L Lars_Malm skrev:
Jag har idag diskat "dörrkortet" till Husqvarna QR2619K i diskmaskin (standard program med disktablett) ett par timmar och därefter torkat kortet i varmluftsugn inställd på 50 grader 3 timmar. Vid återmontering visade sig allt fungera väl!

Tack elektroluxaren och andra för era tankar efterhand.

Hej Lars!
Jag skrev här för ett tag sedan och har sporadiskt följt tråden sedan dess.
Jag har fortsatt problem med mitt Electrolux-skåp där jag har bytt ut kabeln mellan kretskorten men ändå inte får någon lampa på min vattendispenser att lysa (inte helt ditt problem även om aningen likt). När du säger att du har diskat "dörrkortet" och sedan torkat det i varmluftsugn, menar du själva kretskortet?? Saboteras inte de känsliga komponenterna av en maskindisktvätt? Jag kanske förstår det hela fel dock, men om inte så skulle jag kunna tänka mig testa vad som helst för att få vattendispensern att fungera igen. Dock känns det drygt att ha betalat 500kr för kabeln och eftersom inte Electrolux kan lämna ut någon som helst öppet köp på sina reservdelar så vågar jag inte betala ytterligare 1100kr för att "testa" byta ut kretskortet i dörren. Det känns genast för dyrt... Detta är vad jag eventuellt behöver (som jag fick reda på efter Electroluxarens hjälp): https://shop.electrolux.se/kylskap-...lektronik/kretskort-till-kylskap/p/2085692016
 
Peako,
jag menar själva gröna kretskortet i storlek ca 4x15 cm. Jag lade kortet i översta backen i min i övrigt tomma maskin och körde normalt hett i diskmaskin med maskindiskmedel. Placeringen av kortet blev så att dess enda mikrobrytare var på undersidan.
Efter programslut placerade jag i varmluftsugn, 50 grader, några timmar.
Jag har tidigare löst ett problem med ett Apple trådlöst tangentbord på samma sätt. Det är naturligtvis oerhört viktigt att allt blir fullständigt torrt innan spänningssättning.
 
Peako,
Det kort du hänvisar till är det som sitter ovanför kylskåpets tak. Det verkar innehålla tre reläer som jag tror behöver särskild åtgärd för att helt torka efter en tvätt.
Det jag talar om är det som sitter i dörrens dispenser!
 
M MagnusAndersson skrev:
Jag ser att det var ett tag sedan denna tråd rörde på sig, men kanske ändå någon (electroluxarn ?) som vet ...
Jag har kylskåpet med kolsyra i dörren ERES3500X (även ismaskinen, men det funkar felfritt).
Sedan en tid tillbaka får jag ingen kolsyra.
Jag har varit i kontakt med Electrolux support som tipsat om att tappa ur 2 liter vatten utan och med patron, utan att det hjälpte.
När jag tog ur patronen märkte jag dock en väldigt konstig sak:
Det fanns vatten i patronen !
Jag testade också med att skruva av adaptern och trycka in den lilla "knappen" på patronen och mycket riktigt kom det då ut vatten, plus att det pyste kolsyra.
Någon som har någon aning om vad detta kan bero på ?
Hej
Jag har samma problem några år tillbaka vilket är fortfarande olöst. Tydligen är skillnad på skruv av flaskans öppningen på patronen som kommer numera lite större än vad det brukade komma förut och patronen passar inte in i kylen.
 
A
byt adapter
 
L Lars_Malm skrev:
Peako,
Det kort du hänvisar till är det som sitter ovanför kylskåpets tak. Det verkar innehålla tre reläer som jag tror behöver särskild åtgärd för att helt torka efter en tvätt.
Det jag talar om är det som sitter i dörrens dispenser!
Hmm, får jag besvära dig med att googla fram en bild på kretskortet som du menar? Jag förstår fortsatt inte helt.
Kortet som jag länkade till är det kort som sitter bakom dispensern-panelen (i dörren) om jag inte pratar i nattmössan (@electroluxaren , du får gärna rätta mig om jag har fel här). Men visst är det så att detta kort åtminstone inte kan maskintvättas?
 
Peako,
Tydliggörande: I det kylskåp jag har, sitter det ett kretskort (ca 40x150 mm) på baksidan av dispensern i dörrens framsida. Om det kortet har jag beskrivit en tvätt i diskmaskin med framgång. Det fungerar fortfarande utmärkt.

