richardtenggren
Varför tänker du att du bygger på väggen? Ska väl inte vara några problem att få plats med kortlingar som stegen vilar på utan att ”bygga på”. :)
 
Hej!

Jag har fått uppdaterat ritningarna lite till. De nya måtten på trappan är inlagda och alla fönstren har fått spröjs. Det är något som jag har funderat lite på det senaste som jag tror kan bli snyggt.:)

Och så har jag möblerat om lite med fönster över lag. Fönsterpartiet i vardagsrummet är flyttat lite så det ligger i linje med de i kupan samt altandörren har breddats till 11x21. På gaveln vid soffan så linjerar nu fönstret med övervåningens fönster. :)

Arkitektritning av ett hus med måttangivelser för rum, trappor, fönster och dörrar, inklusive spröjs och möbleringsändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterad ritning av en våningsplan med mått på trappan, spröjsade fönster och nymöblerade ytor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av husfasad med uppdaterade mått för trappa, breddade altandörrar och omplacerade fönster med spröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av husfasad med uppdaterade mått på trappa, spröjsade fönster och breddad altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av husfasad med uppdaterade mått på trappa, spröjsade fönster och breddad altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektritning av en husfasad med uppdaterade mått på fönster och dörrar, inklusive spröjsade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
albin715 och 1 till
  • Laddar…
Skulle det inte se bättre ut med pardörr eller sidoljus på båda sidor om entrédörren?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför tänker du att du bygger på väggen? Ska väl inte vara några problem att få plats med kortlingar som stegen vilar på utan att ”bygga på”. :)
Jag tänkte nog för enkelhetens skull och ändå kunna använda vangregel. Men det går nog precis lika bra, om inte bättre, att göra som du säger. Bara låta stegen vara lite längre och komma ut ”svävande” från väggen.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Skulle det inte se bättre ut med pardörr eller sidoljus på båda sidor om entrédörren?
Jag har en pardörr 14x21 nu med ruta i båda dörrbladen.:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Jag har en pardörr 14x21 nu med ruta i båda dörrbladen.:)

//Fredrik
Jo men bredden är inte symmetrisk. En bredare och symmetrisk dörr skulle se bättre ut?
 
BirgitS
Blir lätt problem med tillgänglighetskraven då, det ska gå att komma in med en rullstol fast bara en dörrhalva är öppen, eftersom det normalt inte går att komma åt att öppna den andra dörrhalvan utifrån sittande i rullstol.
 
parytterdorr-helena-med-klarglas.jpg
hade det inte varit snyggare med en mer ”gammaldags” dörr när du har spröjs? Typ denna ☝️
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Vad har du tänkt för takkonstruktion? Ska det vara vanliga ramverkstakstolar behöver du ta hänsyn till kattvindarna, ser ut som du har samma bredd på båda planen
 
A albin715 skrev:
[bild]
hade det inte varit snyggare med en mer ”gammaldags” dörr när du har spröjs? Typ denna ☝️
Jag satt just och scrollade senaste veckans inlägg och skulle just kommentera dörren. Jag tycker en mer "klassisk" dörr gör sig bättre till huset (y)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Blir lätt problem med tillgänglighetskraven då, det ska gå att komma in med en rullstol fast bara en dörrhalva är öppen, eftersom det normalt inte går att komma åt att öppna den andra dörrhalvan utifrån sittande i rullstol.
Ok, så trist. Det är ju annars väldigt lätt att byta till skillnad mot att bygga om ett badrum. Ibland förstår jag lagar och regler, ibland inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Blir lätt problem med tillgänglighetskraven då, det ska gå att komma in med en rullstol fast bara en dörrhalva är öppen, eftersom det normalt inte går att komma åt att öppna den andra dörrhalvan utifrån sittande i rullstol.
Vi har dubbeldörr i vårt hus byggt 2014 och dörrbladet som inte har handtag öppnas enkelt med en spak cirka 70 cm över marken, dold i öppningen. Det var godkänt 2014 iaf, ur tillgänglighetssynpunkt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Vad har du tänkt för takkonstruktion? Ska det vara vanliga ramverkstakstolar behöver du ta hänsyn till kattvindarna, ser ut som du har samma bredd på båda planen
Det blir inga kattvindar utan takstolarna vilar direkt på ytterväggarna. Så jag får full golvyta uppe också.:)

Ritning av takstolar som vilar på ytterväggar, utan kattvindar, med dimensioner och numrerade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Jag håller med er, ska jag ha spröjs så får det nog finnas i ytterdörren också.:)

Dessa dörrarna funderar jag på, och om det blir spröjs så känns valet enkelt.:)

Vit ytterdörr utan spröjs på en ljus husfasad med trappsteg och sidofönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt designad ytterdörr med vertikala glaspartier och metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit dubbel ytterdörr med övre spröjsade fönsterdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit ytterdörr utan spröjs på ett vitt hus med trappsteg och gröna krukväxter vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
albin715
  • Laddar…
Hemmakatten
Följer din husbyggetråd. Men undrar om du fått bygglov? I så fall måste varje ändring av fasaden, fönster och dörrar, godkännas som en revidering av bygglovet. Eller ett helt nytt bygglov. Hur har du tänkt kring det?

Vad gäller ytterdörren så tycker jag inte att en dörr med ett smalt vertikalt fönsterparti passar ihop med fasaden och de andra fönstren, det blir för modernt. En pardörr, som andra föreslagit, är bättre. Eller en annan dörr utan detta vertikala fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.