Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Jag älskar mina barn till den milda gräns att morfar aldrig får passa... man vill ju vara med sina barn.
Alla som inte har sina barn i babybjörn dygnet runt till 15 års ålder älskar dom inte. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 10 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Alla som inte har sina barn i babybjörn dygnet runt till 15 års ålder älskar dom inte. Så enkelt är det.
;)
 
  • Haha
Okarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att bygga hus åt sig själv och hugga i skogen så man har någonting att bygga av och värma med är precis lika viktiga inkomstbringande arbeten som lönearbete......
Word! Många verkar tro att det bara är löneanställning som är arbete, annars är man "ledig"
Hela ditt inlägg var klokt och bra (y)
 
  • Gilla
  • Ledsen
guggen och 3 till
  • Laddar…
Karlia
De allra flesta föräldrar älskar sina barn och försöker göra det som är bäst för dem. Vad som är bäst kan skilja sig åt. Barn är olika, föräldrar är olika.
 
Mikael_L
M MagHam skrev:
Word! Många verkar tro att det bara är löneanställning som är arbete, annars är man "ledig"
Hela ditt inlägg var klokt och bra (y)
Så är det förvisso.
Men samtidigt... om man nyttjar skattefinansierad tjänst så gäller väl samhällets krav.
Och särskilt om det skattefinansierade har ändamålet att en person till ska kunna lönearbeta och sen bidra med skatt för den allmänna välfärden så blir det ju ganska fel om man sätter sina barn på förskolan ett halvår medan man bygger ett garage.

Nåväl, jag har inga jättestarka åsikter i denna frågan, jag bryr mig inte det minsta över t.ex de föräldrar som drar iväg på spa och övernattning bara för att vila ut och ladda upp energi för att förbli bra föräldrar ett tag till, medan de låter telningarna vara på förskolan tills barnvakten kan hämta.
Sånt är säkerligen samhällsekonomiskt fördelaktigt istället.

Men vid grovt överutnyttjande kan jag väl börja anse att det inte är bra.
 
Till att börja med är det inte lika över allt. Vissa kommuner får du faktiskt vara ledig med barn på dagis. Någon har inga restriktioner medans ett par har 15 timmar i månaden som du får göra vad du vill. I majoritet är det dock alltid fel att vara ledig med barn på dagis. Om du vill jobba på ditt husbygge och göra det korrekt (kanske inte moraliskt korrekt dock) så starta ett eget bolag "hemma bygga AB" och var ledig från ditt ordinarie arbete men jobba på dit egna företag.
 
Man får följa dom regler som finns, inget konstigt tycker jag. Sen kan jag tycka att förskoletiden bör vara baserad på barnens tid och behov, inte vad föräldrarna råkar göra när barnen är i förskolan. Vad påverkar det barnet om föräldrarna står på en produktionslina eller kollar på skidskytte i soffan? Så länge barnen har en god miljö att komma hem till efter förskolan är slut
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Word! Många verkar tro att det bara är löneanställning som är arbete, annars är man "ledig"
Hela ditt inlägg var klokt och bra (y)
Och frun då? Som är lagar mat och städar istället för att bygga? Ska det också räknas som arbete (och därmed moraliskt ger rätt att ha barnen i förskolan)? Eller är det bara "manliga" sysselsättningar som husbygge och skogshuggning som gör det?

(Jag vet att jag generaliserar, men ni ser min poäng.)
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
Nu som anser att pedagogiken och skolplanen rättfärdigar att skicka barnen till förskolan, gör ni det för att ni faktiskt tror på det eller som en ursäkt för att få "gratis" barnpassning?

Eller om vi säger såhär: Om förskolan INTE hade pedagogiska inslag, skulle ni då hålla barnen hemma?
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 6 till
  • Laddar…
Vilken maskburk jag öppnat här! Tack för alla svar.
 
  • Gilla
Igen och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Skulle kunna se det som att man då utnyttjar det gemensamma för endast egen vinning utan att bidra. Man drar nytta av skattefinansierad barnpassning alla andra bidrar till samtidigt som man inte arbetar och betalar skatt för att bidra till detta själv.

Utan bara för sin egen vinnings skull (bättre hus/standard/lägre kostnad mot anlita hantverkare). Möjligen kan man se det som att skattebetalarna får igen sitt om man säljer med högre vinst tack vara renoveringen, men det är väl lite långsökt.
Du är medveten om att man betalar in ”rätt mycket” pengar i moms ( som är skatt) på allt material man köper vid ett husbygge? Kanske mer än den skatt man skulle betalat vid heltidsarbete...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Martin_B och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Du är medveten om att man betalar in ”rätt mycket” pengar i moms ( som är skatt) på allt material man köper vid ett husbygge? Kanske mer än den skatt man skulle betalat vid heltidsarbete...
Fast vanligtvis redovisar man inte moms när man lämnar en inkomstuppgift till förskolan. Dessutom skulle ju det gynna de som har miljoner sparat och inte jobbar. Lite konsumtion och moms inbetalt så kvalificerar man sig till förskoleplats.
 
Jag lämnade aldrig inkomstuppgift till förskolan. Jag kryssade bara i att jag accepterade maxtaxan. En period arbetade jag få timmar, resterande timmar jagade jag nya uppdrag, tränade och gjorde några små renoveringar på huset. Barn på dagis mellan 8 och 16.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Word! Många verkar tro att det bara är löneanställning som är arbete, annars är man "ledig"
Hela ditt inlägg var klokt och bra (y)
Men då bidrar man inte med nå skattepengar. Och det är det förskolan är till för, att föräldrarna ska jobba och betala skatt.

Vill man ha barnpassning på annan tid får man anställa någon privat och betala själv för den tiden och inte låta vi andra betala för andras barnpassning.
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 9 till
  • Laddar…
Barn är så klart olika och min äldsta (4.5år) stortrivs på dagis och har gjort sedan dag 1. Inskolningen på dagis 1 tog 3 dagar då var han 1.5år. Efter flytt till hus några år senare tog det 2 dagar på nya dagiset. I inget av fallen var det minsta gråt eller misströstan över att bli lämnad. På helgen är han putt över att han inte får gå till dagis, klart att det känns lite tråkigt att han inte tycker att det är roligare att vara hemma med oss än på dagis. När man frågar honom om vad som är bättre på dagis så är svaren lite olika men det brukar vara saker som att det är bättre pyssel där och kompisarna att leka med. Nu går han ju inte så långa dagar då jag är hemma med den mindre så det blir bara 9-15, men det är skönt att aldrig behöva tjata om att man ska till dagis för att någon motsätter sig detta =)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.