Hej !
Får larm från min CTC EcoZenith i250 luft/vatten enligt bilden nedan:
Display på en CTC EcoZenith i250 som visar larmlogg med flera högtryckslarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några tips om vad som händer och hur man åtgärdar det och vad det kan kosta?
Har nyligen köpt huset och visste om att pannan larmat innan jag köpte men dåvarande ägaren bedyrade att en firma varit här och åtgärdat felet men han ljög mig rätt upp i ansiktet tråkigt men så är det.
Pumpen är installerad 2014 och garanti och fortsättningsförsäkring finns dock om nu det hjälper.

Några tips?

/T
 
Högtryckslarm kommer för det mesta när inte VP blir av med värmen, Felorsak kan vara,cirk-pumpen för värmen går ej som den ska, växelventilen för VV kärvar, skit i filtret , eller skit i slangar ( inte så gammal troligtvis inte ) Eftersom du har garanti kvar, kolla först filtret, allt annat går på garanti
 
OK Tack jonaserik!
Filtret är det något man kan kolla själv?
/T
 
Har du termostater på elementen och dom stänger så kan det även bli för lite flöde genom VP , se till att 2 element alltid är öppna
Det går bra att rensa filter själv, det som vara lite lurigt är om man inte vet hur det ser ut, men kan se ut så här, den med spak kan man stänga av och rensa, den andra måste det stängas av på alla ventiler som finns, annars blir man blöt
 
  • Mässingsventil med blå spak för stängning och rensning i VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsfilter för VVS-användning med en sidospak för avstängning, sett från sidan.
Från och till har pannan larmat hela hösten men för en månad sen tog jag mod till mig och skulle rensa ovan nämnda filter.
När jag skulle stänga kranen upptäckte jag att den var nästan stängd redan!
Öppnade den då helt för att se vad som hände och sedan dess har inte pannan larmat en enda gång.
Grafen som visar fram och retur till elementen vart också mycket jämnare istället för att åka jojo upp och ner.
Däremot så vart varmvattentillförseln sämre en person kan med näppe duscha så nu får jag beställa extra varmvatten på pannan om vi är flera som ska duscha.
Det har ju också blivit kallare så det kanske påverkar också.
Kanske dags för service
Håller också på att se till så att jag har flöde genom alla element för om jag ställer pannan på 22 graders rumsvärme så får jag bara typ 20,5 uppe i vardagsrummet där rumsgivaren står
 
  • Gilla
Trossen63 och 1 till
  • Laddar…
Bra att du hittade, klar det blir dåligt flöde med en halvstängd ventil, det med VV kolla växelventilerna som sitter bakom fronten nertill, ser ut som dom med en pigg ( typ samma som termostatventiler i element ) så dom inte kärvar, ( ganska normalt,) dom ska gå att trycka in med lite kraft och gå ut själva, Det kan vara en mutter mot ventilen eller trycka in motordelen bajonettfattning
Ingen fara, det kommer inget vatten där
 
Dum fråga men är fronten bara att bända loss eller är det typ gångjärn i ena sidan? Den är ganska motsträvig när man försöker dra i den hehe.
Sen nämnde jag ju att efter att ha öppnat kranen så fick jag ett närmast rakt diagram på temp ut/in mot radiatorerna och blev misstänksam när min elförbrukning i stort sett fördubblats i oktober.
Satte mig på en stol och kollade vad som händer på pumpen till kompressorn (uteenheten) och märkte att den inte gick överhuvud taget. Hur vet man om pannan bara gått på el?
Startade om genom att slå av strömmen ett tag och sen kom pumpen igång igen och diagrammet började variera igen man kan se att det varierar på skiftningar i utetempen.
Har inte duschat efter det så vet inte om den ger mer varmvatten men återkommer om det.
Ska ta ett par bilder och lägga upp!
 
Det kan sitta några skruvar i överkant och då vikes fronten ut och lyftas av från nere eller så sitter skruvarna i underkant och då vikes fronten ut nere och lyftes av uppe
 
Jag har en CTC Eco Air och en Eco Zenith som är kopplad till min vedpanna med laddomat och allt enligt konstens regler.

På det senare så har det börjat hända att efter jag har haft vedpannan igång och den har gjort sitt så får jag felmeddelande om Högt pressostat tryck på VP.

