Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
tommib
Sluta vara korkad.

Du skriver att det är tre pedagoger på arton barn som om att det skulle vara bättre att jag var ensam med två barn. Det stämmer helt enkelt inte eftersom barnen kan leka med varandra, till skillnad från hemma där jag aktivt måste underhålla honom. Det handlar inte om att pedagogerna inte behövs, det handlar om att du inte rakt av kan jämföra kvoten barn/vuxna.

Du vet inte heller något alls om hur mitt eller andras liv ser ut. Därför är det extremt förmätet av dig att kritisera ett val som jag (och min fru) gör gällande mina barn.

Att börja prata om resursutnyttjande och att snylta på gemensamma resurser är också korkat. Det finns betydligt värre problem med felutnyttjande av våra gemensamma resurser.
 
  • Gilla
  • Arg
CeciliaPepe och 19 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Sluta vara korkad.

Du skriver att det är tre pedagoger på arton barn som om att det skulle vara bättre att jag var ensam med två barn. Det stämmer helt enkelt inte eftersom barnen kan leka med varandra, till skillnad från hemma där jag aktivt måste underhålla honom. Det handlar inte om att pedagogerna inte behövs, det handlar om att du inte rakt av kan jämföra kvoten barn/vuxna.

Du vet inte heller något alls om hur mitt eller andras liv ser ut. Därför är det extremt förmätet av dig att kritisera ett val som jag (och min fru) gör gällande mina barn.

Att börja prata om resursutnyttjande och att snylta på gemensamma resurser är också korkat. Det finns betydligt värre problem med felutnyttjande av våra gemensamma resurser.
tommib tommib skrev:
Sluta vara korkad.

Du skriver att det är tre pedagoger på arton barn som om att det skulle vara bättre att jag var ensam med två barn. Det stämmer helt enkelt inte eftersom barnen kan leka med varandra, till skillnad från hemma där jag aktivt måste underhålla honom. Det handlar inte om att pedagogerna inte behövs, det handlar om att du inte rakt av kan jämföra kvoten barn/vuxna.

Du vet inte heller något alls om hur mitt eller andras liv ser ut. Därför är det extremt förmätet av dig att kritisera ett val som jag (och min fru) gör gällande mina barn.

Att börja prata om resursutnyttjande och att snylta på gemensamma resurser är också korkat. Det finns betydligt värre problem med felutnyttjande av våra gemensamma resurser.
tommib tommib skrev:
Sluta vara korkad.

Du skriver att det är tre pedagoger på arton barn som om att det skulle vara bättre att jag var ensam med två barn. Det stämmer helt enkelt inte eftersom barnen kan leka med varandra, till skillnad från hemma där jag aktivt måste underhålla honom. Det handlar inte om att pedagogerna inte behövs, det handlar om att du inte rakt av kan jämföra kvoten barn/vuxna.

Du vet inte heller något alls om hur mitt eller andras liv ser ut. Därför är det extremt förmätet av dig att kritisera ett val som jag (och min fru) gör gällande mina barn.

Att börja prata om resursutnyttjande och att snylta på gemensamma resurser är också korkat. Det finns betydligt värre problem med felutnyttjande av våra gemensamma resurser.
korkad? Jag tycker bara att det är naivt av dig att tro att förskolan är någon magisk plats där barnen har det så jäkla bra! Klart att man till viss del måste jämföra kvoten barn/vuxna inom förskolan.

Barn kan ha tråkigt ibland också och vara understimulerade, mina barn har då inte kul 100% av tiden och lider inte av det.

Sant, jag vet inte hur dit liv ser ut. Och har du rätt att lämna så gör det för all del. Jag kritiserar de som far med osanning till förskolan för att deras barn skall få gå perioder när de egentligen inte har rätt till det.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
tommib
Jag tror inte att förskolan/dagis är någon magisk plats. Tro mig, jag hyser väldigt få illusioner om vad det är för något. Ja, man måste titta på antal vuxna per barn men det säger inte hela sanningen precis som jag var inne på.

Tittar jag på vad jag tror är bäst för min son så är det att vara i förskolan på dagtid i de flesta fall.

