Som vattensmart miljövän och villaägare känns det ibland hopplöst. Uppsala Vattens ekonomi har inte gått ihop de senaste åren och de inför därför en ny prismodell. Med tanke på de senaste årens bevattningsförbud skulle man då tro att vattenpriset skulle höjas för att få in mer pengar men tvärtom ska priset sänkas med 43 %. Istället ska den fasta avgiften höjs rejält. Folkets vilja och förtjänst av att spara på vår viktigaste naturresurs har nu nått bottennivå.

Gräsmattorna kommer att vattnas som aldrig förr i sommar runt om i Uppsala efter sänkningen från 28 kronor per kubik till 16 kronor per kubik vilket gör vattnet i Uppsala till landets kanske billigaste per liter? Eller är det någon som har billigare rörlig avgift?

Edit: Ska vara 16 kr per kubik.
 
Redigerat:
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Håller med om att det är fel rent miljömässigt. Förstår inte att man kan planera så konstigt. Då det har varit upp i flera vändor. Där de har haft chans att planera det bättre.

En mindre höjning av fasta avgiften och en mindre höjning av vattenkostnaden hade räckt. Där det i mitt tycke kunde vara en större höjning efter 120-150 kubik per hushåll.

Normalpriset är 16.68 kr kubiken. Priset för en villa med 150 kubik blir 6437 kr per år med alla avgifter. 2500 kr för mätstället. Sedan 1435 kr per lägenhet.
https://www.uppsalavatten.se/hushal...vgifter/ny-va-taxa-2020/berakning-va-kostnad/
 
Redigerat:
Kubikmeterpris 19,40 kr i Avesta.

Skaplig skillnad.
Ni behöver ju inte direkt skaffa snålspolande kranar om ni inte värnar om miljön.

Tämligen kommer folk spola ovanligt mycket när det inte kostar ett dugg mer.
 
Vi betalar noll kronor kubiken. kan det bli billigare? En relativt hög fast avgift istället men jag ser ingen som vattnar i vild förtvivlan häromkring för det. Man använder nog det man behöver. Slösar tror jag ingen gör bara för att förbrukningen inte mäts.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Som vattensmart miljövän och villaägare känns det ibland hopplöst. Uppsala Vattens ekonomi har inte gått ihop de senaste åren och de inför därför en ny prismodell. Med tanke på de senaste årens bevattningsförbud skulle man då tro att vattenpriset skulle höjas för att få in mer pengar men tvärtom ska priset sänkas med 43 %. Istället ska den fasta avgiften höjs rejält. Folkets vilja och förtjänst av att spara på vår viktigaste naturresurs har nu nått bottennivå.

Gräsmattorna kommer att vattnas som aldrig förr i sommar runt om i Uppsala efter sänkningen från 28 öre per kubik till 16 öre per kubik vilket gör vattnet i Uppsala till landets kanske billigaste per liter? Eller är det någon som har billigare rörlig avgift?
Du måste ha missförstått priset. Det låter osannolikt billigt så jag letade upp Uppsala vattens prislista. Hittade bara den gamla prislistan och det är ju inte ett linjärt kubikmeterpris, men använder man 150 kubikmeter per år så blir priset drygt 33kr / m3 om jag tolkar den rätt.
Skärmdump av Uppsala Vattens gamla prislista för vatten och avloppstjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är den rörliga avgiften jag pratar om. 16 kr per kubik. Totalpriset inklusive den fasta avgiften är naturligtvis högre.
 
daddydj daddydj skrev:
Det är den rörliga avgiften jag pratar om. 16 kr per kubik. Totalpriset inklusive den fasta avgiften är naturligtvis högre.
Då pratar vi om samma. Det är bara det rörliga priset per m3 jag räknade ut ovan. Den är icke-linjär och sjunker med ökande förbrukning.

När jag skrev hade du skrivit öre och inte kronor och efter den 100-faldiga prisökningen så är det mer rimliga siffror.
 
För övrig håller jag med om att det vore bättre att ha en prismodell som premierar låg förbrukning, men inte av skälet med vattenbrist. Vattenbrist visar bara på sårbarheter i vattenförsörjningen som behöver åtgärdas. Vi bor trots allt i ett land med stora mängder nederbörd och liten evaporation. Sen att vi har haft några somrar med lite nederbörd är nog mest slumpen. Med klimatförändringar och ett varmare klimat så bör nederbörden öka. Här på västkusten har vi fått 150% av årsnederbörden det senaste året.

Dock har all förbrukning av vatten en negativ inverkan på miljön genom spillvatten som måste renas och kemikalier som måste tillsättas dricksvattnet. Dessutom energiåtgång för pumpar och dylikt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Det är väldigt svårt att få fram siffror från Uppsala Vatten. De har sida upp och sida ner med information om den nya taxan och frågor och svar men de talar av naturliga skäl inte klarspråk.

Hittade ett par exempel i en insändare från en kritisk pensionerad f.d. chef på Uppsala Vatten.
Vid en förbrukning på 50 kubik per år blir den totala avgiften 84% högre. 98 kr/kubik.
Vid en förbrukning på 300 kubik per år blir den totala avgiften 22 % lägre. 30 kr/kubik.
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag har följt debatten i media i några månader och Uppsala Vatten har dribblat bort politikerna med att ange att detta är en liten prisjustering med 12 %. Enda syftet med den nya modellen är att på ett enkelt vis säkra att budgeten går ihop. Miljömässigt har de skjutit sig i foten.
 
Magnus E K
Tycker det låter billigt, även fasta avgiften. Om avgiften för vatten, avlopp och sophämtning där jag bor (dvs allt som inte går att slippa oavsett hur sparsam man är) fortsätter höjas i samma takt som sen jag flyttade in kommer mitt hus inom min förväntade livstid bli osäljbart, även i helt ok skick.
 
Som sagt var har priset ganska liten påverkan på beteendet. Däremot 'drabbas' vattenbolaget om det blir brist på vatten och bevattningsförbud, så ur deras synvinkel är det såklart bättre med en högre fast avgift och lägre rörlig. De flesta kunder får en på papperet oförändrad kostnad, men bolaget förlorar mindre när det är ransonering.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Billigt, undrar om man tjänar på att sätta en liten generator på inkommande vatten och låta den gå jämt! :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.