tommib
Har inte mätt på ett tag men pumpgropen blev 45 cm bred av en anledning. Ytterramen som är typ 60 cm bred fick byggas på plats nere i krypgrunden eftersom den inte skulle gått ner genom hålet.

Den lucka som finns som är 70x70 cm används inte just nu då den är väldigt tung och för att den är rakt ovanför området som ska spräckas. Jag vill inte få upp massa skit i klädkammaren som är där uppe.

Borra kommer jag göra med handmaskin och 35 mm krona som sagt.
 
richardtenggren
För att förtydliga så menade jag inte att du skulle gå ifrån handhållet, utan bara att man kan gå ner i dimension på sömmen.

Sen kanske det inte är ekonomiskt försvarbart med två olika dimensioner vid så få hål. ;)
 
tommib tommib skrev:
Vi får se hur långt vi hinner, ingen av oss har gjort detta förut så vi vet inte hur lång tid det tar.

Tips och allmänna kommentarer om hålplacering mottages tacksamt. Framför allt gällande avstånd till grundmur, som nu är 40 cm. Lite oklart i nuläget hur det ska göras sen men det står mellan polsk snigeldynamit från dynacem eller hyra en Darda. I fallet med snigeldynamit, som är det troligaste, lämnas sista hålraden mot grundmurarna "oladdad" för att stoppa sprickbildningen ditåt.

Så, på fredag får vi svar på den eviga frågan: Vad händer om man ger två läkare en bergborr?

Uppdatering kommer förhoppningsvis på typ lördag
Använd hydraulisk bergspräckare och snigeldynamit
Exakt borra tätt mot grundmuren och lämna dom tomma... när snigeldynamiten gjort sitt spräcker du det sista med maskin
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
tommib
K kest skrev:
Borra även en cirkel mot mitt för att kunna spränga ut för en pumpgrop 60 cm djup.

Jag förutsätter att du kommer att använda snigeldynamit.
Ah, jag glömde svara på detta. Pumpgropen är klar, du ser den i bild i inlägg #101 till exempel. Det är en gjuten betongkonstruktion med ett antal hål för dräneringsrör och annat.

Jag förstår att det inte är så lätt att se men färdig golvnivå kommer alltså vara ca 15 cm ovan pumpgropens kant. Detta ger typ 235 cm takhöjd. Bilderna är lite knepiga att se på men jag kommer fylla upp nästan 80 cm på vissa ställen. Anledningen till att det är så mycket utgrävt är för att jag ville se hur långt ner jag kunde komma och få bort all lera.

Jag kommer till del använda mig av det jag spräcker bort som fylle så att jag slipper släpa upp det genom det lilla hål som finns.
 
tommib tommib skrev:
Jag betackar mig för ytterligare utläggningar om detta i den här projekttråden.
Absolut skönaste funktionen med BH är att man kan ignorera personer. Jag rekommenderar dig att använda den i vissa fall.
Jag såg inga inlägg om ditt arbete så antar att den personen redan varit dryg på andra ställen och redan hamnat på min ignoreralista :D

För övrigt galet projekt. Det är kul att du får lite assistans med arbete där man kanske inte ska vara ensam (instängda utrymmen, tak, under hängande vikt). Fortsätt med uppdateringarna och ignorera puckona :)

Ps. En rolig fritid, med tokiga projekt, ger en bättre prestation på jobbet. Gäller oss alla. Ds
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Detta ger typ 235 cm takhöjd.
Det räcker gott och väl. Jag har 212-218 cm i källaren (som inte kan liknas vid en källare längre). Jag har aldrig haft problem med det, är 179 cm och längst i familjen, jag kan dra av mig en tröja bekvämt med armarna över huvudet utan att slå i taket mer än ibland (lägsta stället är i badrummet). Du kan lätt kapa 10-20 cm till om det behövs, visserligen får du då 5-10 kbm mindre volym men löser det något så go for it.
 
tommib
Vi får se hur det slutar. Ev sänker jag taket lite och fäller in spotlights eller LED-paneler men jag har inte bestämt mig än. Det finns två extremt fula gjutningar i taket där man gjutit igen "skräphålen" som man hade när man byggde och dessa sticker ner en ca 5 cm.

Nästa rum har lite mer berg i dagen och blir allmänt lägre men det ligger längre fram att göra.

Vi får väl se hur det blir om jag sänker taket med gips och metallreglar eller om det bara blir vitmålat och med fula kanter. Det är långt kvar till dess så....
 
