Claes Sörmland
P Pappa1986 skrev:
Men om köpare än dra sig ur budgivningen då?
Då måste man lägga ut huset igen, vilket medför ytterligare en kostnad.
Även om någon vinner budgivningen så är det inte säkert att de ens har ett lånelöfte mm. Finns en hel del hinder i vägen innan kontraktskrivning.

Med det sagt så tycker jag trots allt att TS bör sälja till köparna men att mäklaren ska förstå att denna gjorde fel...
Det är inte aktuellt här, det är ett större företag som är presumtiv köpare.

Och ny annons verkar heller inte vara aktuellt då TS inte vill sälja.
 
Redigerat:
Takläggare, va lustigt att jag inte har hört talas om dig?? Jag har ju varit i byggsvängen sedan lååång tid tillbaka och har ett mycket stort kontaktnät i just Östersund med omnejd :thinking:
 
Jag tycker du skall sälja. Det är över utgångspris och en bra deal är en bra deal.
Jag tycker dock det inte verkar handla om det utan att TS har ångrat sig ang försäljningen och nu vill skylla detta på mäklaren

Ang att "ta bort" en annons är ingen stor grej, mäklaren inaktiverar den och om de så skulle vilja kan de med ett knapptryck aktivera/lägga ut den igen.
 
T
E elmont skrev:
Takläggare, va lustigt att jag inte har hört talas om dig?? Jag har ju varit i byggsvängen sedan lååång tid tillbaka och har ett mycket stort kontaktnät i just Östersund med omnejd :thinking:
Som sagt bara bott i Östersund i 3,5 år, men huset känner du till. handlar du på X-bygg så har vi säkert mötts,eller varit med på deras fester dom bjuder på, var förövrigt inte så många dom bjuder ut på en middag och öl/vin, en hel kväll ute på stan(avsluta kvällen oftast på brunkullan),bjuds som sagt friskt på dessa fester, men mycket trevliga o roliga, men brukar du vara med bjuden borde du veta exakt vem jag är. oftast företags eliten dom bjuder ut, dom som omsätter lite.
 
Nu tillhör jag dom som i princip aldrig går på "mutfester" utan har i alla tider, med ett fåtal undantag, tackat nej. Så där har vi tyvärr inte träffats.
Ditt hus har jag ingen koll på men känner till hela området, och jag ska inte skriva vad jag tycker om det för då kanske vi inte blir på god fot ;)
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
Nu tillhör jag dom som i princip aldrig går på "mutfester" utan har i alla tider, med ett fåtal undantag, tackat nej. Så där har vi tyvärr inte träffats.
Ditt hus har jag ingen koll på men känner till hela området, och jag ska inte skriva vad jag tycker om det för då kanske vi inte blir på god fot ;)
Fick du gratis säsongskort till ÖFK matcher ?, när det gick som bäst för dom? den bjöd Karl Hedin på, samt middag innan varje match, samt bra sitt platser. Dom tacka man inte nej till:) var en härlig stämning och det bästa med Östersund.
Så har du hållit dig undan så är det självklart vi inte mötts , jag har inte gjort mycket väsen av mig i Östersund.
 
Hemmakatten
Håller fast vid mitt tidigare inlägg om att mäklaren absolut skulle ha diskuterat med dig INNAN hen tog bort annonsen! Tyvärr kan, dessutom, många presumtiva köpare se borttagandet som om köparen hittat en massa fel på fastigheten vid en besiktning. Detta agerande från mäklaren skadar förstås och har påverkan på framtida försäljningspris.

Men om nu köparen fullföljer köpet, tycker jag att du ska sälja huset. Du har fått ett pris du är nöjd med, åtminstone tidigare. Jag, om jag vore säljare, skulle tycka att det vore skönt att "bli av med" huset. Och kanske bygga ett annat hus någon annan stans.

Ditt barns eventuella övertagande om 10-15 år är så långt i framtiden att jag inte skulle räkna med det. Vem vet vad ditt barn tycker då? Och vilka andra planer barnet har? Och dessutom lär huset börjas renoveneras efter den tidsrymden.

