Vad jag hittar och vad kommungubbarna visste så fanns det inget förbud mot detta.
Säger inte att det inte finns men då är den paragrafen nog väldigt luddig i sådana fall.

Jag tänker köra på den idén. För mig är risken/straffet inte så hårt och värt det enligt mitt tycke. Men jag är lite av den sorten att så länge jag inte gör något dumt som andra av uppenbara skäl stör sig på, typ målar den röd o limegrön eller ritar hakkors på fasaden så ska dom skita i det ✌️
Den kommer efterlikna resten av huset så mycket det bara går och smälta in i området. Brandsäker och inga "permanenta anslutningar".
 
D Depåmannen skrev:
Vad jag hittar och vad kommungubbarna visste så fanns det inget förbud mot detta.
Säger inte att det inte finns men då är den paragrafen nog väldigt luddig i sådana fall.

Jag tänker köra på den idén. För mig är risken/straffet inte så hårt och värt det enligt mitt tycke. Men jag är lite av den sorten att så länge jag inte gör något dumt som andra av uppenbara skäl stör sig på, typ målar den röd o limegrön eller ritar hakkors på fasaden så ska dom skita i det ✌️
Den kommer efterlikna resten av huset så mycket det bara går och smälta in i området. Brandsäker och inga "permanenta anslutningar".
Lagen fungerar i princip så att att allt kräver bygglov, sedan finns det undantag för det som INTE kräver bygglov. Så du hittar ingen lista på vad som är förbjudet.

Men det är inte tillåtet, egentligen behöver du tillstånd för att ställa upp din friggebod på hjul också då den är närmare än 4,5 meter. Men tuta o kör, flytta om någon klagar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nedanstående är vad jag förstått av egen erfarenhet angående långtidsuppställning av husvagn, det behöver inte nödvändigtvis vara sanningen, hela sanningen eller inget annat än sanningen...
En husvagn får man parkera på sin tomt hur länge man vill. Om man använder husvagnen gäller "en normal semesterperiod". Oklart om man får använda husvagnen i fem veckor men låta den stå resten av året.
I mitt fall slutade det med att jag sökte och beviljades tillfälligt bygglov för den under några år då jag bodde i den under början av husrenoveringen.

Översätter man det till din plan med att sätta hjul på friggeboden skulle jag säga nja.... Men, i ditt fall hade jag gjort som du redan blivit rådd - om än inofficiellt - bygg friggeboden och håll käften. :rofl: Om jag förstår rätt har du ingen direkt granne åt det hållet som kan störa sig. Med lite tur kommer ingen annan störa sig heller. Bygg den lätt flyttbar OM det skulle gå dithän att den måste väck.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Om jag nu ändå skulle bygga på gränsen av reglerna, skulle jag också bygga ett riktigt förråd (för det blir inte en friggebod men ett svartbygge) och sätta den så högt på plintar att man lätt kan lyfta den med domkraft och sätta hjul/kärra/ed under den. Då kan du flytta den när du vill.
Tänk bara på att när du flyttar den river du officiellt boden och bygger ett nytt på en ny plats, så flyttar du boden varje sommar till andra sidan trädgården, blir boden aldrig 10 år som krävs för att kommunen inte kan kräva rivning längre.
Men också viktigt att tänka på är att kommunen kan/ska kräva byggsanktionsavgift för ett svartbygge. Men om du åtgärdar problemet innan nämnden tar beslut om avgiften, kan de inte ta ut avgiften.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
Hur bor du, inne i stan, på landet? Är det många gnällspikar i området? Jag tror i dom allra flesta fall så har ingen ont av vad man gör på sin fastighet om det inte blir en olägenhet för nån annan. Jag har själv mitt stängsel nån meter utanför tomtgräns angränsande till allmänningen. Har suttit där i 90 år och ingen har ont av det. Jag vet en som har byggt sin friggebod halvvägs in på allmänning.

Som nån nämnde tidigare i tråden så ska man inte uppmuntra till lagbrott. Men jag kan ha den åsikten att så länge ingen får en olägenhet av det jag gör eller kan tänkas ha ont av det så får man se lite mellan fingrarna.
Jag menar det är ju ingen 200m2 villa du ska uppföra på strandskyddat området direkt.