Stockholm har generösa regler. Jag skäms inte för att utnyttja det. Tro mig, det finns mycket annan samhällsservice jag inte utnyttjar om vi ska hålla på med millimeterrättvisa.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 5 till
  • Laddar…
Det betyder inte att jag bara betalar 10-15% för att det är det jag faktureras. Jag betalar skatt också. Tack så mycket!

Sedan är ju reglerna uppenbart skrivna utan att ta hänsyn till specialfall, och då förutsätter jag att reglerna ska ses mer som riktlinjer. Därför behandlar jag de som så.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
I frågerubriken ingick "...är hemma och bygger"
I min värld är det en moralisk skillnad mellan att göra sig av med barnen för att knäppa en pilsner och kolla på hockey på TV hela dagen, jämfört med att få några timmars arbetsro för att bygga, studera eller liknande.
 
  • Gilla
Eld och 4 till
  • Laddar…
M MarcusGust skrev:
Om ni på riktigt tror att era barn har det bättre på förskolan än hemma eller att de måste vara där för att ”de behöver sina kompisar” eller pga läroplan eller liknande så måste ni ju ha bott under en sten de sista 30åren! Och argumentet att man betalar ju för det! HERREGUD! Man betalar ungefär 10-15% av vad det faktiskt kostar! Skulle man ha betalat allt själv skulle avgifterna vara mellan 120-180 000kr per år och barn. Många förskolor är underbemannade och har alldeles för mycket barn/personal i kombination med allt för lite utbildad personal. Att tro att sina barn har det bättre i en grupp om tex 18 barn på 3 vuxna än hemma är ju helt snett. Många perioder under dagen är de dessutom kanske bara 2 vuxna på 18 barn pga rast, planering osv.

Självklart kan det finnas barn som har det bättre på förskolan än hemma, men då har dom nog inte en allt för bra situation hemma.

tycker det är förbannat fult att belasta samhället, skattebetalare, och framförallt personalen på förskolan genom att lämna sina barn där för att man själv ska roa sig och få lite ”egentid”. Har man skaffat barn så bör man inse att man själv bär ansvaret för det barnet och inte försöka överlämna detta till förskolan! Det är ren och skär lathet av föräldrar att lämna sina barn utöver de tider som är godkända eller utöver de tider man jobbar.
På denna punkt vill jag säga emot dig.
Mitt barn har det bra hemma. Men han har det precis lika bra på förskolan. Han älskar sina dagisfröknar och kamrater så mycket att ibland får jag knappt med han hem. Såklart är han riktigt glad när jag hämtar honom efter en hel dag.
Min erfarenhet är att ett barn som går på dagis/förskola faktiskt blir mer utåt och inte lika blygt. Vi gick massvis på öppna förskolan för den sakens skull och det har gått smort. Vi känner däremot en med barn som började sent på dagis/förskola pga en del sjukdomar och det barnet är inte alls lika fram och nyfiken. Men barn är klart olika.

Våra skolor är en litteraturförskola vilket innebär att de faktiskt lär ut till barnen redan första dagen de börjar där.

Men i andra stycket kan jag hålla med dig. Jag anser att man enbart är ledig utan barn om det är akut för ens hem för att kunna leva i det. Låt oss säga värmen, vattnet eller dylikt som gör att man inte kan bo i det.
Annars får man lösa det med andra, de är fan enorma köer till dagis idag så man ska nyttja det på rätt vis.
 