Du skriver att ditt hus har en högre byggkostnad och har många kvalitetsdetaljer som grannhuset inte har. Tyvärr är köpare inte så insatta i byggmateriel som du är. En köpare ser först på utsidan, där fattades det en bit gräsmatta och någon bit av entrén? Kanske precis som du säger att detta är småsaker. Men en köpare ser ett helhetsintryck som dras ned av dessa ofärdiga delar. De flesta köpare styrs av en "känsla" för huset, inte faktiska och konkreta byggnadsdetaljer. Tyvärr.

Fixa iordning huset vad gäller de sista delarna. Även utsidan. En köpare ser sig gärna sittandes utomhus på en trevlig uteplats, drickande kaffe eller inta en middag. Lite utomhusbelysning är inte fel.

Som sagt, mäklaren har gjort fel som inte hållit dig uppdaterad och fel att ta bort annonsen.

Men tänker att det bästa ändå är att avsluta affären. Lämna Östersund, om det är det du vill, börja om och bygga nytt hus på annan ort.
Lycka till!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Takläggar, jag har inte sett en enda match och skulle knappast gått även om det vore gratis och middag med alla tillbehör.
Jag är i den lyckliga situationen att jag väljer vad jag vill göra och med vem jag vill göra och det spelar ingen roll om det är gratis eller om det kostar.
Ps
Jag uppskattar fysisk aktivitet rätt mycket men föredrar att själv vara aktiv före att titta på andra.
Ps Ps
För mig är det inte nått likhets tecken mellan gratis och gott ;)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller fast vid mitt tidigare inlägg om att mäklaren absolut skulle ha diskuterat med dig INNAN hen tog bort annonsen! Tyvärr kan, dessutom, många presumtiva köpare se borttagandet som om köparen hittat en massa fel på fastigheten vid en besiktning. Detta agerande från mäklaren skadar förstås och har påverkan på framtida försäljningspris.

Men om nu köparen fullföljer köpet, tycker jag att du ska sälja huset. Du har fått ett pris du är nöjd med, åtminstone tidigare. Jag, om jag vore säljare, skulle tycka att det vore skönt att "bli av med" huset. Och kanske bygga ett annat hus någon annan stans.

Ditt barns eventuella övertagande om 10-15 år är så långt i framtiden att jag inte skulle räkna med det. Vem vet vad ditt barn tycker då? Och vilka andra planer barnet har? Och dessutom lär huset börjas renoveneras efter den tidsrymden.

Du skriver att ditt hus har en högre byggkostnad och har många kvalitetsdetaljer som grannhuset inte har. Tyvärr är köpare inte så insatta i byggmateriel som du är. En köpare ser först på utsidan, där fattades det en bit gräsmatta och någon bit av entrén? Kanske precis som du säger att detta är småsaker. Men en köpare ser ett helhetsintryck som dras ned av dessa ofärdiga delar. De flesta köpare styrs av en "känsla" för huset, inte faktiska och konkreta byggnadsdetaljer. Tyvärr.

Fixa iordning huset vad gäller de sista delarna. Även utsidan. En köpare ser sig gärna sittandes utomhus på en trevlig uteplats, drickande kaffe eller inta en middag. Lite utomhusbelysning är inte fel.

Som sagt, mäklaren har gjort fel som inte hållit dig uppdaterad och fel att ta bort annonsen.

Men tänker att det bästa ändå är att avsluta affären. Lämna Östersund, om det är det du vill, börja om och bygga nytt hus på annan ort.
Lycka till!
Jag har gjort så här nu, har mail kontakt med mäklaren, han har tydligen missuppfattat att huset inte har dokumentation , när den i själva verket har mer dokumentation än dom flesta hus byggen runt omkring, grannar hörde av sig att det strök en man med hund in i bygget medans den byggdes, visa sig vara Kvalitetsansvarig som bodde nära och var där varje kväll, såg till att allt följdes, han har dokumenterat allt, som våtskikt, konstruktion från konstruktör, ja allt är rätt utfört, alla besiktningar som OVK, sotare,elektriker,vvs, ventilation, grund ritningar,balkar/takstolar, brand vägg, ja precis allt är dokumenterat och var krav från Kommunen som även dom varit flitiga besökare.