Jag vet att vi hade ett liknande dilemma på ett jobb jag var på. Tyvärr så är minnet dåligt. Men det var nånting med att tomtägaren gjorde en annan åtgärd för att på så sätt kunna utnyttja den prickade marken. Jag ska grubbla lite och se om minnet klarnar.
 
  • Gilla
Jonny1982
  • Laddar…
harry73
M Markarbetaren skrev:
Men jag kan ha den åsikten att så länge ingen får en olägenhet av det jag gör eller kan tänkas ha ont av det så får man se lite mellan fingrarna.
Jag tycker i alla fall att man innan man bygger något, ska undersöka om man får eller inte. Väljer man i alla fall att bygga svart, ska man vara medveten om det och man ska veta vad konsekvenserna kan bli. Om man därefter ändå väljer att fortsätta med bygget, ska man acceptera konsekvenserna ifall de kommer.

I TS fall betyder det att han ska ha beredskap att flytta boden/kärran när det blir problem och går det riktigt illa ska han vara beredd att betala ca 12000 kr i byggsanktionsavgift och flytta eller riva boden
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker i alla fall att man innan man bygger något, ska undersöka om man får eller inte. Väljer man i alla fall att bygga svart, ska man vara medveten om det och man ska veta vad konsekvenserna kan bli. Om man därefter ändå väljer att fortsätta med bygget, ska man acceptera konsekvenserna ifall de kommer.

I TS fall betyder det att han ska ha beredskap att flytta boden/kärran när det blir problem och går det riktigt illa ska han vara beredd att betala ca 12000 kr i byggsanktionsavgift och flytta eller riva boden
Självklart, håller med dig till 100%! Gör man ett medvetet fel så får man ta konsekvenserna av sina handlingar. Jag försöker ofta se intentionen med en lag och sedan avgöra om intentionen verkligen gäller för det jag har tänkt att göra och om det blir en olägenhet för nån annan. I dom allra flesta fall så skapas en lag för att täcka upp ett stort område och är ofta ganska generaliserande.
Jag har som exempel en mur på min tomt som är 1m hög och 4m lång. Ligger 15m in på tomten och skulle klara ett bygglov utan konstigheter och det är ingen olägenhet för nån. Då kan jag tycka, varför krångla med byråkrati för en sån struntsak. Naturligtvis har jag full förståelse om muren byggts i tomtgräns, kanske vid en vägkorsning, och jag planterat en tujjahäck ovanpå den, då hade ju naturligtvis byggnadsnämnden lagt sitt veto i frågan och bett mig ändra på höjden osv.
Men självklart, kommer nån inspektör hit och ger mig ett föreläggande så tar jag mitt straff.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Hemmakatten
D Depåmannen skrev:
Bråka och bråka. Det är ett kryphål.
Om det för mig innebär att jag får min tänkta plats på min lilla lilla tomt så är det värt det. Som sagt, värsta som händer är att jag får flytta den ifall Ove klagar och vinner.

Kollade en del igår och jag tror det är viktigt att det är någon typ av efterfordon. Jag väljer att kalla det Kioskvagn, portabel jaktstuga kanske kan funka också men det vet jag inte. Anledningen är för att skulle jag t.ex. kalla det för släp eller husvagn så måste det registreras och eventuellt skattas. Därav vagn. Nu hade jag ju tur att de två killarna på kommunen tyckte min idé var skitkul och vi skrattade mycket åt det här och dom bryr sig inte ifall jag smäller upp den så länge ingen stör sig. Stör någon sig på min vagn så är det för att dom inte kan se min altan förens dom kommit runt hörnet och kan se rakt in. Då har dom bara tråkigt hemma.
Hade det varit tillåtet att bygga ett litet förråd utan bygglov, sätta det på hjul och flytta runt det i trädgården ett par gånger per år, så hade det varit vanligt förekommande och tusentals och åter tusentals hade redan gjort så.