  • Gilla
Keski11
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det räcker gott och väl. Jag har 218 cm i källaren (som inte kan liknas vid en källare längre). Jag har aldrig haft problem med det, är 179 cm och längst i familjen, jag kan dra av mig en tröja bekvämt med armarna över huvudet utan att slå i taket mer än ibland. Du kan lätt kapa 10 cm till om det behövs, visserligen får du då 5 kbm mindre volym men löser det något så go for it.
Jag har 210 cm i källaren och är själv 190 cm, och det fungerar för det mesta, förutom till yviga rörelser i gymmet, men det rummet besöker jag nästan uteslutande för att starta om fiberkonvertern :seenoevil:

10 cm till hade nog varit perfekt, men eftersom källaren grävdes ur mha häst och vagn på 40-talet så har jag full förståelse för att man nöjde sig med 210...
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Sänkte taket med 22 mm glespanel + 12 mm huntonit. Lätt värt det då det var rätt fult. Plats för eldragning och sådant är ju ett stort plus. Har dock träpanel i taket så det var ju bara att skruva på och så förstås "feina ur" vid korsningar av flexslang. 45 mm stålregel + dubbelgips har du definitivt råd med och kanske även 50 mm extra cellplast. Då landar du på 220 cm om det blir klinker också. Vägra göra saker halvdant... ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Tänkte först klinker men sen tänkte jag att det är en källare. Det blir sannolikt ett målat betonggolv.


Nä, nu måste jag ner och förbereda mer. Kanske kommer lite fler bilder sen, annars är det nattinatt för att orka gå upp imorgon vid 0630 och hämta grejerna.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Det mesta går att snygga till med cement/kalkbruk. Bär inte ned en massa som kan mögla i en annars säker miljö. Det är lite speciell teknik att lägga bruk i tak, men med övning så.(y)

Det finns en del knep att täta läck mellan berg och vägg, men skall det stå vatten upp efter väggen eller skall du styra vattnet dit du vill?

Kom och tänka på en Läkare på andra sidan sjön.
Narkosläkare och jägare. De han inte klubbar med gas, skjuter han på håll. Det går inte smita undan en sådan.(y)
En annan längs stranden röntgenläkare och fiskare. Har han bara tur när han får napp?:thinking:

Och TS är i de nedre regionerna;)
 
  • Gilla
Ehi
  • Laddar…
[QUOTE="kest, post: 3587967,

Det finns kurser i Simplex för rimliga pengar i Stockholm. Krutsprängning. Billigare än snigeldynamit. Å fabian så mycket roligare.[/QUOTE]

Tyckte de mesta du skrev var vettigt förutom tipset om simplex,

Släppa lös en person med noll erfarenhet i en källare med krutpatroner? Dessutom i radhus? Nej snigel passar nog bättre i detta fall,
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är alltid kul att se en Darda in action, ser ut lite som att man skulle kunna spräcka berg i finkavaj och flipflops.
Har precis hyrt Darda några helger i rad och kan meddela att resultatet är väldigt blandat...många faktorer spelar in om den ens kommer funka, berget får inte vara för hårt, vilket innebär att vanlig Stockholms granit är väldigt svår för den, och berget måste även ligga skiktat och falla åt rätt håll. Helg 1 gick superbra, helg 2 och 3 var katastrof där helg 3 slutade med att Dardans blad gick sönder 3 gånger på rad och hela Dardan fastnade i berget. Vi köpte snigeldynamit sen som gjorde jobbet klart. Kommer nog inte använda oss av den något mer.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
tommib
K Kaboff skrev:
Tyckte de mesta du skrev var vettigt förutom tipset om simplex,

Släppa lös en person med noll erfarenhet i en källare med krutpatroner? Dessutom i radhus? Nej snigel passar nog bättre i detta fall,
Nej, det var väl lite det jag insåg också. Tvärt emot vad min fru ibland tror så kan jag faktiskt känna av mina begränsningar. Ibland. Motvilligt.

Jag har absolut inte avskrivit att ta en licens för Simplex i framtiden för andra projekt men inte till just detta.

Faktum är att jag övervägde att ta in en firma för detta men eftersom projektet går på ledig tid lite sporadiskt så passar det inte så bra med att ta in en extern firma.

K kest skrev:
Det mesta går att snygga till med cement/kalkbruk. Bär inte ned en massa som kan mögla i en annars säker miljö. Det är lite speciell teknik att lägga bruk i tak, men med övning så.(y)
Jo, vi får väl se. Jag har försökt putsa en gång och det gick väl sådär. Har en hantverkare som är duktig på det mesta som gjort de flesta större grejerna hos oss och han kommer förmodligen få komma in för just putsningen för att det är så mycket bättre och snabbare.
 
tommib
K kest skrev:
Det finns en del knep att täta läck mellan berg och vägg, men skall det stå vatten upp efter väggen eller skall du styra vattnet dit du vill?
Planen är att styra vattnet till pumpgropen via dräneringsrör och dränerande lager (16-32 makadam) samt ev Isodrän. Det blir klackar runt varje grundmur så där blir det nog ett tunt lager isodrän som sen gjuts in för att leda ner vattnet i lagret under golvet.

Jag har ingen erfarenhet men såvitt jag kan läsa så tenderar de flesta system för att stoppa vatten att fallera förr eller senare. Bättre då att acceptera att vattnet rinner på kända vägar och styra ner det någonstans där man kan ta hand om det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.