I det kylskåp jag har, sitter även ett annat kretskort (bedömt ca 70x130 mm). Det sitter under kylskåpets absolut övre, yttre tak. Det kortet har jag inte gjort något med. Mellan dessa båda kort går den kabel som du bytt utan framgång.
 
L Lars_Malm skrev:
Peako,
Tydliggörande: I det kylskåp jag har, sitter det ett kretskort (ca 40x150 mm) på baksidan av dispensern i dörrens framsida. Om det kortet har jag beskrivit en tvätt i diskmaskin med framgång. Det fungerar fortfarande utmärkt.

I det kylskåp jag har, sitter även ett annat kretskort (bedömt ca 70x130 mm). Det sitter under kylskåpets absolut övre, yttre tak. Det kortet har jag inte gjort något med. Mellan dessa båda kort går den kabel som du bytt utan framgång.
Tack Lars_Malm för förtydligandet!
Jag vet trots det inte om jag kommer att göra ett stort misstag, men jag tänker, vad är det värsta som kan hända? :)
Jag plockar ut kretskortet som sitter bakom dispenserdörren och kör det i diskmaskinen. Sedan låter jag det lufttorka i någon vecka innan jag sätter i det igen. Av största sannolikhet så tror jag att jag diskar sönder kretskortet men vad gör det om dispensern ändå inte fungerar? Såvida ni inte har starka åsikter om att diska följande komponent (för det är den jag menar)?:
https://shop.electrolux.se/kylskap-...lektronik/kretskort-till-kylskap/p/2085692016
 
electroluxaren skrev:
Imponerande!!!
Hej @electroluxaren, tror du att det kommer fungera att maskintvätta ovan komponent som jag har länkat? (som du en gång i tiden länkade till mig då det var den du potentiellt sa att jag behöver byta). Har känt mig aningen otrygg att maskindiska teknik, framförallt när jag inte vet ett skvatt av vad jag gör. Vill bara ha stämt av med dig också eftersom du är en guru på dessa enheter/system.
 
A
Jag har aldrig provat med att maskindiska elektronik så....
 
Hej. Vi har ett AEG kylskåp (AEG S93880KMX0) med
inbyggd vattendispenser och kolsyra. Det har fungerat klanderfritt i många år men för en tid sedan slutade kolsyretillförseln att fungera. Kallvatten utan kolsyra fungerar men INGET vatten kommer när man valt kolsyrat vatten via panelen. Indikering för kolsyra tänds men inget händer. Har haft kylen avstängd några timmar för att tina upp ev frysning i ngn slang / behållare dock utan förändring.
Att det Inte kommer vatten alls när man valt kolsyrat vatten tycker jag är väldigt konstigt. Finns det någon här som varit med om liknande fel? Jag är inte rädd för att skruva isär och felsöka, är van vid sådant så ge mig gärna råd om vart jag ska börja.
 
A
det finns en pumpsats som kan vara lösningen i ditt fall
4055320131
3000.-
Och du bör verkligen inte vara rädd för att skruva om du skall byta denna....
 
Ok. Vet du om den sk. pumpsatsen har två möjligheter att aktivera pump, dels om valet gjorts MED kolsyra samt om valet gjorts UTAN? Tycker även det är konstigt att det inte längre "puffar till" när man ansluter en Ny kolsyrepatron av exakt samma sort som tidigare. Att även den sk. difftrycksventilen skulle kastat in handduken samtidigt känns lite långsökt. :thinking:
 
A
det är inte samma system som de med difftrycksventil
det system som du har är ett under av svensk ingenjörskonst åtminstone ett under att det fungerar...

det låter ju iofs som om din tub inte passar eller är tom.
är adaptern hel?
 
Jag kan inte svara på om adaptern är hel eller trasig. Kanske problemet är där? Patronen har kolsyra i sig för om jag trycker hårt genom hålet på ovansida mässingadapter så trycker kolsyra ut med en j-la fart. :D
Hur kan man se att adaptern är hel?
Kanske ändå jag har nåt ispropp någonstans i systemet? Det kanske krävs flera timmar att tina upp ev is? Kanske någon behållare som fryst ihop? Jag kommer ihåg att bara några dagar efter att kylen var ny så frös den ihop. Det kom en kille och tog isär där bak och satte nån slags plastfilm eller isolering för att förhindra att detta skulle återkomma. Har funkat bra efter den åtgärden... tills nu då. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.