T
T Takläggare skrev:
Följde ett hus i samma område som mig bara kvarteret bredvid gick lite före jag fundera på sälja , dom fick också trassla lite med försäljning , huset försvann och kom ut igen, tog lite tid, men dom fick 6 milj fast huset bara var 135m2 dom accepterade inte heller lägre bud, men fick begärt pris till slut.6 milj. Men efter mycket om och men.

Snacka med Dane på svenskfast , han förklara Östersund på ett bra sanningsenligt sätt, varför bostadsmarknaden är så trög där, gentemot övriga städer i landet, han förklara att inkomsterna inte finns i Östersund, inte många med välbetalda jobb, samt att Östersundarna gärna väntar med hus affärer, att sur jämten håller ut in i det sista, varav dom var bland dom sista städer som fick budgivning , jämten har ett helt annan attityd , som lite mer förakt, ja som du visar, samt mot grann kommunen Åre, dit föraktet är som störst.Några nämner utbyggnad av Åre som orsak, andra att det är så dyrt, andra att det bara är rika sthlmare där, men som sagt ett stort förakt mot grann byn Åre,men jag tycker Åre är toppen, underbara backar och restauranger/barer samt bra service. en levande by, både sommar och vinter.
Samt lite här som jag berätta om föraktet, det existerar även inom stadens olika områden, trotts en liten stad, så utgör stadsdelarna olika indelningar/förakt som jag inte upplever i exempel Umeå som är mer än dubbelt så stort.
Här citat från en ovanstående insändare i den här linjen, men från en Östersundare. inte människorna han inte gillar i mitt område, utan vad dom står för, och vad dom bygger. så inget och bry sig om utan det bara är så.

Ditt hus har jag ingen koll på men känner till hela området, och jag ska inte skriva vad jag tycker om det för då kanske vi inte blir på god fot ;)
 
Jag kanske ska nämna att det för nått år sedan var kandidat till Sveriges fulaste bostadsområde.
Och jag är INTE Östersundare men tycker att hela I5 området har stans minst attraktiva villor. Fyrkantiga lådor utslängda på en "åker" jag kanske byter åsikt om 15 år när det vuxit till sig.
 
Området är var det är, ett typiskt bostadsområde väl anpassat för barnfamiljer . De flesta hus är lika detsamma gäller tomterna, finns identiska områden i alla städer. Det är ett bekvämt, enkelt och tillrättalagt område, lite mellanmjölk över det. Ingen da Vinci eller Rembrandt snarare en Lasse Åberg. Inget ont om hans konst, man vet vad man får och inte mer än så.

Om det är det fulaste området eller ej låter jag andra tvista om.
 
Nu ska ju TS skriva på (eller inte) om bara några timmar, så spelar in ett par perspektiv som inte varit uppe så mycket:

Hyresgäster kan vara ett elände.

Om du bor 35 mil bort och hyr ut till några som inte är självgående och sköter huset som om de ägde det (vilket de flesta inte gör) så kan det komma att bli bökigt, även om du har kontakter som kan hjälpa dig på plats.

Räkna också med ett allmänt högre slitage på huset om du hyr ut det jämfört med om du hade bott där själv.

Jag förstår också att du anser att du borde få mer än dina grannar då du anser ditt hus överlägset (även om det är delvis ofärdigt).

Tänk igenom om du kommer göra vad du borde med huset när du egentligen vill bo någon annanstans, en halv dagsresa bort.

Jag tror du ska bita huvudet av skam och sälja. Och gör du inte det skulle jag satsa hårt på att bli färdig med huset, med en finish ute och inne som motsvarar det premiumhus du anser dig ha.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
eftersom han är byggare, så att hyra ut och kunna renovera/underhålla på egen hand gör att det hela borde kunna bli en bra affär med uthyrning.

100% dokumentation bilder/film av hela huset, bra deposition och sedan en prisvärd hyra.
Sen... "bara" rätt hyresgäst - så kan det bli bra.... och det är annan femma.
 
Hur fungerar det att hyra ut en "premiumvilla" i Östersund? Finns det tillräckligt med hyresgäster med betalningsförmåga?
 
T
Hej!
Jag har funderat och vridit på saken, snackat med vänner och kolleger.

Det vi kom fram till är egentligen ganska enkelt, frågan är varför jobbar jag? för lön och för det är socialt, sedan vad jobbar jag för? det är för ett bättre liv och kunna fara på semester, samt för att få bo bra.

Jag har alltid tyckt boende är viktigt, är som sagt nu i Norge och jobbar samt att jag bor i en halvsunkig 2:A , enda som får mig att klara av och bo så är att jag vet det är tillfälligt boende.

Varav beslutet kom att jag flyttar hem igen,det är ändå mitt drömhus och den har bra månadskostnad, det är exakt därför huset byggdes. så jag får ett bra och billigt boende, inga renoveringar på 15-20 år allt är nytt,samt ingen fastighetsskatt de 15 kommande åren.
Jag har nått mina mål, jag kan kliva av lite,någonstans måste man ändå känna sig nöjd, varför inte nu.

Jag tacka nej till köparen med tack för visat intresse! dom stod fast vid sitt bud 5,7 milj , och det kändes som en lättnad och säga så,vilket även gjorde mig glad. så hoppas jag är hemma nu till våren:)
 
  • Gilla
Fartland och 8 till
  • Laddar…
Bra val! Det är ditt hus. På så många mer sätt än vad som är vanligt eftersom du byggt det.
Sålt är sålt och kommer aldrig tillbaka.