Men nej! Det är inte tillåtet. Att bygga något för varaktig användning på sin fastighet är antingen en friggebod (om byggnaden uppfyller de kriterierna) eller en bygglovspliktig byggnad (och den ska stå på en plats, i annat fall krävs nytt riv- och bygglov varje gång du flyttar den).

Vad gäller uppställning av båtar, husbilar och husvagn, är det tillåtet under förutsättning att du faktiskt använder båten, husbilen, husvagnen under säsong. Man får dock inte använda dessa för bostadsändamål eller som gäststuga. Använder man inte dessa vagnar/båtar under säsong varje år, räknas det som upplag på tomten och är inte tillåtet. Vagnarna ska stå i nära anslutning till bostadshuset och minst 4,5 m från fastighetsgränsen eller det avstånd detaljplanen stipulerar. Att stå närmare en grannes tomt är tillåtet om grannen ger (skriftligt) tillstånd.

Du vill bygga en friggebod för varaktig användning på din tomt. Du får, enligt uppgift, bygga den närmre än 4,5 m åt ena grannens håll, men där vill du inte ha den.

Åt andra hållet är det detaljplanerad kommunal mark kategoriserad som parkmark. Då är det förbjudet för kommunen att ge tillstånd för närmre placering än 4,5m. Detta gäller även om det är gångväg eller kommunal väg utanför.

Du HAR plats att placera en friggebod på tomten, men där står ett äppelträd du inte vill bli av med. Tror du får tänka om lite. Ett äppelträd KAN gå att flytta men kräver ett par års förberedelser med att beskära kronan ordentligt för den kommande flytten med mindre rotsystem. Du måste även ta in grävmaskin för själva flytten. En del av trädgården skulle förstås bli förstörd.

Om du inte är så väldigt mycket känslomässigt bunden vid trädet, så kan du för en billigare kostnad beställa ett stort, vuxet äppelträd att plantera på annat valfritt ställe i trädgården.

Att hålla på och trixa med olagligheter kostar oftast både sinnesro och extra pengar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hej igen!

Jag har läst igenom lite av vad ni skrivit och jag tänkte att jag skulle ta det "säkra" före det osäkra.

Jag har bara en direkt granne som jag som sagt fått ok av, resterande hus ligger på andra sidan grönområdet mellan 40-80m meter bort.
Jag tänkte jag skulle fråga dem vad dem tyckte och mycket riktigt så bodde där en av Ove....

4 av dem bara skrattade och tyckte nästan det var löjligt att jag frågade och sa "Gör du vad du vill, det är ju inget jag märker haha".

Förutom Ove. Som bor nästan längst bort som inte ser min tomt om han inte går ut på trottoaren och en bit till.
Han ville tydligen också bygga för många år sen och fick avslag från grannar och inget bygglov. Så får inte han bygga får ingen annan det heller.

Sjukt otrevlig, aldrig sett honom i mitt liv. Man känner av stämningen lite när någon öppnar dörren och med sur röst säger "JA VAD ÄR DET?".

Det verkar som min kiosk förblir en dröm och bygget blir en klassisk Frigga på grannens sida.

Angående äppleträdet så är jag verkligen inte fast vi det men jag har så liten trädgård så skulle jag ta ner det så gör det inte så mycket nytta för detta. Tomten är som sagt 12x12 meter och Friggan blir i sådana fall precis mitt i trädgården. Svårt för er att förstå men det blir verkligen inte en naturlig placering och kommer se riktigt dumt ut.

Men om jag nu ska bygga där jag faktiskt för bygga kan jag ju göra det ordentligt. En tanke med den är att vinterförvara lite blommor (den kommer vara helt isolerad o shit) då tjejen har gröna fingrar. Går det att bygga en liten altan runt 2 av sidorna? Det är ju prickad mark. I marknivå i stort sett och kanske bara 1,5m djup så hon kan stå där och plantera om blommor vid ett liten bord eller så? Eller måste detta vara inne?
 
Du skulle lyssnat bättre på handläggaren på plan- och byggavdelningen. Fråga inte en massa, bygg något diskret och håll käften.

Hade du bara följt det rådet hade din icke-granne säkert aldrig tänkt på saken och din olovliga bod hade kunnat stå där i tio år tills saken blev preskriberad.