Jag satte ut att 6 miljon vill jag ha,(var det jag hade som rikt när vi gick ut med huset) då skriver vi kontrakt som huset står idag, och dom får sin snabba inflyttning dom ville ha om en månad plus någon dag.annars kan dom köpa grannhuset som är mycket goda grannar till mig så har jag hjälpt dom. ska den falla på dessa 3 hundra så får det bli så, då kommer dom leva i skuggan av mitt hus. Huset var på väg och dras tillbaka av mig från mäklare som redan gick 1 månad över tiden vi satt ut för tid för försäljning , varav detta bud kom som en överraskning.
Får jag inte det så behåller jag huset, inget fel i det. som sagt den kostar mig knappt något i månad, och kommer med tiden anpassa sig till den prisnivån, lite som att sätta pengarna på en hög ränte fond i 10 år.(intäkter från hyran) sedan få ut ev värde ökning eller det samma, back kommer den nog aldrig gå, inte med områdets/lägets centrum nära och goda/populära ryckte. Närhet till allt, ÖFK/hockey arenan är bara 300 meter ifrån,samma med vm skidspår, ica maxi, och centrum,skolor osv... ändå ett lugnt område med ingen genomfarts trafik.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Jag har fått svar från mäklaren varför den plockades bort. Huset har lite kvar och göra, som matjord och gräsmatta/stenlägga infart,(ca 50 kvm) sedan lite jobb inne som ett litet skafferi som behövs målas ca 1,3 kvm(trapp räcke, överstycken är på plats men mellan trapp å övrehandledare) lite målning utvändigt men totalt ca 100 tusen i jobb. ett företag lämna pris på matjord rullgräs på ca 80 tusen, men kör vi själva ut matjorden mindre än halva priset.
Men som sagt huset har ca 1 miljon i högre byggkostnad än grann husen. och har mycket bättre energi förbrukning än övriga hus trotts 68 kvm större och högt till tak, stora fönster,grymt FTX system,smart el, appstyrd inbyggd stereo, mycket bättre än sonos. 3 wc i huset.
Självklart byggdes huset i fel stad, skulle jag byggt den i Umeå, där jag bott och ska tillbaka så lätt över 8 milj som den står.

Men det bästa är nog och behålla huset, har låga lån på den och den kostar inte mycket per månad, nackdel är alla pengar uppbundna i den,men vid uthyrning ger den vinst, och i långa loppet blir det en vinnare, samt att min son kan köpa den senare till rätt pris för han så klart, men det är kanske om 10-15 år , han är nu 19 år, men vid 30 när han funderar på familj och familjeliv så har han ett bra hus och en bra start på livet, arvet ska ändå den vägen.

Hej Anders.

Som du skriver så är du inte bunden av avtalet förrän du skriver på det. Du har två huvudalternativ:

Sälja för 5,7 mkr med en bra köpare i detta fall som inte ställer några krav överhuvudtaget på dokumentation o dyl eftersom han bl a ser och förstår huset konstruktion. Du blir klar med affären och behöver inte längre ta ansvar för huset. Priset speglar värdet bra det har vi fått ett bra kvitto på eftersom vi verkligen testatmarknaden.

Alternativ 2 är precis som du skriver att behålla huset, färdigställa det och då se vad marknaden säger. Det priset blir högre än grannens och jag skulle gissa att priset skulle kunna hamna runt 6,5 mkr med rätt köpare.

Vi har en köpare att ta hänsyn till och som det var tänkt att jag skulle skriva med imorgon.

Hur vill du göra?

Mvh

”... du behöver inte längre ta ansvar för huset ...”. Öhhh stämmer detta? Låt säga att nått är fel på huset så är du väl ändå ansvarig i 10 år? Eller är det tänkt att avtala bort detta (om det ens är möjligt?)
 