Nu har du det kvar, och hoppas allt blir till det bästa!
 
Nu blev det ju ingen affär. Men i grundfrågan, så tycker jag att det är rimligt att mäklaren plockar bort objektet i väntan på kontraktskrivning. MEN då skall kontraktet skrivas samma dag, eller möjligen dagen efter. Och det måste givetvis också vara klarlagt att köparen har lån och kan betala.

Här låter det ju som det gick minst en vecka mellan accept och den uteblivna kontraktskrivningen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Hej!
Jag har funderat och vridit på saken, snackat med vänner och kolleger.

Det vi kom fram till är egentligen ganska enkelt, frågan är varför jobbar jag? för lön och för det är socialt, sedan vad jobbar jag för? det är för ett bättre liv och kunna fara på semester, samt för att få bo bra.

Jag har alltid tyckt boende är viktigt, är som sagt nu i Norge och jobbar samt att jag bor i en halvsunkig 2:A , enda som får mig att klara av och bo så är att jag vet det är tillfälligt boende.

Varav beslutet kom att jag flyttar hem igen,det är ändå mitt drömhus och den har bra månadskostnad, det är exakt därför huset byggdes. så jag får ett bra och billigt boende, inga renoveringar på 15-20 år allt är nytt,samt ingen fastighetsskatt de 15 kommande åren.
Jag har nått mina mål, jag kan kliva av lite,någonstans måste man ändå känna sig nöjd, varför inte nu.

Jag tacka nej till köparen med tack för visat intresse! dom stod fast vid sitt bud 5,7 milj , och det kändes som en lättnad och säga så,vilket även gjorde mig glad. så hoppas jag är hemma nu till våren:)

Får väl säga välkommen tillbaka :)
 
T
H hempularen skrev:
Nu blev det ju ingen affär. Men i grundfrågan, så tycker jag att det är rimligt att mäklaren plockar bort objektet i väntan på kontraktskrivning. MEN då skall kontraktet skrivas samma dag, eller möjligen dagen efter. Och det måste givetvis också vara klarlagt att köparen har lån och kan betala.

Här låter det ju som det gick minst en vecka mellan accept och den uteblivna kontraktskrivningen.
Så där då har man varit hemma 1 vecka, Nu kanske folk undrar hur det gick, jag tog som sagt tillbaka huset, men det visa sig finnas två köpare kvar, dom brukade köra förbi huset, såg att inget hände, efter tre månader drygt hör dom av sig, frågar om huset är sålt? konstigt nog gick den ut som såld fast jag backat, den står ännu som såld, men det par som hörde av sig först gav 200 hundra till, och vi gick vidare nu till kontaktskrivning och inflyttningsdag i nu i augusti. vilket kan framföras sig som lite lustigt ändå nu med facit i hand, hur marknaden ändras på så kort tid, och bevisa att jag gjorde rätt med att backa.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu har jag inte läst hela tråden men du hade ju accepterat ett bud först? I min värld så står man vid ord, accepterat är accepterat! Jag tycker det är självklart att mäklaren tar bort huset när du har skakat hand på en affär! Eller har jag missuppfattat något?

Påminner om den som sålde en grunka på blocket till mig, vi var överens om priset och jag skulle hämta klockan si och så. När jag kommer till säljaren så säger han att han sålt prylen för det var en som bjöd mer än mig!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
har jag missuppfattat något?
Ja, fastighetsrätt. Alla fastighetsaffärer ska vara skriftliga. Man kan förstås tycka att någon lovat något genom ett muntligt löfte, men rättsligt betyder det ingenting I fastighetsaffärer.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
T
M mlkjhr skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men du hade ju accepterat ett bud först? I min värld så står man vid ord, accepterat är accepterat! Jag tycker det är självklart att mäklaren tar bort huset när du har skakat hand på en affär! Eller har jag missuppfattat något?

Påminner om den som sålde en grunka på blocket till mig, vi var överens om priset och jag skulle hämta klockan si och så. När jag kommer till säljaren så säger han att han sålt prylen för det var en som bjöd mer än mig!
Nej fan heller, vet du att du får mer för huset så avslutar man inte för att det är en snabb affär, på tre månader gör du 200 tusen till så backar dom flesta och tjänar den extra pengen.
Samma när jag sålde en bmw m3 :a dessa prutare först, sedan kommer den som förstår värdet och ger rätt pris, varför ska man ge bort något som är värd mer? lika o vänta och få rätt pris oftast ganska stora belopp .
sålt så många hus att man vet att bästa är och backa på prutare, ibland kan man få igång budgivning när affären är nära slutet, plockar mäklaren bort den då för en snabb affär, då backar jag, vilket även visa sig här, fanns tydligt två kvar som behövde bank och värdet av sin försäljning för att komma med bud, men gavs inte chansen , för köpare 1 han som pruta för han var klar med banken, så gavs inte dom andra någon chans , vad spelar någon dag -vecka för roll med så stora belopp?
 
Det är en helt annan sak att tacka nej till ett pris än att backa från ett accepterat pris. Om man får annonserat pris tycker jag inte heller att det är okej att backa på försäljningen.

Så personligen tycker jag inte att du gjorde rätt.

Men jag är kanske lite annorlunda.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.