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
läste att man nu automatiskt skulle samköra arbetsgivares uppgifter om vab med FK för att upptäcka fusk. Dvs att du jobbat men tagit ut ersättning. Det är nog bara en tidsfråga innan man samkör arbetsgivarens uppgifter även med förskolans närvaro och man får betala straffavgift för de dagar man lämnat och varit ledig. Det är nog några år kvar, men det kommer säkerligen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
läste att man nu automatiskt skulle samköra arbetsgivares uppgifter om vab med FK för att upptäcka fusk. Dvs att du jobbat men tagit ut ersättning. Det är nog bara en tidsfråga innan man samkör arbetsgivarens uppgifter även med förskolans närvaro och man får betala straffavgift för de dagar man lämnat och varit ledig. Det är nog några år kvar, men det kommer säkerligen.
Tror det finns en övertro att spara pengar på detta. Vet flera, inklusive mig själv, som inte alltid har tagit ut ersättning för alla dagar man tvingats vara hemma pga sjukt barn. I mitt fall är det enkelt då jag kan arbeta med vissa moment hemifrån. Varför skulle jag då ta ut en halvdag vab när möjligheten finns att jobba igen den vid senare tillfälle?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Silver78
Du har belyst en intressant sida av det hela. Många VOBar och gör en del moment hemma när barn är sjuka. Skulle alltså kunnat ta VAB men gör det inte.
Och i förlängningen om ett antal år så kommer det här med arbetstider att luckras upp ytterligare. "Stämpelklocketiden" känns redan passé när det egentligen är resultat och kundnytta som är det väsentliga (inte att man varit 8:00 timmar på en plats).
Blir en framtida utmaning att försöka skriva FK och barnomsorgsregler till.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
jag tror dock att de som satt det i system att fuska gör det för stora summor. En man som dömdes för ett tag sen hade plockat ut nära en halv miljon om jag minns rätt. Jag tror det är nödvändigt för tilltron att ta fast fuskare. Och med fuskare menar jag systematiskt fuskande för stora pengar. Detta verkar ju bli relativt datoriserat så jag uppfattade det som att kostnaden för att jaga inte skulle bli så mycket högre än idag.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men i andra stycket kan jag hålla med dig. Jag anser att man enbart är ledig utan barn om det är akut för ens hem för att kunna leva i det. Låt oss säga värmen, vattnet eller dylikt som gör att man inte kan bo i det.
Annars får man lösa det med andra, de är fan enorma köer till dagis idag så man ska nyttja det på rätt vis.
Men är det inte så återigen att man inte kan göra det så svart eller vitt? Om jag ska på svensexa säger vi, eller frun ska resa bort med kompisarna över helgen. Man tar ledigt fredag för att resa bort. I min värld helt orimligt att den andra partnern ska ta ledigt för att ta hand om barnet, vilket faktiskt är så det ska göras idag om man ska följa reglerna.

Jag är också kanske en av få som tror att familjer kan må bra av att föräldrarna gör saker själva. Om ett par inte har tillgängliga barnvakter och tar ledigt en onsdag för att gå på spa och vila upp sig så är det helt okej med mig att de har barnet på förskola. Detta säger jag som stolt skattebetalare. Vi bor ju i ett "all inclusive"-land med skyhöga skatter och då får det finnas lite flexibilitet i fogen.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
L Lane skrev:
jag tror dock att de som satt det i system att fuska gör det för stora summor. En man som dömdes för ett tag sen hade plockat ut nära en halv miljon om jag minns rätt. Jag tror det är nödvändigt för tilltron att ta fast fuskare. Och med fuskare menar jag systematiskt fuskande för stora pengar. Detta verkar ju bli relativt datoriserat så jag uppfattade det som att kostnaden för att jaga inte skulle bli så mycket högre än idag.
En halv miljon är småpotatis. När en simpel app som 1177 kostar miljoner varje månad i bara utvecklingskostnader så lär kostnaden för ytterligare nätverksinfrastruktur kosta mer än det smakar.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det tror jag inte. Många har nog svängt in en snabbis i affären mellan jobb och dagis. Men att lämna på lediga dagar tror jag inte är vanligt.
Det är väldigt vanligt kan jag med 100% säga.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det är väldigt vanligt kan jag med 100% säga.
Det tror jag också. Även föräldrar måste ju klippa håret, gå till tandläkaren, åka till kemtvätten etc. Vem sparar pengar eller mår bättre av att ha barnet i släp då?
 
Försäkringskassan säger det blir billigare än manuellt:
"Det är klart att det finns en stor besparingspotential. Vi har möjlighet att utföra sådana här kontroller manuellt i dagsläget men med en sådan här lagändring skulle vi kunna effektivisera de här kontrollerna"

vad som är småpotatis beror ju på vad man jämför med. En halv miljon är en årslön för vissa. Men det är det symboliska värdet jag pratar om inte summan i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.