Nån som har spontana reaktioner och tips på vad som sker eller inte sker? Det är ju något med när den avslutar vedpannedriften och ska gå tillbaka till VP...
 
Gamla #2 var ett bra svar. Det beror med allra största sannolikhet på att värmepumpen inte kan avsätta sin värme. Det är där du ska börja tänka runt din felsökning.
Att docka ved (högtemperatur) med VP (lågtemperatur) inte så trivialt. Frågan är vad som är konstens alla regler.
Det bästa, och nästan enda, vettiga sättet är att shunta in vedpannans heta vatten på stigaren och att flytta ut värmepumpens temperaturgivare (VB fram) utanför denna punkt. Plus lite extra logik runt detta.
 
M MagHam skrev:
Gamla #2 var ett bra svar. Det beror med allra största sannolikhet på att värmepumpen inte kan avsätta sin värme. Det är där du ska börja tänka runt din felsökning.
Att docka ved (högtemperatur) med VP (lågtemperatur) inte så trivialt. Frågan är vad som är konstens alla regler.
Det bästa, och nästan enda, vettiga sättet är att shunta in vedpannans heta vatten på stigaren och att flytta ut värmepumpens temperaturgivare (VB fram) utanför denna punkt. Plus lite extra logik runt detta.
Ja allt ska ju ”lösas” av den smarta tanken där det sitter ju lite olika ventiler några svarta som jag har uppfattat som shuntventiler. Det märkliga är ju att det bara händer varannan gång typ..

Pumpen har ju snurrat i nästan 9 år så att det finns skit eller en bubbla för mycket någonstans är ju inte omöjligt..
 
Redigerat:
Troligtvis får du för hett vatten till VP när det kopplas om från eldning, då kommer den att lösa på HT, kolla vilken den som går ut till VP på turen till den, kan inträffa då cirkpumpen alltid ska gå ut för att inte frysrisk ska bli, det är vanligt systemvatten som snurrar ut
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis får du för hett vatten till VP när det kopplas om från eldning, då kommer den att lösa på HT, kolla vilken den som går ut till VP på turen till den, kan inträffa då cirkpumpen alltid ska gå ut för att inte frysrisk ska bli, det är vanligt systemvatten som snurrar ut
Det låter rimligt.

Men då ska man sitta på pass och se när vedpannan kommer under 78grader för min del och VP tar över..?

Borde det vara en inställning som går att hitta och prova ändra?
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
kommer under 78grader för min del och VP tar över..?
Nej, det är returen när cirkpumpen som är för VP pumpar det heta i botten från en tank mot VP, som den löser på HT, blir för varmt med troligtvis allt över 55 C beroende på vilken temp som den klarar på returen. VP:s cirkpump ska starta vid ca 45 C för att inte HT ska lösas och hur det ska göras är lite olika funktioner. Sen måste en monoblock ( en VP med systemvatten alltid ha ett flöde för att inte det ska frysa i slangar och växlare ( det är det dilemat som tillhör en monoblock ) Alla av dito sort med vatten ut är lika oavsett fabrikat. problemet blir att det rörs om i tanken med svalare från botten som går i i topp av dito och kyler ner, skiktningen i tanken förstörs på ett radikalt sätt, inte bra. går att få stil på med en termostat för pumpen, men är lite knepigt.
 
J jonaserik skrev:
Nej, det är returen när cirkpumpen som är för VP pumpar det heta i botten från en tank mot VP, som den löser på HT, blir för varmt med troligtvis allt över 55 C beroende på vilken temp som den klarar på returen. VP:s cirkpump ska starta vid ca 45 C för att inte HT ska lösas och hur det ska göras är lite olika funktioner. Sen måste en monoblock ( en VP med systemvatten alltid ha ett flöde för att inte det ska frysa i slangar och växlare ( det är det dilemat som tillhör en monoblock ) Alla av dito sort med vatten ut är lika oavsett fabrikat. problemet blir att det rörs om i tanken med svalare från botten som går i i topp av dito och kyler ner, skiktningen i tanken förstörs på ett radikalt sätt, inte bra. går att få stil på med en termostat för pumpen, men är lite knepigt.
Men om det har fungerat felfritt i 8 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.