Hej!

Jag har köpt en begagnad Candy Trio 043; en kombinerad häll, ugn och diskmaskin. Tyvärr hade säljaren ingen bruksanvisning och jag har inte heller kunnat finna den på nätet (i alla fall inte på ett begripligt språk).

Hur som helst, jag bor i ett 40-talshus med 230v/1-fas-urtag (se bild 1).
En hand som håller en vit 230V/1-fas elektrisk kontakt med anslutna bruna, blåa och gula/gröna ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att döma av kopplingsschemat på den införskaffade spisen (se bild 2) så ska den gå att koppla in på 230v/1-fas. Eller har jag kanske missuppfattat det hela? Jag klarar emellertid inte av att tolka hur själva kopplingen ska gå till.
Kopplingsschema på spis som visar olika elektriska inkopplingsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den "nya spisen" har 5 olikfärgade ledare (eller vad de nu kallas -upplys mig gärna) (se bild 3), jorden inkluderad, medan den gamla spisen bara har tre, inklusive jord. Jorden känner jag igen och jag tror mig veta att den blå brukar vara neutral och den bruna fas (?), men i den "nya" spisen finns även två svarta ledare. Är även dessa faser och i så fall, vad skiljer dem från den blå?
En hand håller fem elektriska ledare med olika färger som skall kopplas till en spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag egentligen vill veta är hur (om det är möjligt) jag kopplar de 5 ledarna i bild 3 till kontakten i bild 1. Jag har försökt att ta reda på det via spisbibeln, men är rädd att jag inte riktigt förstår fackspråket.

Kan någon vänlig själ upplysa mig så vore jag jättetacksam!

Med vänlig hälsning FridaO
 
F FridaO skrev:
Vad jag egentligen vill veta är hur (om det är möjligt) jag kopplar de 5 ledarna i bild 3 till kontakten i bild 1
Nej, det går inte. Det du kan göra är att använda den gamla sladden med 3 ledare och koppla enligt schemat längst upp till vänster i andra bilden.
 
useless useless skrev:
Nej, det går inte. Det du kan göra är att använda den gamla sladden med 3 ledare och koppla enligt schemat längst upp till vänster i andra bilden.
Jag håller med föregående talare och om det är, som jag tror att du har, en 20A säkring till spisen så lär det funka ganska bra. 16A kan oxå gå an.
 
Tack Useless (verkar inte alls useless ju:)!... Men jag är rädd att jag inte förstår mig på bilden på kopplingsschemat. Menar du att jag ska kassera hela sladden med de 5 ledarna och sätta fast den med tre ledare direkt i dosan som sitter på baksidan om spisen? Du får ursäkta min okunskap men kan du i så fall beskriva hur jag gör det i praktiken. Jorden vet jag ju var den ska sitta, men hur kopplar jag de andra två? Jag har ju 5 möjliga placeringar. Behöver jag dela upp koppartrådarna inuti ledarna i 3 respektive två delar, för att koppla dem till samtliga 5 "ingångar" eller kan jag koppla dem i två av "ingångarna", förslagsvis 2an respektive 5an... Jag vet, jag borde förmodligen inte ge mig på att göra detta själv med tanke på hur lite jag kan, men jag är inte ens säker på att spisen fungerar och vill ogärna kosta på den mer än jag redan har gjort...

Tacksam för svar!/Frida
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag håller med föregående talare och om det är, som jag tror att du har, en 20A säkring till spisen så lär det funka ganska bra. 16A kan oxå gå an.
Tack! Jag skäms men måste erkänna att jag inte har koll på säkringarna. Hade vi haft proppskåp så hade jag kanske kunnat se det, men nu vet jag inte hur man avgör det, eftersom vi har jordfelsbrytare. Det står 25 A på den gamla kontakten i väggen, om det har någon betydelse...

Med vänlig hälsning Frida
 
Du måste ha mätverktyg för att göra detta säkert. Mäter du inte så tar du en risk som inte är värd att ta.
Ingen lek med ström i kroppen.
Känner du ingen yrkesman/kvinna som kan hjälpa dig?
 
F FridaO skrev:
Menar du att jag ska kassera hela sladden med de 5 ledarna och sätta fast den med tre ledare direkt i dosan som sitter på baksidan om spisen?
Den bästa lösningen är att, om möjligt, dra fram tre faser från elcentralen till den köket. Att köra en hel spis på enbart en fas är inte helt optimalt. Med lite tur kanske det redan finns framdraget? Det kan någon sakkunnig ganska snabbt kolla upp.
Om du ska köra vidare på en fas så kan du inte använda kabeln med 5 ledare, utan det ska vara en med 3.


Behöver jag dela upp koppartrådarna inuti ledarna i 3 respektive två delar, för att koppla dem till samtliga 5 "ingångar"
Nej, då kommer kabeln att brinna upp. :surprised:
Det ska finnas små plåtbygar som man använder för att koppla ihop 1-2-3 respektive 4-5 med varandra. Sen ansluter man fas till någon av 1, 2 eller 3 och nollan till 4 eller 5.

Men, jag skulle råda dig att kontakta någon som vet lite mer. Inte bara för att koppla in sladden, utan även för att mäta att allt är rätt.
 
Tusen tack för råd och pedagogisk information! Det börjar klarna nu! Tyvärr finns inte trefas i huset, men jag ska höra mig för angående mätningen. Dumt att ta risker!
 
M mugatu skrev:
Du måste ha mätverktyg för att göra detta säkert. Mäter du inte så tar du en risk som inte är värd att ta.
Ingen lek med ström i kroppen.
Känner du ingen yrkesman/kvinna som kan hjälpa dig?
Inte vad jag vet... Men jag börjar förstå att detta är lite mer invecklat än de små elinstallationer som jag gjort tidigare... Får kanske tänka om och kontakta en elektriker i alla fall... Tror emellertid att min man äger ett elmätningsverktyg. Han kanske vet vad och hur man mäter så att det blir rätt. Tack för varningen!/Frida
 
Kan du ta en bild på plinten på ”spisen”
 
F FridaO skrev:
Tyvärr finns inte trefas i huset
Vad är det för hus som inte har trefas? Är det nåt gårdshus på en större fastighet? Bild på elcentralen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för hus som inte har trefas? Är det nåt gårdshus på en större fastighet? Bild på elcentralen?
Kan vara en lägenhet i ett 40-tals hus ;)
 
R roli skrev:
Kan vara en lägenhet i ett 40-tals hus ;)
Haha, ja, lägenhet i 40-talshus... Elstigarna skall dock bytas i närtid och kanske blir trefas aktuellt att dra in till köken då:)
 
D Daniel 109 skrev:
Kan du ta en bild på plinten på ”spisen”
Öppen elektrisk anslutning där ledarna visar gröna och brunorangea färgtoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Voila! På denna sidan av kabeln ser alla ledare gröna eller brunorangea ut:-/.

Med vänlig hälsning Frida
 

Bästa svaret

Längst uppe till vänster under locket i din sista bild skymtar något som ser ut som mässing. Är det möjligen byglingsbleck som du kan dra ut därifrån? Om vi gissar att så är fallet så skall ett sitta mellan 1 och 2, ett mellan 2 och 3 samt ett mellan 4 och 5. Sedan tar du din gamla treledade kabel och ansluter nolla till 4 eller 5 och fasen till 1, 2 eller 3. Jorden precis som idag till jordsymbolen. Om jag gissar fel och mässingbitarna är något annat så skall det i alla fall kopplas så, men du får bygla med något annat.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.