Vår Bosch tvättmaskin pumpar inte bort vattnet och jag skulle då rensa filtret till pumpen(?) bakom luckan nere på fronten enligt detta förfarande -
(”Hur åtgärdar jag en blockerad pump i tvättmaskinen?” på Youtube)

Detta har jag gjort i stugan många gånger för att tömma ut vattnet på hösten.

Problemet är nu att filtervredet bara går att vrida ett kvarts varv moturs innan det tar stopp. Vredet ska som synes vridas några varv så gängen lossar och vredet kan tas ut.

Kan något ligga i filtret bakom vredet och spärra vredet från att vridas? Ifall det inte går att lossa vredet, kan man öppna höljet och komma åt filtret på annat sätt?

Jag tänkte försöka luta/lägga ner tvättmaskinen för att se om det som eventuellt spärrar kanske byter läge och möjliggör vridning..

Har någon några tips?

Tack på förhand!
 
A
vanligt att dessa fastnar om det är mycket skit bakom
det är bara att vålda
en stor tång med 90graders käftar är bra att använda finns på feltema.
Insatsen / placeen lär gå sönder men kan gå att provisoriskt få dit igen
annars köp en ny insats innan våldet påbörjas
 
Filtret sitter på tvären ini och det har säkert kommit ner något, då blir det stopp , hade lika på min maskin, det blir till att montera bort hela filterdelen och därefter rensa, lite jobb men lönar sig
 
Ok. Behöver man lossa hela fronten för att komma åt att lossa filterenheten, och går det då att demontera utan att något tas sönder?

Jag är halvt sängliggande idag men tvättmaskinen behövs så jag tänkte jag skulle göra ett försök. Bra då att veta hur mkt jobb och hur lång tid det tar...
 
  • Gilla
Jet-87
  • Laddar…
Provade "försiktigt" men då gick greppet till vredet i bitar men ger det sitter kvar...
Vet du hur man enklast demonterar tvättmaskinen för att komma åt filterenheten "inifrån"?
 
  • Gilla
senada222 och 1 till
  • Laddar…
Hände exakt samma på vår maskin (samma dessutom). Jag hämtade en spetstång och öppnade upp den ”inuti” vredet. Fick efter mycket pillande loss och kunde rensa det som fastnat i pumpen. Dock bytte jag pump strax efter eftersom den kalkat igen alldeles för mycket. Beställde delarna från Danmark, https://reservdelarvitvaror.se/ kom på några få dagar. Var billigaste jag hittade. Pump mm tas bort genom att lägga maskinen ned. Bytet är snabbare än att plocka fram och tippa maskinen.

är det akut tvätt kan man tömma manuellt genom lilla slangen.... gjorde jag under några dagar tills reservdelarna kom!
 
  • Gilla
Fastighetsteknikern81
  • Laddar…
Tack. Jag hann, i och med att greppet på vredet ändå gick sönder, borra sönder vredet så att gängen släppte men det var svårt nog att få ut innanmätet trots det. Orsaken till hindret var en påsförslutare (tillsammans med massa ludd, en halv ärmmudd och en 50-lapp) som stack ut halvvägs från dränageröret och in i vredet.
Får köpa nytt vred imorgon och hoppas att allt funkar.

Tack för ert engagemang.
 
Förresten, vad är skillnaden på att "lägga maskinen ned" och "tippa maskinen"? Ifall jag ska byta pump tänker jag.
 
Ingen skillnad, maskinen måste läggas ned åt något håll så man kommer åt underifrån.
 
  • Gilla
ghu
  • Laddar…
Lägg maskinen ner, ta bort bälgen/slangen som ansluter mot filtret och rensa från det hållet. Senast jag gjorde detta hittade jag runt 20 spänn i olika valörer......wohooo.
 
Hej! Vi hade också problem med att locket till pumpen satt fast. Min pappa tog en träkloss och sågade till en skåra i mitten o med hjälp av detta "verktyg" kunde vi vrida loss locket utan att förstöra det! Hoppas detta kan vara till hjälp för någon! :)

Bilder bifogas
 
  • En hand håller en träkloss med en skåra, positionerad mot ett fastsatt pumplock för att vrida loss det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort verktyg med skåra för att vrida fastsatt pumplock, intill en öppen pumpbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Bobosbodega och 22 till
  • Laddar…
A
Smart!
 
Hela filtergallret ska gå med runt. sitter säkert någon hårnål/tuttebygel/peng som stoppar att kunna vrida , kan gå med lite tur att vricka fram och tillbaka på vredet med en sådan som visas. Annars blir det att lägga ner maskinen och demontera hela filtret.
 
P Pistvakt skrev:
Förresten, vad är skillnaden på att "lägga maskinen ned" och "tippa maskinen"? Ifall jag ska byta pump tänker jag.
Om du tippar maskinen så smäller det högt och det är troligt att nått går sönder. Antingen golvet eller tvättmaskinen.
Bättra att lägga ner den lugnt och stilla!
 
  • Gilla
  • Haha
Jens Kindt och 2 till
  • Laddar…
Hade jag haft detta problemet hade jag tippat maskinen bakåt och sedan försiktigt dunkat lite med en gummiklubba på vredet. Med lite flyt flyttar sig "grejerna" som spärrar vredet några cm bakåt och gör att man kan öppna som vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.