Hej!

Ja rubriken är det nog många som fick huvudvärk direkt men jag tänkte höra med er alla kunniga om vi inte kan hitta ett kryphål här någonstans.

Jag vill bygga en friggebod på min tomt. 10m2 ska den vara. Resten sparas till en lekstuga till lillan i framtiden.

Min tomt är liten och blygsam med ett äppleträd i mitten. 12x12 meter. Alltså vill jag ha min friggebod vid tomtgränsen. Jag har en hörntomt. Ena grannen är helt ok med att jag slår upp min friggebod vid vår gemensamma tomtgräns men det är en sista utväg för jag vill inte ha den där då den blockerar utsikten från min nybyggda altan samt lite kvällsol.

I andra änden är det peeeerfekta platsen! Förutom att det är mot allmänning och prickad mark hela jävla tomten. Det tyckte någon gubbe år 1974 va en toppenbra idé då han ändrade detaljplanen.
Ett bygglov är typ helt kört att få igenom men det måste jag ha för jag vill ju inte vara 4,5m från gränsen.


Nu till det roliga!
Mina tankar går såhär. Prickad mark förbjuder uppförandet av byggnad. Byggnad har väggar samt tak. Det är definitionen.
Men om jag sätter den på hjul... Smäller dit en dragkrok.. Kallar det för Kioskvagn.
Min Kioskvagn parkerar jag vid tomtgränsen. Detta räknas som efterfordon och är helt fritt från besiktning samt skatt i alla dess former.
Husbil/vagn och båt får stå i 6 månader sen krävs bygglov (vad jag förstår det som). Men det står inget om kiosk...

Har jag knäckt gåtan eller hur ligger jag till?
 
Friggebod och Attefallshus får man placera på prickmark, så problemet är att du måste hålla dig 4,5 m från gränsen om du inte har grannens tillåtelse.

En kioskvagn skulle troligen betraktas på samma sätt som en husvagn, dvs du får ställa upp den några månader.
 
Ja precis det stämmer. Det måste dock vara vid tomtgräns då jag inte vill/kan vara någon annanstans då jag har ett stort äppleträd i mitten av min lilla tomt.

Vet man hur mycket man måste flytta sin husvagn för att undvika att det kallas för permanent uppställning då? Kan jag rulla friggeboden 0,5 meter och bevisa att jag gjort så med t.ex. bilder?
 
harry73
Vem äger allmänningen?
Är det fn samfällighet eller privatperson kan du ha tur, är det kommunen, är det kört
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kommunen tyvärr. Finns det verkligen inget kryphål för sådana här saker? Känns ju som att någon borde ha löst det här.
 
D Depåmannen skrev:
Kommunen tyvärr. Finns det verkligen inget kryphål för sådana här saker? Känns ju som att någon borde ha löst det här.
Be om tillstånd från kommunen, annars är det kört (jag har tillstånd från kommunen för min friggebod)
 
Via ett vanligt bygglov menar du? På prickad mark vid tomtgränsen?

Snackade lite löst med dem om det men killen var väldigt säker på att (den nämnd som tar beslutet) inte skulle bevilja det.
Visst värsta som händer är ju ett nej.
 
D Depåmannen skrev:
Via ett vanligt bygglov menar du? På prickad mark vid tomtgränsen?

Snackade lite löst med dem om det men killen var väldigt säker på att (den nämnd som tar beslutet) inte skulle bevilja det.
Visst värsta som händer är ju ett nej.
Friggebod är bygglovsfri, jag fick ett tillstånd från fastighetsavdelningen (skriftligt) att placera friggebod 1 meter från tomtgränsen (inget bygglov). Det är inte byggnadsnämnden som ger tillståndet, utan kommunens fastighetsavdelningen (fastighet=mark)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Wow okej, ja då kanske det är en väg att gå.
Min blir typ 1,5 ifrån gränsen för det är stora buskar mellan alla tomter. Får ringa dem imorgon och se om man kan boka ett möte.
 
Om det inte är emot en väg och inte finns ledningar i marken brukar det finnas vissa möjligheter att få lov även av kommunen. Har en granne som fick lov att sätta frigga 1 meter från tomtgräns mot lekplats, vilket innebar 2 meter från staketet som avgränsar lekplatsen.
 