Men nej, du skulle prompt fråga runt tills du hittade någon som på en direkt fråga var emot. Jag förstår inte hur man tänker när man både vill tänja på/hitta kryphål i lagen och annonserar det för hela grannskapet.
 
  • Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
Ja men gjorde jag det och det kan du tycka känns hur efterblivet du vill, jag tyckte efter att ha läst igenom svaren i min och andras tråd så var det något jag ville göra.

Nu är min plan ändrad men även om den inte är perfekt så blir det så, för någon annan är ju fullt fram att köra på den idén.
 
Kan man följa lagen och placera sin friggebod där man får är det förstås på många sätt det bästa. Men då jag uppfattade själva premissen för tråden som att du ville hitta en annan väg förstår jag inte tillvägagångssättet, nej.

Du har fått tydliga svar här att det du ville göra inte var lagligt och att hjul på boden varken skulle göra till eller från, men att boden kanske skulle kunna bli kvar där ändå om ingen brydde sig och att du annars kunde flytta på den efter uppmaning.

Många av oss (jag själv inkluderad) skriver svar här utifrån perspektivet att inte bara TS utan även andra som är intresserade av liknande lösningar ska kunna få ut något av tråden, och ur det perspektivet tyckte jag att påtalandet att man inte ska fråga så mycket var på sin plats.

Tråkigt om du tolkade det som att jag tycker att du verkar svagbegåvad, det var inte min avsikt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D Depåmannen skrev:
Hej igen!

Jag har läst igenom lite av vad ni skrivit och jag tänkte att jag skulle ta det "säkra" före det osäkra.

Jag har bara en direkt granne som jag som sagt fått ok av, resterande hus ligger på andra sidan grönområdet mellan 40-80m meter bort.
Jag tänkte jag skulle fråga dem vad dem tyckte och mycket riktigt så bodde där en av Ove....

4 av dem bara skrattade och tyckte nästan det var löjligt att jag frågade och sa "Gör du vad du vill, det är ju inget jag märker haha".

Förutom Ove. Som bor nästan längst bort som inte ser min tomt om han inte går ut på trottoaren och en bit till.
Han ville tydligen också bygga för många år sen och fick avslag från grannar och inget bygglov. Så får inte han bygga får ingen annan det heller.

Sjukt otrevlig, aldrig sett honom i mitt liv. Man känner av stämningen lite när någon öppnar dörren och med sur röst säger "JA VAD ÄR DET?".

Det verkar som min kiosk förblir en dröm och bygget blir en klassisk Frigga på grannens sida.

Angående äppleträdet så är jag verkligen inte fast vi det men jag har så liten trädgård så skulle jag ta ner det så gör det inte så mycket nytta för detta. Tomten är som sagt 12x12 meter och Friggan blir i sådana fall precis mitt i trädgården. Svårt för er att förstå men det blir verkligen inte en naturlig placering och kommer se riktigt dumt ut.

Men om jag nu ska bygga där jag faktiskt för bygga kan jag ju göra det ordentligt. En tanke med den är att vinterförvara lite blommor (den kommer vara helt isolerad o shit) då tjejen har gröna fingrar. Går det att bygga en liten altan runt 2 av sidorna? Det är ju prickad mark. I marknivå i stort sett och kanske bara 1,5m djup så hon kan stå där och plantera om blommor vid ett liten bord eller så? Eller måste detta vara inne?
Den "altan" du vill bygga lär ju vara i markplan (en frigga för ju bara vara 3 meter i nock) så det är mer att betrakta som trall. En sån "altan" kan du ha över hela tomten utan lov vad jag vet. Prickmarken hindar egentligen endast bygglovspliktiga åtgärder.
 
M
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg så det kanske sagts redan. Men enligt PBL så gäller följande:

”Planbestämmelser
Rätten att uppföra en friggebod begränsas inte av några planbestämmelser i detaljplan. Det betyder att du till exempel får uppföra en friggebod även på prickmark (som normalt inte får bebyggas) och oavsett vad detaljplanen anger om hur stor area på varje tomt som får bebyggas.”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.