbete i berg med en 5m nivåskillnad på en tomt där ett hus ska byggas uppe till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Du bygger allså nyss sutteränghus, varför gräva ner huset när man bygger nytt?
Varför inte? Suterränghus är ju skitsnygga och smälter oftast in väldigt mycket finare i närmiljön när det är lite kuperat.
 
  • Gilla
  • Älska
Drömtroll och 18 till
  • Laddar…
Det finns en dom i hög instans där ett bygglov överklagades för att havsutsikt skymdes. Bygget hade inte påbörjats. Domstolen kom efter samråd med parterna fram till en acceptabel lösning som innebar att byggnaden flyttades något i sidled.
 
  • Gilla
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.