T
C claym skrev:
”... du behöver inte längre ta ansvar för huset ...”. Öhhh stämmer detta? Låt säga att nått är fel på huset så är du väl ändå ansvarig i 10 år? Eller är det tänkt att avtala bort detta (om det ens är möjligt?)
Självklart står jag för allt jag gör, därför driver även jag ett företag som enskild företagare, inte många som vågar lämna sådana garantier , där man står personligen för det man utför. oftast kör folk med AB och väljer konkurs som jag skrivit om i denna linje nedan. Jag som har ett kapital värde som hus osv, kan man lätt driva in pengar om jag fusk bygger och blir skadeståndsskyldig ,ett AB får man ingenting ifrån när dom konkursar.

https://www.byggahus.se/forum/threa...kurs-foer-att-undkomma-extrakostnader.358687/
 
Fastighetsaffärer är inte lätt. Det är lätt att bli emotionellt blind. Jag har ett annat tips. Ta in en annan mäklare för värdering och se om det gått snett längs vägen med din nuvarande mäklare. Visar det sig att värderingen hamnar på ungefär det du har fått bud på - sälj. Om inte, överväg att behålla och sälj längre fram. Kanske fixa till det ytliga i trädgård eller liknande som dina grannfastigheter stylat lite bättre om så är fallet.
 
T
J JockeHX skrev:
Fastighetsaffärer är inte lätt. Det är lätt att bli emotionellt blind. Jag har ett annat tips. Ta in en annan mäklare för värdering och se om det gått snett längs vägen med din nuvarande mäklare. Visar det sig att värderingen hamnar på ungefär det du har fått bud på - sälj. Om inte, överväg att behålla och sälj längre fram. Kanske fixa till det ytliga i trädgård eller liknande som dina grannfastigheter stylat lite bättre om så är fallet.
Har gjort en liten koll på liknande hus i Östersund, med samma prisklass, det jag fått skäll över är infarten att den bara är grusad och inte stenlagd, men ser att grannen har oxå bara grusad infart, samma med ett nybyggt hus mycket längre bort, den har inte heller matjord eller gräsmattan/infart stenbelagd , den är ute för mitt pris(det jag har begärt 6 milj ), men det dom har gemensamt är mycket mindre hus (68-78 m2 mindre hus) med mycket lägre standard , dom har inte vattnen buren golvvärme på övervåning, inte tre duschar/bastu ,tre toaletter ,bara plåtkaminer, jag murad spis... gästrum o kontor, samt att driften är högre än mitt hus trotts storleksskillnad men i samma område. så byggtekniskt bevisar mitt hus sig överlägsen dessa blockhus eller kataloghus. så självklart är något fel.
 
S
Verkar vara en självutnämnd storfräsare i Östersund du :cool: Kan du sluta lägga fokus vad din granne vill ha för utgångsbud på sitt hus och istället fokusera på din försäljning?

Bara för att de går ut med ett högre pris, kan det i slutändan sluta med att det säljs långt under.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T
S Stadsfiskalen skrev:
Verkar vara en självutnämnd storfräsare i Östersund du :cool: Kan du sluta lägga fokus vad din granne vill ha för utgångsbud på sitt hus och istället fokusera på din försäljning?

Bara för att de går ut med ett högre pris, kan det i slutändan sluta med att det säljs långt under.
Följde ett hus i samma område som mig bara kvarteret bredvid gick lite före jag fundera på sälja , dom fick också trassla lite med försäljning , huset försvann och kom ut igen, tog lite tid, men dom fick 6 milj fast huset bara var 135m2 dom accepterade inte heller lägre bud, men fick begärt pris till slut.6 milj. Men efter mycket om och men.

Snacka med Dane på svenskfast , han förklara Östersund på ett bra sanningsenligt sätt, varför bostadsmarknaden är så trög där, gentemot övriga städer i landet, han förklara att inkomsterna inte finns i Östersund, inte många med välbetalda jobb, samt att Östersundarna gärna väntar med hus affärer, att sur jämten håller ut in i det sista, varav dom var bland dom sista städer som fick budgivning , jämten har ett helt annan attityd , som lite mer förakt, ja som du visar, samt mot grann kommunen Åre, dit föraktet är som störst.Några nämner utbyggnad av Åre som orsak, andra att det är så dyrt, andra att det bara är rika sthlmare där, men som sagt ett stort förakt mot grann byn Åre,men jag tycker Åre är toppen, underbara backar och restauranger/barer samt bra service. en levande by, både sommar och vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.