Om det är en allmänning så kan inte kommunen ge tillstånd, det vore ogiltigt. Detta när det gäller bygglovsfri bygnad som figgebod elle attefallshus. De får ge bygglov för en bygglovspliktig byggnad.

Tolkningen är att om du skall bygga närmare en allmän plats än 4,5m (friggebod osv) så skulle du behöva explicit tillstånd från alla sveriges invånare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Har pratat med kommunen igen precis och enligt dem så får fastighetsavdelningen inte ge ut detta tillstånd (detta är inga surgubbar och vi hade ett väldigt trevligt samtal) men min plan med att bygga en vagn med hjul och dragkrok fanns inget prejudikat på och enligt dem skulle jag först få veta om det är okej när en granne klagat och anmält vagnen och fått det prövat. I värsta fall får jag flytta den till andra grannens sida där jag har skriftligt fått godkänt att ställa den även om den platsen inte är så optimal.

Dom rekommenderade mig starkt ifrån att höra av mig till någon annan om det här för då får dom upp ögonen och som dom själva sa "bygg din vagn, det här är lite som bingolotto. Ingen vet hur det kommer bli förens det är prövat och det här samtalet har aldrig ägt rum" haha. Han hade själv i många år haft släpvagn på tomten i närliggande område 11 månader om året. Handlar nog bara om att man inte retar upp Ove.
 
Hej! står precis vid samma dilemma. Har granne på 1 sida av 4a och där är det trångt.

Skulle vilja bygga den i hörnet som är mot ett grönområde som är kommunens. Fick som svar när jag ringde o pratade med dem som har hand om byggen att det var 4.5M ifrån tomtgräns som gäller emot kommunen. Även om det ”bara” var en lekstuga som ska användas av barn. Så skillnaden mellan friggebod och lekstuga spelade ingen roll. Dock fick jag bygga 1 friggebod och 1 lekstuga. Annars var det samma regler angående tomtgräns.
Funderade på samma sak som du att man monterar på ett par hjul. Typ som en villavagn. Men orkar man bråka?
 
Bråka och bråka. Det är ett kryphål.
Om det för mig innebär att jag får min tänkta plats på min lilla lilla tomt så är det värt det. Som sagt, värsta som händer är att jag får flytta den ifall Ove klagar och vinner.

Kollade en del igår och jag tror det är viktigt att det är någon typ av efterfordon. Jag väljer att kalla det Kioskvagn, portabel jaktstuga kanske kan funka också men det vet jag inte. Anledningen är för att skulle jag t.ex. kalla det för släp eller husvagn så måste det registreras och eventuellt skattas. Därav vagn. Nu hade jag ju tur att de två killarna på kommunen tyckte min idé var skitkul och vi skrattade mycket åt det här och dom bryr sig inte ifall jag smäller upp den så länge ingen stör sig. Stör någon sig på min vagn så är det för att dom inte kan se min altan förens dom kommit runt hörnet och kan se rakt in. Då har dom bara tråkigt hemma.
 
D Depåmannen skrev:
Har pratat med kommunen igen precis och enligt dem så får fastighetsavdelningen inte ge ut detta tillstånd (detta är inga surgubbar och vi hade ett väldigt trevligt samtal) men min plan med att bygga en vagn med hjul och dragkrok fanns inget prejudikat på och enligt dem skulle jag först få veta om det är okej när en granne klagat och anmält vagnen och fått det prövat. I värsta fall får jag flytta den till andra grannens sida där jag har skriftligt fått godkänt att ställa den även om den platsen inte är så optimal.

Dom rekommenderade mig starkt ifrån att höra av mig till någon annan om det här för då får dom upp ögonen och som dom själva sa "bygg din vagn, det här är lite som bingolotto. Ingen vet hur det kommer bli förens det är prövat och det här samtalet har aldrig ägt rum" haha. Han hade själv i många år haft släpvagn på tomten i närliggande område 11 månader om året. Handlar nog bara om att man inte retar upp Ove.
Det är inte tillåtet att ställa upp vagn på det sättet och tro att det är enligt lagen.

Men fördelen är att det är enkelt att flytta om någon klagar. Bygg friggeboden där du vill ha den (jag uppmanar inte till lagbrott ;)), har du lite tur klagar ingen på 10 år, då kan den stå kvar sedan. Annars flyttar du den vid klagomål.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.